فهرست مطالب

نشریه تحول اداری
پیاپی 55 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابراهیم صادقی، نسترن علئی صفحه 10

    دولتمردان و سیاست گذاران به دنبال بهبود رفاه، رضایت و اعتماد عمومی در جامعه هستند و مهم ترین ابزار آنان برای تحقق این مهم، تصمیم ها و سیاست هایی است که در پیش می گیرند. چنانچه این تصمیم ها و سیاست ها ساده اندیشانه، ناگهانی و بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن باشد نه تنها به حل مشکلات و چالش ها و یا استفاده از فرصت ها کمکی نمی کند بلکه خود به مشکلی جدید تبدیل می شود و برای حل آن باید منابع و هزینه های فراوانی صرف شود. تصمیم آگاهانه و هوشمندانه نتیجه سنجش و ارزیابی پیامدهای آن می باشد. پیامدسنجی به معنای پیش بینی و تحلیل آثار و عواقب احتمالی تصمیم است و بر اساس شواهد و اطلاعات دقیق و معتبر انجام می شود و تصمیم گیران را پیش از اتخاذ تصمیم از پیامدهای احتمالی آن آگاه می کند. پیامدسنجی تصمیم ها و مقررات در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) از سال 1974 آغاز گردید و از سال 2008 همه این کشورها در تصمیم گیری ها و مقررات گذاری، این رویکرد و ابزارهای مرتبط با آن را به کار می بندند. برخی از کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، مصر، اندونزی و مالزی نیز از این روش برای ارتقای کیفیت تصمیم ها و مقررات بهره می برند. این در حالی است که علی رغم وجود توصیه ها و مبنای دینی و اعتقادی در فرهنگ ما، متاسفانه این رویکرد و استفاده از آن برای بهبود کیفیت تصمیم ها و مقررات در کشور جایی ندارد. مقاله حاضر با هدف معرفی پیامدسنجی تصمیمات/ تدوین مقررات بعنوان ابزاری برای تصمیم گیری و مقررات گذاری با کیفیت، ابتدا به ضرورت و اهمیت این مفهوم می پردازد و پس از مروری بر چالش های تصمیم گیری در بخش دولتی، محورهای مهم و فرایند پیامدسنجی تصمیمات/ تدوین مقررات را بیان می کند و در انتها به آموزه های آن در بخش دولتی می پردازد.

    کلیدواژگان: مقررات گذاری بهتر، پیامدسنجی تصمیم ها، پیامدسنجی قوانین و مقررات
  • سید صدرالدین صدری نوش آبادی، رحمت الله پاکدل محمد محمدی صفحه 18

    پیش نیاز یک جامعه پیشرفته، برخورداری از سازمان های توسعه یافته است و سازمانها نیز قدرت و اقتدار واقعی خود را از منابع انسانی متخصص بدست می آورند. در این مقاله ضمن ارائه ادبیات نظری مدیریت استعداد در بخش دولتی، رویکردها و تجارب کشورهای مختلف در زمینه مدیریت استعداد در بخش دولتی ارائه شده است. در این مطالعه که به روش کتابخانه ای انجام شده است، فرایند مدیریت استعداد مشتمل بر چهار مرحله ی شناسایی، توسعه، ارزیابی و نگهداشت استعدادها است. همچنین تجارب هشت کشور در اجرای مدیریت استعداد در بخش دولتی از چهار منظر چارچوب اجرا (برنامه محور، نظام محور)، رویکرد (فراگیر، محدود)، اهداف و اجزاء برنامه به روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. جمع بندی ادبیات این حوزه نشان می دهد عدم استقرار نظام مدیریت استعداد در بخش دولتی ضمن ایجاد هزینه های مالی برای دولت ها، می تواند هزینه های غیرمالی مضاعفی نیز ایجاد کند. بطور کلی از مهمترین مزایای استقرار این نظام، تشخیص پست های کلیدی و توسعه شاغلین آن ها به منظور پرکردن شکاف شایستگی مدیریتی، نگهداری متخصصین کلیدی و استخراج فهرستی از نیاز سازمان های دولتی است. یافته ها نشان می دهد استقرار نظام مدیریت استعداد مبتنی بر قابلیت ها و مهارت های انسانی در سازمان های دولتی امکان پذیر است. علاوه بر این تبیین و تعیین وضع موجود از منظر قابلیت ها، مهارت ها، کمبودها و نیازها و همچنین اندازه گیری و پیگیری مستمر قابلیت های موجود در دستگاه های اجرایی باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: استعداد، مدیریت استعداد، بخش دولتی، مدیریت منابع انسانی
  • پیمایش توسعه دولت الکترونیک سازمان ملل متحد / بررسی و تحلیل جایگاه ایران در منطقه و جه ان
    شراره بخت جو، نادیا کلانتری، سمیرا همتی قره بلاغ صفحه 34

    دولت الکترونیک یکی از مفاهیم رایج در دنیای امروز بوده و نتیجه کاربرد فناوری های اطلاعات و ارتباطات در بخش دولتی می باشد. با توجه به مزایای بسیاری که دولت الکترونیک برای کشورها دارد، ارزیابی پیشرفت آن نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. از این رو در این مقاله ضمن معرفی چارچوب ها و مدل های مختلف ارزیابی دولت الکترونیک، چارچوب ارزیابی سازمان ملل متحد بدلیل جامعیت و پذیرش بالای الگوی آن در سطح بین المللی ارائه شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ارزیابی توسعه دولت الکترونیک سازمان ملل در سال 2018 نشان می دهد ایران توانسته است با 20 پله رشد، جایگاه خود را در شاخص توسعه دولت الکترونیکی نبست به سال 2016 ارتقا دهد. در شاخص مشارکت الکترونیک نیز ایران صعود 38 پله ای را تجربه کرده است. مقایسه ایران با کشورهای منطقه نیز نشان داد کشور در حال حاضر جایگاه دهم منطقه را دارد. جهش صعودی ایران در شاخص های توسعه دولت الکترونیک و مشارکت الکترونیک حاکی از مناسب بودن سیاست ها و برنامه های اجرایی در کشور طی چند سال اخیر می باشد. با این حال، استفاده از تجارب کشورهای برتر در این حوزه می تواند نقش بسزایی در توسعه دولت الکترونیک ایفا نماید.

    کلیدواژگان: ارزیابی دولت الکترونیک، مشارکت الکترونیک، زیرساخت&#172، های مخابراتی، منابع انسانی، خدمات برخط
  • جمشید انصاری صفحه 48

    نظام اداری، عنصر کلیدی و پیشران برنامه های توسعه و پیشرفت در هر کشور است. مدیران و کارشناسان این نظام، عناصر اصلی هستند که می توانند مجری برنامه های توسعه ای دولت باشند و ازاین رو کارآمدی و توانمندی این نظام از اهمیت فراوانی برخوردار است. سازمان اداری و استخدامی کشور، کانون برنامه ریزی و سیاست گذاری نظام اداری است و بدین منظور در دوره های گوناگون برنامه های مختلفی را برای اصلاح و بهینه سازی نظام اداری طراحی و اجرا کرده است. آخرین برنامه ازاین دست، نقشه راه اصلاح نظام اداری بوده که مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده و در سال 1393 در شورای عالی اداری به تصویب رسیده و مرحله اول آن تا پایان سال 1396 به اجرا درآمده و مرحله دوم آن با تغییراتی از سال 1397 تا پایان دولت دوازدهم اجرا خواهد شد. بررسی روند و دستاوردهای اجرای مرحله اول این برنامه، تصویب و ابلاغ مرحله دوم و هم زمانی آن با برگزاری جشنواره شهیدرجایی و هفته دولت، بهانه ای شد تا فصلنامه تحول اداری در این شماره به گفتگو با مهندس جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بپردازد. با این گفتگو همراه باشید.

    کلیدواژگان: گفتگو با مهندس جمشید انصاری
  • صفحه 56

    یکی از منابع تامین نیروی انسانی مورد نیاز در پست‏های مختلف هر سازمان، از جمله پست‏های مدیریتی، نیروهای موجود درون سازمان می باشد و برای استفاده صحیح از این منبع ضروری است با طراحی یک سیستم پویا و جامع، توانایی‏ها و قابلیت‏های بالقوه نیروهای شاغل در سازمان، شناسایی و اطلاعات لازم درباره آنها جمع آوری گردد.
    صنعت برق از پیشگامان حوزه ارزیابی و جانشین پروری می باشد. شرکت مادر تخصصی توانیر از جمله شرکت هایی است که به این موضوع پرداخته و در این راستا اقدام به اجرای پروژه «طراحی نظام جانشینی مدیران» نموده است. با توجه به منافع متعدد آن از قبیل: ایجاد انگیزه برای کارکنان، جلوگیری از خروج نیروهای مستعد و کیفی، رشد و پیشرفت کارکنان و داشتن استخری از استعدادهای مدیریتی به ویژه برای پست هایی که بصورت ناگهانی خالی می شوند و همچنین ضرورت اتخاذ تدابیری جهت شناسایی ظرفیت های مدیریتی مورد نیاز، سبب گردید شناسایی و استفاده از ظرفیت های داخلی شرکت در اولویت قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کانون ارزیابی و توسعه مدیران، شرکت مادرتخصصی توانیر
  • صفحه 70

    توجه به برنامه های مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت در سازمان های دولتی، ضرورت استقرار نظام مدیریت عملکرد را بیش از پیش آشکار نموده است. سازمان ها برای توسعه، رشد و پایداری در عرصه رقابتی امروز به سیستم ارزیابی عملکرد نیاز دارند تا بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه ها، فرایندها و منابع انسانی خود را مورد سنجش قرار دهند. سازمان های کارا با جمع-آوری و تحلیل داده ها، بهبود و تحقق رسالت های سازمان را سرعت می دهند. سازمان ها دولتی نسبت به عملکرد خود در معرض فشار افکار عمومی می باشند و لزوم اجرای مدیریت عملکرد، مسئله رایج در سازمان ها شده است.

    کلیدواژگان: جشنواره شهید رجایی
  • صفحه 74

    موسسه بین المللی علوم اداری یک سازمان غیردولتی با اهداف علمی است که در سال1930 تاسیس گردید و مقر اصلی آن در بروکسل می باشد. این موسسه امروزه بعنوان یکی از قدیمی ترین موسسات بین المللی در زمینه علوم اداری و اداره امور عمومی به شمار می آید و چشم انداز آن، ایفای نقش کلیدی در استقرار دستور کار حکمرانی در سراسر جهان است

    کلیدواژگان: موسسه بین المللی علوم اداری
  • صفحه 92

    حسن دانایی فرد، متولد شهر بردخون از توابع شهرستان دیر، از مشهورترین اساتید رشته مدیریت در ایران و یکی از 21 پژوهشگر برتر کشور در سال 1395 می باشد. از جمله افتخارات وی می توان به: برگزیده دوره دکتری تخصصی مدیریت در سال 1380 در سطح کشوری، پژوهشگر نمونه سال 1380 دانشگاه علامه طباطبایی، دریافت لوح تقدیر مقاله برگزیده (سوم) کنفرانس بین المللی مدیریت (تهران) 1383، دریافت لوح تقدیر استاد راهنمای نمونه دانشگاه علوم انتظامی 1384، پژوهشگر برتر جشنواره ملی کارآفرینی 1388، پژوهشگر برتر دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس 1388 و دارنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

    کلیدواژگان: چالش های مدیریت دولتی در ایران
|
  • Page 10

    Governors and policymakers make efforts to improve the comfort, satisfaction and public trust in society, and their most important tools to achieve that, is the decisions and policies that they are making. If these decisions and policies are sudden and without thinking and regard to its consequences, it will not only help solve problems and challenges, but also become a new problem, and more cost and more resources will be used to solve them. The reasonable and wise decision is the result of assessing and evaluating its consequences. Impact Assessment means predicting and analyzing the possible consequences of a decision. Impact Assessment is done based on accurate and valid evidence and information. Impact Assessment informs decision makers about the possible consequences before making a decision. The use of Decisions and Regulatory Impact Assessment process in OECD countries began in 1974 and the use of its tools has continued since 2008. Some Asian countries, including Singapore, South Korea, Japan, Egypt, Indonesia and Malaysia also use this method to improve the quality of decisions and regulations. Unfortunately, despite the religious recommendations and beliefs in our culture, this approach is not used to improve the quality of decisions and regulations in the country. The present article aims at introducing the Impact Assessment of decisions and regulations as a tool for better decision-making, first of all, to the necessity and importance of this concept. After reviewing the decision-making challenges in the public sector, the key points and the process of Impact Assessment of decision making are expressed and finally, it deals its teachings in the public sector.

  • Page 18

    The Developed organizations are the prerequisites of advanced community, and organizations also gain their real power and authority through expert human resources. In this article, the theoretical literature of talent management in the public sector are expressed, and the approaches and experiences of different countries in the field of talent management in the public sector are presented. In this study, the library method has been used. The process of talent management consist of four stages included identification, development, evaluation, and maintenance. Also, experiences of eight countries were investigated in the implementation of talent management in the public sector from four perspectives of the implementation framework (program-oriented, systematic), approach (comprehensive, limited), goals and components. The program is examined in a comparative way. The summary of the literature in this area shows that the lack of deployment of talent management system in the public sector while generating financial costs for governments, can also generate additional non-financial costs. In general, the main benefits of establishing this system is identifying key posts and developing their employees in order to overcome the gap of managerial competence, maintaining key specialists, explaining the strategic plan, and extracting the list of needs of government agencies. The findings show establishing the system of talent management is based on human capabilities and skills. In addition, the explaining of the status quo must be assessed in terms of capabilities, skills, deficiencies, and needs, as well as continuous

  • Page 34

    Abstract
    Nowadays, e-government is one of the most common concepts at the international level which is a result of information and communication technologies' usage in the public sector. Because of many benefits of e-government for countries, evaluation of its development based on confirmed frameworks and standards is too important. Hence, in this paper, in addition to reviewing different e-government evaluation frameworks and models, the United Nations (UN) assessment framework has been presented due to its comprehensiveness and acceptance at international level. The analysis of the 2018 UN e- government survey showed that Iran has raised its position by 20 ranks in e-government development index in comparison with 2016. Also, in the e-participation index, Iran has promoted its rank by 38 step in 2018 compared to 2016. Moreover, comparison of Iran with Middle East countries showed that now Iran has the tenth position in the region, which demonstrates a relatively large distance with the superior countries of the region (i.e., Bahrain and Emirates). So, benchmarking and utilizing the experiences of such successful countries in e-government policy making can play a significant role in e-government development of Iran.