فهرست مطالب
ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 89-90 (شهریور و مهر 1386)
- 104 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1386/10/01
- تعداد عناوین: 23
-
مقدمهصفحه 5
- نگاه ویژه
-
هرمنوتیک و تفسیر دینی از جهان / گفت و گو با محمد مجتهد شبستریصفحه 7آقای شبستری در این گفت و گو درباره انواع فهم ها از دین سخن گفته و معتقد است که برای فهم قرآن باید از پیامبر آغاز گردد و او را نیز در زمینه تاریخی خودش شناخت. مساله اصلی در اسلام ارجاع به خداوند است و نبوت جنبه فرعی دارد. قرآن در همه جا تنها می خواهد یک نحوه نگرش را ایجاد کند و آن ارجاع به خداوند است و نمی خواهد از چیزی خبری دهد. همچنین قرآن نمی خواهد امر و نهی کند و تنها...
- مقالات
-
نهال ملی گرایی در خاک چپ / گفت وگو با: مهرداد مشایخیصفحه 22آقای مشایخی معتقد است که ایدئولوژی ناسیونالیسم محصول شرایط مدرن است و دیدگاه هایی که ملی گرایی ایرانی را به دوره ایران باستان و شاهنامه فردوسی برمی گردانند را نادرست می داند. وی معتقد است ملی گرایی در دوره مشروطه به ادبیات سیاسی ایران وارد شد و همچنین ملی گرایی در ایران وجه سلبی داشته و عمدتا در وجه همبستگی در مقابل بیگانگان شکل گرفته است، هرچند...
-
اندیشه اصلاحات در ایران پس از انقلاب / گفت و گو با علیرضا علوی تبار، محمد جواد کاشی و مقصود فراستخواهصفحه 31موضوع مقاله بررسی تاریخ اصلاحات و نقد مبانی نظری آن است. در این گفت و گو نقطه عزیمت اصلاحات و بنیان های فکری اصلاح طلبان مورد بحث قرار گرفته است.
-
ایران جامعه ای مدرن اما بدقوارهصفحه 40در این نوشتار چهار معنای جامعه مدنی تبیین شده است و سپس نویسنده با ذکر ویژگی های جامعه مدنی به معنای اخیر به بررسی جامعه ایران می پردازد و ادعا می نمایند که هرچند نوسازی در ایران رخ داده است. ولی ارزش های مدنی نحیف مانده اند و به این جهت جامعه ایرانی به جامعه ای مدرن اما بدقواره تبدیل شده است.
-
تقابل جریان نوگرایی و سنتی دینی / گفت و گو با: فاضل میبدیصفحه 48آقای میبدی در این مصاحبه به ارزیابی شیوه های اجتهاد در برخورد با مسایل اجتماعی و سیاسی اشاره و درصدد برتری نگاهی است که آن را نوگرایانه و اصولی واقعی می داند و براساس آن باید احکام را در بستر عرف حرکت داد و آن را تابعی از مکان و زمان دانست. ایشان این نوع نگاه را در حوزه ها در اقلیت دانسته و اکثریت حاکم بر حوزه ها را عملا بر مسلک سنتی و اخباری می شمارد.
-
ساده زیستی و عدم تجمل گراییصفحه 51نویسندگان در این مقاله سعی نموده اند عملکرد بعضی از سران کشورهای درحال توسعه مثل ونزوئلا، نیکاراگوئه و... در بحث چگونگی پوشش لباس و رفتار فردی را یک نوع عمل متظاهرانه تفسیر نمایند و چنین معتقدند که آنان ساده زیستی را وسیله ای و ابزاری برای دست یابی به اهداف خد قلمداد می کنند و این بحث را به سیاست مداران ایرانی نیز تسری داده اند.
-
اسلام و دموکراسی؛ راه سومصفحه 62نویسنده درصدد بیان نسبت دین و سیاست به طور اخص اسلام و دموکراسی است. در این زمینه سه نظریه را مطرح می کند یکی نظر مسلمانانی مثل سید قطب که معتقد به عدم سازگاری اسلام و دموکراسی اند و خواهان سلطه اسلام بر حذف دموکراسی هستند، نظر دیگر از آن کسانی است که معتقد به حذف اسلام از عرصه عمومی و سیاست و رانده شدن آن به عرصه خصوصی اند و اما نظر سوم که نظر...
- اینترنت
-
ملاحظاتی درباره آپارتاید جنسی در ایرانصفحه 65نویسنده در این مقاله در سه قسم بحث کرده اند. در بخش اول می گویند به اعتبار شریعت در موارد متعددی حقوق زنان تضییع شده است. در بخش دوم می گویند نسبت به احکام دین سه گونه نقد محافظه کارانه، تاریخی و بنیادین وجود دارد و هیچ کدام از این سه دسته منکر اصل دین نیستند. در بخش سوم می گویند برای مقابله با آپارتاید جنسی باید در سه حوزه فرهنگی و تفسیر نگرش ها در خانه، مدرسه...
- گزارش ها
-
نقش علما در سیاستصفحه 82
-
تعامل سازنده، شرط بقا در نظام بین المللی / گفت و گو با هرمیداس باوندصفحه 84
-
اعدام در نظام های کیفریصفحه 86
-
عدالت خواهی؛ ابزار رسیدن به قدرتصفحه 88
-
کدام عقل؟ (گذری بر تاریخ ستیز با فلسفه)صفحه 89
-
از خود بیگانگی، پیامد مدرنیته سیاسیصفحه 90
-
نسبت حقوق بشر و حقوق الاهیصفحه 91
-
دین و پست مدرنیسمصفحه 92
-
مهدویت در عصر جهانی شدن / گفت و گو با: علیرضا قائمی نیاصفحه 94
-
نقدی بر تلفیق عرفان دینی با باطن گرایی جدیدصفحه 95
-
لیبرالیسم در جهان امروزصفحه 96
-
ژورنالیست به مثابه فیلسوفصفحه 97
-
مهدویت در غرب اسلامیصفحه 98
-
نمایه مطبوعاتصفحه 100