فهرست مطالب
نشریه الاهیات قرآنی
پیاپی 16 (بهار و تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/11/16
- تعداد عناوین: 6
-
صفحات 13-30
سران اموی بهمنظور ناحق جلوهدادن قیام عاشورا، بر باورهای تاثیرگذار بر افکار عمومی استناد کردند؛ از جمله با مستمسک قراردادن عباراتی چون «این خواست خدا بوده که این مصیبت بر شما وارد شد» و نیز با تکیه بر آیه 30 سوره شوری که «آنچه از مصیبتها به شما رسید به واسطه اموری است که خودتان فراهم کردهاید»، دست به مغالطه زدند و با روش جبرگرایانه درصدد تبریه و محق جلوهدادن خویش برآمدند. هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی مستندات امویان در این مسئله است. سوال تحقیق این است که چه اشکالات منطقی بر ادعاهای امویان مبنی بر بهحق جلوهدادن خود در قیام عاشورا وارد است؟
پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با مراجعه و بررسی منابع تاریخی و قرآنی صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که سران اموی مغالطاتی داشتهاند؛ از جمله مغالطه اراده تکوینی با تشریعی برای توجیه اقدامات ناحق خود؛ بهگونهای که تعلق مشیت خدا را به فعل بنده نسبت دادهاند! در حالیکه مشیت خدا، به مشیت عبد تعلق میگیرد نه به فعل او. دیگری توفای انفس که قتل کربلا را هم به خدا نسبت میدادند، درحالیکه قتل شهدای کربلا نتیجه ظلم امویان بود، البته خداوند انفس آنها را ستاند. بنیامیه مغالطه تکوین با تشریع را در موضوع حکومت و پادشاهی هم داشتهاند. با آشکار ساختن ماهیت مغالطهآمیز ادعاهای امویان، روشن شد که حقانیت قیام عاشورا انکارناپذیر است.کلیدواژگان: قرآن، واقعه کربلا، سران اموی، مغالطه -
صفحات 31-48
نقش علوم قرآنی در تعمیق آموزه های قرآنی، همچنین نقش کارکردهای آلی و استقلالی عقل در علوم قرآنی، با شدت و ضعف مورد پذیرش همه مفسران و قرآنپژوهان است. کاستیها و آسیبهای عقل در علوم قرآنی، در متون قرآنپژوهان دارای ابهام و اجمال است و هرگز بهطور مستقل مورد بررسی تفصیلی قرار نگرفته است.
در این پژوهش، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و پرسش آن است که آسیبهای عقل آلی و استقلالی در علوم قرآن بر پایه دیدگاه آیتالله جوادی آملی کدامند؟ بررسیها بیانگر این آسیبها به شرح ذیل است: ضرورت توسعه نقش آلی و استقلالی عقل در علوم قرآنی در حوزه «مبادی علوم قرآنی» و «علومی که مدخلیت مستقیم در فهم قرآن دارد»؛ ضرورت لحاظ توامان منابع عقلی و نقلی و اجتناب از افراط و تفریط غیر روشمند در آنها؛ عدم جواز ورود عقل در جزییات معرفت دینی؛ صعوبت تولید برهانهای تجربی محض؛ ضعف ارزش علمی براهین تلفیقی از عقل تجربی و تجریدی یا برهان تجربی محض، نسبت به براهین تجریدی محض؛ تفاوت علمیت و منزلت یقین در اشکال مختلف غیر مستقلات عقلیه؛ ضعف علمیت برخاسته از دستاوردهای «علمی» (= اطمینان عقلایی) نسبت به مرتبه «علم» و... .کلیدواژگان: آسیب شناسی، عقل، آلی و استقلالی، علوم قرآنی، جوادی آملی -
صفحات 49-65
در مورد معنای «علمالکتاب» و مصداق «من عنده علمالکتاب» که در آیه 43 سوره رعد بهعنوان گواه رسالت پیامبر اسلام(ص) معرفی شده است، در میان مفسران، اختلاف نظرهایی وجود دارد و احتمالات و مصادیق متعددی برای آن ذکر شده که برخی از این احتمالات با محتوای سوره و مکی بودن آن سازگار نیست. هدف پژوهش نیز اثبات این نکته است که مصداق بارز «من عنده علمالکتاب»، ایمه معصومین(ع) هستند و اینکه آنها از تمام علوم، حقایق و پدیدههای عالم بهجز آنچه مخصوص علم غیب الاهی است، باخبرند. سوال اصلی پژوهش این است که معنا و مصداق حقیقی علمالکتاب چیست و اهل بیت(ع) در مقایسه با دیگران به چه میزان از علمالکتاب بهرهمندند؟ یافتههای پژوهش که با روش توصیفی– تحلیلی انجام شده، نشان میدهد که با محور قرار دادن آیات ابتدایی سوره زخرف، چهار احتمال قابل طرح است که عبارتند از: علم به کتب آسمانی، علم به قرآن بهطور خاص، علم به لوح محفوظ و آگاهی از اسم اعظم الاهی. احتمال اول، صحیح نیست و سه احتمال دیگر با یکدیگر قابل جمع بوده و هرکدام، مراتب مختلف یک حقیقت را دارا بوده و علی(ع) و فرزندان مطهر ایشان آگاهترین مردم به علمالکتاب هستند.
کلیدواژگان: قرآن، اهل بیت، علم، علم الکتاب -
صفحات 67-88
توجه به محیط زیست و حفظ آن برای نسلهای آینده و کاهش معضلات زیستمحیطی، یکی از مسایل مهمی است که همواره مورد عنایت اقشار مختلف جامعه، از حاکمان، سیاستگذاران، نخبگان و حتی عموم مردم بوده است. کوششهای عملی و علمی بسیاری در این حوزه صورت گرفته تا از جنبههای مختلف، پاسخ معضلات داده شود؛ ولی با نگاهی کلان به مشکلات موجود، معلوم میشود موانع زیادی برای حل آنها وجود دارد که بسیاری از این موانع زمینهساز معضلات بعدی خواهد شد. بنابراین بهرهمندی از اصول جامعنگر و خطاناپذیر برای تحقق محیط زیست پایدار ضروری بهنظر میرسد. این اصول در قرآن و تعالیم وحیانی تا حدود زیادی قابل دسترسی است. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای نوشته شده است و از نوع توصیفی تحلیلی است. این پژوهش با توجه به شواهد موجود در قرآن و سیره اهل بیت(ع)، نگرش انسان قرآنی به طبیعت را بیان کرده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، در قرآن به مبانی نظریای اشاره شده است که به تحقق محیط زیست پایدار کمک میکند. این مبانی ششگانه مستخرج از قرآن عبارتند از: درک و شعور طبیعت، خلیفه اللهی انسان، ایمان و تقوای انسانها، اتقان صنع، بهرهبرداری بهینه از محیط زیست و حفاظت از محیط زیست به عنوان رسالت بشر که با توجه به آنها میتوان الگوی حفظ محیط زیست پایدار را اجرایی کرد.
کلیدواژگان: قرآن کریم، آموزه ها، اصول پایدار، محیط زیست -
صفحات 89-110
در میان آیات حج، آیه 97 سوره آل عمران حاوی نکات و معارف کلیدی درباره حج است. قسمتی از آیه به مسئله امنیت حجاج اشاره دارد: «و من دخله کان آمنا». با رویکرد شناختی به زبان دین، هرکس وارد حرم امن الاهی شود، در امنیت کامل قرار دارد. اما در نگرش ناشناختی، واقعنمایی آیات، اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه به دنبال ترغیب مخاطب جهت انجام عملی خاص مثل حج است. یکی از ضروریات دینداری فهم مراد متکلم وحی است. این پژوهش با هدف دستیابی به فهم دقیقتر از محتوای آیه، واقعنمایی امنیت حجاج را از لحاظ تشریعی و تکوینی به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار میدهد و به این سوال پاسخ میگوید که با تاکید بر آراء علامه طباطبایی، آیه «و من دخله کان آمنا» دارای شان شناختی و مطابق واقع است یا دارای شیونی ناشناختی است؟ اجماع مفسران از جمله علامه طباطبایی بر این قرار دارد که آیه بیانگر حکمی شرعی است و برخی نیز به تکوینی بودن امنیت دنیایی حرم اشاره کردهاند. به نظر میرسد آیه مورد نظر، نهتنها بر حکم تشریعی امنیت حجاج تاکید دارد؛ بلکه به امنیت تکوینی بهصورت اخروی اشاره دارد که سازگار با روایات معصومین(ع) است.
کلیدواژگان: زبان دین، حج، امنیت تشریعی، امنیت تکوینی، علامه طباطبایی -
صفحات 111-129
بیتردید تبیین عقلی و دفاع منطقی از آموزههای دینی، نقش برجستهای در بالندگی و رشد دین دارد در این میان، امامان معصوم(ع) بهویژه امام صادق(ع) جایگاه ویژهای در تبیین و تثبیت مباحث اعتقادی تشیع دارند.
بخش مهمی از مباحث کلامی امامیه از ناحیه ایشان تبیین شده، بهگونهای که آموزههای منقول از آن حضرت(ع)، اساس دیدگاههای کلامی مذهب تشیع را در عموم مسایل اعتقادی تشکیل میدهد.
سوال اصلی جستار این است که امام صادق(ع) چگونه از بدیهیات منطقی در استدلالهای کلامی استفاده کرده است؟ این پژوهش بهروش توصیفی- تحلیلی به بررسی روش بهکارگیری بدیهیات منطقی در احادیث کلامی امام صادق (ع) بهنحو مصداقی پرداخته است.
امام صادق(ع) با تسلط به معارف الاهی از یک سو و در نظر گرفتن سطح درک مخاطبان از سوی دیگر، با صورتبندی متناسب، بدیهیات منطق را بهنحو اکمل در استدلالهای کلامی خویش بهکار بسته و با توجه به تنوع مخاطبان، از همه انواع ششگانه یقینیات منطق در استدلال بهره گرفته است. متواترات و حدسیات در مباحث غیر توحیدی و مشاهدات در برهان نظم، کاربرد بیشتری داشتهاند. همچنین استفاده از تجربیات برای غالب مردم فهمپذیرتر بوده است.کلیدواژگان: امام صادق(ع)، کلام، منطق، استدلال، بدیهیات
-
Pages 13-30
Umayyad leaders cited some beliefs that influenced public opinion to justify the Ashura uprising as unjust one, Including refer to phrases such as: "It was God's will that this tragedy befell you." and also relying on Quran 42: 30 " Whatever misfortune happens to you, is because on the things your hands have wrought". They made a fallacy and tried to justify themselves in a deterministic way. The purpose of this article is to critique the documents of the Umayyads on this issue, and the research question is: “What are the logical flaws in the claims of the Umayyads about justifying themselves in the Ashura uprising?''
The present research is based on analysis method by reviewing historical and Qur’anic sources. The findings show that the Umayyad leaders had some fallacies: the fallacy of the Genesis Divine Will with legislation Divine Will to justify their unjust actions, In such a way that they have attributed the providence of Divine Will to the act of the servant! Whereas the providence of God belongs to the providence of the servant, and not to his deed. The second fallacy is the taking of the souls, which they attributed the murder of Karbala to God, while the killing of the martyrs of Karbala was the result of the oppression of the Umayyads. Of course, God took their souls away. The Umayyads also had the fallacy of genesis and legislation in the matter of government and monarchy. By exposing the fallacious nature of the Umayyad claims, it became clear that the legitimacy of the Ashura uprising was undeniable.Keywords: Quran, The incident of Karbala, Umayyad leaders, fallacy -
Pages 31-48
All commentators of the Quran accept the role of Quranic Sciences in the production of Quranic teaching and thinking in it, as well as the rule of Reason and the benefits of reason as a tool to archive the goal or its independent benefits with a slight difference. The shortcomings and harms of the intellect in the Qur'anic sciences are ambiguous and concise in the texts of the Qur'anic scholars, and have never been studied independently and completely. In this research, descriptive-analytical method is used and the question is what are the harms of Instrumental and independent intellect in Quranic sciences based on the view of Ayatollah Javadi Amoli?
Investigations indicate the following injuries: The need to development the role of reason as a means and also the independent role of it in the field of Qur'anic sciences in "the basics of Qur'anic sciences" and "sciences that have a direct role in understanding the Qur'an"; The need to consider both intellectual and narrative resources and to avoid non-methodical excesses in them; Inadmissibility of reason in the details of religious knowledge; Difficulty in producing purely empirical proofs; Weakness of the scientific value of the combined arguments of empirical and abstract reason or purely empirical argument, compared to purely abstract arguments; The difference between scientificity and the status of certainty in different forms of non-independent intellectual; Weakness of scientism arising from the achievements of "science" (= rational confidence) in relation to the rank of "science".Keywords: Pathology, Reason, Instrumental-Independent Role, Quranic Sciences, javadi Amoli -
Pages 49-65
Regarding the meaning of "Elmo'l-Kitab" and the example of "Who has knowledge about the book" which is introduced in verse 43 of Surah Ra'd as a proof of the mission of the Prophet of Islam (peace be upon him and his family); There are some different opinion among commentators and several possibilities and examples have been mentioned for it, some of which are not compatible with the content of the surah and its Meccan nature. The purpose of this study is to prove that the Imams of the Ahlul-Bayt (peace be upon them) are a clear example of "I am the knowledge of the Book" and that they are aware of all the sciences, facts and phenomena of the world except that which is specific to the knowledge of the divine unseen.
The main question of this research is: what is the true meaning and example "Elmo'l- Kitab" and to what extent do the Ahlul-Bayt (PBUH) benefit from "Elmo'l- Kitab" compared to others? Findings of the research conducted by descriptive-analytical method show that by focusing on the first verses of Surah Zukhruf, four correct possibilities can be proposed, which are: Knowledge of the heavenly books, knowledge of the Qur'an in particular, knowledge of the guarded tablet and knowledge of the great divine name. The first possibility is not correct, and the other three possibilities can be added together, and each of them has different levels of truth, and Ali (pbuh) and his holy children are the most knowledgeable people in the "Elmo'l- Kitab".Keywords: Quran, Ahlul-Bayt, knowledge, Elmo'l- Kitab -
Pages 67-88
Paying attention to the environment and preserving it for future generations and reducing environmental problems is one of the important issues that is always the concern of different sections of society, from rulers and policy makers and elites and even the general public. Many practical and scientific efforts have been made in this field in order to answer the problems from different aspects, which is, of course, remarkable.
But With a comprehensive look at the problems, it becomes clear that the changes applied in order to improve the environmental conditions will bring about changes that will pave the way for the next problems. Benefiting from comprehensive and infallible principles is essential for achieving a sustainable environment. These principles are fully available in the Qur'an and the teachings of revelation. The present study, which has been written in a descriptive analytical method, expresses the correct view of Qur'anic man towards nature, divides the principles of the Qur'an into five categories, and presents evidence from the Qur'an as understanding nature, the divine caliph of man, the perfection of industry, the optimal use of the environment and the protection of the environment as a human mission according to which the model of sustainable environmental protection can be implemented.Keywords: Quran, Teachings, Comprehensive Principles, Environment -
Pages 89-110
Among the verses of Hajj, verse 97 of Surah Al-Imran contains key points and teachings about Hajj. Part of the verse refers to the issue of pilgrims' security: With a cognitive approach to the language of religion, anyone who enters the safe sanctuary of God is in complete safety. But from an ignorant point of view, the realization of the verses does not matter much; rather, it seeks to persuade the audience to perform a specific action such as Hajj. One of the necessities of religiosity is to understand the meaning of the speaker of revelation. In order to gain a more accurate understanding of the content of the verse, this study examines the realities of the security of pilgrims in terms of legislation and development in a descriptive-analytical manner and answers to this question: Emphasizing the views of Allameh Tabatabai, does the verse "ومن دخله کان امنا" have a cognitive and factual dignity or does it have non cognitive status? The consensus of commentators, including Allameh Tabatabai, is that the verse expresses a legislative ruling, and some commentators have pointed to the Divine and worldly security of this place. It seems that the verse in question not only emphasizes the legislative ruling on the security of pilgrims; rather, it refers to Genesis security in the hereafter, which is consistent with the narrations of the infallibles (Ma-soumin: p.b.u.h).
Keywords: Language of Religion, Hajj, Legislative Security, Genesis Security, Allameh Tabatabai -
Pages 111-129
Undoubtedly, rational explanation and rational defense of religious teachings have a prominent role in the growth and development of religion. An important part of the Imami theological discussions has been explained by him in such a way that the teachings transmitted by him are the basis of the theological views of the Shiite religion in the general issues of belief.
The main question of the article is how Imam Sadegh (AS) used logical axioms in theological arguments? This descriptive-analytical study has studied the method of using logical axioms in the theological hadiths of Imam Sadegh (AS) in an exemplary manner.
Imam Sadegh (AS) by mastering the divine knowledge on the one hand and considering the level of understanding of the audience on the other hand, with appropriate formulation, has fully used the axioms of logic in his theological arguments. A variety of audiences have used all six types of logic certainties in reasoning. Consequences and conjectures have been used more in non-monotheistic discussions and observations in the argument of order. Also, the use of experiences has been more understandable to most people.Keywords: Imam Sadegh (AS), theology, logic, reasoning, axioms