فهرست مطالب

ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز
پیاپی 21 (اردیبهشت 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/02/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سردبیر * صفحات 2-3
  • سید بیژن ماهباز* صفحات 3-6

    تطابق عمقی و تطابق مغزه و نمودارمنحنی های نهایی نمودار پرتو گاما, که در هر ترکیبی از ابزار نمودارگیری به کار می روند, به طور معمول برای تطابق تمام نمودارهای به دست آمده در هر چاه استفاده می شوند. نمودارHSGR که از Triple Combo به دست می آید, به عنوان منحنی پایه مورداستفاده قرار می گیرد و نمودارهای SGR(Sum Gamma Ray) مربوط به رشته ابزار دیگر با آن تطبیق داده می شوند.

  • احسان ذبیحی نائینی*، حسن گل شیرازی صفحات 7-9

    3-3- روش نقطه میانی مشترک (CMP) در صورتی که آرایش چشمه و گیرنده به گونه ای حرکت داده شد که هیچ نقطه ای روی بازتابگر دو پرتو را بازتاب نکند, عملیات دارای پوشش تک فولد (Single-FOLD) خواهد بود. در روش نقطه میانی مشترک که هم اکنون روش استاندارد عملیات لرزه نگاری دو بعدی است, آرایش به گونه ای است که از هر نقطه بازتابگر چندین بار نمونه برداری شود.

  • محمدبشیر ذرتی* صفحات 10-13

    7) ارزیابی ریسک رخدادهای غیر منتظره حین حفاری: کمی نمودن موارد ناشناخته یا غیر منتظره امر مشکلی است. بهترین آنالیز بر روی داده های موجود برای یک تفسیر ساختمانی خوب و طراحی مسیر حفاری, هنوز هم خطر وقوع اتفاقات غیر منتظره را در خود نهفته دارد. بهترین راه برای رویارویی با این گونه خطرات, شناسایی منبع این اتفاقات و نیز توسعه راه کارهای احتیاطی است.

  • سید رضا شادیزاده*، رضا مجیدی صفحات 14-17

    ضریب پوسته ای به صورت یک عدد بی بعد حاصل از یک افت فشار اضافی در اثر کاهش نفوذپذیری اطراف چاه بیان می شود. این عامل معمولا از تحلیل داده های چاه آزمایی به دست می آید. ضریب پوسته ای به دست آمده از آنالیز داده های چاه آزمایی شامل مولفه های مختلفی است که توسط عواملی مانند نفوذ گل حفاری به سازند, تکمیل جزیی سازند, محدودیت در جریان سیال به چاه در چاه های مشبک کاری شده و همچنین عوامل ناشی از دبی تولیدی زیاد یا چند فازی بودن جریان سیال, به وجود می آید.

  • آرمین میرزا محمد فراهانی* صفحات 18-21

    نقشه های هم تخلخل کلنقشه های هم تخلخل چگونگی توزیع تخلخل کل در میدان را نشان می دهند. توزیع این فاکتور در 6زون مخزن بنگستان در میدان نفتی کیلورکریم به قرار زیر است:الف- تخلخل کل در زون 1 از شمال باختری به سوی جنوب خاور کاهش می یابد.ب- در زون 2 تخلخل کل به سمت باختر از روندی رو به افزایش برخوردار است.

  • محمد کسایی نجفی* صفحات 22-27

    نفت سیال قابل تجزیه ای است که بخشی از آن در معرض تخریب قرار می گیرد یا این که وارد اتمسفر می شود. از لحظه ای که نفت خام از بیتومن سنگ مادر جدا می گردد تغییراتی در ترکیب آن آغاز می شود و طی مراحلی مهاجرت و انباشته شدن آن ادامه می یابد و فرایندها و عواملی ترکیب نفت را تغییر می دهند. عواملی که قبل از به تله افتادن ترکیب نفت را دگرگون می سازند عبارتند از ویژگی های سنگ مادر, مهاجرت اولیه و مهاجرت ثانویه.

  • ایرج مغفوری مقدم*، محمود جلالی صفحات 28-31

    رودیست ها گروهی از دو کفه ای ها می باشند که از ژوراسیک پسین تا کرتاسه پیشین در آب های گرم و کم عمق عرض های پایین جغرافیایی زندگی می کردند و در مرز کرتاسه - ترشیر به طور کامل منقرض شدند. رودیست ها در ظاهر شباهتی به دو کفه ای ها نداشته و دارای صدف های بزرگ و قیفی شکلی بوده اند. برخلاف دو کفه ای ها یکی یا هر دو کفه آنها پیچ خورده بودند که امکان رشد صدف در طول حواشی مانتل را ممکن می ساخت و در نتیجه صدف های طویل و کشیده ای را به وجود می آورند.

  • محمدرضا تابش پور*، محمدسعید سیف، علی اکبر گل افشانی، سعید محمدنیا صفحات 32-40

    وجود ذخایر نفت و گاز در دریاهای عمیق, اهمیت پرداختن به مقوله سازه های مناسب برای استخراج نفت از این دریاها را نشان می دهد. دریای خزر به علت عمق بسیار بیشتر نسبت به دریاهای جنوبی کشور, دارای شرایط ویژه ای در تمام مراحل کشف, حفاری, استخراج و انتقال نفت و گاز می باشد. در این مقاله توضیحات کلی در مورد آمار و انواع سکوهای مناسب برای دریای عمیق آورده شده است.

  • شهرام مردان پور* صفحه 41

    کارکترهای پتروفیزیکی مستقیم و سریع از مخازن:برای نخستین بار شما می توانید میزان نفوذپذیری صحیح و کامل را از چاه مورد نظر خود در حد فاصل زمانی کوتاه چند روزه داشته باشید.IFPیک تکنیک پایه و اصلی را در اندازه گیری هایی از کاتینگ های انتخاب شده در خلال حفاری توسعه داده و به ثبت رسانیده است. زمانی که مغزه و مغزه گیری در دسترس نباشد این روش راهی است برای به دست آوردن مقدار تراوایی که می تواند مستقیما برای خصوصیات مخزن و همچنین کالیبره کردن سایر نمودارها مورد استفاده قرار گیرد.

  • فیروز ستاری* صفحات 42-44

    پدیده تغییر آب و هوای (اقلیم) جهان موضوعی است که از دهه 80 قرن بیستم مورد توجه دانشمندان دنیا قرار گرفته است. طبق نظریه دانشمندان و محققین جهان گازهای گلخانه ای (Greenhouse Gases) مانند دی اکسیدکربن- متان- اکسید نیتروژن- هیدروفلوروکربن ها- هگزافلوریدگوگرد و... از طریق افزایش دمای جو و زمین باعث بروز تغییرات در آب و هوای جهان می شوند.

  • صفحات 44-48