فهرست مطالب
نشریه پژوهش های مابعدالطبیعی
سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/08/25
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحه 7
افلاطون در محاوره تیمایوس پیدایش جهان و نسبت آن با خدا را که یکی از بنیادی ترین نظریه های او است، با رویکردی متفاوت با دیگر محاوره های خود مطرح می کند. او اگرچه در نوشته های دیگر خود نیز به واکاوی این مسئله مهم پرداخته است، اما رویکرد و روش وی در محاوره تیمایوس ناظر بر علم طبیعی حاکم برعصر یونان بوده است. در این مقاله سعی شده است که با تعهد به محتوای محاوره تیمایوس به واکاوی و تبیین پیدایش جهان و بنیادهای محوری آن پرداخته شود. نظریه افلاطون در این محاوره برچهار اصل استوار است که عبارتاند از: جهان ایده ها، جهان صیرورت، ماده پذیرنده و دمیورژ به عنوان نماینده عقل، که واسطه میان جهان ازلی و جهان صیرورت است و بر غایتمندی جهان هستی دلالت دارد. او رابطه جهان ایدهها و جهان صیرورت را به واسطه ماده پذیرنده صیرورت، که آن را امر سوم یا مکان نامیده است، تبیین میکند و می کوشد تا از این طریق بنیادهای نظریه مادی گرایانه دموکریتوس را که از مهمترین نظریههای علمی آن زمان محسوب میشده است، متزلزل نماید؛ و جهان هستی را بر اساس اصل غایتمندی که جایگاهی در اندیشه دموکریتوس نداشته است، تفسیر عقلانی کند و اصول جهان شناختی تاره ای را بنیان گزاری نماید.
کلیدواژگان: جهان ایده ها، جهان صیرورت، عقل، دمیورژ، دموکریتوس، غایتمندی، علیت -
صفحه 39
هایدگر متفکر مهم آلمانی و ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایرانی، هر دو، "وجود" و نحوه ادراک آن را محور تفکر و فلسفه خویش قرار دادهاند. هایدگر برآن است که دوره متافیزیک غربی از افلاطون تا عصر جدید (مدرن)، یکسره دوره غفلت از وجود است؛ زیرا وجود در آن، قالب مفهومی و مقولی یافته، حقیقت آن پنهان شده است. نیز ملاصدرا معتقد است که عمده فلاسفه پیشین، درگیر بحث از ماهیت بودهاند و وجود را به نحوی به حاشیه راندهاند. بدین لحاظ، نوع نگاه هر دوی آنان به مساله وجود، از جهات مهمی همانند و همگون است؛ به ویژه، هر دو اندیشمند، بر لزوم نگرش غیرمفهومی و حضوری به وجود تاکید دارند و شناخت مفهومی و مقولی نسبت به آن را نفی میکنند، یا دستکم چنین نگاهی را یک نگاه دقیق و کامل به وجود نمیدانند. البته، به جهت اختلاف فرهنگ و فضای فکری خاص هر یک از این دو اندیشمند، ناهمانندیهایی نیز میان تفکر آن دو در بحث از وجود و ادراک آن ملاحظه میشود، چنانکه تفاوت میان این دو در مسئله عدم نیز قابل ملاحظه است.
کلیدواژگان: هایدگر، ملاصدرا، وجود، موجود، ماهیت، عدم، معرفت، حضوری -
صفحه 69
فیلسوفان الهی قانون علیت و اداره شدن جهان هستی بر اساس رابطه ضروری علی و معلولی را یکی از مبانی هستیشناسی توحیدی برشمرده و آن را بر تمامی روابط طبیعی و انسانی ساری و جاری دانستهاند. بر این اساس، ازآنجاکه این قانون کلی را خداوند قادر، عالم و خالق یکتای هستی بر عالم گسترانیده است، میتوان به سیطره نوعی تناسب وجودی بر نظام تکوین و نیز نظام تشریع در ممکنات قایل شد و از آن به «عدالت وجودی» تعبیر کرد. نیز با توجه به تعریف عدالت به «اعطاء کل ذیحق حقه» و با عنایت به ارتباط وجودی خدا و مخلوقات در حکمت الهی، این ارتباط وجودی در جهان هستی مقرر میدارد تمام نظامات تکوینی و تشریعی پدیدههای مخلوق در آن با خالق هستیشان و نیز با دیگر مخلوقات در تناسب کامل وجودی باشند. بر اساس نوع تصور از فاعلیت الهی در حکمت اسلامی، از سوی خداوند عدالتی گسترده در دو سطح تکوین و تشریع بر نظام عالم هستی حکمفرماست که هرگونه بینظمی و ناهماهنگی را از ساحت فعل الهی نفی میکند. ازاینرو، میتوان به مساله شر در دو سطح طبیعی و اخلاقی پاسخی درخور فراهم کرد. در این نوشتار تلاش خواهیم کرد بر مبنای اثبات عدالت وجودی در ساحت تکوین به مساله شر طبیعی، و با اثبات عدالت وجودی در ساحت تشریع به مساله شر اخلاقی پاسخ دهیم.
کلیدواژگان: قانون علیت، عدالت وجودی، تناسب وجودی، نظام تکوین، نظام تشریع، مساله شر -
صفحه 95
تاملات پل تیلش درباب عقل، وحی، فرهنگ و شخص مسیح تاثیرات فراوانی روی اندیشههای الهیاتی و فلسفی معاصر گذاشته و مسیرهای جدیدی در تاملات الهیاتی گشوده است. تیلیش درباب خدا نیز تصور ویژهای دارد که از نوشتههای اولیه او در آلمان تا آثار متاخرش در آمریکا، زوایای مختلف این مفهوم پرداخته شده است. او تلاش میکند تا با طرح تحلیلی از مفهوم خدا، الهیات را با شرایط نوینی که جهان از سر میگذراند تطبیق دهد و در این مسیر نقدهای خود به نظریاتی را که در الهیاتی سنتی و معاصر دیده میشود مطرح سازد. در این مقاله تلاش میشود درباب تصور ویژه تیلیش از خدا سخن به میان آورده شود و روشن گردد که بنا به چه مقتضیاتی او به چنین مواجههای با این مفهوم رسیده است. از منظر تیلش، چهار تعبیر از خدا قابل ملاحظه است که در این مقاله معرفی آنها و نشان دادن ارتباط میان آنها مورد نظر است. به نظر میرسد که تصور تیلیش از خدا متکی به مبانی روششناختی، هستیشناختی و زبانشناختی است که در ابتدا مروری بر آنها صورت خواهد گرفت. در نهایت نسبت به تاثیری که تصور تیلیش از خدا روی تاملات دیگر او، خصوصا در حوزه فرهنگ، دارد اشاراتی صورت خواهد گرفت.
کلیدواژگان: خدا، خود-هستی، هستی شناسی -
صفحه 119
محدودیت های ذاتی معرفتی و غیرمعرفتی انسان، نیازهای اساسی او را به نقش دین و آموزه های وحیانی گریزناپذیر می سازد. در این زمینه می توان نیازهای اساسی آدمی را به نیازهای فردی و اجتماعی تقسیم کرد. نقش دین در نیازهای فردی مانند پاسخ دهی به پرسش های بنیادی، تامین معنای زندگی، ضمانت افعال اخلاقی و تبیین جزییات حیات اخروی است. نقش آن درباب نیازهای اجتماعی، به طور خاص به تعیین معیارهای زندگی عادلانه و موازین حکومت مطلوب مربوط است. در این زمینه، نقص عقول بشری در تمهید قواعد کلی عادلانه جهانشمول، نقش آموزه های وحیانی را برجسته می سازد که برخی حکما این مساله را بعنوان فلسفه بعثت انبیاء درنظر گرفته اند. نهایتا اینکه نقش کارآمد دین زمانی موثر است که آموزه های اصیل آن، خطاناپذیر و دارای منشا راستین وحیانی باشند که این ویژگی بطور خاص عمدتا در قرآن کریم قابل جستجو است. در این مقاله، پس از تبیین انواع نیازهای انسان، با تمرکز بر نیازهای فردی و اجتماعی ضروری، به نقش دین و آموزه های وحیانی در پاسخ دهی به چنین نیازها و قابلیت قرآن کریم پرداخته می شود. نتیجه حاصل از تحقیق آن است که محدودیت های ذاتی انسان مانع از ایفای نقش خدا توسط آدمی نیست. بنابراین بهترین راه کار پاسخ دهی به نیازهای اساسی و تحقق میل جاودانگی و تامین سعادت حقیقی او در گرو پیوند با خدا و عمل به دستورات او در قالب آموزه های وحیانی است.
کلیدواژگان: انسان، خدا، دین، معنای زندگی، نیازهای فردی و اجتماعی -
صفحه 147
شوپنهاور در متافیزیک خود بر مفاهیمی همچون موجودیت اراده، غایت شناسی، میل جنسی، لذت باوری، اراده ناپدیدار و رنج کشی موجودات تاکید می کند؛ در حالی که تبیین همگی این موارد از جانب او با تعارض همراه است. وی در بحث بر سر ماهیت اراده ناپدیدار، بر بی هدفی کور آن اصرار دارد، در حالی که در زمینه های دیگر مصرانه هدف مندی ناخودآگاهی را به آن نسبت می دهد. از نظر او پرنده یک ساله هیچ تصوری از تخم هایی که برایشان آشیانه می سازد ندارد. عنکبوت جوان هیچ تصوری از صیدی که برایش تار می تند ندارد و مورچه خوار هیچ تصوری از مورچه ای که نخستین بار در پی آن گودالی حفر می کند ندارد. اما روشن است که اراده در فعالیت این جانوران به وضوح در کار است. شوپنهاور هرگز خود را با این پرسش مواجه نمی کند که چطور ممکن است یک رانه کور بی هدف خود را در جهانی پر از فعالیت هدف مند عینیت ببخشد. البته جهانی که او با آن موافق است، هر ذره و هر حرکتی در آن از قوانین فیزیک نیوتون تبعیت می کند. در این مقاله با تبیین مبانی فلسفه شوپنهاور با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقادانه متافیزیک وی می پردازیم.
کلیدواژگان: موجودیت اراده، غایت شناسی، میل جنسی، لذت باوری، اراده ناپدیدار، رنج کشی -
صفحه 167
در این نوشته به نقد دیوید گریفین بر دیدگاه خداباوری سنتی درباره مساله شر پرداخته میشود. آنها قایل به قدرت مطلقه خداوند هستند و بر این باورند که خداوند میتواند شرور را ریشهکن کند ولی به دلیل این که آنها شرور حقیقی نیستند یا در ایجاد بهترین جهان ممکن موثر هستند، اقدامی در این جهت انجام نمیدهد. اما گریفین دلایل آنها را غیرقابل دفاع و غیرعقلانی و ناسازگار میداند، زیرا نظریه آنها مستلزم این است که اولا خداوند مسیول تمام شرور و درد و رنجها در جهان باشد که این امر با صفت خیرخواهی خداوند منافات دارد؛ ثانیا به انکار شرور حقیقی میانجامد در حالی که هر انسان دارای عقل سلیمی لااقل واقعیت بعضی از آنها (شرور) را میپذیرد، حتی اگرچه شفاها آن را منکر شود. دیدگاه گریفین در توجیه شرور عالم این است که خداوند قادر مطلق نیست، زیرا همه موجودات اعم از بزرگ و کوچک دارای قدرت ذاتی هستند که توسط آن در برابر قدرت و عمل خداوند مقاومت و مخالفت میورزند. لذا خداوند نمیتواند شرور ایجاد شده توسط آنها را مغلوب سازد، البته هدف خداوند صرفا ترغیب موجودات و نه اجبار آنها در جهت اهداف مطلوب خود است.
کلیدواژگان: خداباوری معتقد به تعین بخشی مطلق، مساله شر، موجودات واقعی -
صفحه 185
دینشناسی علمی، به مطالعاتی میان رشتهایی گفته میشود، که دین را مورد بررسی قرار میدهد، و از منظر تجربی به مطالعه رفتار و تفکر دینداران میپردازد، بدون اینکه بخواهد از عقیده خاصی طرفداری کند. از اینرو با الهیات و کلام از این جهت تفاوت پیدا میکند. زیرا در الهیات و کلام به تبیین و دفاع از عقاید خاصی میپردازند؛ اما در دینشناسی علمی از نگاه برون دینی به توصیف و توضیح رفتار و عقاید دینداران پرداخته میشود. مسایلی را که در دینشناسی علمی مطرح میشود، میتوان در پیرامون دو موضوع دستهبندی کرد؛ یکی بحث درباره منشاء دین و دیگری بحث درباره کارکرد دین. از نظر روشی نیز دو رویکرد اساسی در دینشناسی علمی وجود دارد؛ یکی روش تبیینی و دیگری روش تفسیری. هریک از این روش ها مبتنی بر مبانی و پیشفرض هایی هستند که به نظر میرسد بحث درباره آنها ضروری و لازم است. آنچه در این مقاله مورد نظر میباشد، تبیین چیستی دینشناسی علمی، اهداف و ضرورت ها، مسایل، مبانی و پیشفرض های رویکردهای دینشناسی علمی است.
کلیدواژگان: دین شناسی علمی، مبانی و پیش فرض ها، پارادایم ها، ماهیت الهیات -
صفحه 213
حکمت اسلامی علیرغم غنای محتوایی، اهتمامی برای ورود به فلسفههای مضاف و از جمله حکمت هنر نداشته است. از این رو در عالم اسلامی علم مستقلی درباب هنر مفتوح نشده است. این در حالی است که با عنایت به حکمت اسلامی میتوان به تبیین نظری هنر مبادرت نمود و البته این مهم با عنایت به مبانی حکمت صدرایی ممکن و میسور است. نحوه مواجهه مخاطب با اثر هنری و برآیند این مواجهه از جمله مباحث فلسفه هنر است. در این مقاله با تاکید بر مبانی صدرایی به یکی از مباحث مهم فلسفه هنر یعنی مواجهه مخاطب با اثر هنری خواهیم پرداخت. ابتدا نحوه این مواجهه و سپس فرایند ادراک اثر بوسیله مخاطب تحلیل میشود. در انتها نیز تاثیر اثر در مخاطب و همچنین نقش اثر در سعادت و شقاوت مخاطب بیان میشود.
کلیدواژگان: هنر، فلسفه هنر، اثر هنری، مخاطب، ادراک -
صفحه 241
این نوشتار برآن است که به بررسی مساله شرور و رابطه آن با آفرینش شیطان در نظام احسن بپردازد. مساله شر همواره چالشی برای بشر بوده است و سوالات بسیاری را با خود به همراه داشته است. یکی ازآن سوال های مهم سازگاری شری چون خلقت شیطان با وجود خداست. بدون تردید آفرینش شیطان و وجود او شر محض است. از طرفی دیگر می دانیم نظام آفرینش بهترین نظام ممکن است که خداوند با توجه به خیر محض بودن آن آفرید. در این جا مساله ای رخ می نمایدکه عالم خلقتی که بهترین نظام است، با خلقت شیطان که شر محض است، چگونه تناسب دارد و چرا خدایی که خیر محض است، شیطانی بیافریندکه فعل او اغواگری و اضلال وگمراه کردن آدمیان است. زیرا نظام احسن اقتضاء داردکه خداوند تمامی اسباب تکامل آدمی را فراهم سازد. پس آفرینش موجودی چون شیطان با حکمت بالغه الهی و وجود نظام احسن سازگار نیست. ملاصدرا براساس مبانی حکمت متعالیه معتقد است که خداوند ابلیس را که موجودی از موجودات است آفرید و این موجود چون صاحب اختیار و اراده است، از رهگذر اختیار و اراده راه گمراهی را در پیش گرفته و دیگران را به وسوسه وگمراهی می کشاند. علاوه براین نکته، موجودات وجود فی نفسه و لغیره دارند، وجود فی نفسه او خیر است و از آنجایی که بالنسبه به ما آدمیان و انسان ها اغواگری و اضلال می کند، شر است. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی به تجزیه و تحلیل این موضوع می پردازد و درصدد است چگونگی نسبت خلقت شیطان و مساله شرور را با توجه به نظام احسن براساس حکمت صدرایی موردکاوش قرار دهد و زوایای بحث را بررسی نماید.
کلیدواژگان: شرور، آفرینش شیطان، نظام احسن، برهان لمی، حکمت صدرایی -
صفحه 261
در این نوشتار سعی می شود با روش توصیفی – تحلیلی به انعکاس و مقایسه رویکرد علامه فیض کاشانی و توماس آکویناس در زمینه جایگاه عقل، وحی و ارتباط این مولفه ها با یکدیگر پرداخته شود. فیض کاشانی و توماس آکویناس، به عنوان دو الهی دان تاثیرگذار مسلمان و مسیحی در چهارچوب مبانی دینی خود، برخلاف تصور رایج از الهی دانان، هیچ گاه منکر معرفت عقلانی نگشته و آنرا نادیده و یا تقبیح ننموده اند. تعبیر این دو الهی دان در باب عقل به نظر دارای شباهت های فراوانی از جمله نقص و بالقوه گی معرفت عقلانی، بسترساز بودن معارف عقلانی جهت آشکار شدن میل طبیعی انسان به شناخت خداوند و نیل به رویت الهی است. این تحقیق نشان می دهد صرف نظر از تفاوت هایی که مربوط به بستر فکری این دو اندیشمند است، در نظرات آنها به موارد مشترکی مانند اهمیت و محدودیت تعقل، وابستگی معرفت عقلی به لطف و افاضه الهی، تاکید به برتری معرفت وحیانی بر معرفت عقلی و ترسیم نهایت معرفت ایمانی بر رویت ذات اقدس الهی، مشاهده می شود. البته از نظر هر دو متفکر، علم هیچ گاه به تنهایی تعیین کننده نیست و علم همراه با ارتقاء ایمان، که نتیجه فیض الهی است، منجر به عالی ترین مرتبه ایمانی یعنی وصول به مقام اقدس الهی است.
کلیدواژگان: ایمان، عقل، معرفت وحیانی، افاضه الهی -
صفحه 281
ارایه نظام جامعی از دانشها همواره از ضرورت های پیش روی علم ورزان بوده است. نظریات طبقهبندی علوم برای پاسخ گویی به این نیاز حقیقی پدید آمده است. با توجه به اهمیت این موضوع، بسیاری از فیلسوفان سعی نموده اند تقسیمبندی جامعی از علوم ارایه دهند. ملاک ها، معیارها و مبانی فلسفی و منطقی هر فیلسوف در طبقهبندی ارایه شده وی، تاثیر دارد. متفکران مسلمان هر یک با توجه به گرایش فلسفی خود نظم خاصی را برای دستهبندی علوم پیشنهاد نمودهاند. در میان معاصران، علامه طباطبایی بیشتر و عمیقتر از دیگران بدین موضوع پرداخته است. علامه در ابتدا به تفکیک میان دو ساحت علوم حقیقی برهانی، در پرتو نظریه یقین ضروری، کلی و ذاتی گزاره های برهانی پرداخته و در پی آن به علوم اعتباری، در پرتو نظریه اعتباریات می پردازد. از دیدگاه علامه ما با دو دسته علوم و بالتالی دو معیار متفاوت برای وحدت و تمایز و به تبع طبقه بندی علوم مواجه هستیم. وی در ساحت علوم برهانی و فلسفی موضوع علم را به عنوان معیار وحدت و تمایز علوم طرح نموده و وجه حاجت علوم برهانی به موضوع را مستدل می نماید. در مقابل، با تحلیلی که از اعتباریات ارایه می نماید در علوم اعتباری غایت علم را معیار طبقهبندی علوم دانسته است.
کلیدواژگان: طبقه بندی علوم، علم شناسی، علامه طباطبایی، علوم حقیقی، علوم اعتباری
-
Page 7
Plato in his Timaeus Dialogue raises the question of the genesis of the world and its relation to God, one of his most fundamental theories, with a different approach to his other dialogues. Although he has elaborated on this important issue in his other Writings, however, Plato’s approach and method in Timaeus dialogue is based on natural science, which was prevalent in Greece at the time. In this article is attempted to analyze and explain the issue of the genesis of the world and its foundations by committing t0 the content of Timaeus. Plato’s theory in Timaeus is based on three fundamental principles: the world of Ideas, the becoming of the world, and Demiurge as the representative of reason which implies the purposefulness of the universe. Plato explains the relation of the world of Ideas and the world of becoming to the wise intellect, and in this way seeks to undermine the foundations of the materialist theory of Democritus, which was one of the most important scientific theories of the time, and explains the world according to the principle of purposefulness, which has no place in the thought of Democritus, and establishes new cosmological principle.
Keywords: The World of Ideas, world of becoming, reason, Demiurge, Democritus, purposefulness, necessity, causality, Timaeus -
Page 39
The important German thinker Heidegger and the great Iranian philosopher Mulla Sadra have both made "existence" and the way it is perceived central to their thinking and philosophy. Heidegger argues that the period of Western metaphysics from Plato to the modern age is entirely a period of neglect of existence; because existence in it, find a conceptual and categorical form, and its reality is hidden. Mulla Sadra also believes that most of the earlier philosophers were involved in the discussion of essence and somehow marginalized existence. In this respect, the way they both look at the issue of existence is in many ways the same; In particular, both thinkers emphasize the need for a non-conceptual and presential view of existence and deny conceptual and categorical understanding of it, or at least do not consider such a view to be an accurate and complete view. Of course, due to the difference in specific culture and intellectual space of each of these two thinkers, there are some differences between their thinking in the discussion of existence and its perception, as the difference between the two in the issue of nothingness is also significant.
Keywords: Heidegger, Mulla Sadra, Existence, Existent, Essence, Nothingness, Knowledge, Presential -
Page 95
Paul Tillich is known as one of the prominent contemporary theologians. His reflections on reason, revelation, culture, and Christ had a great impact on theological and philosophical thoughts and have opened up new horizons in theological thinking. From his early works in Germany until his later works in the USA, Tillich had a special notion about God and has engaged with its different dimensions. He attempts to analyses the concept of God in accordance with the new conditions of the world, and through this attempt express his critic to the traditional and contemporary theological thesis about God. In this article, we illustrate Tillich’s notion of God and the implications that lead him toward this kind of encountering the subject under discussion here. Among Tillich’s works, there can be found four terms attributed to God and in this article, we will discover the relationship between these terms. It seems that Tillich’s notion of Gods relies on methodological, ontological, and linguistic foundations which will be reviewed at the starting of this article. Eventually, we will mention the impact of Tillich’s notion of God in his other reflections, especially in the realm of culture.
Keywords: Paul Tillich, God, Being-itself, Ontology, Ultimate Concern -
Page 119
Essential epistemic and nonepistemic restrictions of human being, is necessitated his/her fundamental needing to the religion and revealed teachings. In this case, it can be possible to divide his/her needings to individual and social ones. The role of religion pertained to individual needings is considered in needings like answering to human being’s fundamental questions, making sense of life, guarranting moral acts and explaining the life after death in detail. Its role regarding social needings is related to defining criteria of just life, and rules of ideal governing. In this case, the defect of human being’s intellect for providing just comprehensive laws, is led to pay more attention to the role of revealed teachings. So that some thinkers consider this as the philosophy of prophethood. Finally efficient role of religion, when is clarified that its teachings can have infallible and revelatory origin that such virtues can especially be seen in the Quran. In this paper, after explaining some kinds of human being’s needings, with emphasizing on individual and social ones, is paid attention to the role of religion and revealed teachings for answering such needings. The result of our research is that human being’s essential limitations is led to play God’s effective role. So revealed teachings have the best answers regarding human being’s needinfs, and providing his/her happiness and immortality.
Keywords: Human Being, God, Religion, Meaning of Life, The Quran, Individual, Social needings -
Page 147
Schopenhauer emphasis to concepts as will entity, teleology, eroticism, pleasure, invisible will and beings languish in his metaphysics; while it is contradiction making clear all this of direction him. Say when discussion is over invisible will nature, Schopenhauer insist to indirection that, while in ealse realms he attribute an unconscious purposeful to that. This is evident example of that: " yearling bird doesn't have any imaginary of eggs that build nest for them; young spider doesn't have any imaginary of hunting that weave gossamer for that; eater doesn't have any imaginary of ant to dig cavity after that first time, and … will is ongoing in action of this fauna clearly". Schopenhauer doesn't front to this question that how is possible an unconscious driftage identicalness itself in a world pregnant purposeful action. And of course in world that any little bit and any movement of that following from newton physic rules.
Keywords: will entity, teleology, eroticism, pleasure, invisible will, painstaking -
Page 167
In this article is discussed David Griffin critiques the view of traditional theism about the problem of evil. They believes in omnipotence of God and believe that God can eradicate evils. But because they are not genuine evils or they are effective in creating the best possible world, it does not take any action in this direction. But Griffin considers their reasons to be indefensible, irrational and incompatible. Because their theory require that first: God be responsible for all the evils and suffering in the world, that contradicts the attribute of God's benevolence. Secondly; it lead to the denial of the genuine evils. While every human being with common sense accepts at least the reality of some of them (evils). Even thought they are literally denied. Griffin's view on justifying the evil of the world is that God is not omnipotent. Because all entities both big and tiny have inherent power by which they resist and persist against the power and action of God and God can not defeat the evils created them of course. God's is simply to persuade beings not coerce them indirection of desired goals.
Keywords: All –determining theism, Problem of evil, David Griffin, ActualEntity -
Page 185
Scientific study of Religion; Interdisciplinary studies, which study religion, and empirically study the behavior and thinking of religious people, without wanting to advocate a particular opinion. Hence it differs from theology and Kalam in this respect. Because in theology and theology they explain and defend certain ideas; But in scientific theology, from a non-religious point of view, the behavior and beliefs of religious people are described and explained.The issues raised in scientific study of Religion can be categorized around two issues; One is the discussion of the origin of religion and the other is the discussion of the function of religion. In terms of methodology, there are two basic approaches in scientific theology; one is the explanatory method and the other is the interpretive method. Each of these methods is based on principles and assumptions that seem necessary to discuss.What is intended in this article is to explain what scientific theology is, the goals and necessities, issues, principles and assumptions of scientific theology approaches. Scientific study of Religion, principles and presuppositions, paradigms, nature of theology.
Keywords: Religion, Scientific Study, Theology, Sociology -
Page 241
The issue of shame has always been a challenge for humanity and has brought with it many questions. One of the important questions, to which an important part of the philosophy of religion has been devoted, is the compatibility of evil such as the creation of Satan with God. There is no doubt that the creation of Satan and his existence is pure, On the other hand, we know that the system of creation and the world of creation is the best possible system and the best system that God created in order to be pure good. It occurs in this season that the world of creation, which is the best system, fits in with the creation of Satan, who is pure shame, and why God, who is pure good, Satan creates that the act of seduction is to mislead and mislead people, under the good order that God provides all the means of human development. And the creation of a creature such as Satan is not compatible with the mature wisdom of God and the existence of a good system; in other words, God's benevolence is challenged by the creation of Satan, which is pure shame. Philosophers, and especially Mulla Sadr, based on the principles of transcendent wisdom, believe that God created Iblis, who is a creature of beings, and that this creature has authority, Through the will and the will, he takes the path of misguidance and leads others to temptation and misguidance, Existence is itself recent, and as it relates to us humans, it is evil.
Keywords: Evil, Creation of Satan, Good System, Sadra's philosophy -
Page 261
Proaches of Feydh Kashani and Thomas Aquinas inIn this essay, we seek to comparatively study the field of place of reason, revelation and relation of these factors with each other based on a descriptive-analytic method. Feydh Kashani and Thomas Aquinas as two influential Muslim and Christian theologians within the framework of their own religious principles, contrary to the current notion of the theologians, have never denied or reproached or neglected rational knowledge. The understanding of these two theologians of reason seems to have many similarities including deficiency and potentiality of rational knowledge, role of rational knowledge in providing the path for revelation of human natural tendency towards the knowledge of God and reaching divine vision. The present study shows that regardless of the differences that are concerned with the intellectual contexts of these two thinkers, in their ideas, we can see some common notions like significance and limitation of intellection, dependency of rational knowledge on divine mercy and effusion, insistence on the superiority of revealed knowledge over rational knowledge and depiction of end of cordial knowledge based on vision of divine essence. Of course, according to these two thinkers, knowledge alone is never deciding and knowledge along with the promotion of faith that is the result of divine effusion leads to the highest level of faith, i.e. reaching the status of divine purity.
Keywords: Reason, Faith, Feydh, Aquinas, Revelation, Divine Mercy, Vision -
Page 281
"Classification of knowledge" is one of the most important issues in philosophical epistemology. Considering a comprehensive taxonomy of knowledge is prerequisite to be a scientist; therefore, many philosophers have tried to establish as a classification based on certain philosophical and logical foundations. By the same token, many philosophers in the Islamic ages, especially Allame Tabatabaei, have presented specific classifications according to their philosophical attitudes. This study tries to carry out a detailed analysis of classification of knowledge based on Allame Tabatabaei and an abstract of his principles, by which he argues about subject, method and objectives of various ramifications of knowledge as well as Human faculties of Understanding.
Keywords: Classification of knowledge, Epistemology, Allame Tabatabaei, Theory of knowledge, Philosophy of science