فهرست مطالب

مدیریت اطلاعات سلامت - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1386)

نشریه مدیریت اطلاعات سلامت
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • فرحناز صدوقی، مریم احمدی، ایرج کریمی، مهرداد فرزندی پور، فرحناز صدوقی، مریم احمدی، ایرج کریمی صفحه 1
    مقدمه
    امروزه افزایش روزافزون تولید اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان، موجب به کارگیری فن آوری های نوین برای بهره برداری مناسب از اطلاعات از جمله ایجاد پرونده ی الکترونیک سلامت شده است. ظرفیت روبه رشد فن آوری های اطلاعات برای جمع آوری، ذخیره و انتقال اطلاعات در مقادیر بی سابقه، نگرانی های قابل درکی برای بیماران ایجاد کرده زیرا پرونده ی کامپیوتری از محل های متعددی قابل دسترس است و نقص امنیتی آن می تواند منجر به افشای صدها یا هزاران پرونده شود. حال با توجه به حرکت کشور به سمت ایجاد پرونده ی الکترونیک سلامت، سؤال اساسی این است که آیا الزامات امنیتی آن توسط متولیان امر مورد توجه قرار گرفته است؟
    روش بررسی
    مطالعه به روش توصیفی – تطبیقی در سال 86 در خصوص الزامات امنیتی اطلاعات پرونده ی الکترونیک سلامت کشورهای استرالیا، کانادا، انگلستان و ایران انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها چک لیست و منابع اطلاعاتی شامل: مقالات، کتب و مجلات به روش مطالعه ی متون از کتابخانه ها و سایت های معتبر انگلیسی زبان مربوط به سال های 1995 تا 2006 بوده است. سپس داده های گردآوری شده جدول بندی، مورد مقایسه قرار گرفتند و توصیف شدند.
    یافته ها
    کشورهای مورد مطالعه الزاماتی را در خصوص امنیتی پرونده ی الکترونیک سلامت، شامل تشکیلات امنیتی اطلاعات، امنیتی طبقه بندی و کنترل امکانات، ایمنی منابع انسانی، ایمنی مدیریت ارتباطات و عملیات و ایمنی کنترل دسترسی به اطلاعات پیش بینی کرده و به کار می برند اما کشور ما فاقد الزاماتی در خصوص امنیتی پرونده ی الکترونیک سلامت است.
    نتیجه گیری
    ایمنی اطلاعات پرونده ی الکترونیک سلامت یکی از ضروریات ایجاد پرونده ی الکترونیک سلامت است و کشور ما فاقد الزاماتی در این زمینه می باشد. با توجه به رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ایجاد پرونده ی الکترونیک سلامت برای هر ایرانی، تهیه و تدوین این الزامات توسط متولیان امر با استفاده از تجربیات سایر کشورها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: راز داری، الکترونیک در پزشکی، الکترونیک، مدارک پزشکی، نظام های کامپیوتری مدارک پزشکی
  • سیدجواد قاضی میر سعید، حمید حقانی، علیرضا اکبری صفحه 11
    مقدمه
    برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در شبکه ی جهانی وب، از ابزارهای کاوش که شامل موتورهای جستجو، ابر موتورهای جستجو و راهنماهای موضوعی است استفاده می شود. به همین منظور مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش منتخب، در بازیابی اطلاعات فیزیوتراپی از شبکه ی جهانی وب و تعیین همپوشانی میان آنها انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه که به روش پیمایشی، توصیفی، تطبیقی در رشته ی فیزیوتراپی انجام گردید، هفت موتور کاوش و هفت ابر موتور کاوش که بر اساس معرفی سایت Searchenginewatch.com پر استفاده ترین موتور و ابر موتورها بودند تعیین و مورد بررسی قرار گرفتند. سپس زیر رده های موضوعی فیزیوتراپی در هشت زمینه ی موضوعی از سر عنوان موضوعی پزشکی (MeSH) انتخاب و عمل جستجو انجام گردید تا میزان نتایج هر یک جداگانه به دست آید. پس از آن نتایج حاصل از جستجو در هر یک از موتورهای کاوش دو به دو مقایسه گردید تا میزان همپوشانی آنها در هر کلیدواژه به دست آید. این عمل جداگانه و به صورت مشابه در ابرموتورهای کاوش نیز انجام شد. سرانجام نتایج همپوشانی میان موتورها و ابر موتورهای کاوش که دارای بیشترین دفعات بازیابی بودند پس از آنالیز داده ها با روش آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS تعیین گردید و نتایج آن در قالب جداول آماری ارائه شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که موتورهای کاوش All the web، Altavista و Google به ترتیب بیشترین نتایج بازیابی را داشتند و در بین ابر موتورهای کاوش Ixquick دارای بیشترین نتایج بازیابی بود. ضمنا مشخص شد که نتایج جستجو در موتورهای کاوش Altavista و All the web تا حد زیادی با هم همپوشانی دارند. در میان ابرموتورهای کاوش نیز بیشترین همپوشانی میان ابرموتورهای کاوش Clusty با Vivisimo و Meta Crawler با Dogpile بود. ضمن اینکه میزان همپوشانی موتورهای کاوش با ابرموتورهای کاوش در هر یک از کلیدواژه ها مورد بررسی، تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    میزان همپوشانی نتایج جستجو در موتورها و ابرموتورهای کاوش منتخب، با استفاده از کلیدواژه های مورد نظر در این مطالعه (60-40 درصد) بود که به نظر می رسد این امر به دلیل تفاوت در شیوه های رتبه بندی نتایج در موتورها و ابر موتورهای کاوش مختلف می باشد.
    کلیدواژگان: ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی، فیزیوتراپی (تخصص)، اینترنت
  • زیبا فرج زادگان، عباسعلی جوادی، غلامرضا عسگری، لیلا منظوری صفحه 22
    مقدمه
    شاخص ها، از جمله ابزارهای شناسائی و ارزیابی وضعیت موجود در هر نظامی به شمار می روند و نظام مدیریت سلامت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی شاخص های بهره وری در مراکز درمانی استان اصفهان به عنوان بخشی از نظام سلامت کشور بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی وTrend study بوده که درآن اطلاعات 1920 عدد فرم آماری جمع آوری شده از سال 1376 لغایت 1380 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات، فرم شماره ی 201 نظام نوین آماری بود که توسط وزرات متبوع طراحی و در سطح کشوری مورد استفاده قرار می گیرد. این فرم به صورت ماهیانه از 32 مرکز درمانی استان توسط معاونت درمان دانشگاه جمع آوری و بعد از کنترل کیفیت اطلاعات، مورد تحلیل قرار می گیرد. از این تعداد، 8 بیمارستان آموزشی، 6 بیمارستان خصوصی و 18 بیمارستان غیر آموزشی مربوط به شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها بوده است. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    در این مقطع زمانی، متوسط ضریب اشغال تخت در کل بیمارستان های تابع استان 2/47 درصد بود. بیمارستان های آموزشی با 3/54 درصد بیشترین و بیمارستان های تحت نظر شبکه های بهداشت و درمان با 4/41 درصد کمترین درصد اشغال تخت را داشتند. در این مدت متوسط طول اقامت صرف نظر از نوع بیمارستان، 6/2 روز بود. در این میان بیمارستان های آموزشی 1/4 روز و بیمارستان های خصوصی 5/1 روز را به خود اختصاص دادند. متوسط فاصله ی عملکرد تخت در کل استان 3/3 روز بود که بیمارستان های آموزشی 6/3 روز، بیمارستان های خصوصی 9/1 روز و بیمارستان های تحت نظر شبکه های بهداشت و درمان 4/4 روز را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    با وجود اینکه استاندارد نیاز به تخت های بیمارستانی در مورد بیماری های حاد، 3 تخت برای هر هزار نفر می باشد، در کشور ما 5/1 تخت برای هر هزارنفر وجود دارد ولی از همین تعداد نیز استفاده ی لازم به عمل نمی آید از این رو در استان اصفهان متجاوز از 50در صد ظرفیت تخت های بیمارستاتی خالی و بلا استفاده و دور از دسترسی نیازمندان واقعی به درمان می باشند.
    کلیدواژگان: شاخص های بهداشت و تندرستی، کارایی سازمانی، نظام های مدیریت اطلاعات
  • هادی لطف نژاد افشار، شفیع حبیبی، فیروز قادری پاکدل صفحه 33
    مقدمه
    علوم پزشکی و مراقبت های سلامت در دهه ی اخیر با شتاب فراوان به سوی پزشکی مبتنی بر شواهد به پیش می رود و در این وضعیت دستیابی به اطلاعات مرتبط در سریع ترین زمان ممکن بدون استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات غیر ممکن است. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین سواد رایانه ای و اطلاعاتی دانشجویان پزشکی (فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن) دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع تحلیلی بود که در آن توانایی 166دانشجوی فیزیوپاتولوژی، اکسترن و انترن در مورد مهارت های رایانه ای و سواد اطلاعاتی در آبان ماه 1385 مورد ارزیابی قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشتر دانشجویان (3/71 درصد) در منزلشان به رایانه دسترسی داشتند. بیشتر دانشجویان (77 درصد) پیش از این هیچ گونه دوره ی آموزشی مربوط به رایانه و اطلاع رسانی را نگذرانده بودند. بیشتر دانشجویان توانایی ارسال (3/66 درصد) و دریافت نامه و پیوست کردن فایل به آن را (4/55 درصد) داشتند، اما با امکانات پیشرفته برای جستجو (7/27 درصد) و عملگرهای جستجو (4/5 درصد) آشنایی چندانی ندارند. در مورد استفاده از بانک های اطلاعاتی پزشکی تقریبا یک سوم از دانشجویان با این منابع آشنا بودند و از آنها استفاده می کردند.
    نتیجه گیری
    بیشتر دانشجویان تحت پژوهش پیش از این هیچ گونه دوره آموزشی مربوط به رایانه را ندیده بودند، بنابراین دوره های آموزشی رسمی می تواند سریع تر دانشجویان را برای انجام کارهای آموزشی و پژوهشی با استفاده از سیستم های نوین رایانه ای توانمند سازد. همچنین آموزش آشنایی با بانک های اطلاعاتی پزشکی از منابعی هستند که می تواند به دانشجویان برای دسترسی سریع تر به مقالات مورد نیاز کمک کند.
    کلیدواژگان: آگاهی، دانشجویان پزشکی، دانشگاه ها، انفورماتیک پزشکی
  • خلیل کیمیا فر، غلامرضا مرادی، فرحناز صدوقی، معصومه سرباز صفحه 43
    مقدمه
    کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانه ی خود از سیستم استفاده می کنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس می نمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای چهار قسمتی شامل ویژگی های کیفیت اطلاعات، علل پایین بودن کیفیت اطلاعات، در دسترس بودن اطلاعات و حمایت از تصمیم گیری انجام گرفت. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 7/47 درصد از کاربران نسبت به قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در کمک به تصمیم گیری ناراضی بودند. به طور کلی 2/53 درصد از کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی تا حدی رضایت داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مشکلاتی از جمله نامناسب بودن کیفیت اطلاعات سیستم و عدم تطبیق آن با نیازهای کاربران بنابراین لازم است که سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بیمارستان های آموزشی، نظام های اطلاعات بیمارستانی، نظام های کامپیوتری، نظام های اطلاع رسانی
  • محمدحسین یارمحمدیان، شهرام توفیقی، طاهره ناصری*، سکینه سقاییان نژاد صفحه 51
    مقدمه

    امروزه تمام حرفه ها، به منظور حمایت و پشتیبانی از خطرات متعددی که آنها را احاطه نموده است و نیز به دلیل حفظ ماهیت خود در شرایط رقابتی دنیای امروز، به سوی مدیریت رفع خطرات احتمالی گرایش پیدا کرده اند. تجزیه و تحلیل حالت های بالقوه ی خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از انواع تکنیک های ارزیابی خطر است که در این پژوهش، با هدف شناسایی، ارزیابی و ارائه ی اقدامات مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فرایندهای کاری بخش مدارک پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

    روش بررسی

    مطالعه ی حاضر توصیفی مقطعی و از نوع پژوهش های کاربردی و جامعه ی پژوهش نیز بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) است. پژوهشگر با مشاهده ی دقیق فرایندها و مصاحبه با کارکنان به ترسیم نمودارهای گردش فرایندهای جاری بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) در سال 6-1385 پرداخته است و براساس آنها، فرایندها را به دقت بررسی و سپس با استفاده از تکنیک بحث گروهی متمرکز به تعیین حالت های بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن، تعیین درجات شدت، وقوع، کشف و عدد اولویت خطر پرداخت. به این منظور، پژوهشگر از کاربرگ استاندارد (:Failure Mode & Effects Analysis(FMEA) که توسط پژوهشگران متعددی در حوزه ی سلامت سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته و پایایی آن مسجل شده، روایی آن نیز به تایید استادان صاحب نظر رسیده است بهره جست. پس از مشورت با کارشناسان مجرب حرفه ی مدارک پزشکی، اقدامات پیشنهادی به گروه (FDG):Focus Discussion) Group ارائه و بر اساس درجه ی اهمیت و قابلیت اجرا به وسیله ی مدیر بخش، اولویت بندی شده و تصمیمات وی بر اساس معیارهای جدول تصمیم گیری موجود در این پژوهش ارزیابی گردید.

    یافته ها

    یافته های به دست آمده نشانگر آن است که از میان 56 حالت بالقوه ی خطا، 24 مورد مربوط به واحد پذیرش و بیشترین مقدار عدد اولویت خطر مربوط به «عدم توانایی کارکنان پذیرش در بازخوانی دستور بستری» بود.

    نتیجه گیری

    تکنیک هایی مانند FMEA که با رویکرد پیش گیرانه و بر پایه ی کار گروهی قابل اجرا می باشند، موجب افزایش دقت کارکنان و توجه آنها بر نقاط ضعف حرفه ای بالقوه و تلاش برای از بین بردن آنها می شود.

    کلیدواژگان: عوامل خطر، مدیریت مخاطرات، تحلیل جامع، تحلیل و اجرای عملکرد، بیمارستان ها، مدارک پزشکی
  • علی کشتکاران، افسانه دانیالی صفحه 61
    مقدمه
    با وجود آگاهی جهان از اثرات پایدار کاربرد ارگونومی بر کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی و افزایش بهره وری در محیط کار، در ایران هنوز به ملاحظات ارگونومیک در سازمان های ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی درمانی پرداخته نشده است و متاسفانه آمار و اطلاعات کافی نیز از خسارت های ناشی از اختلالات اسکلتی- عضلانی در این محیط وجود ندارد. هدف این پژوهش تعیین اختلالات ماهیچه ای- اسکلتی شغلی شایع در بین کارکنان بخش های مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال 1384 بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی که بر روی 75 نفر از کارکنان جامعه تحت مطالعه انجام شد، ابزار جمع آوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه ی ویژگی های دموگرافیک افراد مورد مطالعه و پرسشنامه ی استاندارد Nordic، داده ها با روش مصاحبه با افراد جامعه مورد مطالعه گردآوری شده و به وسیله ی نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در کل 414 مورد ناراحتی اسکلتی-عضلانی در اندام گوناگون بدن افراد مورد مطالعه گزارش شد از این تعداد درد و ناراحتی اسکلتی- عضلانی که کارکنان از آن شکایت می کردند در 37 مورد موجب غیبت آنان از کار شده بود. بیشترین ناراحتی های منجر به غیبت کارکنان در ناحیه ی کمر 3/9 درصد، گردن 3/9 درصد، شانه ها 7/6 درصد و مچ دست 7/10 درصد گزارش شده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در طول یک سال، بیشترین مراجعه ی افراد تحت پوشش به پزشک، مربوط به واحد مدارک پزشکی (بایگانی)بوده است. ضمن اینکه تقریبا بیشتر آنان این دردها را کاملا ناشی از کار خود می دانستند. بنابراین در خصوص کاربرد ارگونومی در محیط کار، باید تدابیر تازه ای اندیشید.
    کلیدواژگان: مهندسی محیط کار انسان، مدارک پزشکی، کارکنان بیمارستان
  • سیما عجمی، فائزه کلباسی، مهناز کبیری صفحه 71
    مقدمه
    امروزه تحقیقات در علوم مختلف به عنوان ابزاری قدرتمند و شایان توجه جهت ارزیابی آخرین دستاوردهای علمی به کار می رود. مهم ترین ابزار راه گشای محققین در علوم پزشکی برای انجام تحقیقات، مدارک و اطلاعات پزشکی بیماران در بایگانی های بیمارستان ها می باشد. هدف کلی این پژوهش نیز تعیین کاربرد مدارک پزشکی در انجام تحقیقات پژوهشی از دیدگاه پژوهشگران بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی - مقطعی بود. در این مطالعه افراد نمونه 300 نفر شامل پژوهشگران بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته بر اساس اهداف، در بهار و تابستان 1384 اطلاعات جمع آوری شد. روایی پرسشنامه به وسیله ی متخصصان مربوط تایید و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب Cronbach Alfa بالای 75 درصد پذیرفته شد. تحلیل یافته ها به کمک آمار توصیفی (درصد فراوانی) و نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    از نقطه نظر جامعه ی پژوهش، علت استفاده نکردن پژوهشگران از پرونده های پزشکی در پژوهش ها، اطلاعات ناقص پرونده ها (5/37 درصد) و ناخوانا بودن اطلاعات پرونده ها (31 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج به دست آمده، لزوم نظارت بر صحت، کامل و خوانا بودن پرونده های پزشکی در فرآیند مستندسازی نه تنها انگیزه و میزان استفاده پژوهشگران از پرونده های پزشکی را افزایش خواهد داد؛ بلکه پایایی و اعتماد نتایج پژوهش هایی را که بر اساس این اطلاعات انجام می گیرند نیز افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، پژوهش، کارکنان پژوهشی، دبیزش
  • سید مهدی حجازی، فریده موحدی صفحه 81
    مقدمه
    فن آوری اطلاعات امکانات فراوانی در عرصه های علمی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد نموده است که دسترسی به اینترنت از شاخص های مهم این فن آوری محسوب می گردد. با توجه به رشد روزافزون کاربردهای آن، استفاده از پورتال ها برای آموزش سلامت جامعه و ارائه ی خدمات زنده، کم هزینه و قابل دسترس در هر مکان و زمان شناخته شده است. در این مقاله سعی شد معیارهای ارزش گذاری یک سایت پورتال مورد بررسی قرار گیرد، چرا که تدوین و گردآوری معیارها کمک به سزایی در طراحی، پیاده سازی، ارزش گذاری و انتخاب درست مدیران و کاربران خواهد نمود.
    روش بررسی
    مطالعه ی حاضر به روش توصیفی انجام گرفته است وجامعه ی آماری آن 53 نفر از کارشناسان و صاحب نظران انفورماتیک بودند که در زمینه ی برنامه نویسی در محیط های تحت وب تجربه داشتند. به منظور انجام پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جمع آوری اطلاعات پژوهش با جستجو درسایت های اینترنتی، مصاحبه با کارشناسان و صاحبنظران مربوط و تهیه ی پرسشنامه با مقیاس پنج درجه ای Likert بر اساس استانداردهای مهندسی نرم افزار و اینترنت و تجربیات نگارنده انجام شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تنظیم شده از طریق مصاحبه با تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان انفورماتیک صورت گرفت و پایایی پرسشنامه نیز پس ازاجرای مقدماتی بر روی 20 نفر از آزمودنی های همان جامعه (پایلوت) با Cronbach Alfa، 78/0 درصد به تایید رسید. نتایج به وسیله ی نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از نظر کارشناسان مربوط از بین ده گروه پارامتر مورد بررسی، در بخش مدیریت «عامل هزینه در انتخاب و خرید یک پورتال» با 96 درصد بالاترین میزان اهمیت را نسبت به سایر عوامل به خود اختصاص داد. به عبارت دیگر این عامل می تواند تا حد زیادی فارغ از امکانات فنی سایت و یا سیاست های در نظر گرفته شده برای آن مؤثر واقع گردد، از سوی دیگر، در مقایسه با نرم افزار استاندارد موجود، نسبت هزینه های نگهداشت و به روز رسانی این گونه سایت ها به هزینه ی تولید آنها افزایش یافته است.
    نتیجه گیری
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات، شناخت وآگاهی مدیران نسبت به انتخاب یک پورتال برای سیستم های مراکز بهداشتی درمانی و مراکز تحقیقاتی در حوزه ی سلامت و همچنین معیارها و عوامل ارزش یابی آن را ضروری ساخته است. این امر در بهبود هر چه بیشترکیفیت سایت های پورتال برای ارائه ی خدمات، مؤثر خواهد بود و در نتیجه طراحان امر به نحوی مطلوب نسبت به طراحی این گونه سایت ها اقدام خواهند کرد.
    کلیدواژگان: آموزش بهداشت، نظام های اطلاع رسانی، اینترنت
  • پیمان رضایی هاچه سو، شفیع حبیبی، شهل فزونخواه صفحه 89
    افزایش خطاهای پزشکی به نگرانی عمومی در میان سیاست گذاران، ارائه دهندگان و متخصصین امر سلامت و درمان تبدیل شده است. خطاهای پزشکی در بیمارستان ها و مؤسسات مراقبت سلامت ایالات متحده سومین علت شایع مرگ بوده و سالانه قریب به 98000 نفر جان خود را در این راه از دست می دهند. طبق نظر پیشگامان صنعت سلامت و مراقبت بهداشتی، استفاده از فن آوری اطلاعات می تواند سلامت بیماران را با پیشگیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، ارزیابی خطاها و نظام مراقبت افزایش بخشد. در این مقاله ضمن بررسی خطاهای پزشکی و تعریف هرکدام از این خطاها به بررسی نقش و اثر فن آوری اطلاعات در کاهش و پیشگیری از خطاهای پزشکی پرداخته، مزایای هر کدام نیز فهرست شده و در نهایت پیشنهاداتی در قالب استفاده از فن آوری اطلاعات برای پیشگیری و کاهش خطاهای پزشکی در مؤسسات مراقبت سلامت ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تکنولوژی اطلاعات، خطاهای تجویز دارو، خطاهای تشخیص
  • سعید رجایی پور، زهرا پورپیرعلی، قربانعلی سلیمی صفحه 99
    مقدمه
    موفقیت و پیشرفت دانشگاه ها به نیروی انسانی آنها بستگی دارد. اگر این سازمان ها قادر به جذب، حمایت حفظ روحیه ی کارکنان نباشند در جهت انجام مسؤولیت ها و وظایف خطیر خود، با مشکل روبرو می شوند. از جمله عوامل مؤثر بر روحیه ی افراد، افزایش امکان مشارکت آنها در تصمیم گیری ها می باشد که فضای کلی دانشگاه را پویا، پرنشاط و فعال نموده و توانمندی ها و خلاقیت های استادان را به خوبی شکوفا و متجلی می سازد. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله تعیین رابطه بین میزان مشارکت اعضای هیات علمی درتصمیم گیری های مدیریتی با سطح روحیه ی آنها در دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است.
    روش بررسی
    نوع مطالعه در این پژوهش تحلیلی از نوع همبستگی بوده و نمونه ی مورد مطالعه شامل 165 نفر اعضای هیات علمی دو دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای متناسب با حجم به نسبت 73 به 92 از میان دانشکده های دو دانشگاه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه محقق ساخته، یکی پرسشنامه مشارکت در تصمیم گیری و دیگری پرسشنامه ی سنجش روحیه بود. روایی پرسشنامه ها با روش محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب Chronbach Alfa در پرسشنامه «مشارکت در تصمیم گیری» 86/0 و پرسشنامه «سنجش روحیه» 87/0 محاسبه شد. روایی پرسشنامه ها با روش محتوایی و با محاسبه روایی درونی تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش به وسیله ی نرم افزار SPSS و از شاخص های آماری نظیر فراوانی، میانگین، واریانس و از آزمون های t مستقل، ضریب همبستگی Pearson، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میزان مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های مدیریتی با سطح روحیه ی آنها رابطه وجود دارد. بیشترین میزان مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های مدیریتی مربوط به تصمیم گیری پژوهشی و کم ترین میزان مشارکت مربوط به تصمیم گیری آموزشی بود.
    نتیجه گیری
    مشارکت افراد در تصمیم گیری های سازمانی می تواند بر یک پارچگی گروه های کاری بیفزاید و باعث تقویت روحیه ی کارکنان شود همچنین تعهد بیشتری در آنها برای نیل به اهداف سازمانی ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری، تصمیم گیری سازمانی، دانشگاه ها، دانشگاهیان
  • سعید کریمی، عظیمه قربانیان، سیاوش خلیلی مقدم صفحه 107
    مقدمه
    همراه با رشد و توسعه ی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، ضرورت دارد که ساختارهای اداری آنها نیز متناسب با انجام وظایف، هماهنگ با برنامه های کلان دانشگاه رشد نماید. در این راستا عملکرد مالی نکته ی مهمی از مولفه های اصلی مدیریت سازمان است و به منزله ی ابزاری برای نیل به اهداف کارایی و اثربخشی محسوب می شود. هدف این پژوهش برآورد هزینه ی سرانه دانشجویی دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86 -85 بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است و به روش مقطعی و گذشته نگر انجام شده و بر اساس آن تمام هزینه های دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده ی مدیریت واطلاع رسانی پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. الگوی مورد استفاده برای برآورد هزینه ی دانشجویی در این دانشکده مبتنی بر نظام «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» بوده و مقصد هزینه در آن خدمات آموزشی دانشکده است. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست های محقق ساخته با در نظر گرفتن پیشنهادات صاحبنظران بوده و چک لیست ها از روی اسناد مالی دانشکده تکمیل و مورد تحلیل قرارگرفته است.
    یافته ها
    هزینه ی سرانه ی دانشجویان رشته های کتابداری پزشکی، کاردانی وکارشناسی مدارک پزشکی، کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سال تحصیلی 1386- 1385 به ترتیب12565434 ریال، 11503362 ریال، 39120021 ریال و 13745533 ریال محاسبه شده است در حالی که هزینه ی دانشجویان به روش هزینه یابی به روش سنتی 13963497 ریال می باشد.
    نتیجه گیری
    بررسی و مقایسه ی هزینه ی سرانه ی دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در سال 86-1385نشان می دهد که دانشجویان کارشناسی ارشد مدارک پزشکی بیشترین هزینه ی سرانه را بین دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دارا بوده و کم ترین هزینه ی سرانه دانشجویان مربوط است به دانشجویان کاردانی و کارشناسی مدارک پزشکی. با بررسی سهم هر گروه از هزینه ها در هزینه ی سرانه ی دانشجویان مشخص گردید هزینه های مدرسین و هزینه ی فعالیت های اداری، دانشجویی (شامل واحدهای: اداره ی آموزش، گروه های آموزشی، کتابخانه، امور پژوهشی، امور دانشجویی) بالاترین سهم را در هزینه ی سرانه ی دانشجو دارا می باشند؛ لذا می توان از یکسو با تمرکز بیشتر بر این گونه هزینه ها برای کاهش منطقی آنها اقدام نموده و از سوی دیگر با افزایش منطقی تعداد دانشجو به اقدامات اصلاحی روی آورد.
    کلیدواژگان: هزینه یابی، هزینه و هزینه سنجی، دانشجویان حرفه های بهداشتی، آموزش عالی
  • محمود کیوان آرا، لیلا روح الامین صفحه 123
    مقدمه
    بخش کودکان مربوط به اطفالی است که بر اثر بیماری های مختلف به مراقبت های خاصی نیاز دارند تا سلامت جسم و روان خود را بازیابند. محیط بیمارستان برای کودکان باید به گونه ای فراهم شود تا آنان کمتر دچار تنش و اضطراب گشته و به راحتی نیازهای روح و جسمی آنان برطرف گردد. این ضرورت ها باعث شد تا این پژوهش با هدف بررسی فضای فیزیکی بخش اطفال بیمارستان های شهر اصفهان و مقایسه ی آن با استاندارد در سال 1384 صورت پذیرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش کاربردی و نوع مطالعه توصیفی بوده که برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده شده و پس از سنجش روایی و پایایی آن، پژوهشگر شخصا نسبت به تکمیل این چک لیست اقدام نموده است. اطلاعات به دست آمده پس از استخراج با استفاده از برنامه ی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیمارستان های دانشگاهی در مقایسه با بیمارستان های غیردانشگاهی از لحاظ «طراحی و معماری ساختمان» درصد هماهنگی بالاتری را با استانداردها (25/81 درصد) دارا هستند. از نظر وجود «واحدهای درمانی، آموزشی و رفاهی» مورد نیاز بخش اطفال نیز بیمارستان های دانشگاهی در شرایط بهتری نسبت به بیمارستان های غیردانشگاهی بودند. از لحاظ «تجهیزات و امکانات رفاهی» بیمارستان های دانشگاهی در مقایسه با بیمارستان های غیر دانشگاهی مناسب تر بودند زیرا در این بیمارستان ها با رعایت حداکثر 96/74 درصد از استانداردها شرایط خوبی از نظر رفاهی برای بیماران فراهم شده است.
    نتیجه گیری
    بیمارستان های اصفهان از لحاظ فضای فیزیکی بخش اطفال به طور نسبی در شرایط مناسبی قرار دارد.
    کلیدواژگان: بیمارستان ها، بخش مراقبت ویژه از کودکان، بخش های بیمارستان
  • احسان الله حبیبی، بهرام سلیمانی، رویا ناطقی، مریم لطفی روزبهانی، محمدحسین یارمحمدیان صفحه 133
    مقدمه
    یکی از بخش هایی که باید ایمنی آن بیشتر مورد توجه باشد، بخش رادیولوژی بیمارستان است.دراین بخش افزون بر خطرات و حوادث احتمالی که مشابه آن در سایر بخش های بیمارستان وجود دارد، خطرات بالقوه ی تابش پرتو برای بیماران، همراهان، کارکنان، استادان و دانشجویان نیز وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت موجودایمنی دربخش رادیولوژی بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان بوده است تا از این طریق نقاط ضعف وکاستی ها مشخص و اولویت های اجرایی برای اصلاح آن تعیین گردد. آنچه مسلم است افزایش آگاهی و انگیزه ی مدیران بیمارستان ها کمک مؤثری در جهت سرمایه گذاری صحیح برای کاستن نقاط ضعف موجود خواهد بود.
    روش بررسی
    مطالعه ی حاضر ازنوع توصیفی- مقطعی و کاربردی بوده دراین پژوهش نمونه گیری صورت نگرفته و کلیه ی بخش های رادیولوژی در یازده بیمارستان دانشگاهی شهر اصفهان با استفاده ازچک لیست و جدول ارزیابی ریسک مورد پژوهش قرار گرفته اند. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و مشاهده و تکمیل چک لیست می باشد و چک لیست پژوهش دارای روایی محتوایی بود که با نظر متخصصان مدیریت بهداشت و درمان وبهداشت حرفه ای به تایید رسید. پس از جمع آوری اطلاعات لازم، ارزیابی ریسک ها به روش ارزیابی ریسک الگوی 3D دانشگاه Melbourne انجام شده است که یک روش کاملا استاندارد می باشد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار توصیفی بوده که با نرم افزارهای Excel وSPSS انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که درصد مربوط به وضعیت ایمنی فضای فیزیکی و تجهیزات 72درصد مربوط به وضعیت عمومی ایمنی 61 بود. همچنین ارزیابی ریسک ها نشان داد که به طور کلی 12 مورد از ریسک ها وخطرات موجود در بخش های رادیولوژی دارای امتیاز ریسک 300 و یا بالاتر می باشند. همچنین مشخص گردیدکه به طور کلی 96 مورد از ریسک ها تکنسین رادیولوژی را تهدید می کنند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها می توان گفت که به طورکلی از 5 زمینه ی ایمنی، بیشترین درصد متعلق به ایمنی فضای فیزیکی و تجهیزات و کم ترین درصد متعلق به استفاده از وسایل حفاظت فردی است. همچنین درصدکل ایمنی 58 درصد می باشدکه با توجه به آن وضعیت ایمنی بخش های رادیولوژی به طورمیانگین متوسط و ضعیف ارزیابی شده است. بنابراین بیشترین سرمایه گذاری باید در بخش رادیولوژی بیمارستان ها جهت پیشگیری و کاهش بروز خطرات برای تکنسین های رادیولوژی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: بیمارستان ها، پرتوشناسی، ایمنی، عوامل خطر، مدیریت ایمنی حوادث
  • زهرا حقیقت جو، فتاح ناظم صفحه 143
    مقدمه
    سنجش و توسعه ی بهره وری از جنبه های گوناگون همواره باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله روش های سنجش بهره وری؛ خلاقیت مدیران و سلامت سازمانی دارای اهمیت می باشد. هدف این مقاله شناخت رابطه ی خلاقیت مدیران و سلامت سازمانی با بهره وری کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی مقطعی است. جامعه ی مورد پژوهش شامل مدیران و کارکنان برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده که برای سنجش وضعیت موجود بهره وری، از پرسشنامه های بهره وری، سلامت سازمانی و خلاقیت استفاده شد که پس از تایید روایی و پایایی جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور، 1281 نفر از دانشگاه های علوم پزشکی ارومیه، بوشهر، زابل، قزوین، گلستان و مشهد در مطالعه وارد شدند و نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری استنباطی مناسب، با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بین سلامت سازمانی و بهره وری رابطه وجود داشت؛ یعنی بالا رفتن میزان سلامت سازمانی می تواند منجر به افزایش میزان بهره وری گردد (01/0P=). بین میزان سلامت سازمانی و خلاقیت مدیران رابطه ی معکوس وجود داشت، اما معنی دار نبود؛ یعنی با افزایش میزان سلامت سازمانی از میزان خلاقیت مدیران کاسته شده است (05/0P>). بین میزان خلاقیت مدیران و میزان بهره وری رابطه ی مستقیمی وجود داشت، اما این رابطه معنی دار نبود. به عبارت دیگر، با افزایش خلاقیت، بهره وری نیز افزایش یافته است.
    نتیجه گیری
    سلامت سازمانی باعث افزایش بهره وری می شود.
    کلیدواژگان: خلاقیت، کارایی سازمانی، سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)، کارکنان اداری، دانشگاه ها
|
  • Mehrdad Farzandipour, Farahnaz Sadoughi Page 1
    Introduction
    With increasing production of health information, information technologies have been used for better management and usage of such data. This enormous increase in gathering and storing of information and widespread accessibility also concerns individuals regarding privacy and security of information. This research is concerned with this issue due to decisions on establishing individual health electronic files in Iran.
    Methods
    During this descriptive-comparative study, security requirements of electronic health files in Iran, England and Canada were reviewed and compared. Checklist was used for data collection. Data was collected from journal papers, and books accessed through libraries and other credible online sources between 1995-2006.
    Results
    Security requirements regarding health electronic file such as information security systems, safety of communication and operations management, access control were established in those countries except for Iran. There is no safety and security requirements in this regard in Iran.
    Conclusion
    Security and safety of health electronic file is one of the basic requirements, which lacks in Iran. Due to recent interests in establishing health electronic file in Iran by Ministry of Health and Medical Education, it is necessary that such requirements been established by responsible bodies.
  • Seyedjavad Ghazimirsaeid, Hamid Haghani, Alireza Akbari Page 11
    Introduction
    Search tools including Search Engines, Meta Search Engines and Subject Directory are used to find the needed information in the World Wide Web. The aim of this study was to compare selected Search Engines and Meta Search Engines in retrieving information concerning physiotherapy from the World Wide Web to determine overlap among them.
    Methods
    The current study was carried out using descriptive comparative methods. Seven search engines and seven meta search engines introduced by ";searchinginewatch.com"; as the most frequently used ones, were analyzed. Then subject sub category of physiotherapy in eight subject fields were chosen from Medical Subject Headings (MeSH) as keywords. After choosing keywords, a search was made via using the search and Meta search engines to identify how many results could be obtained by studied search engines for each individual keyword. Finally the rate of overlap among search engines and meta search engines was measure in terms of percentage. The obtained data were then analyzed using descriptive methods and the SPSS.
    Results
    According to the result of this study, ";Altavista";, All the web ";and";Google"; showed the higher most retrieved results. Among the Meta search engines ";Ixquick"; got the first rank. Search results of ";Altavista"; and ";all the web";,"; Vivsimon"; and ";Clusty"; and ";Metacrawler"; and ";Dogpile"; showed large overlaps. Moreover, overlap percentage between search engines and Meta search engines with respect to keyword, was determined in this study.
    Conclusion
    In this study, the percentage of overlap among selected search engines and meta search engines using the selected keywords, was shown to be 40% - 60%. This difference was because of variety of results ranking methods in different search engines and Meta search engines.
  • Ziba Farajzadegan, Abasali Javadi, Golamreza Asgari, Leila Manzoori Page 22
    Introduction
    indicators are regarded as tools of evaluating different situations in all systems. Hospitals as a part of health systems are not an exception. They should also be evaluated based on different views, the main aim of this study was to determine the rate of utilization of hospital resources in Isfahan province.
    Methods
    This is a descriptive, trend study which was carried out in Isfahan province. A total of 1920 data sheets collected from 1997 to 2001 were analyzed. These data belonged to 32 hospitals located across the province. The form was a validated tool for data collection and was used throughout the country.
    Results
    Total mean of bed occupancy (BOR) was 42.2% during the study period. Training hospitals with 54.3% showed the highest rate while district hospitals were the lowest (41.4%). The average length of stay (LOS) was 2.6 days. The length of stay in training hospitals was 3.6 days, 1.9 days in private hospitals and 4.4 days in the regional ones. Bed turn over rate was 3.3 days during the studied five year period.
    Conclusion
    In the third world countries, the number of hospital beds is far less than the minimum required for the population. According to international standards, there should be three hospital beds for a thousand people in the community. In our country there is 1.5 beds per one thousand and despite this shortage, even this capacity is not correctly used so that more than 50% of hospital beds are vacant and since they stand far away from the right place.
  • Hadi Lotfnejadafshar, Shafie Habibi, Firooze Ghaderipakdel Page 33
    Introduction
    The drive for health care and medical sciences to become evidence-based has been accelerated during recent years and therefore quick access to relevant information without the use of information and communication technology seems impossible. The aim of this study was to evaluate medical student's knowledge of computers and information science in Urmia University.
    Methods
    This survey was implemented using questionnaire research method. A total of 166 from 275 medical students in different levels namely physiopathology, internship, and externship were assessed in November 2006. The data were collected in questionnaires. They were analyzed with SPSS.
    Results
    Some 71.3 % of the students had access to a computer at their homes but most of them (77%) had had no formal computer training before. Most of students could send and receive emails and also attach a file to it. Most of them had a little information about advanced search tools (27.7%) and search operators (5.4 %). Approximately 1/3 of students knew about medical information banks and used them.
    Conclusion
    Most of students had no formal computer training before, though such trainings would help students perform educational search tasks more quickly. Students had a little information about using search tools, though they are the most important tools for getting access to information resources within the web. Medical information banks are sources that would help medical students to gain more quick access to useful articles, however, students had little information about these important sources and therefore did not use them frequently.
  • Khalil Kimiyafar, Gholamreza Moradi, Farahnaz Sadooghi, Masoomeh Sarbaz Page 43
    Introduction
    Users of Hospital Information System know its problems better than others. Studying their views are very important and can be especially effective in the development of the information system. The aim of this study was to investigate the user's views towards the quality of Hospital Information System in the training hospitals of Mashhad University of Medical Sciences.
    Methods
    The current study was an applied research which was conducted with descriptive cross-sectional method. A four-section questionnaire was designed for data collection consisting of: characteristics of quality information, reasons of low quality of information, accessibility of information and decision support. Validity and reliability were tested and SPSS was used for data analysis.
    Results
    The findings indicated that 62.8% of users explained that one of reasons of low quality information was a problem related to obtaining information. About 47.7% of users were unsatisfied with hospital information system ability for decision making support. In general 53.2% of users were slightly satisfied with the overall quality information of the system.
    Conclusion
    According to the findings of this study there are some problems concerning information quality of Hospital Information System in Mashhad trainig hospitals. These problems include of inappropriate information quality of the system and incompatibility
  • Mohammadhossein Yarmohammadian, Shahram Tofighi, Sekineh Saghaiannejad, Tahereh Naseri Page 51
    Introduction

    Risk management nowadays is one of the main concerns of all professions in order to protect themselves as well as keeping a competitive edge in the market. Analyzing risks and their consequences (FMEA) is one of the techniques of risk assessment which has been used in this research to define and assess risks and prevention measures for the risk.

    Methods

    In this descriptive, cross sectional study, medical record department of Al-Zahra hospital was studied. The researcher did observe work processes and interviewed with hospital staff during 1385-86 and then prepared a diagrammatic presentation of those processes. All processes were reviewed in detail and possible risks and consequences, severity, accordance, discovery and risk priority was defined through focus groups. FEMA was used in this research. FEMA was considered reliable due to its use by researchers in other countries and its validity is defined through expert opinion. Experts in medical record were consulted and suggested actions were discussed in a focus group and prioritized by department manager according to significance and implacability. Ranking was assessed according to the criteria of decision table in this research.

    Results

    24 out of 56 possible failures were related to admission office with the highest score related to “inability of admission personnel in re-reading admission order”.

    Conclusion

    Techniques such as FEMA with emphasis on group work and prevention, enhance staff precision, and attention to their possible professional weaknesses as well as taking actions to prevent them.

  • Ali Keshtkaran, Afsaneh Daniali Page 61
    Introduction
    The current study was designed to focus on the status of work-related musculoskeletal disorders in the personnel of Medical Records Departments of training hospital affiliated to Shiraz University of Medical Sciences. Since occupational safety has a direct impact on efficiency, assessment of personnel health is of great importance.
    Methods
    This cross-sectional descriptive survey included 75 personnel of medical records departments. The required data were collected in Noredic and a demographic questionnaire.
    Results
    It was shown that 92% of the subjects in this study suffered from musculoskeletal disorders. In 2005 they had 177 days off work. Also they were visited by a doctor because of musculoskeletal disorders 26 times in a year and they had 37 days off work. They reported that MSD or pain were present in lumbar 9.3%, neck 9.3%, shoulders 6.7% and wrist 10.7%. There was an insignificant relationship between demographic variables and work related injuries. In 69.3% of the cases, pain quality of MSD was observed at working and in 37.3% cases pain severity was with 3 degrees.
    Conclusion
    Researchers propose use ergonomic factors in workplace to prevent musculoskeletal disorders for medical records staff.
  • Sima Ajami, Faeze Kalbasi, Mahnaz Kabiri Page 71
    Introduction
    Nowadays, researches are used in various disciplines of science as a powerful means of evaluating the latest scientific achievements. The most important source in medical studies, however, seems to be patient's documents in hospital's archives. The basic aim of this study was to determine the importance and the application of medical records in doing researches from the viewpoint of Isfahan's educational hospital's researchers.
    Methods
    This research was descriptive – cross sectional. A sample of 300 researchers was randomly chosen and studied in our survey. Data collection was performed via use of selfquestionnaire according to the research aims during spring and summer of 2005. Findings were analyzed with descriptive-statistical methods within the SPSS.
    Results
    The cause of researcher's reluctance to use medical records in their studies was 37.5% due to incomplete information of the records and illegible documents in 31% of cases. The case that researchers used medical records in research was centralized information and easy access.
    Conclusion
    Accuracy, complements and legibility of medical records during documentation process not only enhances use of medical records by researchers but also enhances validity and reliabilities of finding of researches based on these records.
  • Seyedmehdi Hejazi, Farideh Movahedi Page 81
    Introduction
    Internet is one of the main indicators of the many scientific, economical and social opportunities raised from information technology. Due to growing popularity of internet, using portals is a convenient and cost effective way for public health education and service provision. This paper explores evaluation criteria for a portal site. Defining these criteria helps greatly in design, implementation, evaluation and usage of these portals by managers and users.
    Methods
    In this descriptive study, 53 experts in the field of web programming were selected through purposeful sampling. Data were collected through internet search, interview with key informants and a questionnaire with likert scale. The questionnaire was designed according to software standards and researcher’s experience. Questionnaire was reviewed for face and content validity by key informants. Reliability was achieved through pilot study and factor analysis (Alfa Cronbach=0.78) Findings were analyzed using SPSS.
    Results
    “Cost of buying a portal” ranked highest among 10 assessed parameters. This means that the cost is a major influencing factor regardless of technical aspects of the site and selection guidelines. In addition, maintenance and updating cost of these sites compare to their production cost has increased according to current standard software.
    Conclusion
    Managers should be knowledgable about evaluation and selection of portals for health and medical institutions. This will enhance quality of design and services provided through portals.
  • Page 89
    Medical errors are a great concern among health care authorities and providers. Medical error is the third most common cause of death in the United States Health Care Facilities and every year, almost 98,000 people die as a result of this problem. Health care policy makers recommend that application of information technology may promote patient safety through prevention of errors, creation of surveillance and error analysis. Medical errors happen with medications, treatments, diagnoses, procedures and administration. CPOE (Computerized Physician Order Entry), CDSS (Clinical Decision Support System), HER (Electronic Health Record) and BCMA(Bar Code Medication Administration) are known systems for preventing and reducing medical errors. This article means to the review and define medical errors as well as analyzing the effect of information technology on reducing and preventing medical errors. Finally some suggestions are presented on the use of IT in health care facilities.
  • Mahmood Keyvanara, Leila Roholamin Page 123
    Introduction
    Pediatric wards are places for care of children with physical and psychological problems. These places should be designed to reduce anxiety and Cather for children’s emotional and physical needs. This research aimed to assess physical spaces of pediatric wards in Isfahan hospitals during 1384 with comparison to standards.
    Methods
    This is a descriptive study. A valid and reliable checklist was used for data collection. Data were collected personally by the researcher. Data were analyzed using SPSS
    Results
    University affiliated hospitals had a better standard (%81.25) design and architecture compare to other hospitals. “Educational, Treatment and Welfare"; units at university affiliated hospitals were better than non university hospitals. University affiliated hospitals were providing a better standard on “welfare facilities” (%74.96) compared to others.
    Conclusion
    Physical spaces of pediatric wards at Isfahan hospitals are appropriate.
  • Zahra Haghighatjoo, Fatah Naazem Page 143
    Introduction
    Evaluation of efficiency is considered to be highly important. Assessment of managers` creativity and organizational health is a reliable measure for efficiency. The aim of this study was to determine the relationship between employers` creativity and organizational health with employees of Medical Sciences Universities throughout the country.
    Methods
    This was a descriptive–analytic study. Questionnaires including questions pertaining to efficiency, creativity and organizational health were used to assess efficiency. For this reason 1281 people in Medical Sciences Universities of Urmia, Bushehr, Zabol, Ghazvin, Gholestan and Mashhad were included in this study. Findings were analyzed with proper statistical methods.
    Results
    1. statistically, there was a significant relationship between organizational health and efficiency; i.e. increase in organizational health would proportionately result in increase in efficiency (P=0.01). 2. There was a negative relationship between employers` creativity and organizational health, but this relation was not significant. The scale of employers` creativity declined with increase in organizational health (P>0.05). 3. There was a direct proportion between employers` creativity and efficiency, though it was not significant. The scale of efficiency increased when creativity was high.
    Conclusion
    Improvement of organizational health results in an increase in efficiency.