فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/02/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فریدون آزاده، ریحانه واعظ، میترا قریب صفحه 9
    زمینه و هدف
    استناد را می توان یکی از پایه های اصلی تدوین کارهای علمی و پژوهشی مکتوب به شمار آورد، که هر محققی در مدلل کردن یافته های علمی خود، ناگزیر بدین شیوه روی می آورد. حفظ و تداوم پیوند اطلاعاتی از طریق استناد، به شرط صحت آن ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت صحت مقالات استنادی و میزان مطابقت آنها با شیوه نامه ونکوور در پایان نامه های سال 1386 دوره های دکترای تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است.
    روش بررسی
    روش مطالعه در این بررسی تحلیل استنادی است. با استفاده از جدول مورگان و نمونه برداری سیستماتیک، از کل 4293 مقاله استنادی، 357 مقاله استنادی برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوه نامه ونکوور برگزیده شدند. شش عنصر مورد بررسی مشتمل است بر: نام نویسندگان، عنوان مقاله، عنوان مجله، سال انتشار، شماره جلد، شماره صفحات. خطاهای استنادی به دو گروه 1- خطاهای کوچک 2- خطاهای بزرگ تقسیم شدند. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده مستقیم است، داده ها در چک لیستی تهیه شده، وارد شد.نرم افزار مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده هاSPSS(11.0) بود.
    یافته ها
    از کل 357 مقاله استنادی بررسی شده، 398 مورد (4/111%)انواع خطاهای استنادی در عناصر ششگانه ثبت شده است. از 357 استناد مورد مطالعه فقط 136 (90/38%)استناد فاقد هر نوع خطای استنادی گزارش شده است و 221(62%) استناد دارای انواع خطاهای استنادی ثبت شده است. 35 استناد (8/9%) از مجموع استنادهای بررسی شده پیروی کامل از شیوه نامه ونکوور کرده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج نامطلوب هم در خطاهای استنادی و هم میزان مطابقت با نظام ونکوور، دلایلی چندرا می توان در بروز چنین وضعیتی دخیل شمرد از جمله: عدم آگاهی دانشجویان نسبت به اهمیت جایگاه و یکدستی استنادها در آثار علمی، بی دقتی دانشجویان در تهیه استنادها، عدم دسترسی به اصل منابع و کپی برداری از سایر منابع، عدم تاکید استادان بر صحت استنادها، کم توجهی موسسات آموزشی نسبت به استنادهای ارائه شده در پایان نامه ها، عدم استفاده از مشاوره کتابداران متخصص و ناآشنایی با نرم افزارهای مدیریت منابع.
    کلیدواژگان: پایان نامه های دانشگاهی، استناد، شیوه نامه ونکوور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، آسیب شناسی استنادها
  • رضا صفدری، زهرا سادات آزاد منجیر صفحه 18
    زمینه و هدف
    توسعه و ارزیابی خدمات توانبخشی به عنوان بخشی از نظام سلامت که نقش مهمی را در ارتقای کیفیت زندگی ایفا می نماید همچون سایر سطوح مراقبت بهداشتی به ایجاد مکانیزمی برای مدیریت اطلاعات نیاز دارد.اثربخشی مدیریت اطلاعات تنها بواسطه تعیین استاندارد و ارزیابی مداوم عملکرد مراکز توانبخشی از طریق استانداردها تضمین خواهد شد. باتوجه به عدم انجام استانداردسازی فرایندهای مدیریت اطلاعات بخش توانبخشی کشور این مقاله با هدف بررسی و مقایسه استانداردهای مدیریت اطلاعات کمیسیون اعتباربخشی مراکز توانبخشی با نهادهای مشابه استانداردساز و ارزیابی کننده خدمات توانبخشی استرالیا و انگلستان سعی دارد چارچوبی را برای تعیین استانداردهای مورد نیاز فرایندهای مدیریت اطلاعات در مراکز توانبخشی فراهم نماید.
    روش بررسی
    در مقاله حاضر که بصورت مروری می باشد استانداردهای CARF از محورهای زیرساخت های مدیریت اطلاعات، گرداوری داده، محتوای پرونده، اصول مستندسازی، خط مشی های اصولی برای محرمانگی و افشای اطلاعات و سیستم های طبقه بندی بررسی شد. اطلاعات موجود از طریق منابع معتبر چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع حاصل گردیده است.
    بحث و نتیجه گیری
    استانداردهای CARF در مقایسه با استانداردهای نهادهای استانداردساز و ارزیابی کننده خدمات توانبخشی استرالیا و انگلستان از کاملترین استانداردها با سطح جزئیات کافی محسوب می شود و تقریبا تمامی محورهای استانداردسازی از جمله استانداردهای زیربنایی مدیریت اطلاعات، گرداوری داده ها، محتوای داخلی پرونده بیمار، مستندسازی و حفظ محرمانگی اطلاعات را مورد توجه قرار داده است. لذا الگوسازی از استانداردهای این سازمان چه به منظور اجرای فعالیت های استانداردسازی در کشور و چه جهت ارزیابی مراکز توانبخشی مناسب به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استاندارد، مدیریت اطلاعات، نظام اطلاعات، اعتباربخشی، مراکز توانبخشی
  • آرزو فلاحی، حیدر ندریان، سهیلا محمدی، محمدحسین باقیانی مقدم صفحه 30
    زمینه و هدف
    در بیماری اولسر پپتیک (PUD) که به زخم معده یا دوازدهه اطلاق می شود و در بیشتر موارد مزمن و عود کننده است، خطر پایین آمدن کیفیت زندگی افزایش می یابد. مشخص نمودن عوامل مرتبط با کیفیت زندگی بیماران PUD می تواند بعنوان راهنمایی برای طرح ریزی برنامه های آموزشی برای این بیماران و انجام مداخله های صحیح و مناسب جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنها عمل کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اولسر پپتیک بر اساس مدل پرسید در شهر سنندج طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 120 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان بعثت شهر سنندج که طی نمونه گیری تصادفی ساده بدست آمدند انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که بر اساس سازه های مدل پرسید تدوین گردیده و مشتمل بر سازه های کیفیت زندگی، وضعیت سلامت، عوامل مستعد کننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده و تقویت کننده همراه با رفتارهای خود مدیریتی بیماری اولسر پپتیک بود و بصورت مصاحبه تکمیل گردید. پایایی و روایی پرسشنامه ها تایید گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بکارگیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA، t-test و همچنین تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی و متغیرهای وضعیت سلامت (01/0> P)، آگاهی(05/0>P) و عوامل قادر کننده (05/0> P) و تقویت کننده (01/0> P) وجود داشت. رفتارهای خود مدیریتی نیز با متغیرهای وضعیت سلامت (05/0> P) و عوامل تقویت کننده (01/0> P) همبستگی معنی دار داشت. در مجموع متغیرهای مدل پرسید 9/68% از واریانس کیفیت زندگی را پیش بینی نمودند و از میان این عوامل، وضعیت سلامت قویترین پیش بینی کننده (649/0=β) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به توان بالاتر وضعیت سلامت در پیش بینی کیفیت زندگی و توانایی پیش بینی وضعیت سلامت توسط رفتارهای خود مدیریتی، ارائه یک برنامه آموزشی خود مدیریتی برای بیماران مبتلا به PUD و خانواده های آنها که تاکید بیشتری روی حمایت اجتماعی بعنوان عوامل تقویت کننده داشته باشد، توصیه می شود. با توجه به اینکه الگوی پرسید در اصل یک مدل جهت برنامه ریزی است، می توان این الگو را در ایران به عنوان چارچوبی جهت برنامه ریزی مداخلات در جهت بهبود و ارتقاء رفتارهای خود مدیریتی و نهایتا کیفیت زندگی بیماران مبتلا به PUD به کار گرفت.
    کلیدواژگان: الگوی پرسید، بیماری اولسر پپتیک، کیفیت زندگی، وضعیت سلامت
  • مرتضی ایزدیار، علیرضا صالحی نوده، سید علیرضا رضوی، سیده طاهره شهرستانی، عبدالفتاح صراف نژاد صفحه 44
    زمینه و هدف
    سل یک بیماری عفونی با انتشار جهانی است. بر طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم جمعیت جهان به مایکوباکتریوم توبرکولوزیس آلوده می باشند. در حال حاضر کماکان روش های سنتی باکتریولوژیک تنها روش های تشخیص سل در مراکز بهداشتی می باشند. از مهمترین اهداف برنامه جهانی مبارزه با سل ابداع روشی آسان و قابل اطمینان جهت تشخیص سل است. از جمله روش های بالقوه ای که ارزش جایگزین شدن به جای روش های باکتریولوژیک را دارند، روش هایی هستند که بر اساس تعیین پاسخ آنتی بادی اختصاصی علیه آنتی ژنهای مایکوباکتریایی بنا نهاده شده اند و این روش بنا به چند دلیل بیش از بقیه روش ها مورد توجه محققین بوده است. اول اینکه پاسخ آنتی بادی قوی علیه آنتی ژنهای مایکوباکتریایی فقط در طی سل فعال مشاهده می شوند. ثانیا، روش های سرولوژیک، ساده، سریع، ارزان و نسبتا غیر تهاجمی هستند. ثالثا، این روش ها بر خلاف آزمون جلدی PPD توان افتراق بین یک آلودگی بدون علامت و بیماری فعال را دارا می باشند. در این پژوهش یک آزمون غربالگری جهت تشخیص سل به روش ایمونودات با استفاده از یک آنتی ژن ترشحی گلیکوپروتئینی مایکوباکتریوم توبرکولوزیس به نام آنتی ژن 38 کیلودالتونی مورد استفاده قرار گرفت، زیرا در پژوهشهای قبلی، از این آنتی ژن به عنوان یک آنتی ژن اختصاصی گونه که در آزمونهای سرولوژیک ویژگی زیادی از خود نشان داده است یاد شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نتایج آزمایش ایمونودات بر روی سرم 32 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت با نتایج آزمایش سرم 32 فرد سالم به عنوان کنترل مقایسه شد و سپس نتایج آن با نتایج آزمون مشابه با مخلوط پروتئینی فیلترای کشت مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    با استفاده از آنتی ژن 38 کیلودالتونی آزمایش بر روی 32 بیمار منتهی به 29 پاسخ مثبت گردید، در حالیکه با استفاده از مخلوط پروتئین در هر 2 نمونه سرم هیچ پاسخ مثبتی در سرمهای گروه کنترل مشاهده نشد، ولی با استفاده از مخلوط پروتئین فیلترای کشت، در 8 نمونه از سرمهای گروه کنترل نیز پاسخ مثبت مشاهده شد(ویژگی انجام آزمون ایمونودات با استفاده از آنتی ژنهای 38 کیلودالتونی و مخلوط پروتئین، به ترتیب 100 و 75 درصد محاسبه شد).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه بخوبی بیانگر این نکته است که استفاده از انتی ژن 38 کیلودالتونی در تشخیص سریع توبرکولوزیس به روش ایمونودات بدلیل ویژگی بالای آن و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و گرانقیمت میتواند بعنوان یک آزمون کارا، دقیق و آسان در مطالعات میدانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تشخیص سل، آنتی ژن 38 کیلو دالتونی، مایکوباکتریوم توبرکولوزیس
  • رضا صفدری، مجید ملکی، ولی الله قربانی * صفحه 50
    زمینه و هدف

    امروزه بیماری های قلب و عروق مهمترین چالش نظام سلامت در جهان است. پیشگیری و مدیریت بیماری های قلب و عروق نیاز به یک سامانه فراگیر و جامع برای ثبت داده ها دارد. اطلاعات موجود در پرونده بیمار یکی از مهمترین داده هایی است که باید در راستای سهولت و تسریع فرایند درمان طبقه بندی شود. هدف از این پژوهش مقایسه سامانه طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشورهای توسعه یافته با ایران برای بهبود سیاستهای بهداشت و درمان در جهت مبارزه با بیماری های قلب و عروق در ایران است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر به روش مروری- مقایسه ای در سال87-1386 انجام شده است. جامعه پژوهش سامانه های طبقه بندی بیماری های قلب و عروق در کشورهای امریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این بررسی از طریق جستجو در کتابها، نشریات، اینترنت و همچنین مکاتبه با کشورهای توسعه یافته بود. تحلیل این سامانه ها با استفاده از اطلاعات موجود در جداول مقایسه ای انجام شد. در این پژوهش فصول و مباحث مربوط به بیماری های قلب و عروق در سامانه طبقه بندی بیماری ها در کشور ایران نیز بررسی شد.

    یافته ها

    در کلیه کشورهای توسعه یافته سامانه طبقه بندی بیماری ها بصورت ملی در آمده است تا نیازهای بهداشتی آن کشور را برای طبقه بندی بیماری های قلب و عروق برآورده کند. در کشورهای توسعه یافته به استثنای انگلیس از یک مدل طبقه بندی چند محوری استفاده شده است. در این مدل استفاده از استانداردهای مراقبت بهداشت، آموزش از راه دور، برنامه های آموزش سالیانه و مشاوره با متخصصین قلب و عروق دیده شد. ایران فاقد سامانه ملی طبقه بندی بیماری های قلب و عروق بود.

    بحث و نتیجه گیری

    در راستای بهبود مدیریت و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق در ایران ایجاد سامانه ملی طبقه بندی بیماری های قلب و عروق نقش موثری خواهد داشت.

    کلیدواژگان: سامانه طبقه بندی، بیماریهای قلب و عروق، کدگذاری، کشورهای توسعه یافته
  • رضا صفدری، محمدرضا اکبری، شهرام توفیقی، مهدیه معین الغربایی، غلامرضا کرمی صفحه 57
    زمینه و هدف
    امروزه بیماری های روانی مانند بسیاری از بیماری ها، تاریخی به قدمت انسان دارند. نظام اطلاعات بالینی بیماری های روانی ناشی از جنگ به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات بیماری های روانی است که به واسطه مدیریت داده های بیماران روانی ناشی از جنگ، مدیریت این بیماری ها را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه این نظام در کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلیس و ارائه راهکارهای عملی برای ایران انجام شده است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از دسته ی مطالعات توصیفی - مقطعی است. ابتدا وضعیت موجود این نظام در مراکز روانپزشکی بوستان اهواز و صدر و سعادت آباد تهران با استفاده از پرسشنامه در دوره زمانی 88- 1387 بررسی گردید. سپس به بررسی این نظام در کشورهای منتخب پرداخته شد و براساس نیاز کشورمان، راهکارهای عملی برای ایران پیشنهاد گردید. تحلیل اطلاعات براساس مقایسه ویژگی های نظام پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه به صورت تحلیل توصیفی - نظری صورت گرفت.
    یافته ها
    در طول تحلیل وضعیت موجود این نظام در بیمارستانهای مورد مطالعه و نبود این نظام، براساس مطالعه،وجود اشتراک و افتراق نظام اطلاعات بالینی بیماری های روانی ناشی از جنگ در کشورهای منتخب، در قالب 4 محور(اهداف، ساختار محتوایی، عناصر اطلاعاتی، معیارهای ثبت اطلاعات) بررسی گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    طراحی و اجرای چنین نظامی در مراکز روانپزشکی بنیاد شهید، جهت مدیریت این بیماری ها، که دو هدف متعالی نظام های بهداشتی، یعنی کنترل کیفیت و کنترل هزینه ها را به همراه دارد، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مدیر یت اطلاعات بالینی، نظام های اطلاعات بیمارستانی، بیماریهای روانی ناشی از جنگ
  • _ قنبر روحی، سید عابدین حسینی، حمید آسایش، ناصر بهنام پور، حسین رحمانی _ صفحه 65
    زمینه و هدف
    امروزه تامین خدمات بهداشتی کافی و مناسب به عوامل زیادی وابسته است. نیروهای انسانی یکی از مهمترین این عوامل می باشد. مدیران پرستاری می توانند باشناخت دقیق ترکارکرد پرستاران از اتلاف منابع جلوگیری نمایند. ازسوی دیگریک نظام درمانی کارآ فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب به اهداف خود می رسد. یکی از راه های موثق ارزیابی خدمات سنجش رضایت بیماران از کیفیت خدمات است. این پژوهش با هدف اندازه گیری زمان مراقبت های پرستاری و رابطه آن با رضایت بیماران به مورد اجرا در آمده است.
    روش بررسی
    این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی در بخش داخلی بیمارستان 5 آذرگرگان بمدت یک ماه انجام شد. جهت اندازه گیری فعالیت های پرستاران از چک لیستی که توسط سایر محققین استفاده و اعتبار محتوایی آن نیز توسط صاحبنظران تایید شد، استفاده گردید و برای سنجش رضایتمندی بیماران نیز از پرسشنامه ای که اعتبار علمی آن را با روش اعتبار محتوای و اعتماد علمی آن با روش آزمون آلفای کرونباخ (916 =) محاسبه گردید استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد 46/46 درصد از زمان به مراقبت مستقیم، 18/15 درصد به خدمات نوشتاری، 43/7 درصد به ارزیابی بیمار و5/22 درصد به فعالیت های توسعه فردی اختصاص دارد. همچنین 3/60 درصد از بیمارن از مراقبت ها راضی و 8/24 درصد رضایت متوسط داشتند وآزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین زمان مراقبت با رضایت بیماران ارتباط معنی داری نشان داد که با افزایش زمان مراقبت مستقیم رضایت بیماران افزایش یافت(ضریب همبستگی برابر 272/0 و 001/0 P=).
    بحث و نتیجه گیری
    ضروریست مدیران پرستاری باآشنایی با اصول علمی مدیریت، اصلاح مقررات و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز آمد همچنین سپردن برخی از فعالیت ها به افراد دارای تحصیلات پائین تر از مقاطع دانشگاهی موجب افزایش زمان مراقبت مستقیم شوند که موجب ارتقاء کیفیت مراقبت رضایت بیشتر بیماران شوند.
    کلیدواژگان: _ پرستاری، مراقبت مستقیم، زمان ارائه مراقبت، رضایتمندی بیمار _
  • حسین درگاهی، الهام موحدکر، گلسا شهام صفحه 75
    زمینه و هدف
    ارزشیابی یکی از وظایف اساسی مدیریت است که در یک سازمان میزان دستیابی به اهداف را می سنجد و زمینه های برطرف کردن موانع، اصلاح روش ها، حرکت و رشد افراد را فراهم می آورد. پیچیده ترین نوع ارزشیابی، ارزشیابی از کار معلمان و استادان است. استادان بعنوان درون داد اصلی نظام آموزشی محسوب می شوند که باید ارزشیابی شوند. برای ارزشیابی استادان روش های گوناگونی بکار برده می شود که از جمله می توان نظر خواهی از دانشجویان درباره فرایند تدریس استاد را نام برد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از نوع مطالعه توصیفی - مقطعی و با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نحوه ارزشیابی دانشجویان از استادان انجام شده است. این پژوهش در 48 نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسین با تدوین و توزیع پرسشنامه و جمع آوری دیدگاه آنها در خصوص سوالات مندرج در فرم ارزشیابی دانشجویان از استادان که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه شده بود، انجام گرفت.
    یافته ها
    یافته ها بصورت آمار توصیفی در قالب جداول یک بعدی ارائه شد. نتایج بدست آمده نشان داد حدود دو سوم (39/67%) اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشکده پیراپزشکی سوالات مندرج در فرم ارزشیابی استادان توسط دانشجویان را بسیار واقع بینانه، واقع بینانه و بالنسبه واقع بینانه تشخیص داده اند و هم چنین به انجام این نوع ارزشیابی اعتقاد دارند.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های حاصل با یافته های بدست آمده توسط سایر مطالعات مشابه مورد تایید قرار گرفت، اگرچه در برخی از دیگر مطالعات نیز مشخص شد استادان اعتقادی به اجرای این نوع ارزشیابی ندارند. به رغم اختلاف نظرهای زیادی که درباره استفاده از نظرات دانشجویان برای ارزشیابی از استادان وجود دارد، این روش کاربرد زیادی یافته است و چنانچه احتیاط های لازم بکار گرفته شود، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. اگرچه به نظر بعضی صاحب نظران ارزشیابی چند جانبه (ارزشیابی ترکیبی) مناسب ترین روش ارزشیابی استادان به شمار می رود.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، دانشجو، دانشگاه، اعضای هیات علمی، دیدگاه
  • آرزو فلاحی، محمد علی مروتی شریف آباد صفحه 85
    زمینه و هدف
    بیماری های دهان و دندان اثرات زیانباری را در دوران کودکی و سنین بالا دارند و10-5 درصد از کل هزینه های مراقبت بهداشتی را شامل می شود. الگوی فرانظریه ای چگونگی و زمان مراحل تغییر رفتار را پیش بینی می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندانها بر اساس الگوی فرانظریه ای در دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی است که بر روی 361 نفر از دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد که طی نمونه گیری خوشه ایاز8 مدرسه انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تاییدشده و شامل مشخصات دموگرافیک، سوالات خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری (فواید درک شده و موانع درک شده) و مراحل تغییر رفتار تمیزکردن بین دندان بودکه به صورت خودگزارشی تکمیل و اطلاعات از طریق نرم افزارآماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    8/54% دختر و2/45% پسر با میانگین سنی آنها 55/.±53/17سال در این مطالعه شرکت کردند.86/49 %(179 نفر) درمرحله پیش تفکر،3/5% (19 نفر) در تفکر، 1/24% (87نفر) آمادگی، 8/6 % (31 نفر) عمل و 5/12%(5 نفر) در مرحله نگهداری رفتارتمیزکردن بین دندان بودند. مراحل تغییر با خودکارآمدی(33/.r=) و فواید درک شده(19/.r=) ارتباط مثبت و معنادار و با موانع درک شده همبستگی معکوس و معناداری (19/.r= -) داشت. سازه های خودکارآمدی، موانع و فواید درک شده رویهم رفته15% درصد از واریانس مراحل تغییر رفتار را پیش بینی کردند که در این میان خودکارآمدی (212/0=β) قویترین پیش بینی کننده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که اکثر دانش آموزان در مرحله پیش تفکر بودند و احتمالا در آینده در معرض پوسیدگی دندان بیشتری قرار دارند. می توان از الگوی فرانظریه ای جهت تعیین استراتژی های مربوط به هر یک از مراحل تغییر رفتارخود مراقبتی دهان و دندان به منظور پیشرفت و نگهداری رفتار درمداخلات و برنامه های آموزشی استفاده کرد
    کلیدواژگان: الگوی فرا نظریه ای، خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری، رفتار خود مراقبتی دهان و دندان
  • حمیدالله غفاری، پریسا کریم زاده، بهرام چهاردولی، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، حسین درگاهی، بابک بهار، غلام رضا توگه، فاطمه نادعلی صفحه 94
    زمینه و هدف
    جهش اکتسابی JAK2V617F درغالب نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو مزمن BCR-ABL منفی دیده می شود که شامل پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی اولیه و میلوفیبروز اولیه می باشد.
    در سال 2005 ارتباط ما بین نئوپلاسم های Polycythemia vera، (PV)Essential Thrombocythemia (ET)PMF(Primary myelofibrosis) از طریق شناسایی یک جهش اکتسابی تیروزین کیناز JAK2V617Fبیشتر مشخص شد. در این جهش جانشینی گوانین با تیمیدین در نوکلئوتید موقعیت 1849 منجر به جایگزینی والین با فنیل آلانین در اسید آمینه 617 می شود، که در دومن پسود و کیناز JH2(from JAK- Homology-2) در اگزون 12 از ژن JAK2 بر روی کروموزم 9 قرار گرفته است. این جهش در سلول های اجدادی خونساز سبب افزایش حساسیت به فاکتورهای رشد و سیتوکین ها شده و ایجاد ناهنجاری در پروتئین تیروزین کیناز و فسفاتاز می کند.
    روش بررسی
    این مطالعه روی 58 بیمار صورت گرفت که 15 نفر ET، 13 نفر PMF و 30 نفر مبتلا به PV بودند. گزارش جهش بوسیله روش اختصاصی- آلل AS-RT-PCR رویRNA استخراج شده از گلبول های سفید و تعیین توالی ‍‍ژن صورت گرفت. داده های مربوط به 58 بیمار وارد SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری به روش Mann-Whitney Test قرار گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه روی 58 بیمارMPN(Myeloproliferative neoplasm) abl-bcr منفی صورت گرفت که نتایج حاصل از آن شامل 6/86 % (30/26) بیمار پلی سیتمی ورا، 53% (15/8) بیمار ترومبوسیتمی اولیه و 5/61% (13/8) بیمار میلوفیبروز اولیه می باشد.
    در این مطالعه بیماران پلی سیتمی ورا که دارای جهش JAK2 بودند. شمارش گلبول سفید بیشتری را نشان دادند و بعلاوه تعداد زنان JAK2 مثبت (P=0.03) در پلی سیتمی بیشتر از مردان بود که نشان دهنده ارتباط این جهش با جنس می باشد و در سایر گروه ها تفاوتی مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    شناسایی این جهش در تشخیص افتراقی نئوپلاسم از میلوپرولیفراسیون واکنشی و همچنین تعیین پیش آگهی و پیش بینی پاسخ به درمان مفید بوده و یک هدف بالقوه برای درمان می باشد. بعلاوه طی مقایسه حساسیت چند روش برای تشخیص جهشJAK2، نشان داده شده است که روشAS-RT PCR در مقایسه با دیگر روش ها مثل RFLP، pyrosequencing وARMS-PCR دارای حساسیت بیشتری است. در هر صورت این جهش راه های جدیدی برای تحقیقات بالینی وبنیادی باز کرده و در تشخیص و طبقه بندی MPN تاثیر داشته است.
    کلیدواژگان: AS، PCR، جهشJAK2، نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو مزمن، پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی اولیه، میلوفیبروز اولیه
|
  • Azadeh F. , Vaez R. , Gharib M. Page 9
    Background And Aim
    Citation could be considered as basis of scientific researches. Each researcher will use citation to prove his scientific findings either to be in correspondence with truth or to familiarize readers with more references. Maintenance and continuation of informational link by citation is essential. Theses are not exceptional for this subject. This study was done to review the accuracy of cited articles of specialized theses (Tehran University of Medical Sciences in 1386) and the rate of correspondence with Vancouver style.
    Materials And Methods
    Citation analysis is used as study approach. By systematic sampling and Morgan table 357 cited articles were selected to review for accuracy of citation and their correspondence with Vancouver style. Six studied factors are as following: Name of author(s), title of article, title of journal, year of Publishing, volume number, number of pages. Citation errors are divided in to two main groups: 1-Minor errors 2-Major errors. Method of sampling is direct observation. Data was entered in a check list, based on Taylor division. SPSS(11.0) software was used to analysis.
    Results
    Out of all 357 reviewed cited articles, totally 111.4% citation errors were observed and only 136 (38.09%) of citations had no error and 221(62%) citations had errors. 9.8% of citations fully corresponded with Vancouver style.Discussion and
    Conclusions
    Main reasons of dissatisfying results of citation errors and rate of correspondence with Vancouver style are as follows: Student's unawareness of importance of scientific researches consistence Laxity of students about citification produce, inaccessibility to original references and copy of other sources.Teacher's less emphasis on accuracy of citation, carelessness of educational universities about accuracy of citation in thesis, not use of experts and specialized librarians for consultation, being not familiar with reference management software.
  • Safdari R, Azad Manjir Page 18
    Background And Aim
    Development and evaluation of rehabilitation services as a section of health system, which plays an important role in the improvement of the quality of life, needs a mechanism for information management as well as other healthcare levels. The effectiveness of information management has been assured through standardization & ongoing evaluation of rehabilitation centers. There is no standardization on rehabilitation information management processes in Iran, Therefore we surveyed the standards of information management at Commission on Accreditation for Rehabilitation Facilities and compared them to same English & Australian rehabilitation services evaluation & standardization organizations. At the end, we present a framework for necessary standards for this field.
    Materials And Methods
    In this literature review article CARF standards in axis of information management infrastructural standards, data gathering, content of records, documentation principles, information reveal for confidentiality policies of standard classification has been investigated. We used reliable electronic references in this article.Discussion and
    Conclusion
    The CARF information management standards are included a standardized outcome-oriented program evaluation & management systems as a fundamental & infrastructural requirement, data gathering standards, internal content of patient records, the framework for complete documentation and maintenance of information confidentiality. Therefore CARF standards in term of information management are the most complete model and have enough details in compare to the others. The results indicate that CARF standards can be a proper model for standardization activities and evaluation rehabilitation centers.
  • A. Falahi, H. Nadrian, S. Mohammadi, Mh Baghiyani Moghadam Page 30
    Background And Aim
    Peptic Ulcer Disease (PUD), which is a prevalent disease, can have a considerable impact on patient's quality of life (QOL). The aim of this study was to explore the factors related to QOL based on PRECEDE Model in patients with PUD in Sanandaj, Iran.
    Materials And Methods
    A non-probability sample of 120 outpatients with PUD, referring to Beasat Hospital, in the city of Sanandaj participated in the study. The study took place between March and June of 2009. A descriptive, cross-sectional design was employed and the data were collected using a survey questionnaire based on PRECEDE model, consisting of QOL, Health Status, predisposing, reinforcing and enabling factors and self-management behaviors constructs. The data collected by interview and analyzed by SPSS v. 11.5. The statistical analysis of the data included Pearson correlation, t- test, one-way ANOVA and linear regression.
    Results
    Health status (p<0.01), reinforcing (p<0.01) and enabling (p<0.05) factors and knowledge (p<0.05) as a predisposing factor were related to quality of life of peptic ulcer patients. Moreover, health status (p<0.05) and social support as a reinforcing factor (p<0.01) had significant relationships with self-management behaviors. Finally, all of PRECEDE variables accounted for 68.9% of the variation of quality of life in PUD patients.Discussion and
    Conclusion
    With respect to the results of this study, preparing an educational program to promote self-management behaviors and quality of life in peptic ulcer patients is proposed. It was concluded that the PRECEDE Model may be used in developing countries, like Iran, as a framework for planning intervention programs in an attempt to improve the quality of life of patients with PUD.
  • Izadyar M(Msc.)- Salehinodeh Ar(Msc.)- Razavi Sa Ph.D.)- Shahrestani St(Bsc.)- Sarrafnejad A Page 44
    Background And Aim
    Tuberculosis is an infectious disease with worldwide distribution. Based on WHO report one third of people are affected with mycobacterium tuberculosis.Today, the traditional bacteriological methods are only available using diagnostic methods for detection of tuberculosis. Innovation of a simple and efficient method for the diagnosis of tuberculosis is one of the most important aims of the world program against tuberculosis. The methods which are based on indicating of specific antibody response against mycobacterial antigens are potentially valuable for substituting traditional methods. These methods have attracted the researcher's attention for some reasons. Firstly the strong antibody response against mycobacterial antigens is detected only during active tuberculosis. Secondly the serologic methods are simple rapid, cheap and noninvasive. Thirdly, these methods in contrast to cutaneous PPD test are able to differentiate between an asymptomatic contamination with mycobacterium and active disease. In this study, a secretary glycoprotein antigen of mycobacteriurn tuberculosis, named 38 kD antigen, was used for a screening test for diagnosis of tuberculosis by immunodot method, since in previous researches, this antigen was considered as a special specific one in serological tests and showed much specificity.
    Materials And Methods
    In this study the results of immunodot tests on serum of 32 patients with pulmonary tuberculosis and positive sputum smear compared with 32 healthy people. Then, the results were compared with similar tests on protein was mixture of culture filtrate.
    Results
    Assay by using 38 kD antigen, resulted in 29 positive response among 32 patients, whereas by using protein mixture of culture filtrate, the test resulted in positive response in all patients (sensitivities are 90.6%, and 100% respectively). On the other hand, using 38 kD antigen resulted no positive response in assay with serum from healthy ones, but by using protein mixture from culture filtrate resulted in 8 positive response in healthy people (specificities 100% and 75% respectively).Discussion and
    Conclusion
    Results of this study showed the efficacy of using 38 kD antigen in rapid diagnosis of tuberculosis by immunodot method, because this method has more specificity and does not require sophisticated and expensive equipments. Thus this test may be used in field studies as a simple, precise and efficient test.
  • Safdari R., Maleki M., Ghorbani V Page 50
    Background And Aim

    Today, cardiovascular diseases are the most important public health challenges in the world. Prevention and management of cardiovascular diseases necessitate the existence of a comprehensive system for recording data. Patient medical document is one of the most important data which should be classified so to facilitate and expedite the treatment process. A comparison of cardiovascular disease classification systems could assist health care policy makers to battle cardiovascular diseases.

    Materials And Methods

    This descriptive-comparative study conducted during years 2007-2008. The cardiovascular diseases classification systems in USA, Australia, England and Canada were reviewed. Data collecting was done through literature review, Internet and e-mail.

    Results

    The cardiovascular disease classification systems of all the developed countries are national. The developed countries, with the exception of England, utilize a multiracial classification model, especially designed to reflect the individual requirements of every single one of them. This model employs health care standards, e-learning, annual educational programs, and consultation with experts. Iran lacks such a national classification system for cardiovascular diseases.Discussion and

    Conclusion

    In order to improve the management and prevention of cardiovascular diseases in Iran, it is essential that the cardiovascular disease classification system in the country be national.

  • Safdari , Akbari M. , Tofighi Sh , Moinolghorabaei M. , Karami Page 57
    Background And Aim
    Today, psychological diseases like so many diseases, have an old history. Clinical Information System of psychological diseases resulting from war is a part of the information management system of mental illnesses, due to the management of mental patients from the war.This study is aimed to compare information management of psychological diseases in American, Australia and England with Iran.Methods and Materials: This research is a study. At first, the existing situation was studied in three Psychiatric Centers in Ahvaz and Tehran with the use of a cheek list. Then information system of psychological disease has been studied in elected countries and based on the need of our own country, proposing practical solutions for Iran.
    Results
    The results of this study showed that there was no a information system of psychological disease in Iran. Also, four factors of this system including (goals, content structure, informational elements, information registration criteria) are reviewed in four selective countries.Discussion and
    Conclusion
    The design and implementation of this system in psychiatric centers is recommended to set two main goals including quality control and cost control in Iran.
  • _ Rouhi Gh(Msc.), Hosseini Sa(Msc.), Asayesh H(Msc.), Behnampoor N(Msc.), Rahmani H. _ Page 65
    Human resources are one of the most important factors. Nursing managers with more exact understanding of nursing activity could prevent of human resource wastage. In other way goal achievement in an efficient remedial system depends upon favorite delivery services and one of the appropriate ways for quality of care evaluation is patient satisfaction measurement about care delivery. This study was conducted and implemented to measure the nursing care time and its relationship with patient satisfaction.
    Materials And Methods
    This descriptive and analytical study was done in internal ward in Gorgan 5th Azar educative and therapeutic center for one month. nursing activity checklist was used for measuring the time that spend for Nursing staff activity and patient satisfaction scale. Data were analyzed with SPSS for Windows package
    Results
    In this research findings showed, 46.46% of nursing activity time was spent for direct care, 15.8% of total time was used for documentation activities and 22.5% of time spent for nurse's individual activity, whereas only 7.43 percent of total time was spend for patient assessments. 60.3% of patients were satisfied about care delivery and 24.8% of them had moderate satisfaction. A significant correlation was seen between patient satisfaction and nursing direct care (r =0.272, P= 0.001).By increasing The spent time for direct care, patient's satisfaction was also increasedDiscussion and
    Conclusion
    Nursing manager's awareness from scientific methods of management, rules modification, use of new equipment and technology and also delegating of some nursing activity to nursing assistants could promote quality of care with increasing of nursing direct care.
  • Dargahi H. , Movahedkor E. , Shaham G(Bsc.) Page 75
    Background And Aim
    Evaluation is a principle function of management which measure organizational goal attainment and eliminate the problems and modify the policies and procedures.Teachers are the most important educational system inputs and are evaluated with more complexity.There are several evaluation procedures for teacher's evaluation. For example, evaluation of teaching process by students.This research is aimed to conduct faculty members and teacher's opinion about teachers evaluation questionnaires form completed by the students in school of Allied Health Sciences, Tehran University of Medical sciences by the Students.
    Materials And Methods
    All the teachers and faculty members were selected to collect their opinions about teaching evaluation form. The data were analyzed by Excel and descriptive statistical method.
    Result
    The research findings showed that most of the faculty members and teachers believed that teachers evaluation questionnaire form is truly designed and conducted.Discussion and
    Conclusion
    Several universities faculty members and teachers dont believe in teachers evaluation by students, however we think that compound evaluation technical is most appropriate for teachers evaluation.
  • Fallahi, Morovati Sharifabad M Page 85
    Background And Aim
    Teeth-mouth diseases include a cost between 10-5% of the total of cost of health care and have the damaging effects on childhood and in adult. Transtheoretical Model shows change of behavior dynamically. The purpose of this study was to determine Stages of change of inter-dental cleaning behavior based on Transtheoretical Model in male and female students in Yazd, Iran.
    Results
    In this study 54.8% female and 45.2% males participated with mean age of 17.35 ±.55 years. %49.6(59student) of students were in pre contemplation stage. Other participants were 5.3 % (19) in contemplation, 24.1 % (87) in preparation, 6.8% (31) in action and 12.5% (5) in maintenance stage. There was a positive significant relationship among stages of change with self-efficacy (r=0.33) and perceived benefits (r=0.19). Also a negative significant relation between stages of change and perceived barriers (r= -0.19) was oberved. Constructs of the model were statically significant predictors of stages of change and accounted for 0.15% of the variation that self efficacy was most important predictors (β=0.212).
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on pre-university 361 students in 8 schools cluster sampling. The instrument for collecting the information were questionnaires consisting of demographic characteristics, self-efficacy questions, decisional balance (perceived advantages and perceived obstacles) and stages of change of interdental cheaning behavior. Reliability and validity of questionnaires was confirmed. The data collected by interview and analyzed by SPSS.Discussion and
    Conclusion
    In this study, most of students were in pre contemplation stage. They will be probably exposed to dental caries. Not only Trans-theoretical Model can be a model to determine strategies to each stage of change of teeth-mouth self - care Behavior but can also be used in educational interventions.
  • Ghafari H, Karimzadeh P(Msc.), Chahardouli B(Msc.), Alimoghdam K(M.D.), Ghavamzadeh A(M.D.), Dargahi H, Bahar B(M.D.) Togeh Gh(M.D.), Nadali Page 94
    Background And Aim
    The JAK2 is an acquired mutation that is observed in majority of patients with classical Philadelphia-negative Myeloproliferative neoplasms that include polycythemia vera (PV), essential thrombocythemia (ET), primary myelofibrosis (PMF). This acquired mutation is characterized by a G to T transversion at nucleotide 1849 in exon 12 of the JAK2 gene, leading to a substitution of valine to phenylalanine at amino acid position 617(V617F) of the JAK2 protein, and result in constitutive JAK2 activation that promotes hypersensitivity to growth factors and cytokines.
    Materials And Methods
    In this study we evaluated RNA from 58 patients with MPNs and statistical analysis was done with mann whitney test. The mutation detected by AS-PCR. In addition, 3 samples were sequenced in Mille gen company.
    Results
    46 patients:86.6%(26/30) of those with polycythemia vera, 53.3% (8/15) of those with essential thrombocythemia,61.5% (8/13) of those with idiopathic myelofibrosis polycythemia vera patient carrying the mutation displayed higher levels of WBC (p=0.03). on the other hand,16 out of 26 JAK2V617F positive patients were female there is a demonstrate correlation between the presence of a mutant allele and female gender. The difference in other groups were not significant.Discussion and
    Conclusion
    The JAK2V617F mutation has been detected in the vast majority of patients with polycythmia vera (65-95%) and in a lower frequency in patients with essential thrombocythemia (23-57%), idiopathic myelofibrosis (23-57%) and chronic myeloid leukemia 19% (3/16 CML Ph-).Detection of the mutation is helpful in differential diagnosis, prognosis, and prediction of therapeutic response.