فهرست مطالب

نامه الهیات
سال دوازدهم شماره 48 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سار آخوندی*، یونس واحد یاریجان، محمدرسول آهنگریان صفحات 1-16

    مقاله حاضر با هدف بررسی معیارهای تمایز قتل از دیدگاه مذاهب خمسه ، به روش توصیفی - تحلیلی به انجام رسیده است روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است، نظر فقیهان مذاهب پنج گانه درباره ملاک و صور و مصادیق عمد، شبه عمد و خطایی بودن قتل و به تبع آن، تقسیماتی که برای هر یک ارایه کرده اند مطالعه شده و سپس مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفته است. مذاهب پنج گانه فقهی مشهور (امامیه ، شافعی، حنفیه ، مالکیه و حنبلیه) در مساله قتل و انواع آن بر اساس ملاک هایی که برای هر نوع در نظر گرفته اند، علیرغم اشتراکاتی که دارند در برخی موارد دچار اختلاف نظر  نیز می باشند. در این مقاله  ابتدا نظر مشهور یا اجماع فقیهان امامیه درباره ملاک و صور و مصادیق عمد، شبه عمد و خطایی بودن قتل و به تبع آن تقسیماتی که برای هر یک ارایه کرده اند بیان شده و سپس دیدگاه فقیهان هر یک از مذاهب چهارگانه اهل سنت درباره آن ملاکها درنظرگرفته شده و وجه تمایز آن مورد بررسی قرار گرفته است چون بر اساس ملاک تمایز  نوع قتل تعیین می شود و مسیولیت کیفری هر کدام مشخص می گردد .

    کلیدواژگان: قتل عمد، قتل شبه عمد، قتل خطائی، مذاهب خمسه
  • فاطمه جباری*، احمد باقری، یونس واحد یاریجان صفحات 17-42

    یک نظام کیفری به صورت طبیعی و با در نظر گرفتن اهداف و فلسفه آن قابل بحث وبررسی است. در سیاست کیفری اسلام مجموعه متنوعی از مجازاتها یافت می شود که شامل قصاص،حدود،تعزیرات ودیات است وهریک با منطقی خاص تشریع گردیده اند. به عنوان مثال، قصاص را می توان کیفر بزه دیده محور دانست وتعزیرات را مسیری برای اجرای اصل فردی کردن مجازاتها ونیز انطباق با مقتضیات زمان ومکان دانست، درمقابل حدود را می توان مجازاتهایی جرم محور تلقی نمودکه در پی حراست از بنیادهای اخلاقی ودینی جامعه است ودیات را می توان ترمیم خسارت وارده بر مجنی علیه دانست. تیوریهای گوناگونی تاکنون در باره فلسفه مجازات ارایه شده است ازجمله، دیدگاه های گذشته گرا وآینده نگر که در رویکرد اول، مجازات به دلیل تامین هدف آتی ونتایج سودمند آن توجیه شده است ونظریه تلافی جویانه است در حالی که، در رویکرد دوم به خطایی که مجرم مرتکب می شود نظرداردونظربه تقلیل جرایم ،باز پروری واصلاح است، ولی دیدگاه اسلام در مورد توجیه عقلانی واخلاقی مجازات یک دیدگاه تر کیبی است واین دیدگاه بر کل نظام کیفری اسلام حاکم است وهمه مجازاتهااعم از حدود وقصاص وتعزیرات براساس این تیوری قابل توجیه هستند. این تیوری به عدالت واستحقاق از یک طرف ورسیدن به آثار ونتایج مطلوب فردی واجتماعی از طرف دیگر در سطح بسیار عمیق وواقع بینانه مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله می کوشیم تا با تحلیل وتفسیر فلسفه وهدف کیفر در اسلام دیدگاه های گذشته گرا وآینده نگر را تبیین نموده وآثار و ویژگی های هر یک را بیان کنیم و با استدلال وذکر نمونه هایی از حدود، قصاص، تعزیرات و حتی دیات اثبات کنیم که اسلام تر کیبی از این دو دیدگاه است و دارای ویژگی های خاص خود می باشد.

    کلیدواژگان: فلسفه مجازات، اسلام، گذشته گرا، آینده نگر، ترکیبی دوگانه
  • مریم حسینی، حمیدرضا مستفید*، نفیسه نوید صفحات 43-64

    قرآن، کلان متنی است با ویژگی هایی منحصر به خودش؛ با بیانی فصیح و بلاغتی در خور تامل؛ از همین روست که منبع الهام و استخراج قواعد بلاغت نیز قرار می گیرد. از دیگر سو، از آنجا که این کتاب آسمانی به تناسب فهم مخاطب های خود، چشم انداز و افق های گوناگونی را برای شان می گشاید، نقطه ی عزیمت و آبشخور توجه به تفسیر و تاویل در عالم اسلام محسوب می شود. لذا مترجم و مفسر این متن باید از شایستگی ها و بایستگی های لازم علمی و آگاهی کافی بر ظرایف زبانی و علوم بلاغی برخوردار باشد؛ و فقدان تسلط کافی بر موارد یاد شده و عدم برخورداری از دانش چگونگی نطق به الفاظ قرآن و مدلولات و احکام فردی و ترکیبی و معانی در آن الفاظ و.‏‎.. سبب نقص در ترجمه و تفسیر درست و دقیق آیات خواهد شد. این پژوهش که به شیوه ی توصیفی تحلیلی (‏‎‏‎و با بهره گیری از ابزار کتابخانه ای نوشته شده است ، می کوشد تا ضمن تشریح شیوه ی صحیح نقد، با تکیه بر موضوع «حصر و قصر» (‏‎‏‎شاخه ای از علم معانی)‏‎، به بررسی و مقایسه ی پنج ترجمه از سور مکی بپردازد. بر اساس این واکاوی و قیاس، ابتداء به فهم دقیقتری از آیه مورد نظر برسیم ،و در نهایت میزان رعایت مترجمان متقدم و متاخر (‏‎‏‎طبری، رازی، فولادوند، مکارم و انصاریان)‏‎ در بحث حصر مشخص می گردد.

    کلیدواژگان: قرآن، حصر، قصر، ترجمه طبری، ترجمه ابوالفتوح، ترجمه مکارم، ترجمه فولادوند، ترجمه انصاریان
  • زهرا رشیدی نژاد*، یونس واحد یاریجان صفحات 65-87

    اهمیت و جایگاه نهاد خانواده به عنوان هسته اولیه جوامع بشری و نقش محوری تشکیل خانواده در جوامع اسلامی ارتباط مستقیمی با امر ازدواج دارد. همزیستی دو جنس مخالف در کنار هم صرفا در چارچوب شرعی و به صورت رسمی موجد ضمانت اجرایی بوده و قانونمند تلقی می گردد. لذا هرآنچه بواسطه غیر این مبانی محقق شود در زمره ارتباطی ناپایدار بوده و چه بسا تحدیدی برای اقوام و اصالت خانواده محسوب می گردد.  ازدواج ، یعنی ایجاد زوجیت بین زن و مرد که در عرف ، شرع و قانون، پیمان مهم و مقدس زناشویی است که برای مرد و زن در برابر هم تعهدات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی پدید می آورد. از مصادیق بارز و ملموس این قضیه می توان به عقد ازدواج دایم، رایج در بین ادیان ابراهیمی اعم از یهود و مسیحیت و اسلام اشاره کرد که البته بین مسلمان ها در فقه شیعه بر خلاف فقه اهل سنت ازدواج موقت هم با احکام و قواعد مشخص خود پذیرفته شده و مشروعیت دارد که در این پژوهش محل بررسی و کم کاش بیشترین خواهد بود. از طرف دیگر در خصوص پدیده ی نوظهور ازدواج سفید بایستی به نظام اجتماعی و تشکیلاتی کشورهای غربی رجوع کرد، جایی که در سالیان اخیر و برقراری پیوند عاطفی و زناشویی در این ساختاری خارج از مباحث حقوقی و سنت های مرسوم ترویج پیدا کرده است مقوله ی ازدواج غیررسمی و غیر حقوقی از جایگاه خاصی برخوردار شده است که در اثر تبادلات فرهنگی در جوامع اسلامی هم از جمله کشور خودمان کم و بیش رواج یافته است از دیدگاه نگارنده ازدواج موقت و ازدواج سفید دو مقوله جدا از هم می باشند. بطوریکه یکی برگرفته از مبانی اعتقادی جوامع اسلامی و دیگری نشات گرفته از عرف نابسامان و اقتضایات اجتماعی جوامع دیگر بودند و ضمن اینکه از ابعادی با یکدیگر انطباق داشته لکن در جهاتی نیز شاهد تفاوت های شدید این دو موضوع بایکدیگر می باشیم.

    کلیدواژگان: ازدواج، ازدواج سفید، نکاح، متعه، خانواده
  • ملیحه سادات سجادیان*، سید ابوالقاسم نقیبی، مریم ابن تراب صفحات 88-107

    ضمانت اجرا عبارتست از وسیله مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام دادن الزامات قانونی (اعم از امر و نهی) و یا جبران خسارت زیان دیده یا به عبارت دیگر ابزاری است که اجرای موثر قواعد حقوقی را تضمین مینماید و ازطرف قوای عمومی در جامعه بکار گرفته میشود.از این رو به ضمانت اجرای مدنی و کیفری تقسیم می شود. تدلیس اصطلاحی در فقه و حقوق به معنای فریفتن دیگری و ترغیب او به انجام دادن عمل.هنگامی صدق می کند که سوء نیت و قصد فریب وجود داشته باشد؛ یعنی یک طرف عمدا با اعمال متقلبانه خود، طرف دیگر را فریب دهد.از آنجایی که مدلس با تدلیس موجب اختلال در نظم عمومی حاکم بر روابط اجتماعی و اقتصادی می گردد استحقاق کیفر پیدا می کندکه از منظر فقهی به استناد قاعده« التعزیر لکل عمل محرم » می توان آن را از مصادیق کیفر تعزیری تلقی نمود.  قانونگذار نیز در مواد5 و647 قانون مجازات اسلامی تدلیس را جرم تلقی کرده و مدلس را مستحق کیفر دانسته است.

    کلیدواژگان: تدلیس، ضمانت اجرای کیفری، ضمانت اجرای مدنی، تعزیر
  • فاطمه علاقه بندی*، مهرداد عباسی صفحات 108-130

    مضامین اصلی قرآن یکی از تالیفات مهم فضل الرحمان در رفع تقابل اسلام و دنیای مدرن است. او در این اثر یادآور می شود که اگر فهم ما از قرآن بر پایه ی روح اصلی قرآن یعنی اخلاق قرآنی باشد، پیام و معنای واحد و منسجم قرآن را دریافت خواهیم کرد. این کتاب را می توان  گزارشی منسجم از مضامین قرآن با نگاهی جدید تلقی کرد و از این حیث کتابی مهم و ارزشمند است. فضل الرحمان در این کتاب، پس از مقدمه ای در بیان دیدگاه های خود نسبت به روش تفسیر مفسران سنتی و اشاره به دیدگاه های غربیان درباره ی قرآن، در هشت فصل به بررسی مضامین مهم قرآن پرداخته است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که مهم ترین مطالب و نظریات فضل الرحمان در کتاب مضامین اصلی قرآن چیست و چگونه تحلیل می شود؟ در راستای پاسخ به این سوال، دستاوردهای این پژوهش از طریق توصیفی - تحلیلی در چهار بخش بررسی می شود: 1- آراء اعتقادی 2- آراء اجتماعی - حقوقی 3- آراء اخلاقی

    کلیدواژگان: فضل الرحمان، مضامین اصلی قرآن، شفاعت، قضا و قدر، نبوت و وحی، حقوق زنان، اهل کتاب
|
  • Sara Akhundi *, Younes Wahed Yarijan, Muhammad Rasul Ahangariyan Pages 1-16

    The present article has been done by descriptive-analytical method with the aim of examining the criteria for distinguishing murder from the perspective of Khamseh religions. It is a method of collecting library information. The jurists of the five religions comment on the criteria, forms and instances of intentional, quasi-intentional and erroneous murder. Consequently, the divisions they provide for each are studied and then compared and compared. The five well-known jurisprudential religions (Imamiyya, Shafi'i, Hanafi, Malikiyah, and Hanbaliyah) disagree on the issue of murder and its types based on the criteria set for each type, despite their commonalities. To be. In this article, first the famous opinion or consensus of Imami jurists about the criteria and forms of intentional, quasi-intentional and erroneous murder and consequently the divisions they have provided for each and then the views of the jurists of each of the four Sunni religions about Those criteria have been considered and its distinction has been examined, because the type of murder is determined based on the distinction criterion, and the criminal responsibility of each is determined.

    Keywords: Premeditated murder, quasi-premeditated murder, erroneous murder, five religions
  • Fatemeh Jabbari *, Ahmad Baqeri, Younes Wahed Yarijan Pages 17-42
  • Maryam Hoseini, Hamidreza Mustafid *, Nafiseh Nawid Pages 43-64

    The Qur'an is a large text with its own unique characteristics; With an eloquent and eloquent expression worthy of reflection; That is why it is the source of inspiration and extraction of the rules of rhetoric. On the other hand, since this divine book opens various perspectives and horizons for them in proportion to the understanding of its audience, it is considered as a point of departure and a source of attention for interpretation in the Islamic world. Therefore, the translator and interpreter of this text must have the necessary scientific competencies and sufficient knowledge of linguistic subtleties and rhetorical sciences; And the lack of sufficient mastery over the mentioned cases and lack of knowledge of how to pronounce the words of the Qur'an and the meanings and individual and compound rules and meanings in those words, etc. will cause a defect in the correct and accurate translation and interpretation of the verses. This research, which is written in a descriptive-analytical manner (using written library tools), tries to explain the correct method of critique, relying on the subject of "exclusion and Qasr (a branch of semantics), to compare and contrast five translations of Surah Makki. Based on this analysis and analogy, let us first get a more accurate understanding of the verse in question, and in The degree of observance of the early and later translators (Tabari, Razi, Fooladvand, Makarem and Ansarian) is determined in the discussion of the siege.

    Keywords: Quran, siege, palace, Tabari translation, Abu al-Futuh translation, Makarem translation, Fooladvand translation, Ansarian translation
  • Zahra Rashidi Nejad *, Younes Wahed Yarijan Pages 65-87

    The importance and position of the family institution as the core of human societies and the pivotal role of family formation in Islamic societies are directly related to marriage. The coexistence of two opposite sexes together only in the religious framework and formally creates an executive guarantee and is considered legal. Therefore, anything that is achieved through other principles is in the category of unstable communication and may be considered as a limitation for relatives and family originality. Marriage means the creation of a marriage between a man and a woman, which in custom, law and order, is an important and sacred marital covenant that creates moral, legal and social obligations for both men and women. One of the most obvious and tangible examples of this case is the permanent marriage, common among the Abrahamic religions, including Judaism, Christianity and Islam. It is accepted and has legitimacy that in this research will be the place of study and I wish it would be the most. On the other hand, regarding the emerging phenomenon of white marriage, we should refer to the social and organizational system of Western countries, where in recent years and the establishment of emotional and marital ties in this structure has been promoted outside of legal issues and traditional traditions. Informal and illegal marriage has a special place that has become more or less popular due to cultural exchanges in Islamic societies, including our own country. From the author's point of view, temporary marriage and white marriage are two separate categories. So that one was derived from the doctrinal foundations of Islamic societies and the other originated from the unsettled customs and social requirements of other societies, and while they corresponded to each other in some aspects, but in some ways we see strong differences between the two issues.

    Keywords: White Marriage, marriage, mut'a, Family
  • Maliheh Sadat Sadjadian *, Sayyed Abulqasem Naqibi, Maryam Ibn Turab Pages 88-107

    Enforcement guarantee is a direct or indirect means to fulfill legal requirements (including orders and prohibitions) or compensation for damage or in other words is a tool that ensures the effective implementation of legal rules and is used by public forces in society. This is divided into civil and criminal enforcement guarantees. Forgery of a term in jurisprudence and law means to deceive another and to persuade him to perform an action. That is, one party deliberately deceives the other party by its fraudulent actions. It can be considered as an example of ta'zir punishment. In Articles 5 and 647 of the Islamic Penal Code, the legislature has criminalized forgery and the model deserves punishment.

    Keywords: Fraud, guarantee of criminal execution, guarantee of civil execution, ta'zir
  • Fatemah Alaqebandi *, Mehrdad Abbasi Pages 108-130

    The main themes of the Qur'an are one of the most important works of Fadl al-Rahman in resolving the conflict between Islam and the modern world. In this work, he reminds us that if our understanding of the Qur'an is based on the main spirit of the Qur'an, namely Qur'anic ethics, we will receive a single and coherent message and meaning of the Qur'an. This book can be considered as a coherent report on the contents of the Qur'an with a new perspective and in this respect it is an important and valuable book. In this book, after an introduction in expressing his views on the method of interpretation of traditional commentators and referring to the views of Westerners about the Qur'an, Fazl-ur-Rehman examines the important themes of the Qur'an in eight chapters. The present study seeks to answer the question that what are the most important contents and theories of Fadl al-Rahman in the book of the main themes of the Qur'an and how it is analyzed? In order to answer this question, the achievements of this research are examined through descriptive-analytical in four sections: 1- Belief opinions 2- Social-legal opinions 3- Ethical opinionsalDefinitions of al-Prefix1variant spelling of ad- assimilated before -l (as in alleviate, allocate ).Suffix1(forming adjectives) relating to; of the kind of.1the chemical element aluminum.Abbreviation1Alabama (in official postal use).3 more definitions

    Keywords: Fadl al-Rahman, the main themes of the Qur'an, Intercession, retribution, predestination, prophecy, revelation, women's rights, People of the Book