فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی خراسان شمالی
پیاپی 9 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا مظاهری*، محمد سهرابی صفحات 7-29

    نقش دین در شکل گیری و شکوفایی تمدن بشری از دیدگاه بسیاری از مورخان و جامعه شناسان قابل انکار نیست. پیامبران الهی پیام آوران خوشبختی دنیوی مردم در کنار سعادت اخروی آن ها بوده اند. در نگاه قرآن و در سر لوحه تعلیمات انبیاء علاوه بر ایمان به غیب و عبودیت پروردگار، دعوت بشر به عدالت، مبارزه با هر گونه ظلم و تبعیض و استبداد، برقراری حاکمیت عدل و حق، تعلیم و تربیت، خودسازی، آزادی فکری و روحی از خرافات و عقاید باطل، روشن بینی، واقع نگری و فرجام بینی و نیز احساس مسیولیت در برابر بیچارگان و مستضعفان نیز مشاهده می شود. نمونه روشن نقش دین در تمدن بشری، نقش اسلام در سرزمین حجاز است. اسلام توانست در اندک زمانی در سرزمین سوخته و برهوت و جامعه جاهلی آن منطقه که نشانی از تمدن و فرهنگ و اخلاق در خود نداشت، مظاهر تمدن را در حد بالایی در معرض دید جهانیان بگذارد. یکی از مولفه های اصلی تمدن بشری، «امنیت» است. جامعه ای که از این نعمت بزرگ برخوردار نباشد، به یقین نمی توان آن را جامعه متمدن نامید. آنچه که در این تحقیق به آن پرداخته شده است، اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام و نیز ساز و کارهای اسلام برای عینیت بخشیدن به آن می باشد.

    کلیدواژگان: امنیت، عدالت اجتماعی، اسلام
  • الهه سادات ایزی* صفحات 31-49

    هدف این تحقیق سنجش میزان مدگرایی دانشجویان دانشگاه مازندران و عوامل اجتماعی موثر بر آن و رابطه این عوامل با مدگرایی با تاکید بر عفاف و حجاب است. در این تحقیق از نظریات جامعه شناسانی چون جورج زیمل و تورشتاین و بلن استفاده شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی و کتابخانه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت می باشد. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل می دهند که از بین آن ها با استفاده از فرمول کوکران 187 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد بین متغیر همرنگی اجتماعی و مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد. بین متغیر دین داری و مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد که جهت رابطه معکوس و منفی است. همچنین بین متغیر تمایز اجتماعی و رفتار مدگرا (عفاف و حجاب) رابطه معناداری وجود دارد، اما بین این متغیر و گرایش به مد رابطه ای وجود ندارد. همچنین رابطه ی بین متغیر پایگاه اجتماعی و مدگرایی رد می شود؛ یعنی بین این دو متغیر رابطه ی معناداری وجود ندارد. مهم ترین عامل اجتماعی که بر میزان مدگرایی در این تحقیق تاثیرگذار بوده، همرنگی اجتماعی و دین داری است.

    کلیدواژگان: مد، رفتار مدگرا عفاف و حجاب، گرایش به مد، دین داری، همرنگی اجتماعی
  • اکبر سلیمی*، قاسم آهی صفحات 51-77

    آسیب های مدیریتی در هر حوزه ای صدمات و خسارات غیرقابل جبرانی را به سازمان ها، جوامع و افراد تحمیل می کند. هدف این تحقیق شناسایی نقش مدیریت برنامه های رسانه های ملی در حوزه بزهکاری نوجوانان و ارایه راهکارهای لازم می باشد. روش این تحقیق از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بدست آمده است. در انتها با توجه به نتایج و تجزیه و تحلیل های آماری و استفاده از نظر خبرگان، پیشنهادهایی ارایه شده است. سه نوع مدیریت در این حوزه مطرح شد که دو مورد با عنوان مدیریت تولید برنامه و مدیریت پخش برنامه ها به عهده سازمان رسانه است و مورد سوم با عنوان مدیریت مصرف برنامه ها به عهده خانواده هاست. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که هر سه نوع مدیریت مذکور در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان نقش قابل توجهی دارند که متناسب با سه نوع مدیریت فوق الذکر راهکارهای لازم ارایه گردید.

    کلیدواژگان: مدیریت، رسانه، تلویزیون، نوجوانان، بزهکاری
  • مهناز امیرپور* صفحات 79-94

    از آنجا که خانواده زیربنای همه نهادهای اجتماعی است، موثرترین مرکز برای ساماندهی یا نابسامانی اجتماعی و عامل شکل دهی جامعه است که در ادیان آسمانی همیشه مورد توجه بوده و بر حمایت از آن در جلوگیری از فروپاشی تاکید فراوان به عمل آمده است. این نهاد مقدس دارای کارکردهای مختلفی است که یکی از آنها کارکرد دینی است که می تواند در تهدید و تامین امنیت اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد. جایگاه نهاد خانواده در درون ساخت نظام اجتماعی به ویژه حوزه امنیت اجتماعی، بسیار رفیع و دارای آثار غیر قابل انکار می باشد. مقاله حاضر به بررسی کارکردهای خانواده پرداخته و نقش آموزه های دینی در ایجاد امنیت اجتماعی را بررسی می نماید. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای و اسنادی است. بررسی ها نشان می دهد که جایگاه خانواده در درون ساخت نظام اجتماعی به ویژه حوزه امنیت اجتماعی، دارای آثار غیر قابل انکار است. پایبندی به آموزه های دینی و داشتن تقیدات مذهبی سد محکمی در برابر آسیب های اجتماعی و انحرافات اخلاقی است. اعتقادات مذهبی هم به طور مستقیم رفتارهای فردی را کنترل می کند و هم به طور غیرمستقیم از طریق افزایش عزت نفس، بهبود روابط بین اعضای خانواده و افزایش نظارت والدین، موجب کاهش رفتارهای نابهنجار می شود. نتایج بدست آمده حاکی از این است که دخالت دادن دین در تصمیم ها و انتخابها، بیشتر از دیگر ابعاد دین در کارکرد خانواده، تاثیر دارد. دین، یکی از مهمترین نظام های ارزشی هر جامعه است که برای استواری خود نیاز به بازتولید آن در نسل های بعدی دارد. عوامل گوناگونی می توانند در این فرآیند تاثیرگذار باشند که در این بین، جامعه پذیری یکی از مهمترین آنهاست و از میان عناصر جامعه پذیری، خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است.

    کلیدواژگان: خانواده، امنیت اجتماعی، آموزه های دینی، آسیب های اجتماعی
  • محمد جعفری، قدیر مومنی* صفحات 95-114
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی در سال 1394 می باشد. برای انجام این پژوهش تعداد 62 نفر از کارکنان معاونت آموزش و مربیان و مدرسین مجتمع آموزشی فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی به صورت تمام شمار جهت تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گرد آوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی آن توسط تعدادی از اساتید و صاحب نظران مورد تایید قرار گرفته است. پایایی سوالات نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مورد سنجش و تایید قرار گرفت و مقدار 0.84 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، با توجه به موضوع پژوهش و فرضیه های مطرح شده آماره های توصیفی از جمله فراوانی، میانگین، میانه و به منظور تحلیل آمار استنباطی از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل شده از پژوهش نشان می دهد که عامل انسانی، عامل مدیریتی و عامل پشتیبانی بر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان تاثیرگذار می باشند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که از میان سه عامل تاثیر گذار بر کیفیت دوره های آموزشی، عامل انسانی دارای بیشترین مقدار تاثیر و عامل پشتیبانی دارای کمترین میزان تاثیر بوده است.
    کلیدواژگان: کیفیت، آموزش، دوره آموزش ضمن خدمت، کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی
  • سید علی ذاکردولت آبادی*، مهسا سلطانی، مهرداد فتحی صفحات 115-126

    فعالیت و تحرک جزء جدانشدنی زندگی بشر بوده که در هر دوره به اشکال خاص در زندگی انسان مطرح بوده است. در جوامع صنعتی و متمدن امروزی حرکت انسان روز به روز محدودتر می شود. هدف از پژوهش حاضر مقایسه فاکتورهای عملکردی کارکنان مرد فعال و غیر فعال فرماندهی انتظامی خراسان شمالی بود. روش پژوهش حاضر به روش علی- مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان مرد ناجا خراسان شمالی بودند و از بین حدود 1500 نفری که پرسشنامه ارزیابی فعالیت بدنی را تکمیل نموده بودند، تعداد 100 نفر از داوطلبین واجد شرایط برای شرکت در این پژوهش به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو گروه فعال (که هفته ای سه جلسه و هر جلسه یک و نیم ساعت در حد سلامت عمومی ورزش می کردند) و غیر فعال (که هیچ گونه فعالیتی نداشتند) تقسیم شدند. با داشتن معیارهای ورود موردنظر در این پژوهش، وارد تحقیق شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات خام از روش الف) آمار توصیفی (شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی)، ب) آمار استنباطی (تعیین نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون K-S، استفاده از آزمون تی استیودنت در گروه های مستقل، برای تغییرات نیمرخ ها نسبت به فعال و غیرفعال بودن، مقایسه گروه ها و شاخص ها) استفاده شد. در پایان نتایج پژوهش نشان داد که بین استقامت عضلانی افراد فعال و غیر فعال کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان شمالی تفاوت معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: استقامت عضلانی، فعالیت بدنی، ناجا، کارکنان فعال و غیر فعال
|
  • Alireza Mazaheri *, Mohamad Sohrabi Pages 7-29

    It is widely believed that among scholars, the role of religion in shaping human civilization is an undeniable fact. Celestial prophets are messenger of luckiness in mankind's life as well as beside they aids their redemption in the other lodge (which is related to the Islam religion). From the holy Qoran's point of view which is placed in the top of prophet's curriculums, believe in omnipotent God, stimulating people to justice, upbringing, self-treatment, thought freedom from astrology and taboo belief, being open-minded, reality, future researching as well as feeling of responsibility about deprived human is seen. The obvious role of religion in civilization is Hijaz. Islam was able to demonstrate the civilization at the highest level to people in which filed that lack of civilization was comprehensive. Security is one of the aspects of human civilization. Needless to say, the society which doesn't have this privilege is not a civilized society. The matter of security from Islam's point of view and aiding to make it is what has been investigated in current research.

    Keywords: Giving Insight, Insight Synergies, staff, The police chief of Northern Khorasan
  • Elahe Easy * Pages 31-49

    The purpose of this study is evaluating the rate of fashionism among Mazandaran University students and influencing social factors and their relationship with fashionism factors. In this study, the views of sociologists such as Georg Simmel and Thorstein Veblen were used. The research method is a survey and library and data collecting tool is questionnaire. The statistic population of this research is all the students of The University of Mazandaran. Among all the students, 187 were selected as a sample by using Cochran Formula. Due to incorrect answering the sample size was decreased to 181person. By using cluster sampling method, 15 urban planning students, 23 physical education, 21 computer science, 52 social science and 66 lawyer students were surveyed. The results of study show that there is a significant relationship between fashionism and social conformity variables. There is a significant relationship between religiosity and fashionism which is an inverse and negative relationship. Also, there is a significant relationship between social differentiation and stylish behavior, but there is no significant relationship between social differentiation and tendency to fashion. Additionally, there is no significant relationship between social status and fashionism. The social conformity and religiosity were most important social factors which were influencing on fashionism.

    Keywords: Fashion, Stylish Behavior, Fashionism, religiosity, Social Conformity
  • Akbar Salimi *, Ghasem Ahi Pages 51-77

    In each filed; managerial damages has potential to exacerbate organization, society, and mankind's function. The purpose of this research is founding the role of management in national media in field of Juvenile Delinquency and how to deal with it. The method which was utilized in current research was practical and description base. It is worth notifying that, all data has achieved by library and documentary studies, then by analyzing and considering the expert's ideas has been concluded. In this field, 3 types of management was suggested in which two types entitled program production management and program broadcasting management are assigned to media and the last one entitled program consumption management is assigned to families. It was founded all types of management play crucial role in preventing Juvenile Delinquency and suitable ways were suggested.

    Keywords: management, Media, Television, juvenile, Delinquency
  • Mahnaz Amirpour * Pages 79-94

    Since the family is the foundation of all social institutions, it is the most effective center for organizing the social disorders and also it is the most important factor for shaping the society. It has several functions that one of them is religious function which has a significant role in threatening or providing the social security. This article reviews the functions of the family and discusses about the role of religious teachings in social security. The research method is library and documentary. The study shows that adherence to religious teachings is a significant obstacle to the social problems and moral deviation. Religious beliefs directly control the personal behavior and decrease the abnormal behaviors indirectly through developing the self-esteem, improving the relationships among the family members, and increasing parental supervision. Discussion and Conclusion The results indicated that the interference of religion in decisions and choices affects in family functioning more than other aspects of Religion. Religion is one of the most important value systems of every society that needs to be reproduced in subsequent generations for its own strengthening. A variety of factors can influence this process, in the meantime, socialization is an important one and among the elements of socialization, family is very important.

    Keywords: family, social security, Religious Teachings, Social Troubles
  • Mohamad Jafari, Ghadir Momeni * Pages 95-114
    The major purpose of this study is studying the effective factors in the job training quality among the northern khorasan Police command staffs in 1394 (based on Iranian calendar). In this research 62 personnel of education deputy of Northern Khorasan Police command including educational personnel, lecturers, and teachers were selected. In this study, the aim of the study was practical and the method was survey. In order to collect the data a scheduled questionnaire form was used which is confirmed by a number of professors and experts for its validity. The questions 'reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (Total Cronbachs Alpha= 0.84). Results demonstrated that, human factor, management factor, and support factor affected the quality of the job training courses. Out of these factors, the human factor has a maximum impact and support factor has a minimum effect.
    Keywords: Quality, Education, Job Training Course, Northern Khorasan Police Command Staff
  • Seyed Ali Zaker Dolatabadi *, Mahsa Soltani, Mehrdad Fathi Pages 115-126

    The main aim of this research is comparison the rate of prevalence among active and inactive male employee in northern khorasan NAJA. The method of this study is causative-comparative. It is worth to notify that, statistical population was NAJA's 1500 male employees who have completed physical inspection questionnaire and 100 volunteers who have qualification for participating in this research selected as sample. Participants were divided into two groups which has entrance criteria. Results showed that, there is a significant difference between active and inactive employees based on Muscular endurance in Northern Khorasan.

    Keywords: Muscular Endurance, Physical activity, Naja, Active, Inactive Employees