فهرست مطالب

فصلنامه لسان مبین (پژوهش ادب عرب)
پیاپی 49 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صادق فتحی دهکردی*، سکینه حسینی صفحات 1-22

    تعد جدلیه الانا والآخر من اهم القضایا التی تناولتها النصوص العربیه عامه والفلسطینیه خاصه، فکانت هذه الجدلیه صوره بارزه فی اعمال عدد کثیر من الادباء الفلسطینیین. إن سمیح القاسم شاعر ناضل من اجل وطنه بعد ان عاش ظروفا قاسیه من جانب اعدایه. لقد استطاع القاسم ان یصور جانبا من جوانب حیاته سواء کان موضوعا ذاتیا او اجتماعیا من خلال هذه الصوره.یهدف هذا البحث إلی تسلیط الضوء علی صوره الانا والآخر فی شعر القاسم من خلال المنهج الوصفی التحلیلی، ویبحث عن الانا بانواعها المختلفه وکذلک کیفیه استحضار صوره الآخر فی اشعاره المقاومه وهذا یکشف عن واقع الإنسان الفلسطینی وهواجسه وآماله وافکاره ومعاناته. ومن اهم النتایج التی توصل إلیها البحث هی ان صوره الانا تتجلی بانواعها المتعدده، والانا الفردیه نعنی بها ذات الشاعر المناضل والجماعیه یقصد منها کل إنسان فلسطینی لایزال إلی یومنا هذا یعانی الظلم ویذوق المراره، ویبدو ان الشاعر جعل الانا یمتد لکی یتحد مع مجتمعه. فهو یجسد الانا فی موقف متباین تجاه الآخر، ویتخذ موقفا عداییا ونظره سلبیه وذلک یتضح من خلال اشعاره التی تتضمن مضامین المقاومه. واما الآخر الاجنبی فهو الامم المتحده والعدو الصهیونی الذی کان له ظهور بارز فی شعر الشاعر وقد ظهر ذلک علی صور واشکال مختلفه وغیر الاجنبی هو القاده العرب التی لا تختلف عنه لغه وثقافه وحضاره بل عقیده وإیدیولوجیا، ولا یذود عنه تحت ای ظرف من الظروف.

    کلیدواژگان: الشعر الفلسطینی، المقاومه، الصورولوجیا، الانا والآخر، سمیح القاسم
  • زبیده نظرعلی زاده، امید جهان بخت لیلی*، سیده اکرم رخشنده نیا صفحات 23-42

    الاتصال هو احد المکونات الرییسیه للحیاه الاجتماعیه، واحیانا یظهر بشکل غیر لفظی فی النصوص الادبیه، وقد استخدمه بعض الشعراء والکتاب کوسیله فعاله لنقل المفاهیم وتحقیق مآربهم الادبیه. نجیب الکیلانی کاتب مصری مسلم ومنظر فی الادب الإسلامی. وتحکی روایته "عمالقه الشمال" قصه شاب مسلم وتصف ایضا حاله حیاه الشعب النیجیری وتتناول المواجهه الثقافیه والدینیه بین التیارین الإسلامی والاستعماری. فی هذا العمل یستخدم المولف ادوات الاتصال غیر اللفظیه مثل سلوکیات الوجه (الضحک والبکاء والتواصل البصری وتغییر لون الخد) وحرکات الجسم (الراس والید والقدم وما إلی ذلک) لمعالجه خصایص الشخصیات الخیالیه ویحاول إبراز المفاهیم والمعانی المرغوب فیها من خلال القنوات غیر-اللفظیه رامیا إلی خلق جو سردی. تسعی الدراسه الحالیه معتمده علی الاسلوب الوصفی- التحلیلی ومتخذه النهج متعدد التخصصات (السیمیاییه، وعلم الاتصال وعلم النفس) لان تشرح العلاقات الدلالیه المرتکزه علی الاتصال غیر اللفظی فی هذه الروایه وکذلک تبین مدی استفاده الکیلانی من الرسایل غیر اللفظیه. تشیر النتایج إلی ان المولف یستخدم معظم الامثله علی التواصل غیر اللفظی لسلوکیات الوجه والجسم ویستخدم الرسایل غیر اللفظیه کعنصر مکمل للرسایل الشفهیه لنقل المعنی ومصداقیه احداث السرد بشکل افضل. غالبا ما تعبر قنوات الاتصال غیر اللفظیه فی هذه الروایه عن السلوکیات الروحیه والنفسیه للشخصیات مثل النقاء الباطنی، والقلق، والاستحیاء، والتفکیر، والسعاده، والامتنان، وما إلی ذلک، ولا یظهر فیها ای موشر علی الحاجات الإنسانیه الاساسیه مثل الحاجه إلی الاکل او الشرب او النوم.

    کلیدواژگان: التواصل غیر اللفظی، نجیب الکیلانی، روایه عمالقه الشمال، نقل المفاهیم
  • بهنام آقائی نژاد، مریم جلائی*، روح الله صیادی نژاد صفحات 43-67

    نظرا إلی الدور الحاسم للصور فی فهم الماده التعلیمیه، فقامت الدراسه الحالیه بتحلیل صور الکتب العربیه للمرحله الثانویه الاولی علی اساس السیمیولوجیا الاجتماعیه ترکیزا نظریه کریس وفان لیوین (2006)؛ حیث یتم معالجه الصور علی اساس هذه النظریه بابعادها المختلفه بشکل منفصل من حیث الوظیفتین التمثیلیه والعلاقیه وایضا تعالج علاقتها وملاءمتها للنص من حیث الوظیفه الترکیبیه. لقد تکون المجتمع الإحصایی للبحث من الکتب العربیه فی المدارس الإیرانیه من السنه السابعه إلی التاسعه المولفه عام 1400 الهجریه الشمسیه. تم اختیار العینه الإحصاییه بشکل عشوایی من 15 صوره، واتبعت الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی. واظهر تحلیل الصور علی مستوی الوظیفه التمثیلیه ان الانماط البصریه المستخدمه للصور سردیه ومفاهیمیه. إن هذین النمطین یفیدان الطلاب فی الحصول علی معلومات مختلفه من الاحداث، وتعلیم خصایص الافراد وقیاسها؛ لذلک، فإن استخدام هذین النمطین هو إحدی نقاط قوه الصور فی الکتب قید الدراسه. لقد اشار تحلیل الصور علی مستوی الوظیفه العلاقیه إلی ان معظم الصور تکون فی حاله العرض والتمثیل، وهی تعرض للمشاهد کمصدر للمعلومات وموضوع للتفکیر. کما ان زاویه النظر لمعظم الصور کانت فی الوجهه الامامیه وعلی نفس مستوی العین، وهو ما یتوافق مع الاهداف التعلیمیه للصور فی الکتب المدرسیه. وعلی مستوی الوظیفه الترکیبیه الا وهی الاتساق والتوافق بین النص والصوره، فلم نجد فی معظم الصور التماسک والانسجام التام بینها وبین النصوص؛ لذلک، نقترح مراجعه اختیار الصور فی الکتب عینه البحث من قبل منشیء المحتوی لکی یتم فعل التواصل المریی الهادف بین الکتاب والطلاب کما ینبغی.

    کلیدواژگان: کتب اللغه العربیه للثانویه الاولی، الصور، السیمیولوجیا الاجتماعیه، نظریه کریس وفان لیوین
  • داریوش محمدی، محمد خاقانی اصفهانی* صفحات 69-87

    إن استخدام آلیتی الإقناع والإخلاء النفسی له مکانه مرموقه فی الادب العالمی، والادب العربی - لا سیما فی العصر الاموی - لیس مستثنیا من هذا الاتجاه النفسی الدارج؛ ومن ثم تتمتع هاتان الآلیتان النفسیتان بدینامیکیه فایقه فی ادب هذا العصر. الفرزدق شاعر اموی استفاد من هاتین الآلیتین عبر المبالغات الشعریه ببراعه، تحقیقا لغایاته، ونوایاه. یرمی الباحثان فی هذا البحث من خلال منهج التحلیل النفسی إلی الکشف عن محاوله الفرزدق فی شعره، لإنجاز عملیه قراءه نفسیه اعدایه او ممدوحیه، لاستخدام المبالغه لإقناعهم او إخلایهم نفسیا. نحن درسنا الانفعالات التی ساقت الفرزدق نحو اختیار صناعه المبالغه لإقناع متلقیه، او إخلایهم نفسیا، مستعینا بالاصول السیکولوجیه السایده. هذا البحث وضح ان قراءه المتلقی النفسیه لدیها دعامه وطیده فی شعر الفرزدق، وعلی اساس هذه القراءه النفسیه، قد اختار الشاعر المبالغه کتقنیه موثره لإقناع او إخلاء متلقیه نفسیا. نحن ایضا تعرفنا علی قسم هام من التیار النفسی الحاکم علی شعر الفرزدق، والانفعالات التی ساقته نحو المبالغه المسلحه بالإقناع والإخلاء النفسی، وحصلنا علی ملامح هذه الانفعالات سیکولوجیا. واخیرا ارشدنا البحث بان الوجه النفسی، غلب علی سایر الوجوه الادبیه، کالوجه الجمالی، والدلالی فی مبالغات الفرزدق الشعریه، بما توخاها الشاعر للمبالغه من طاقات نفسیه فی شعره.

    کلیدواژگان: آلیه الإقناع النفسی، آلیه الإخلاء النفسی، شعر الفرزدق، المبالغات الشعریه
  • محمدجواد پورعابد (حصاوی)*، هدیه قاسمی فرد صفحات 89-106

    یعد الثاناتوس احد طرفی بنیه الصراع النفسی عند فروید، وهو صراع بین نزعتین لدی الإنسان. حسب هذه النظریه إن هذا الصراع النفسی یستند بین نوعین من الغرایز؛ غریزه الموت (الثاناتوس) وهی الغریزه التی تدفع الإنسان إلی العدوان والتدمیر، وغریزه الحیاه (الإیروس) وهی الغریزه التی تهدف بنشاطها المحافظه علی الانا ودعم الذات. و قاسم محمد مجید الساعدی؛ الشاعر العراقی المعاصر، فقد مضی تجربه شعریه بین الحیاه و الموت. إنه شب علی لهیب الحروب. کان شانه شان کل العراقیین، ذاق النکبات وتجرع کاس الموت وحفرت المعارک فی قلبه الالم والاغتراب. لذا من الطبیعی ان تتسم نصوصه برایحه الموت وذلک لان ظلامیه الوضع العراقی اصبحت فادحه واصبح الموت متلبس بکل ما یحیط به، إلی درجه شکل الموت موضوعه محوریه تجلت فی معظم قصایده منها قصایده فی دیوان " یومیات رجل منقرض". وبما ان الحروب، من وجهه نظر فروید، لیست سوی مظهر من مظاهر السلوک العدوانی.

    کلیدواژگان: الثاناتوس، قاسم محمد مجید الساعدی، فروید، دیوان یومیات رجل منقرض
  • حسین الیاسی*، علی افضلی، حمید متولی زاده نائینی صفحات 107-124

    یمثل العنوان الهویه الحقیقیه للنص الشعری الذی یاتی تفسیرا وتمطیطا للعنوان ودلالاته المختلفه التی یختزلها فی نفسه وفی الحقیقه الإضاءات الدلالیه الاولی تنبعث من عتبه العنوان وتشیع فی هیکلیه النص الشعری ویوجه العنوان المقروییه النصیه وفی ضوء هذه الحقیقیه اعتبره محمود عبدالوهاب ثریا النص الشعری لاسهامه الکبیر فی التعبیر عن هویه النص الشعری وتدلیل وتوجیه المتلقی عندما یواجه مغالیق النص ومکامنه التی تحول دون الوصول إلی الحقیقه النصیه. یمثل العنوان عند البعض البوره الدلالیه التی تحمل الوظایف المتعدده. تحاول هذه الورقه البحثیه عبر الاعتماد علی الرویه السیمیاییه معالجه العتبات النصیه وخاصه العنوان الام فی دیوان "انا احزن الماء نهرا" لإیهاب ابراهیم الشلبی وینطلق البحث من فرضیه اساسیه مفادها ان الشاعر ادرک دور العنوان فی النص الشعری والعنوان فی شعر هذا الشاعر مرتبط بالنص الشعری ویسیر فی مساره الدلالی. الدال المحوری من منظور سیمیایی فی الخطاب الشعری للشلبی هو الترکیز علی فعل المقاومه وزرع الیقینیه بخروج المحتل والعوده إلی الحیاه والبهجه والعناوین فی هذا الدیوان تحوم حول الدال المرکزی والهیکلیه البنیویه تتلاءم مع العنوان الام والدال المحوری ووفق المنظور السیمیایی نلحظ ان العنوان فی هذا الدیوان یکتظ بالدلالات الکثیره التی تتراوح ما بین مجموعه من الدلالات والإشاعه الدلالیه والوظیفه الإبلاغیه من الوظایف المهمه للعنوان ویزخر بالإیحاءات والإشارات المکثفه التی تبوح بهویه النص الشعری کما یسهم العنوان فی إضاءه النص الشعری فی الترکیز علی حتمیه فعل الخروج والنهوض عبر تجسید الحضور الإیجابی الذی یرفض العیش والکرامه المنهدره والالتزام الواعی بمعطیات الحضور الحقیقی الذی من شانه إعاده الارض إلی هویتها الاصلیه وزمنها الاسطوری

    کلیدواژگان: بنیه العنوان، مقاربه سیمیائیه، إیهاب الشلبی، دیوان احزن الماء نهرا
|
  • Sadeq Fathi Dehkordi *, Sakineh Hosseini Pages 1-22

    The ego and the other dialectic is one of the most important topics in Arabic texts in general and Palestinian texts in particular. This dialectic is a prominent figure in the work of many Palestinian writers. Samih Al-Qasim is a poet who fought for his homeland after going through difficult conditions in facing the enemies. Through this image, Al-Qasim is able to portray an aspect of his life, whether it is an intrinsic or social issue. This research tries to clarify the image of the ego and the other in Al-Qasim's poetry by descriptive-analytical method. And to look for different types of the " ego", as well as how to draw the image of the "other" in his resistance poems. And this reveals the reality of the Palestinian people, their worries, their hopes, their thoughts and their pains. One of the most important findings of the research is that the image of "ego" is manifested in different types. And the meaning of "individual self" is the same Fighting poet. And the "social self" means any Palestinian who has suffered injustice and oppression to this day and has tasted the bitter taste. It seems that the poet has expanded the "ego" to unite with his Society. The poet depicts the "ego" in a situation opposite to the "other". And has a hostile attitude and a negative viewpoint. And this is evidenced by the poems of his resistance. But the other foreigner is the United Nations and the Zionist enemy,

    Keywords: Palestinian poetry, Resistance, images geology, the ego, the other, Samih al-Qasim
  • Zobayde Nazar Alizade, OMID JAHAN BAKHT LAYLI *, Akram Rakhshandeh Pages 23-42

    Communication is one of the main components of social life that sometimes appears non-verbally in literary texts and poets and writers have used it as an effective means to convey concepts and achieve their literary goals. Naguib al-Kilani is an Egyptian Muslim writer and theorist of Islamic literature. His novel "Giants of the North" tells the story of a young Muslim, describes the state of life of the Nigerian people, and addresses the cultural and religious confrontation between Islamic and colonial currents. In this work the author uses non-verbal communication tools such as facial behaviors (laughing, crying, eye contact, changing cheek color) and body movements (head, hand, foot, etc.). The present study seeks to explain the semantic relationships based on non-verbal communication in this novel in a descriptive-analytical manner and with an interdisciplinary approach (semiotics, communication science and psychology) and also to show the extent of the use of non-verbal messages. The findings show that the author made the most of body and face behaviors and used non-verbal messages as a complementary element of verbal messages to better convey the meaning and credibility of the events of the story. Non-verbal communication channels in this novel often express the spiritual and psychological behaviors of the characters such as inner purity, anxiety, shame, thinking, happiness, gratitude, etc., and in them show the basic human needs such as need. I do not like to eat, drink or sleep.

    Keywords: Non-verbal communication, Najeeb Al-Kilani, The novel Amalekhat alshomal, transfer of concepts
  • Behnam Aghaei Nezhad, Maryam Jalaei *, RoohAllah Sayyadi Nejad Pages 43-67

    According to the determinant role of the images in transferring the curricular concepts, the present study analyzed the Arabic textbooks images based on social semiotics approach of Kress and Van Leeuwen. Statistical population was the Arabic textbooks of 7th to 9th grade of year 1400 SH. The statistical sample was 15 main images, randomly selected from every three grades. The images analyzed according to representational, interactive, and compound metafunctions. On the level of representational meaning, the analysis showed that visual patterns used for images are both narrative and conceptual. These patterns are assistive for students in achieving different information from events, measurement, and instruction of people; therefore, using these two patterns are the positive points of the images of these textbooks. Analysis of the images in the level of interactive metafunction indicated that most of the images are in the provider and exhibitive mood and stands as information source and thought topic for the viewer. Also, the visual angle of most of the images is from the front view and on the eye level which is consistent with curricular aims of the images in textbooks. Analysis of the images at the level of compound metafunction demonstrate that in the most images there is no complete coherence and proportion between texts and images, so it is suggested to revise the images by the writers.

    Keywords: Arabic textbooks of the first grade of high school, Images, social semiotics approach of Kress, Van Leeuwen
  • Daryoush Muhammadi, Mohammad Khaqani Istahani * Pages 69-87

    The employment of psychological persuasion and evacuation mechanisms has a special status in the world literature. And Arabic literature - especially in the Umayyed era - is not an exception regarding this common psychological approach. Hence, these two psychological mechanisms have a high dynamic in the literature of this period. Farazdaq is an Umayyed poet who has masterfully utilized these two mechanisms to achieve his goals and objectives through poetic exaggerations. In this study, the authors aim to reveal Farazdaq's attempt in his poem to carry out the process of psychological revealing of his enemies or admirers, in order to use exaggeration in their persuasion and psychological evacuation through psychological analysis‚ and this method helps us to penetrate the poet’s subconscious by analyzing his poems to achieve his goals in this field. With the help of common principles of psychology, we explored the motivations that led Farazdaq to choose an array of exaggerations to persuade or psychologically drain his audience. This study showed that the audience's psychological reading has a strong support in Farazdaq's poetry, and based on this psychological reading, the poet has chosen exaggeration as an effective technique to persuade or empty the audience. We also became acquainted with an important part of the psychological current that governs Farzadaq's poetry and the motivations that led him to employ persuasion and psychological evacuation equipped by exaggeration, and we found psychological signs of these motivations.

    Keywords: Persuasion Mechanism, Psychological Evacuation Mechanism, Farazdaq Poetry, Poetic Exaggerations
  • MuhammadJavad Pourabed *, Hediyeh Ghasemifard Pages 89-106

    Thanatos is one of the parties to the structure of Freud's psychological conflict, which is a conflict between two human tendencies. According to this theory, this conflict is based on two types of instincts: the death instinct (Thanatos), which is the instinct that leads man to oppression and destruction, and the life instinct (Eros), which is the instinct whose activities are to preserve egoism and self-protection. Targets. Qasim Mohammad Majid Al-Saedi, a contemporary Iraqi poet, has gone through poetic experiences between life and death. He grew up in the flames of war. Like all Iraqis, he tasted disasters and drank the cup of death, and the actions engraved pain and alienation in his heart. Hence, it is natural for his texts to be known by the scent of death. The Iraq dark situation becomes overwhelming, and death has been obscured everything surrounding it so that death has become a central theme in most of his poems, including “Days of an Extinct Man”. Since, in Freud's view, wars are nothing but manifestations of oppressive behavior, the researcher chose this divan to adapt Freud's theory about Thanatos so that they could reveal the images of Thanatos and its representation and discover the poet's view about death and its angles.

    Keywords: Thanatos, Qasim Mohammad Majid Al-Saedi, Freud, Divan of Days of an Extinct Man
  • Hosseim Elyasimofrad *, Ali Afzali, Hamid Motavalizadeh Naeini Pages 107-124

    The title represents the true identity of the poetic text, which is the text, the meaning, and what is meant by the reduced image. In fact, the initial semantic illuminations emanate from the threshold of the title and direct the title of the textual readability. In the light of this fact, Mahmoud Abdel Wahhab considered him the wealth of the poetic text for his great contribution to expressing the identity of the poetic text, pampering and guiding the recipient when he faces the blockages of the text and its pitfalls that prevent access to the textual truth. This research paper attempts, by relying on the semiotic vision, to address textual thresholds, especially the mother title in the book “I grieve the water as a river” by Ihab Al-Shalabi. Semantic. The pivotal signifier from a semiotic perspective in Shalabi’s poetic discourse is the focus on the act of resistance and the implantation of certainty of the occupier’s exit and return to life and joy. Which ranges from a group of connotations, semantic rumors, and the reporting function of the important functions of the title, and it is replete with intense suggestions and references that reveal the identity of the poetic text. The real presence that would return the land to its original identity and its legendary time, we see the paradox

    Keywords: : The structure of the title, semiotic approach, Ihab Al-Shalaby, Diwan, “Ahzan Al-Ma Nahra