فهرست مطالب

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 38 (تابستان 1401)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1401/07/25
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمدامین فرهمندفر، اصغر مهدیان صفحات 1-10

    در این پروژه ضمن بررسی نمونه دستگاه مقایسه ی ضربه کلت، با بررسی نیازهای موجود و طراحی جدید و بومی، یک نمونه با کارایی مد نظر ساخته شده است. طی این مقاله به اقدامات انجام شده و روند طی شده جهت رسیدن به این دستاورد پرداخته میشود. هدف این پروژه بررسی و ساخت تجهیزی جهت تست و مقایسه میان سلاح های کمری که در تمامی ارگان های نظامی مورد استفاده است،بوده دستاورد آن طراحی دستگاهی است که حداکثر ثبات و دقت را حفظ کرده و برای اکثر سالح های گرم دستی قابل استفاده باشد و حداکثر دقت را در حداقل هزینه در اختیار قرار دهد. با جمع آوری داده هایی از تنها نمونه خارجی دستگاه و سپس بررسی ضربه ناشی از شلیک گلوله کالیبر 9 میلیمتر، طراحی مکانیزم های مد نظر و تحیل در نرم افزار المان محدود انجام شده و در نهایت با هدف کاهش هزینه ساخت و تست نمونه اولیه روش تولید مناسب پیشنهاد گردیده است. این دستگاه کارایی های بسیار زیادی در حوزه تست و بهینه سازی سلاح های کمری داشته و به ارتقا عملکرد کلتها کمک شایانی نموده است.

    کلیدواژگان: ضربه، روش تولید، کالیبر 9، نرم افزار المان محدود، ارتقا، بهینه سازی
  • امیرحسین معلمیان، مصطفی قاضی مرادی صفحات 11-22

    منابع مالی موتور محرکه فعالیت های اقتصادی هستند و بدون داشتن منابع مالی و یا عدم پیش بینی و برنامه ریزی در جهت تامین آنها، اجرای طرح های سرمایه گذاری امکان پذیر نبوده و یا اینکه با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین قبل از شروع هرگونه فعالیت، باید منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فعالیت یا پروژه، برآورد و در مورد روش های تامین مالی آن، مطالعه و بررسی الزم انجام گیرد. نحوه تامین مالی و تهیه بودجه اجرایی الزم برای انجام پروژه های بلند مرتبه سازی و بهره برداری از آن ها در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیشروی کشورهای در حال توسعه مطرح می باشد. با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران های مالی در این کشورها امکان تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه های بزرگ به راحتی فراهم نمی شود، بنابراین انتخاب یک مدل تامین مالی مناسب در مورد پروژه ها مساله مهمی است. هدف این مقاله ارایه مدل مناسب تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه برای اطمینان از به انجام رسیدن آن است. در این تحقیق، پس از بررسی پیشینه پژوهش های انجام شده در 16 مقاله داخلی و 9 مقاله خارجی در زمینه تامین مالی پروژه-های بلندمرتبه سازی، با مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، انواع روش ها و معیارهای تامین منابع مالی بدست آمد و به نتایج مورد نظر دست پیداشد. همچنین بوسیله انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 5 نفر از خبرگان تامین مالی، صحت سنجی و تکمیل روش ها و معیارهای تامین منابع مالی انجام شد. سپس با انجام 132 پرسشنامه مطابق طیف لیکرت پنج گزینهای از مهندسین، مدیران و سرمایه گذاران پروژه های مرتبط، با استفاده از روش آنتروپی شانون وزندهی هر یک از معیارهای تامین مالی انجام شد. در مرحله بعدی، با مطالعه موردی یک پروژه ساختمانی بلندمرتبه و با استفاده از روش تاپسیس فازی به رتبه بندی سه روش پرکابرد تامین مالی یعنی استقراض، افزایش سرمایه و پیش فروش پرداخته شد که در نتیجه این مدل تامین مالی، روش استقراض با نمره 0.6961 رتبه اول را در بین سه روش مورد بررسی بدست آورد.

    کلیدواژگان: تامین مالی، بلندمرتبه سازی، روشهای تامین منابع مالی، آنتروپی شانون، تاپسیس فازی
  • لیلی زمانی، شایان شیرمحمدی، نیلوفر عرب زاده، علیرضا مشبکی اصفهانی صفحات 23-30

    روش های ساخت و ساز در صنعت ساختمان سازی با توجه به نیازهای انسان که همواره لازم است در کمترین زمان و با ارزان ترین قیمت به بهترین کیفیت ممکن دسترسی پیدا کند به محدودیت رسیده بود در نتیجه انتظار میرفت که همواره از تکنولوژی موجود در این صنعت بهره گیری میشد. چاپ سه بعدی یک فناوری نوینی میباشد که امروزه در صنایع مختلف همچون صنایع تولیدی و خدماتی به طور نمونه مبلمان سازی، تولید قطعات پزشکی، قطعات مکانیکی و... مورد استفاده گرفته میشد. ساخت و ساز در عصر حاضر میتواند از این تکنولوژی با توجه به موفقیت دیگر صنایع استفاده کند. چاپ سه بعدی به عنوان فناوری در نظر گرفته میشد که برای چاپ سازه ها مورد استفاده قرار میگرفت. مواد اولیه ای که با چاپ سه بعدی باید استفاده شود باید الزامات مناسبی را دارا می بود که در مقایسه با روش سنتی مزایایی را به ارمغان میآورد. در این مقاله به بررسی چاپ سه بعدی در جهت فناوری مصالح ساختمانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گردیده و مقایسه ای با روش سنتی صورت گرفته است.

  • مهدی رضاتبار، یاسره یوسف تبار صفحات 31-38

    اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم وصل میکند ولی با اینترنت اشیاء تمام ابزارها و وسایل به هم متصل میشوند. اینترنت اشیاء نقش بسیار مهمی را پس از حضور خود بازی میکند، چرا که اینترنت اشیاء از تجهیزات معمولی و رایج گرفته تا کل لوازم خانگی را پوشش میدهد. با پتانسیل بسیار بزرگ اینترنت اشیاء، چالش هایی نیز به وجود آمده است. این مقاله بر روی مسایل و چالش های امنیتی تمرکز دارد. از آنجایی که اینترنت اشیاء بر پایه ی اینترنت ایجاد شده است، مسایل امنیتی اینترنت در اینترنت اشیاء نیز ظاهر خواهد شد. در این مقاله تقسیم بندی لایه ها و زیرلایه های اینترنت اشیاء معرفی میگردد. سپس مسایل امنیتی لایه ها به طور جدا تحلیل شده و سعی در یافتن راه حل هایی برای مسایل امنیتی و حریم خصوصی شده است. همچنین مسایل ادغام ناهمگن لایه ی  متقابل مورد تحلیل قرار گرفته و در مورد مسایل امنیتی اینترنت اشیاء به عنوان یک سیستم کامل بحث میگردد.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، امنیت، ناهمگن، RFID، 6LowPAN
  • امین رضائی صفحات 39-54

    توسعه روز افزون راه های ارتباطی و مو اصالتی و حمل و نقل درون شهری و لزوم به کارگیری روش های نوین اجرای روسازی جاده ها و معابر شهری و به کارگیری روش های نوین روسازی آسفالتی، توسعه و نگهداری شبکه راه ها بر افزایش کیفیت خدمات رسانی تاکید داشته و باعث پایین آمدن هزینه های چرخه عمر و نگهداری و تعمیر در روسازی جاده ها و معابر شهری خواهد بود. روش تحقیق تحلیلی - توصیفی بوده و با گردآوری و استناد به مطالعات میدانی و کتابخانه ای و مقایسه ای، و با در نظر گرفتن کاربرد انواع آسفالت و الیاف آسفالتی در جاده ها و معابر شهری و لزوم به کارگیری روش های نوین روسازی آسفالتی در موارد تخریبی، تعمیر و نگهداری در شهرداری ها و انتخاب گزینه بهتر در امر اجرایی، انجام شده است. در پژوهش انجام گرفته سعی شده تا روش های نوین و قدیمی در رابطه با سنجش مشخصات قیر مصرفی و آسفالت و انواع آسفالت به کار گرفته شده و الیاف آسفالتی و روش های نوین اجرایی آسفالت و فناوری های نوین در صنعت روسازی آسفالتی به کار گرفته شود و در راستای اجرای روش های نوین ساخت روسازی معابر و جاده ها آسفالت های گرم و سرد و بازیافتی و قیر های مورد استفاده و امولسیون ها و استفاده از پودر الستیک و مخلوط های مختلف با استخوان بندی (SMA) بررسی و تشریح شود، که در ادامه مزایا و معایب هر کدام از فناوری ها بررسی شده و امید است یافته های این تحقیق سبب آشنایی مدیران و تصمیم گیرندگان شهری با فناوری های پر کاربرد درون شهری در زمینه رو سازی، باشد.

    کلیدواژگان: آسفالت، الیاف آسفالتی، روش های نوین روسازی، جاده و معابر، تخریب، تعمیر و نگهداری