فهرست مطالب

دانشور رفتار - پیاپی 5 (تیر 1383)

دو ماهنامه دانشور رفتار
پیاپی 5 (تیر 1383)

  • ویژه مقالات مدیریت
  • بهای روی جلد: 2,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/04/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اصغر انواری رستمی، حمید حبیبی صفحات 1-10
    هدف از این مقاله، ارئه مدل ریاضی عمومی و مناسبی جهت مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی های شرکت های بیمه ایران با تاکید بر تصمیمات سرمایه گذاری است. مدل برنامه ریزی پویای احتمالی در این مقاله ارائه شده با توجه به انواع محدودیت های موجود، نظیر محدودیت های قانونی، عملیاتی و همچنین با توجه به ویژگی های مختلف عملیات سرمایه گذاری در شرکت های بیمه، در پی حداکثر کردن ثروت بلند مدت شرکت (ارزش فعلی خالص جریان های نقدی آتی منهای هزینه های نهایی عدم رعایت محدودیت های آرمانی مدل) است. مدل پیشنهادی برنامه ریزی پویای حتمالی در شرکت بیمه آسیا مورد آزمون عملی قرار گرفته و نتایج ارائه شده توسط مدل برنامه ریزی پویای حتمالی با نتایج مدل قطعی و با تصمیمات سرمایه گذاری شرکت بیمه آسیا در وضعیت کنونی آن مقایسه شده است. نتایج آزمون مدل ها بیانگر آن است که تصمیمات سرمایه گذاری پیشنهادی ارائه شده توسط مدل برنامه ریزی پویای احتمالی نه تنها بانتایج مدل برنامه ریزی پویای قطعی بسیار متفاوت وبرتر ازآن است، بلکه با تصمیمات کنونی سرمایه گذاری در شرکت بیمه آسیا نیز تفاوتی بسیارداشته، ازبرتری چشمگیری نسبت به آن برخوردار است.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی پویای احتمالی، مدیریت دارایی، بدهی، مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری، سناریوسازی
  • علی اصغر پورعزت، سیدمهدی الوانی صفحات 11-38
    این مقاله حاصل پژوهشی است که با عنوان «طراحی سیستم خط مشی گذاری دولت برای تحقق عدالت اجتماعی، برمبنای مدل حکومت حق مدار علوی در نهج البلاغه» انجام پذیرفته است.
    در این پژوهش، پنج فرضیه مد نظر قرارگرفته اند که بر «ویژگی های اهداف»، «نحوه تدوین دستورکارها و شکل دهی به خط مشی ها»، «ماهیت روش ها و رویه های اجرایی». و «نحوه ارزیابی سیستم خط مشی گذاری حق مدار» دلالت دارند؛ ضمن این که درفرضیه پنجم بر «حساسیت اعضای جامعه به حق طلبی و عدل پذیری». به مثابه یکی از عوامل بسیار مهم موثر بر استقرار و پایداری حکومت عدل تاکید شده است؛ زیرا پیامد نهایی فعالیت هر سیستم خط مشی گذاری در جامعه ارزیابی می شود و اعضای جامعه از مهمترین عوامل موثر براستمرار فعالیت سیستم حکومتی حق مدار محسوب می شوند.
    در این تحقیق، علاوه بر تحلیل محتوای مباحث مربوط به عدالت در نهج البلاغه، از روش تحلیل منطقی، برای استخراج اصول منطقی مبنایی معرف عدالت حق مداراستفاده شده است. حاصل کار، دستیابی به مجموعه ای از اصول و مبانی منطقی است که می توان ویژگی های اصلی سیستم خط مشی گذاری حق مدار را بر مبنای آن تعریف کرد.
    اگرچه این تحقیق بر مبنای متن نهج البلاغه انجام شده، اما رویکرد ایدئولوژیک نداشته و با رویکرد علمی کمال جویانه، درصدد دستیابی به متقن ترین و منقح ترین وجوه معرف عدالت حق مدار بوده است. از این رو، در جریان آن از روش تحلیل منطقی استفاده شده است؛ روشی که قابلیت دارد برای تحلیل هر متنی مورد استفاده قرارگیرد و اگر این کار با نهج البلاغه انجام شده، توفیق محقق بوده که به یکی از بهترین و غنی ترین منابع معرفت عدالت حق مدار دست یافته است.
    حاصل کار، تدوین نظام منطقی نهایی است که بر پنج اصل توحید، برابری مبتنی بریکسان در خلقت، آزادی و اختیار ناشی از همانندی در خلقت، تناسب حق و تکلیف، و تسهیل کمال گرایی بنیان نهاده شد و با استناد به نهج البلاغه، نوزده قضیه از اصول فوق استنباط گردید که با تشریح برخی ابعاد نظریه عدالت حق مدار، امکان تعیین شاخص های غالب طراحی سیستم را فراهم می آورند. براساس این پنج اصل و قضایای استنباط شده از آن ها، عدالت آمیزه ای از برابری و آزادی است که بر پایه توحید و اعتقاد به یکسانی خلقت، ثبات یافته، با تاکید بر ضرورت تناسب حق وتکلیف پویا و منعطف گشته، با معطوف شدن به کمال گرایی جهت می یابد.
    بنابراین آموزه حق مدار، تحقق عدالت را مستلزم تمهید شرایط دستیابی همه آحاد جامعه به حق خود در برخورداری از امنیت کامل، رفاه نسبی، و آگاهی کافی می داند.
    کلیدواژگان: تدوین دستور کار وشکل دهی به خط مشی، اجرا و ارزیابی خط مشی، شاخص های غالب جامعه عدل، نظام منطقی عدالت حق مدار، نهج البلاغه
  • احمد جعفری صمیمی، محمود یحیی زاده فر، میرکریم عبادی دولت آبادی صفحات 37-45
    تحقیق حاضر، اثر منابع خارجی تامین مالی (انتشارسهام و وام بلند مدت) را برقیمت و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس در فاصله سال های 1379-1375 مورد بررسی قرار می دهد. در این مقاله ابتدا تاثیر افزایش سرمایه و وام بلند مدت بر قیمت وبازده ماهانه سهام بررسی می شود. سپس بازده سالانه شرکت هایی که از دو منبع مالی خارجی استفاده کرده اند با همدیگر و با متوسط صنعت مقایسه می شوند.
  • احمد سرداری صفحات 45-54
    امروزه راهبردهای نوین و کارآمد برای ایجاد انگیزه، رفتارهای مطلوب، دستیابی به اهداف سازکانی و افزایش بهره وری انانی مورد استفاده و نظر مدیران سطوح بالای سازمانی قرار می گیرد. یکی از این راهبردها یا راه کارها ایجاد فرهنگ سازکانی مطلوب در سازکان به منظور هدایت رفتار نیروهای انسانی در سازمان و خق و انعکاس تصویری تصویری روشن، زیبا، جذاب و آراسته از سازمان و مدیریت در فکر و اندیش جامعه مصرف کنندگان کالا و خدمات سازمانی است.
    فرهنگ سازمانی، در حقیقت تصویر کلی و مشترک اعضای سازمان است و منبع پیدایش آن اندیشه های موسسات، مراکز علمی و پژوهشی، بنیان کذاران و مدیران سطوح بالای سازمانی است که رفته رفته، به اعضای سازمان آموخته می شود تا ضمن ارایه تعارف، مفاهیم و ویژگی های فرهنگ سازمان، در عمل به آن پایبندی دارند. در این پژوهش سعی می شود تا ضمن ارایه تعاریف، مفاهیم و ویژگی های فرهنگ سازمانی از نظر دیدگاه ها و تئوری های مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود. همچنین، تحقیق حاضر به منظور شناخت رابطه بین رضامندی شغلی کارکنان و اعضای هیات علمی مراکز علمی - تحقیقاتی با فرهنگ سازمانی آن مراکز پی ریزی شده است. مولفه های فرهنگ سازمانی که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: وجدان کاری، حمایت های مدیریتی، انضباط اداری، انضباط اقتصادی، وضوح اهداف، نظام پاداش، نوآوری و خلاقیت، الگوهای ارتباطی و تعارض پذیری.
    محدوده جغرافیایی پژوهش شهر تهران و مراکز علمی و پژوهشی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. تحقق از نوع توصیفی تحلیلی می باشد و از روش های آماری آزمون علامت برای مقایسه وضعیت موجود و مطلوب و آمارهای توصیفی چون جداول فراوانی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین هر یک از مولفه های فرهنگی که در فوق بدان اشاره شد در دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین بین هر یک از مولفه های فرهنگ سازمانی مورد بررسی و رضایت مندی شغلی جمعیت مورد مطالعه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    تحقیق حاضر براساس یافته های به دست آمده پیشنهاد می دهد که مدیران موسسات مورد بررسی در رعایت انضباط اداری، انضباط اقتصادی، ایجاد رشد و پیشرفت شغل، تهیه ساز و کار های ارتباطی کنترل بر نظام پاداش و موارد دیگر، توجه جدی کنند تا از این طریق فرهنگ سازمانی ارتقاء یافته، رضامندی شغلی بیش تری به دنبال آورد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، رضایت مندی شغلی، ساختار کنترل
  • ابراهیم صالحی عمران صفحات 55-68
    رشد و توسعه آموزش عالی ازویژگی های دنیای جدید در سطح جهانی و ملی محسوب می شود و شکل گیری این پدیده، موضوع بحث بسیاری از دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی است. سوال اساسی این است که پایه های نظری رشد و گسترش آموزش عالی چیستند؟ با توجه به این سوال کلیدی، در این مقاله سعی شده تا دیدگاه های نظری مربوط مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. این نظریه ها شامل نظریه سرمایه انسانی، نظریه هزینه فایده، نظریه تضاد (جدال)، نظریه فمینیست ها، و نظریه انتخاب عمومی است.
    کلیدواژگان: رشد و توسعه آموزش عالی، نظریه سرمایه انسانی، نظریه هزینه فایده، نظریه انتخاب عمومی، نظریه تضاد (جدال)، نظریه فمینیست ها
  • محمد فطانت، عباس مقبل باعرض صفحات 69-82
    سهم هزینه های لجستیک در قیمت فروش محصولات سهم بزرگی است، به نحوی که در کشور آمریکا 30 درصد قیمت فروش یک محصول را هزینه های لجستیک تشکیل می دهد. در این مقاله، چگونگی طرح شبکه و مدل سازی ریاضی جهت بهینه سازی هزینه های لجستیک در صنعت خودروسازی در ادبیات تحقیق در عملیات ارائه گردیده است.
    طرح شبکه پیشنهادی در چارچوب طرح «ترکیب درراه» است و در مدل شبکه طراحی شده اولا بین مبدا و مقصد ایستگاه واسطه وجود دارد. ثانیا به جای تک کالا، در شبکه جریانی از ترکیب چند کالا وجود دارد. ثالثا ایستگاه واسطه دارای ظرفیت معینی است و رابعا در ایستگاه واسطه کنترل حداقل موجودی مطرح است، روش حمل قابلیت تنوع داشته، تابع هزینه حمل، قطعات خطی است، و عامل هزینه وزمان در طراحی شبکه مدنظر بوده است، به نحوی که بهینه سازی در عمل هزینه حمل، هزینه انبارکردن کالا و زمان وصول کالا از مرکز تولید به مشتری نهایی بوده است.
    کلیدواژگان: شبکه زنجیره تامین، مدل سازی ریاضی، خدمات پس از فروش، هزینه های لجستیک، تولید چابک
|
  • A.A. Anvary Rostamy, H. Habibi Pages 1-10
    This paper provides a Stochastic Dynamic Programming (SDP) model for the optimization of Asset/Liability Management (ALM) in Iranian Insurance Companies (IIC). Regarding the legal and the operational constraints, and the characteristic of investment operations in Iran, the proposed SDP model maximizes the most important stockholder oriented objective of the insurance companies (long term wealth) by maximizing net present value of the companies’ future cash flows minus costs of deviations from goal constraints. Results of the proposed SDP model are compared to that of the proposed Deterministic Dynamic Programming (DDP) model and to the present condition in which the companies operate. The results show that the proposed SDP model meaningfully outperforms results of the DDP model and the present condition of the operations.
  • A.A. Pourezzat, S.M. Alvani Pages 11-38
    This article demonstrates a part of findings of a research that has been designed with the intention of determining the characteristics of the desired public policy making system for achieving social justice. To begin with, James P. Sterba's categorization of alternative political perspectives to justice is reviewed and then "truth – oriented" justice is studied. To reach a precise and scholarly definition, "logical analysis method" was used. One of the richest available sources to define the dimensions of truth-oriented justice in the political, economic, and cultural arenas of social life, named Nahjolbalagha, was selected. Thereafter a set of logical and rational statements that introduce the logical principles of truth-oriented justice was extracted. Referring to the scholars and experts in related fields, the statements were edited and the final logical system was designed based on finalized system. This system seems to be in accordance with Imam Ali's viewpoints as a person who's attempt to implement justice, has made his name identical to "fairness and justice"; and his governmental procedures and practices provided one of the best and the most valuable verbal and behavioral artifacts in relation to truth-oriented justice. According to the findings of this research, Imam Ali's logical system of policy making was based on the following five logical principles: "Unification"; "Equality based upon unification"; "Liberty and freewill based upon unification"; "Balance of right and duty" and "Excellence-driven system of creation". based upon these five logical principles and other findings from Nahjolbalagha, nineteen theorems were inferred which describe the dominant criteria of the truth-oriented policy making system. The truth-oriented justice doctrine, describes justice as a blend of liberty and equality that is resulted from "unification" and "equality and Liberty of humans in creation" and is also flexible due to the principal of balance of right and duty, under different conditions in order to be in harmony with "excellence-driven system of creation". Therefore, the truth-oriented justice doctrine implies that all people take advantage of full security, relative welfare and to be aware of what is going on his / her surrounding.
  • A. Jafari-Samimi, M. Yahyazadehfar, M. Ebadi Pages 37-45
    This article examines the effects of different external financing methods on stock price and corporation return in Tehran stock market during 1996-2000. The consequences of share issued and long term borrowing on the stock price and monthly return of corporation in Tehran stock exchange is examined first. Then the Annual return of corporations benefiting from the two external financing methods is compared with each other and with that of the industry average. The results show that share issuing method compared to long term borrowing has higher impact on stock price and on stock return of corporations.
  • A. Sardari Pages 45-54
    In this research, confront a myriad of problems understanding organizational culture. The various theories forwarded on this issue have only added to the complexity of the matter. In this article, the author defines organizational culture from a variety of viewpoints, arguing that organizational regulations are the reflection of the organizational culture. As such, an understanding of the organizational culture is facilitated. Moreover, a change in these norms can have a commensurate effect on the organizational culture. The present article discuses the fundamental assumptions forming organizational culture and workers job satisfaction in ministry of science, research and technology centers in Tehran universities. Organizational culture is a specific manner or climate which distinguishes an organization from other ones. This research also, has focuses on organizational culture variables, such as: job conscience, managerial supporting, organization discipline, economic discipline, Incentive system, objectives clear try, conflict and communication models, innovation and creativity. The Present fields of research were occurred in Tehran universities and have used descriptive analysis statistical methodology to comparative present and future situations in organizational culture. In the final part of these matters have been discusses respectively management of organizational culture, and its process have shown in to the preserving various variables such as: Administrative discipline, Economical discipline, to implement job enlargement, Incentives control system, and other matters. By this matter can be enlarge organizational culture and to improve job satisfaction.
  • E. Salehi Pages 55-68
    The growth and development of higher education is a striking feature of the modern world. The formation and development of higher education has been the subject of scholarly inquiry across the humanities and social sciences. Here the key question is: what is the theoretical bases of the growth and expansion of higher education? However, the article seeks to explain the phenomena from several perspectives and competing theories. These theories are: human Capital Theory; Cost Benefit theory; Public Choice Theory; Conflict Theory; and varieties of Feminist Theory.
  • M. Fetanat, A. Moghbel Baarz Pages 69-82
    The logistic costs contribute a major part of products’ sales price to the extent that in the United States 30% of product cost is the logistic costs. In this article you will find, from the operational research viewpoint, the design of network and mathematical modeling for optimization of the logistic costs in automotive industries. The framework of proposed plan is the merge in transit system, and in this model, there are merge centers between the origin and destination as the first rule, and secondly, instead of single product flow, there are multi commodities. Merge centers are capacitated as the third rule and finally the inventory should be the minimum quantity. The variety of material handling is available with piecewise linear cost function. The cost and time factor in the design of network had been considered to optimize the cost of transportation, warehousing and delivery times to final customers.