فهرست مطالب

روشهای هوشمند در صنعت برق - پیاپی 3 (پاییز 1389)

فصلنامه روشهای هوشمند در صنعت برق
پیاپی 3 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم پری زنگنه، محمد عطایی، پیمان معلم صفحه 3
    استفاده از سری های زمانی (منظور مشاهدات ما از فرآیند برحسب زمان) یک راه حل موثر در تحلیل این سیستم ها می باشد. در واقع تاکید روی این هدف است که چگونه می توان از مشاهداتی به فرم سری زمانی اسکالر از فرآیند، که تنها اطلاعات ما در مورد بعضی از سیستم ها می باشد، به ساختار فضای حالت با بعد محدود رسید. بازسازی فضای حالت بر مبنای نظریه محاط بنا شده که کاربرد آن مستلزم تعیین مقدارهای مناسبی برای دو پارامتر زمان تاخیر (τ)1 و بعد محاط (m)2 می باشد. در این مقاله روشی برای تخمین پارامتر بعد محاط جهت بازسازی فضای حالت سری های زمانی برگرفته از سیستم های دینامیکی آشوبی به کمک شبکه های عصبی تاخیر زمانی (TDNN) معرفی می شود. این روش یک ایده نو در انتخاب بعد محاط بوده و متفاوت از روش مرسوم شمارش همسایه های کاذب (FNN) می باشد. در انتها کیفیت عملکرد روش مطرح شده با روش FNN مقایسه شده است و نتایج این مقایسه نشان از کارآیی خوب این روش دارد.
    کلیدواژگان: بعد محاط، نزدیکترین همسایه های کاذب، سری های زمانی آشوبی، شبکه های عصبی تاخیر زمانی متمرکز شده
  • بهادر فانی، مجید دلشاد صفحه 11
    در این مقاله یک مبدل DC-DC برای کاربردهای ولتاژ قوی و توان زیاد پیشنهاد شده است. مبدل جدید از نوع کلید زنی در جریان صفر است. این مبدل از پارامترهای غیر ایده آل ترانسفورمر (نظیر سلف نشتی و خازن پراکندگی) به عنوان المانهای رزونانس استفاده می کند. از کنترل PWM شیفت فاز با فرکانس ثابت برای حصول کلیدزنی نرم استفاده شده است. در این مبدل تمام سوییچ ها در شرایط ZCS خاموش می شود، همچنین از یک مدار چند برابر کننده ولتاژ در طرف ثانویه ترانسفورمر استفاده شده تا علاوه بر کاهش نسبت دور ترانسفورمر، ولتاژ روی دیودهای یکسو ساز نیز کاهش یابد. در این مقاله تحلیل حالت دائمی مبدل ارائه و مهمترین خصوصیات آن بررسی شده است. نتایج شبیه سازی های ارائه شده عملکرد صحیح مبدل را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: مبدل DC، DC ولتاژ بالا، رزونانس موازی، کلیدزنی در جریان صفر
  • غلامرضا عرب مارکده، ایوب باباسالاری صفحه 19
    در این مقاله سعی شده است به طور مختصر موتورهای القایی تکفاز گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شوند. همچنین مروری بر مبدلهای مختلف مورد استفاده برای کنترل سرعت و راندمان موتور القایی تکفاز شده و معایب و محاسن آنها به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است. با مقایسه توپولوژی های گوناگون مشخص می شودکه اینورتر PWM فرکانس متغیر بهترین انتخاب برای کنترل موتور القایی تکفاز است.
    کلیدواژگان: موتور القایی تکفاز (دوفاز)، کنترل برداری، کنترل حلقه باز V، F ثابت
  • رضا روشن فکر، مجتبی دوست فاطمه، هادی صدوقی یزدی صفحه 27
    الگوریتم ACO یکی از روش های مناسب بهینه سازی در حل مسائل پیچیده برگرفته از طبیعت کولونی مورچه ها است. در این مقاله برای اولین بار از این الگوریتم در طراحی بهینه شبکه های توزیع شعاعی که در آنها مسیر تغذیه مشخص است، استفاده می شود. این الگوریتم ضمن ارائه میزان نفوذ هر یک از سطوح ولتاژ در شبکه مورد مطالعه، ظرفیت بهینه ترانسفورماتور ها و سطح مقطع بهینه فیدرها را در هر یک از سطوح ولتاژی ارائه می نماید. الگوریتم فوق بر روی یک شبکه نمونه 23 شینه اجرا شده و نتایج آن نشانه برتری روش ارائه شده نسبت به روش الگوریتم PSO و الگوریتم سطح تغذیه است. نقطه قوت این الگوریتم سرعت بالا، یعنی بیشتر از 240 برابر الگوریتم تعیین سطح تغذیه و بیش از 18 برابر الگوریتم PSO و همچنین کاهش 10 درصدی (بطور متوسط) قیمت نهایی در مقایسه با دیگر الگوریتم های موجود به سبب اضافه کردن ظرفیت ترانسفورماتور ها به عنوان متغیر فضای جستجو می باشد.
    کلیدواژگان: الگوریتم ACO، طراحی شبکه های توزیع شعاعی، الگوریتم PSO، الگوریتم تعیین سطح تغذیه
  • حسین پورقاسم صفحه 37
    تبدیل اسناد کاغذی به صورت نسخه الکترونیکی جهت ذخیره سازی، بازیابی و جستجو بر اساس محتوا مساله مهمی در سیستم های خودکارسازی ادارای و سیستم هایی که وظیفه استخراج اطلاعات از مجاری اینترنت دارند، به شمار می رود. برای نیل به این هدف، ارائه سیستم هایی که بتواند محتوای تصاویر متنی1 را تجزیه و تحلیل کنند، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله، جهت تجزیه و تحلیل تصاویر متنی و دسترسی به محتوای آنها، یک ساختار سلسله مراتبی طبقه بندی مبتنی بر یک الگوریتم ناحیه بندی دو مرحله ای پیشنهاد شده است. در این ساختار، تصویر به وسیله الگوریتم پیشنهادی ناحیه بندی دو مرحله ای، ناحیه بندی می شود. سپس متنی بودن و غیرمتنی (عکسی) بودن نواحی حاصل به کمک چندین طبقه بند در یک ساختار سلسله مراتبی طبقه بندی مشخص می گردد. الگوریتم ناحیه بندی پیشنهادی از دو مرحله ناحیه بندی مبتنی بر تبدیل موجک و آستانه گذاری استفاده می کند. از ویژگی های بافت همچون ویژگی همبستگی، انرژی، همگنی و آنتروپی مستخرج از ماتریس همرخدادی و همچنین دو ویژگی مستخرج از زیرباندهای تبدیل موجک، جهت طبقه بندی و شناسایی برچسب نواحی شکل گرفته در مرحله ناحیه بندی استفاده می گردد. طبقه بند سلسه مراتبی از دو طبقه بند پرسپترون چندلایه2 و یک طبقه بند ماشین بردار پشتیبان3 تشکیل شده است. الگوریتم پیشنهادی بر روی یک پایگاه داده تصاویر متنی و غیرمتنی که از تصاویر موجود در اینترنت فراهم شده است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج آزمایشها بیانگر کارایی روش پیشنهادی در ناحیه بندی تصاویر و طبقه بندی نواحی تصاویر است. الگوریتم پیشنهادی، صحت 97.5% را برای طبقه بندی نواحی تصاویر فراهم کرده است.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل طرح بندی صفحات، طبقه بندی، تصاویر متنی و غیر متنی، ساختار سلسله مراتبی، ویژگیهای بافتی
  • احسان بیت مشعل، محسن عشوریان، هوشنگ کاظمی صفحه 45
    استفاده وسیع از شبکه های باند وسیع، محققان و تولیدکنندگان را به سمت بهسازی و توسعه این گونه شبکه ها تشویق نموده است. این امر بدون مطالعه و دقت در طراحی و نوع پیاده سازی این سیستمها امکان پذیر نیست. معرفی تکنولوژی وایمکس به دنیای ارتباطات نیز، تلاش پژوهشگران به سمت بهبود این شبکه های باند وسیع و پر طرفدار را برانگیخته است. لذا این مقاله با شبیه سازی لایه فیزیکی یک سیستم وایمکس، بر مبنای استاندارد IEEE 802.16-2004، امکان ارسال و بازسازی اطلاعات و تصاویر ویدئویی با سیگنال به نویز و نرخ خطای بیتی مورد قبول را فراهم می کند. این شبیه سازی در محیط نرم افزار MATLAB صورت گرفته و به منظور رسیدن به کیفیت و ضریب نفوذ مطلوب در شبکه های وایمکس طراحی شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که چگونه یک فایل ویدئویی با فرمتavi پس از ارسال در یک محیط مجازی منطبق بر استاندارد، در مدولاسیونهای 2-PAM و 64-QAM با کیفیت مورد قبولی بازسازی شده و چگونه می توان با استفاده از PSNR تصاویر، مدولاسیون و کدینگ وفقی را اعمال کرد.
    کلیدواژگان: وایمکس، لایه فیزیکی استانداردIEEE 802، 16، مدولاسیون وفقی، OFDM
  • بهرام کریمی، فرید شیخ الاسلام، ایمان صبوری صفحه 53
    در این مقاله بر اساس قضایایی که بیان و اثبات خواهد شد، روش جدیدی به منظور طراحی کنترل کننده مقاوم برای فرآیندهای چند متغیره خطی و نامعین که دارای محدودیتهای سخت زمانی بر روی بردار خروجی ها و پهنای باند سیستم هستند ارائه می شود. در این روش ابتدا فرآیند چند متغیره m× m توسط یک فیدبک داخلی به همراه کنترل کننده قطری به فرآیند جدیدی تبدیل می شود. بعد از آن این فرآیند جدید به کمک روش غیراندرکنشی در تئوری فیدبک کمی (QFT) به تعدادی فرآیند یک متغیره شکسته می شود و سپس با استفاده از روش QFT، کنترل کننده های مناسب طراحی می شود. دراین روش ماتریس تابع انتقال کنترل کننده قطری بوده و امکان خوبی برای به دست آوردن پهنای باند مطلوب فراهم می کند. کاربرد و مقایسه این روش با روش QFT معمولی توسط یک مثال نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: تئوری فیدبک کمی، سیستمهای چندمتغیره، سیستمهای نامعین
|
  • Mehdi Karimiyan-Mohammadabadi, Mohammad Hasan Majed Samiei Page 67
    The all-optical transparent wavelength routed network is a promising candidate for the next-generation backbone network to provide large bandwidth at low cost. Due to transmission impairments, present in fibers and optical components, may significantly affect the quality of a lightpath, and, hence, in wavelength routed transparent optical networks, the best routing optimization, which is determined only by network-layer performance, might not be the best one or even worse after physical-layer performance taken into account. In order to overcome the above limitation, in this paper, we propose that routing optimizations should be evaluated from both network-layer performance and physical-layer performance and the best routing optimization should be chosen based on the overall performances, not just the network-layer performance.
    Keywords: Wavelength routed optical networks, routing optimization, network, layer performance, physical, layer performance, routing algorithm