فهرست مطالب

تحقیقات علوم قرآن و حدیث - سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1384)

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 5
  • موضوعات قرآنی
  • مهدی مهریزی صفحه 7

    یکی از آیات قرآنی که پرسش های جدی به همراه دارد٬ آیه ی 34 از سوره ی نساء و مربوط به تنبیه بدنی زنان می باشد. مفسران قرآن از دوره ی نخست به تفسیر و توجیه و بیان فلسفه و علل این حکم اهتمام داشته اند.
    برخی از این تفاسیر با اذعان به دایر بودن حکم به تبیین چرایی آن رو کرده اند ولی طبق برخی از تفاسیر حکم ایه منوط به شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص شده است. در این مقاله هفت دیدگاه پیرامون این ایه گزارش و تحلیل شده است.

  • عبدالکریم بی آزار شیرازی صفحه 37

    یکی از پرسش هایی که امروزه اذهان مسلمانان را به خود مشغول داشته این است که چرا قرآنی که در قرون نخست عامل وحدت و مرجع حل اختلاف بود اینک در معرض شدیدترین اختلافات واقع شده است و اگر مسلمانان پیرو قرآن اند پس چرا این گونه متنافرند. از نظر مفسران تقریب گرا همچون علامه ی طباطبایی و شیخ محمد عبده اشکال از روش تفسیری بعضی از مفسران است که کوشیده اند معلومات گوناگون خود را به قرآن پیوند زنند و هر کدام ادعا کنند که قرآن همان چیزی را می گوید که ما می گوییم. مفسران تقریب گرا بر آن اند که با تفسیر قرآن به قرآن می توان آن را از اختلافات مفسران ازاد ساخت و بار دیگر قرآن را به همه ی شÄون فردی و اجتماعی مسلمانان بازگرداند.

  • محمدعلی مهدوی راد صفحه 57

    قرآن کریم در درازنای سال ها و به صورت تدریجی برای هدایت بشر نازل شده است. اغاز این نزول چگونه و با چه آیات و سوری بوده است مفسران و قرآن پژوهان به این سئوال ها پاسخ های مختلفی داده اند. در این مقاله اقوال مختلف موضوع: 1) پنج آیه ی اغازین سوره علق 2) سوره ی حمد 3) سوره مدثر به نقد کشیده شده و آن گاه سخن استوار که اغاز نزول قرانی با بسم الله الرحمن الرحیم است گزارش شده است.

  • موضوعات حدیثی
  • نهله غروی نایینی صفحه 75

    باور غالب درباره ی محدثان زن چنین است که زنان احادیث زیادی نقل نکرده اند و اگر هم نقلی داشته اند٬ بیشتر در مسائل احکام فقهی زنان بوده است در حالی که تحقیق و تفحص دقیق در احادیث نقل شده از پیامبر اکرم(ص) خلاف این مدعا را ثابت می کند و آشکار می نماید که همسران رسول الله (ص) و زنان صحابی آن حضرت در بیان و نقل احکام مربوط به زنان و مسائل تربیتی اخلاقی سیاسی حقوقی عبادی دفاعی نقش بسزایی داشته اند.

  • مریم قبادی صفحه 101

    رفق و مدارات (تساهل و تسامح) امری اخلاقی و تربیتی است٬ لذا در زمینه ها و عرصه های گوناگون زندگی فرد و جامعه مدخلیت دارد. اما اهمیت خاص این موضوع٬ بیشتر در بعد سیاسی و حکومتی است٬ و گرنه ضرورت اعمال آن در امور اخلاقی و فردی امری عیان و بی نیاز از بیان است. ضرورت به کارگیری تساهل و تسامح در بعد سیاسی و حکومتی است که از لحاظ تنوع و گونه گونی دیدگاه ها٬ نیازمند بحث و کنکاشی دقیق است و از آنجا که امیرالمÄمنین علی(ع) در مقام حاکمی الهی٬ بسیاری از ابعاد حکومتی را به گونه ای شفاف و تÃویل ناپذیر در عمل و نظر خویش تبیین کرده اند٬ شایسته است این موضوع به سان یکی از ابعاد " اخلاق حکومتی" حضرتش مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا شاید چراغی باشد فرا راه متولیان امور٬ تا از این رهگذر با تÃسی و تبعیت از منش و روش حضرت٬ در بهسازی روش های خود از آن بهره گیرند.

  • معرفی و نقد متون و اسناد
  • مصطفی ذاکری صفحه 131

    در این گفتار ترجمه ی کتاب معروف گلدزیهر خاورشناس مجاری الاصل به نام گرایش های تفسیری قرآن در میان مسلمانان که ترجمه ی عربی آن به فارسی برگردانده شده است بررسی می شود نخست به برخی اشتباهات و سوء تعبیرها یا ترجمه های نارسا٬ اشاره شده و سپس متن کتاب که در شش بخش است به اجمال معرفی گردیده است که به ترتیب درباره ی تفاسیر صدر اسلام٬ تفاسی روایی٬ تفاسیر معتزله و اشعریان و اختلاف دیدگاه آنان٬ تفاسیر شیعه و تفاسیر مصلحان جدید چون عبده و سید جمال افغانی است. به برخی از برداشتهای غلط گلدزیهر و کوشش های فتنه انگیزانه و جدایی افکنانه ی وی نیز اشاره شده است و نظریات او درباره ی قرائات شاذøه که در کتب معتبر قرائات نیامده است نیز نقد شده است.

|
  • mahdi mehrizi Page 7

    One of the verses of Qur'an that has rosen many serious questions is the verse 34th of sura al-Nisa' concerning corporal punishment' of women. Commentators of Qur'an, from the first era, were concerned about its translation, interpretation and explaining the reason [or it. Some of the exegeses, accepting the enforcement of this rule, have tried to clarify its reason. But others stipulated its practice to social and cult ural circumstances. In this article seven viewpoints on this verse have been quoted and examined.

    Keywords: corporal punishment of women, the verse 34th of sura al-Nisa', evolution of Qur'an interpretation, men's guardianship (Kavvamiyat)
  • 'Abdulkarim Bi Azar Shirazi Page 37

    One or the questions which Muslims arc concerned about is "why Qur'an that had once been a mean to power and an authority for solving disputes in the early centuries, has now become subject to the most severe disputes? and if muslims are followers or Qur'an why arc they so divided?" According to pro-unity commentators such as 'Alliimi Tabiitabayi and .s.hay15h Muhamrnad 'Abdu, these problems go back to some commentators' way or interpretation by which they have tried to relate their different knowledge to Qur'an. Each of them have claimed that Qur'an affirms what they say. The pro-unity commentators believe that by interpreting Qur'an through Qur'an itself, it is possihle to release it from the disagreements of commentators and bring it hack once again to all aspects of personal and social life of a Muslim.

    Keywords: lmiimatc, the speaking of Qur'an, the pro-unity exegesis, the pro-diversion exegesis
  • Mohammadali Mahdavirad Page 57

    Qur'an has been revealed gradually in order to guide human beings. How had this revelation began and with which verses, are questions to which commentators and Qur'an researchers have given different answers. In this article different views have been examined; three of them criticized and the forth confirmed. These are as follows: 1) The five beginning verses of sura al-A1agh; 2) Sura al-Hamd; 3) Sura al-Muddathir; 4) The chosen standpoint according to which the revelation of Qur'an had started with "Basmala".

    Keywords: Qur'an, revealation, sura al-Hamd, sura al-Alagh, sura al-Muddathir, Basmala, The first verses
  • Nahla Gharavi Naeeni Page 75

    It is usually believed that women transmitters have not narrated many hadiths and if they had, they were only about juridical laws concerning women. A thorough research on the Holy Prophet’s (SA WA) .hadiths shows that this is not right. The Prophet’s (SAWA) wives and women companions had an effective role in transmitting traditions on women's laws and educational, moral, political, legal, ritual and defensive subjects. This article, on the role of women in transmitting the Prophet's (SAW A) Hadiths, is an extract from an extensive research about women transmitters and their narrations. Fourteen persons, after the number of the fourteen infallibles (AS) whose name were between Alif to Dill in Arabic alphabet, have been chosen. These had the most number of hadiths on different subjects.

    Keywords: women, companion, Hadith, allegiance
  • Maryam GHobadi Page 101

    Forbearance and tolerance are ethical principles that influence different aspects of personal and social life. Although the necessity of exercising it in personal life is obvious, its significance in politics and state is in dispute and needs to be studied precisely. Imam Ali (AS) as a divine governor has clearly and without any vagueness defined many features of governing in his words and performance. It is necessary to study this issue as one of the ethnical aspects of Imam's administration, in order to be a guide for all the statemen and officials to modify their approach and performance, following His example.

    Keywords: Forbearance, tolerance, the words of Imam Ali (AS), - the performance of Imam Ali (AS)
  • Mustafa Zakeri Page 131

    In this article, the Persian translation of Ignas Goldziher's famous book, entitled "Exegesis approaches to the Qur'an among MUSlims", converted from Arabic, has been examined. At first some mistakes, misinterpretation and vague phrazings, in the Arabic or Persian or both translations have been mentioned. Then a brief account of the book and its six sections have been introduced. These are accordingly: early Islamic commentaries, traditional exegeses, that of Mu'tazila and Asha'ira and their differences, Mystic ones, Shia exegeses and that of reformists such as 'Ahdu and Sayyid Djamal Afghani. Moreover, some of Goldziher's misunderstandings and his attempts to rise discordance among the Muslim sects hare been mentioned. His views on deviant recitation of Qur'an which have not been recorded in authoritative recitation books, have been criticized.

    Keywords: exegesis, commentary, deviant recitation, Mysticism, Shi'a - distortion, Islamic sects, Ibn Abbas, Goldziher