فهرست مطالب

نشریه علوم ورزش
پیاپی 14 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالرسول بحرانی*، محمدعلی آذربایجانی، خلیل شیخانی، فاطمه جعفری صفحات 11-32
  • حسین برنجیان*، علی عباسی، هاجر جهادیان صفحات 33-46

    هدف از انجام پژوهش مقایسه تعادل ایستا و پویا و ارتباط آن با ویژگیهای آنتروپومتریک در ورزشکاران رشته های ورزشی منتخب و برگزیده بود. در این پژوهش، 50 نفر دانشجوی سالم ورزشکار (16 نفر بازیکن هندبال، 9 نفر بازیکن بسکتبال، 15بازیکن فوتسال و 10 بازیکن والیبال) که در مسابقه های ورزشی منطقه یک دانشگاه آزاد شرکت کرده بودند، داوطلب آزمون شدند. با استفاده از دستگاه کالیپر، متر و ترازوی دیجیتالی، شاخصهای آنتروپومتری شامل، قد، وزن، طول پا، طول ران، طول ساق، محیط ران، محیط ساق، محیط کمر، محیط لگن، شاخص ترکیب بدنی و درصد چربی مورد اندازه گیری قرار گرفتند. تعادل ایستا با استفاده تست لک لک و تعادل پویا با استفاده از YBT در سه جهت اندازه گیری شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تعادل ایستا بین گروه های هندبال و والیبال دارای اختالف معنی داری است (018/0 = P). همچنین تعادل پویا بین هندبال و والیبال (010/0 = P) و بسکتبال و والیبال (017/0=P) اختلاف معنی داری را مشخص کرد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تنها بین متغیرهای قد، وزن، محیط لگن، محیط ران و ساق با تعادل ایستای ورزشکاران ارتباط معنی داری وجود دارد (05/0> P) نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تنها بین متغیرهای وزن، محیط لگن و ران، محیط ساق، چربی بدن و BMI با تعادل پویای ورزشکاران ارتباط معنی داری وجود دارد (05/0> P) از روش های آماری رگرسیون چند متغیره (همزمان) برای پیش بینی میزان تعادل ایستا و پویا (متغیر مالک) از روی ویژگیهای آنتروپومتریک (متغیرهای پیش بین) استفاده شد. متغیرها در یک بلوک آورده شده اند که این مدل از نظر آماری معنی دار نبود. به طور کلی نتایج مطالعه حاضر وجود همبستگی بین شاخصهای آنتروپومتریک با پارامترهای تعادل ایستا و تعادل پویا را نشان داد. همچنین تفاوت معنی داری را در تعادل ایستا و پویای ورزشکاران رشته های منتخب آشکار کرد.

    کلیدواژگان: تعادل ایستا، تعادل پویا، آنتروپومتری
  • سارا کشکر*، حمید قاسمی، لیلا حائری صفحات 47-76

    هدف این پژوهش، مطالعه نحوه بازاریابی کتابهای ورزشی از منظر تولیدکنندگان کتاب و فروشندگان آن بود و همچنین دو متغیر شهرت برند ناشران که حاصل فعالیتهای ترویجی و روابط عمومی ایشان است و متغیر مشکلات نشر کتاب که الزمه تولید کتابهای مطلوب و انجام دادن بازاریابی موثر است، نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام این پژوهش از نظر راهبرد و استراتژی، توصیفی و از نظر مسیر اجرا، پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. ابزار اندازه گیری این پژوهش دو پرسشنامه »محقق ساخته« بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه این پژوهش عبارت بودند از 15 ناشر کتابهای ورزشی و25 فروشنده کتاب که نمونه گیری از آنها صورت نگرفت و تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش گویای اهمیت عناصر پنجگانه آمیخته بازاریابی در روند بازاریابی کتابهای ورزشی بود که از آن بین، عنصر محصول از دیدگاه ناشران و فروشندگان بیشترین اهمیت را داشت و تفاوت میانگین آرای افراد جامعه پژوهش در مورد عنصر محصول و روابط عمومی و همچنین شهرت برند معنی دار بود. نتیجه کلی پژوهش حاکی از کم توجهی تولیدکنندگان کتاب به عناصر آمیخته بازاریابی بود و یافته ها نشان داد که در بازاریابی کتابهای ورزشی باید به نیازهای مخاطبان توجه کرد و روش های ترویجی و ارتباطی به منظور اطلاع رسانی و جذب جامعه به سمت کتابهای ورزشی تقویت شود و ناشران با تولید کتابهای مطلوب و استفاده از رسانه ها به معرفی برند خود اقدام نمایند تا ایجاد رقابت موجب تولید کتابهای با کیفیت شود.

    کلیدواژگان: حوزه نشر، کتاب ورزشی، مخاطبان، آمیخته بازاریابی
  • مهدی کسب پرست*، شهلا حجت، آسیه هورشید صفحات 77-92

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین بادی پامپ بر سطح سرمی آدیپونکتین، در زنان چاق غیرفعال شهر کرج بود.آزمودنیهای پژوهش؛ شامل 22 زن غیر ورزشکار (با میانگین سنی 12/13 + 36/25 سال، وزن 33/95+ 5/45 BMI بدنی توده شاخص میانگین و سانتیمتر 164/09+ 5/9 قد، کیلوگرم 91/15 13/12 کیلوگرم بر متر مربع) و 20 نفر گروه کنترل (با میانگین سنی 39/6±63/30سال، وزن 65/10±35/85 کیلوگرم، قد72/5±55/163سانتیمتر و میانگین شاخص توده بدنی BMI 95/2±92/31کیلوگرم بر متر مربع) بودند که طی یک سال گذشته هیچ گونه فعالیت بدنی نداشتند و به صورت تصادفی انتخاب شدند.روش پژوهش : به صورت نیمه تجربی و از نوع کاربردی است، در این مطالعه آزمودنیها به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و گروه تجربی (بادی پامپ) یک برنامه تمرینی پیشرونده را انجام دادند که شامل؛ 8 حرکت ورزشی (3 جلسه در هفته و به مدت 6 هفته) بود. خونگیری پس از 14-12 ساعت ناشنایی در دو مرحله پیش آزمون و پس از آزمون و پایان هفته ششم انجام شد و آدیپونکتین سرم پیش وپس از آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت و در گروه کنترل نیز خونگیری به همان شکل انجام شد؛ طی مدتی که گروه تجربی تمرینهای بادی پامپ را انجام میدادند، گروه کنترل هیچ گونه فعالیت بدنی خاصی را انجام ندادند. یافته های پژوهش پیش آزمون و پس آزمون هر کدام از متغیرها، با استفاده از آزمون T همبسته انجام شد و برای تفسیر نتایج آمار توصیفی مورد استفاده قرار گرفت. تمامی محاسبات با استفاده از نرم افزار SPPSS نسخه 19 در سطح معنی داری آلفای 5 %انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمرینهای بادی پامپ بر سطح سرمی آدیپو نکتین از لحاظ آماری تاثیر معنی داری را در هیچ یک از گروه ها نشان نمی دهد (05.0 > P).

    کلیدواژگان: تمرینات بادی پامپ، آدیپونکتین، چاقی، غیر فعال
  • سعید کشاورز*، جمشید بنایی بروجنی، محمد کریمی، مهدی اعراب صفحات 93-109

    کاهش حجم تمرین پیش از مسابقه به منظور بهبود عملکرد انجام میگیرد. هدف از این پژوهش، بررسی اثر کاهش حجم تمرین درپی هشت هفته تمرین ویژه فوتبال روی توان هوازی و عملکرد بازیکنان فوتبال در آزمون RAST (شش دوی 35 متری متناوب) بود. هیجده بازیکن فوتبال دانشگاهی مرد پس از هشت هفته تمرین منتخب، به طور تصادفی به دو گروه تجربی (سن: 00/2±55/22سال، قد: 07/3±22/178سانتیمتر، وزن: 04/4±37/72 تقسیم) کیلوگرم 72/56±3/61 :وزن، سانتیمتر178/34±3/70 :قد، سال 21/22±1/39 :سن (کنترل) و کیلوگرم شدند. تمرینهای منتخب شامل تمرینهای تناوبی، مقاومتی، پالیومتریک، سرعتی، تکنیکی/تاکتیکی بود. در دوره تیپرینگ به مدت دو هفته گروه کنترل تمرینات خود را ادامه داده اما حجم تمرین گروه تجربی 50 %کاهش یافت. پس از دوره کاهش بار تمرین مجموع زمان اجرای آزمون RAST و شاخص افت سرعت در گروه تجربی به طور معناداری بهبود یافت)05/0>P)؛ اما تغییری در بهترین زمان دوی 35 متر و توان هوازی مشاهده نشد (05/0<P).در گروه کنترل تغییر معناداری در هیچ یک از متغیرها مشهود نبود(05/0<P)به نظر میرسدکه کاهش بار تمرین میتواند در بهبود عملکرد بی هوازی بازیکنان فوتبال موثر باشد.

    کلیدواژگان: کاهش حجم تمرین، فوتبال، توان هوازی، عملکرد بی هوازی
  • کامیلیا مقدمی*، علیرضا رحیمی، شهلا حجت صفحات 111-126