فهرست مطالب

علوم ورزشی و توان رزم - پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1400)

نشریه علوم ورزشی و توان رزم
پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/05/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طراحی مدل شاخص های شایسته گزینی مدیران تربیت بدنی باشگاه های مقاومت بسیج کشور براساس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
    داود نصراصفهانی، سمیه رهبری*، سجاد صمدی صفحه 0
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شاخص های شایسته گزینی مدیران باشگاه های مقاومت بسیج کشور براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام گردید.

    روش شناسی

    با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش تحقیق کیفی از نوع داده بنیاد و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نمونه آماری این تحقیق شامل 16 نفر از مدیران باشگاه های مقاومت بسیج کشور و اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی دانشگاه ها بود و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. پس از مطالعات اولیه کتابخانه ای و شناسایی فهرست مقدماتی عوامل، داده های پژوهش از طریق مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. داده ها با روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی کدگذاری شدند.

    یافته ها

    نتایج کدگذاری به شناسایی 224 نشان در سه حوزه شایستگی های فردی (نگرشی، رفتاری و هوشی)، ارزشی (سازمانی و اسلامی) و شغلی (دانشی، مهارتی و مدیریتی) منجر شد. کدهای مربوط به مولفه های پژوهش از جمله شایستگی فردی شامل شاخص های نگرشی (خودباوری، وجدان کاری، مثبت اندیش، هویت ایرانی و اسلامی، آرامش بخش و امیدواری)، شاخص های رفتاری (منضبط، خودکنترل، پویایی در سازمان، استقلال طلب و تعالی گرا، فن بیان، رقابت طلبی، تعهد)، و شاخص های هوشی (عاطفی، شناختی، مدیریتی).، شایستگی ارزشی شامل شاخص های سازمانی (اخلاق مدار، عدالت خواهی، ارزش آفرین، برنامه محوری)، شاخص های اسلامی (متوکل، با تقوا، ایثارگر، شاکربودن و مومن، معتقدبودن)، و شایستگی شغلی شامل شاخص های مهارتی (تعامل گرا، مشارکت جو، کارآفرین و نوآوری، تنش زدایی)، شاخص های دانشی (دانشور، مصلحت اندیش و خردمند، قانونمند بودن، فن آوری اطلاعات و تخصص گرا)، و شاخص مدیریتی (مالی، اداری، منابع انسانی، رهبری و هدایت، بازاریابی، ارتباطی، سلامتی و بهداشت، مدیریت تعارض، انتقادپذیری، خلاقیت، تصمیم گیری و مذاکره کنندگی) بودند.

    نتیجه گیری

    به مدیران و مسیولین بالادستی در سازمان بسیج کشور پیشنهاد می شود در استخدام و به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز از نشان ها، مفاهیم و مقوله های شناسایی شده این تحقیق جهت انتخاب افراد شایسته استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: شایسته گزینی، مدیران، باشگاه مقاومت، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، داده بنیاد
  • بررسی رابطه فعالیت بدنی با تعهد سازمانی دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع)
    علی محمدی، محسن هادی طحان*، مهدی ذاکر اکبری صفحه 0
    هدف

     هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه فعالیت بدنی با تعهد سازمانی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام می باشد.

    روش شناسی

    این پژوهش کمی و از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها میدانی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام در سال 1400بودند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی 334 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه استاندارد فعالیت بدنی و پرسش نامه تعهد سازمانی بود که روایی آن ها به تایید اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه میزان فعالیت بدنی در پژوهش وفایی نجار و همکاران (1395) 0.90 و پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی 0.86 محاسبه گردید.

    یافته ها

    نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین فعالیت بدنی دانشجویان و مولفه تعهد مستمر سازمانی آنان ارتباط معناداری وجود دارد (P≤0.001). همچنین بین فعالیت بدنی و مولفه تعهد عاطفی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود ندارد.

    بحث و نتیجه گیری

     با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود دانشگاه های نظامی علاوه بر رسیدن به این باور که ورزش و فعالیت بدنی، تعهدات سازمانی را افزایش می دهد، با بهره گیری از پیامدهای مطلوب آن در جهت پیشبرد اهداف عالی سازمانی که همانا تربیت و آموزش اثربخش می باشد گام های موثری بردارند.

    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، تعهد سازمانی، دانشجویان دانشگاه افسری
  • حسن عیسی زاده*، حسین فراهانی صفحات 1-14
    هدف

    اخلاق حرفه ای، سبک چگونه زیستن و چگونه رفتار کردن در یک تخصص و در یک محیط تخصصی اعم از فردی و سازمانی را تعیین می کند و به زبان ساده تعهد سازمانی، تعلق خاطری است هر یک از کارکنان نسبت به سازمانی که در آن مشغول به کار هستند احساس می کند. هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی در کارکنان ورزشگار و غیرورزشکار هنک مرزی زاهدان می باشد.

    روش شناسی

    تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده، از لحاظ هدف جمع آوری داده ها کاربردی، از نظر زمان جمع آوری داده ها حال نگر و از نظر نحوه جمع آوری داده ها به شکل میدانی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان هنگ مرزی زاهدان می باشد که طبق جدول مورگان 300 نفر بصورت تصادفی و خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق شامل پرسشنامه های اخلاق کار شاکلی- زالابک، الیس و سزریا (1999)، تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی مانند آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون پیرسون استفاده شد.

    یافته ها

    نشان داد بین اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی در کارکنان ورزشکار و غیرورزشکار هنگ مرزی زاهدان رابطه وجود داشت. بین اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی کارکنان ورزشکارو غیرورزشکار تفاوت وجود داشت. همچنین میانگین اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی در کارکنان ورزشکار بالاتر از کارکنان غیرورزشکار بود.

    نتیجه گیری

    اخلاق حرفه ای مرتبط با تعهدسازمانی می باشد با توجه به اهمیت تعهد سازمانی درکارکنان هنگ مرزی وبا بودن این دو متغیر در کارکنان ورزشکار پیشنهاد می گردد این مهم در جذب نیروها و ارتقا آنان مورد توجه مسیولین دست اندر کار قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، اخلاق حرفه ای، کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار، هنگ مرزی زاهدان
  • سید حسین علوی، ابوالفضل آریج* صفحات 15-27
    هدف

    بررسی سطح آمادگی جسمانی ‎و ‎حرکتی سربازان و تهیه نورم استاندارد (مطالعه موردی: یکی از مراکز فرهنگی-نظامی) می باشد.

    روش شناسی

    نمونه آماری این پژوهش توصیفی- میدانی، 215 نفر از سربازان و کادر نظامی چند مرکز فرهنگی نظامی در سطح استان مازندران بوده است. نمونه آماری در سه رده سنی 20 سال  و کمتر (72 نفر) و برای رده سنی 21 تا 25 سال (73 نفر) و برای 30 سال و بالاتر (70 نفر)  به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از انتخاب نمونه آماری و اجرای آزمون منتخب به عملکرد سربازان بر روی هر کدام یک نمره خام اختصاص داده شد.

    یافته ها

    مقادیر میانگین اجرای آزمون های شش گانه آمادگی جسمانی و حرکتی برای آزمون اصلاح شده کشش بارفیکس (19=)، آزمون دارز و نشست (33=)، آزمون پرش درجا (42=Cm)، آزمون دوی رفت و برگشت 15´ 4 متر (37/14=Sec)، آزمون دوی 50 یارد سرعت (92/6=Sec) و آزمون یک مایل دویدن - راه رفتن (37/8=Min-Sec) می باشد.

    نتیجه گیری

    با مقایسه میانگین نتایج آزمون های مشترک بین هر سه گروه سنی، با افزایش سن در تمامی آزمون ها افت رکورد ایجاد خواهد شد، برای ارتقای عملکرد و افزایش آمادگی جسمانی و حرکتی سربازان و کادر نظامی، مسیولین امر باید یک استراتژی مناسب و بلندمدت مطلوب را در دستور کار خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: سربازان، کادر نظامی، آمادگی جسمانی- حرکتی، مراکز فرهنگی- نظامی
  • یاسر جانباز*، علی مسعودی صفحات 29-40
    هدف

    توجه فرآیندی است که فرد از طریق آن از حواس خود برای ادراک دنیای خارج استفاده می کند و متوجه ساختن توجه به معنای آگاه شدن از یک امر و صرف نظر کردن از سایر موارد است. در واقع توجه به عنوان یک پیش نیاز شناختی برای اجرای موفقیت آمیز در ورزش حیاتی است. هدف از انجام این پژوهش تاثیر دستورالعمل های کانون توجه بر مهارت تیراندازی در تیراندازان مبتدی انجام شد.

    روش شناسی

    پژوهش حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی است و براساس نحوه جمع آوری داده ها نیمه تجربی و به صورت طرح دوگروهی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از تیراندازان مبتدی بین سنین 18 تا 22 سال می باشد که با توجه به معیارهای ورود به تحقیق (سلامت جسمانی، عدم آشنایی با تکلیف) داشته باشند. تعداد 30 نفر از تیراندازان به صورت در دسترس انتخاب شدند.بر این اساس آزمودنی ها به طور تصادفی در دوگروه با طرح پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفتند.

    یافته ها

    بین نمره های عامل (12 جلسه) در میزان اکتساب مهارت تیراندازی تفاوت معناداری مشاهده شد. (01/0>P). بین نمره های عامل (12 جلسه تمرین) در میزان اکتساب مهارت تیراندازی در گروه کانون توجه بیرونی تفاوت معناداری مشاهده شد. (01/0>P) . که بین دو گروه کانون توجه بیرونی و کانون توجه درونی در  مهارت تیراندازی تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اینکه میانگین اکتساب مهارت تیراندازی در گروه کانون توجه بیرونی (در مرحله پس آزمون برابر با (24/80) بیشتر از میانگین گروه کانون توجه بیرونی (08/67) می باشد.

    نتیجه گیری

    تمرینات با دستورالعمل های کانون توجه بیرونی نسبت به کانون توجه درونی هم در عملکرد و هم در پیشرفت تیراندازان تاثیر به سزایی دارد و مربیان آموزشی سعی کنند از تمرینات کانون توجه بیرونی در آموزش تیراندازی استفاده کنند.

    کلیدواژگان: کانون توجه، مهارت، تیراندازی
  • مهرداد مصطفایی، سید برات قیامی*، جمشید فولادی صفحات 41-56
    هدف

    موفقیت نظامیان ارتشی علاوه بر نیاز به تسلیحات و فناوری های پیشرفته، به میزان آمادگی جسمانی کارکنان نظامی نیز بستگی دارد. هدف این تحقیق تبیین تاثیر ورزش کراس فیت بر آمادگی جسمانی کارکنان نیروی زمینی ارتش هست.

    روش شناسی

    روش این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه تجربی هست. جامعه آماری این تحقیق شامل متخصصان و صاحب نظران حوزه تربیت بدنی و همچنین کلیه کارکنان قرارگاه شمال شرق می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها توسط آزمون تی مستقل و وابسته در سطح معنی داری05/0 بررسی شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد یک دوره تمرین کراس فیت بر میزان قدرت عضلانی، استقامت عضلانی کارکنان نزاجا تاثیر معناداری دارد (05/0 >p)؛ ضمن اینکه بیشترین میزان تاثیر به ترتیب در شاخص های قدرت عضلانی (81/0)، استقامت عضلانی (62/0) بوده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج تحقیق حاضر که نشان داد انجام یک دوره تمرین کراس فیت بر میزان قدرت عضلانی، استقامت عضلانی کارکنان نزاجا تاثیر معناداری دارد؛ انجام تمرینات کراس فیت به صورت منظم به کارکنان نزاجا توصیه می شود. همچنین، با توجه به کاربردی بودن این تمرینات در عین سادگی و عدم نیاز به تجهیزات ویژه، می توان با تکیه بر نتایج این مطالعه به مربیان نظامی راه کار تمرینی سریع و زودبازدهی را پیشنهاد نمود.

    کلیدواژگان: کراس فیت، آمادگی جسمانی، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی
|