فهرست مطالب

فصلنامه حیات
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه رسولی، پریوش حاجامیری، محمود محمودی، سامره عبدلی صفحه 4
    استئوپروز، یکی از بلایای قرن اخیر است که سازمان بهداشت جهانی، در سال 1991، آن را به همراه سرطان، سکته قلبی و مغزی، جزء چهار دشمن اصلی بشر، نام برده است.
    این پژوهش، یک مطالعه توصیفی تحلیلی، است که، به منظور تعیین میزان بکارگیری عوامل پیشگیری کننده از استئوپروز، در زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1380 صورت گرفته است.
    واحدهای مورد پژوهش، 336 زن یائسه، بودند که، بر اساس نمونه گیری تصادفی دو مرحلهای، انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه، استفاده شد.
    نتایج پژوهش، نشان داد که، میزان کلسیم دریافتی 8/4% واحدهای مورد پژوهش کافی بوده و تنها 1/5% زنان، هورمون درمانی شده و 7/7% به میزان کافی داروهای غیر هورمونی را مصرف میکردند ضمن آنکه 3/78% واحدهای مورد پژوهش، هیچگونه فعالیت ورزشی، نداشتند.
    طبق نتایج حاصله، میزان بکارگیری عوامل پیشگیری کننده از استئوپروز، تحت تاثیر متغیرهای سن، نوع یائسگی، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، کفایت درآمد خانواده، سابقه شکستگی، سابقه خانوادگی پوکی استخوان، داشتن بستگان شاغل در گروه پزشکی و داشتن اطلاعات پیشگیری کننده قرار داشت.
    کلیدواژگان: استئوپروز، عوامل پیشگیری کننده از استئوپروز، یائسگی
  • مرضیه شبان، مهوش صلصالی، پرویز کمالی، رضا پورمیرزاکلهری صفحه 12
    این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور تعیین تاثیر آموزش تمرینات تنفسی بر میزان بروز عوارض تنفسی حاد و طول مدت بستری بیماران پیوند عروق کرونر بیمارستان امام علی (ع) در سال 1380 انجام شده است. جهت دستیابی به این هدف توسط نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، 60 بیمار (42 مرد و 18 زن) که در دامنه سنی 70-30 سال قرار داشتند و واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم گردیدند. جهت گروه مورد، آموزش تمرینات تنفسی و سرفه موثر با استفاده از یک فیلم ویدئویی بمدت پانزده دقیقه نمایش داده شد و گروه شاهد از امور مراقبتی روتین برخوردار گردیدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش توسط پرسشنامه، برگه اطلاعات بالینی و چک لیست انجام تمرینات تنفسی، جمعآوری گردید.
    نتایج پژوهش نشان داد که میزان بروز عوارض تنفسی حاد (آتلکتازی) در گروه مورد (7/26%) کمتر از میزان بروز در گروه شاهد (7/56%) است که این کاهش از لحاظ آماری معنیدار میباشد (01/0=p) و کل مدت بستری بیماران گروه مورد از بیماران گروه شاهد کمتر است (02/0=P). همچنین انجام تمرینات تنفسی بعد از عمل جراحی کمتر از زمان قبل از عمل است و بیشترین تمرینات تنفسی و سرفه موثر در روزهای دوم و سوم بعد از عمل جراحی انجام میگردد که این تغییرات از لحاظ آماری معنیدار بودند (000/0=p).
    از این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که آموزش از طریق ویدیو جهت ارتقاء سطح مراقبتهای پرستاری و خود مراقبتی در مددجویان موثر است.
    کلیدواژگان: آموزش تمرینات تنفسی، میزان بروز، عوارض تنفسی حاد، طول مدت بستری
  • ماندانا میرمحمدعلی، طاهره میرمولایی، غلامرضابابایی، نرجس برقعی صفحه 21
    این بررسی، یک مطالعه گذشتهنگر است که به منظور مقایسه عوارض جانبی آمپولهای دپوپرورا و قرصهای ترکیبی جلوگیری از بارداری در زنان مراجعهکننده به مرکز بهداشتی درمانی کلاله در سال 1377 صورت گرفته است. در این بررسی کل جامعه پژوهش 198 نفر بودند 115 نفر تزریق کننده آمپول دپوپرورا و 83 نفر استفاده کننده قرص. واحدهای مورد پژوهش، از نظر دارا بودن مشخصات واحدهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تمایل در مطالعه مزبور شرکت مینمودند. ابزارگردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه و چک لیست بود. یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده کنندگان آمپول دپوپرورا، به مراتب دارای میانگین سنی بالاتر و تعداد حاملگی و فرزندان بیشتر، سطح تحصیلات کمتر و وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایینتر بوده و در مقایسه با استفاده کنندگان قرص ضد بارداری مدت کمتری از آمپول دپوپرورا استفاده میکردند، ضمنا اکثریت استفاده کنندگان آمپول قبلا با قرصهای ترکیبی پیشگیری میکردند ولی اکثریت استفاده کنندگان قرص، قبلا از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نمیکردند بین دو گروه از لحاظ بروز سردرد، تهوع، کاهش ترشحات واژینال و اختلالات قاعدگی اختلاف معنیدار وجود داشت ولی از لحاظ سایر متغیرها مانند آکنه، کمردرد، کرامپ پا، درد و حساسیت پستانها و ریزش مو اختلاف آماری معنی داری دیده نشد.
    کلیدواژگان: آمپول دپوپرورا، قرصهای ترکیبی جلوگیری از بارداری، عوارض جانبی
  • موانع و تسهیل کننده های استفاده از تحقیقات در بین پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی تبریز
    لیلا ولیزاده، وحید زمانزاده، اسکندر فتحیآذر، عبدالرسول صفاییان صفحه 32
    این پژوهش، یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی موانع و تسهیل کننده های استفاده از تحقیقات در بین پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی تبریز در سال 1380 انجام شده است. هدف از این پژوهش، تعیین علل پایین بودن میزان استفاده مفهومی و ابزاری از تحقیقات و همچنین بررسی موانع و تسهیل کننده های استفاده از تحقیقات، میباشد.
    این بررسی بر روی 304 نفر از پرستاران شاغل در دوازده مرکز آموزشی- درمانی تبریز صورت گرفت که به شکل تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود و داده ها نیز از طریق نرم افزار SPSS (10) تجزیه و تحلیل گشت. نتایج پژوهش نشان داد که موانع زیادی در سر راه استفاده از تحقیقات وجود دارد و موانع عمده اذعان شده توسط پرستاران مورد پژوهش عبارت بودند از: کافی نبودن تسهیلات به منظور عملی ساختن یافته های تحقیقی، عدم همکاری و مشارکت پزشکان با به کار بستن نتایج تحقیقات پرستاری و فقدان وقت کافی برای پرستاران جهت مطالعه تحقیقات انجام شده. عوامل تسهیل کننده استفاده از تحقیقات که توسط پرستاران پیشنهاد شده بود، بیانگر اثر آموزش در افزایش دانش ومهارتهای ارزیابی یافته های تحقیقی و کاربرد آن بود.
    کلیدواژگان: استفاده از تحقیقات، موانع استفاده از تحقیقات، تسهیلکننده های استفاده از تحقیقات، پرستاری
  • مهناز میریان صفحه 43
    اصطلاح سندرم SID به مرگ ناگهانی و غیر منتظره شیرخوار گفته می شود که هیچ عامل کشنده تشخیصی برای آن پیدا نشود یا به مرگ ناگهانی شیرخوار زیر یکسال اطلاق میگردد که علت آن بعد از بررسی کامل به وسیله کالبد شکافی و مرور بر سابقه بیماری، نامشخص باشد. این نوع مرگ تجربه بسیار تلخ و غمانگیزی برای خانواده بوده و لازم است پرستاران در این گونه مواقع به حمایت روحی و روانی از خانواده بپردازند.
    کلیدواژگان: سندرم مرگ ناگهانی، شیرخوار
  • فاطمه رحیمی کیان، شهناز گلیان، عباس مهران، اعظم بشیری صفحه 53
    پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که به منظور بررسی میزان، علل استفاده و عدم استفاده از هورمون درمانی جایگزینی در زنان یائسه مراجعه کننده به درمانگاه های زنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1380 انجام شده است. نمونه های این پژوهش 400 زن 65-40 ساله بودند که به طور تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه بود که شامل مشخصات دموگرافیک (سن، شغل، تحصیلات)، دریافت آموزش، منبع آموزش، علل استفاده و عدم استفاده از هورمون درمانی جایگزینی بود.
    یافته های این پژوهش، نشان داد که 75/8% از واحدهای مورد مطالعه، از هورمون درمانی جایگزینی استفاده میکنند. دلایل مصرف به ترتیب عبارت بودند از: 57/28% توصیه پزشک، 37/26% بهبود گرگرفتگی، 08/23% پیشگیری از پوکی استخوان، 48/16% برداشته شدن رحم، 3/3% پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و 2/2% بهبود فعالیت جنسی. دلایل عدم مصرف نیز به ترتیب عبارت بودند از: 96/46% عدم اطلاع از وجود چنین درمانی، 4/16% طبیعی پنداشتن پدیده یائسگی و عدم نیاز به درمان، 53/10% آزار دهنده نبودن عوارض یائسگی، 08/7% ممنوعیت طبی برای مصرف هورمون و 06/5% ترس از ابتلا به سرطان به دنبال مصرف.
    در این تحقیق، بین سن و شغل و چگونگی استفاده از هورمون درمانی جایگزینی، ارتباط معنی داری بدست نیامد ولی بین میزان تحصیلات و دریافت آموزش و چگونگی مصرف، ارتباط معنی داری بود.
    کلیدواژگان: یائسگی، هورمون درمانی جایگزینی
  • بررسی کیفیت مشاوره تنظیم خانواده ارائه شده به مددجویان در مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
    مینوپاکگوهر، فاطمه رحیمیکیان، عباس مهران، طاهره محمدی صفحه 62
    این پژوهش، به منظور بررسی کیفیت مشاوره تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1379 انجام شده است. در این پژوهش، 410 نفر از مددجویان تنظیم خانواده که جهت انتخاب روش پیشگیری از بارداری به 25 مرکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران مراجعه کرده بودند، شرکت داده شدند. ابزار گردآوری داده ها، برگه مشاهده بود که از طریق نظارت بر جلسات مشاهده با مددجویان تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد.
    نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت مشاوره تنظیم خانواده در قسمت برخورد اولیه کارکنان برای اکثریت واحدهای مورد پژوهش در حد مطلوب میباشد. در قسمتهای گرفتن شرح حال از مددجویان، کمک به مددجو در انتخاب روش مناسب و تعیین تاریخ مراجعه بعدی برای اکثریت مددجویان، در حد متوسط، انجام شده است و در قسمتهای درک نیاز داوطلبین، معرفی روش ها، ارائه اطلاعات در مورد روش ها، توضیح طرز استفاده از روش انتخاب شده، استفاده از وسایل کمک آموزشی در حین مشاوره و محیط انجام مشاوره برای اکثریت مددجویان در حد نامطلوب بوده است.
    از یافته های این پژوهش میتوان در برنامهریزی های بهداشتی به منظور ارتقاء کیفیت خدمات تنظیم خانواده استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تنظیم خانواده و کیفیت مشاوره تنظیم خانواده