فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 29، زمستان 1389)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 29، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/28
  • تعداد عناوین: 11
|
  • معصومه اکبربگلو، زینب حبیب پور صفحه 191
    پیش زمینه و هدف
    تالاسمی و هموفیلی از بیماری های مزمن و ارثی دوران کودکی می باشد که می تواند باعث آسیب جسمی، روانی و اجتماعی در خانواده و کودک شود. خانواده ها برای مقابله با این مشکل از شیوه های سازگاری مختلفی استفاده می کنند، لذا در این مطالعه به بررسی ارتباط بین سلامت روان و استفاده از شیوه های سازگاری در والدین کودکان مبتلا به تالاسمی و هموفیلی پرداخته شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که والدین 68 کودک مبتلا به تالاسمی و هموفیلی مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدنی خوی از طریق سرشماری انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) و شیوه های سازگاری می باشد. برای تعیین روایی ابزار از اعتبار محتوی و پایایی از آزمون آلفا کرونباخ (آلفای کرونباخ برای پرسش نامه سلامت عمومی برابر 86/0 و پرسش نامه سازگاری برابر 79/0) استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سلامت روانی والدین (15/4±91/32) و استفاده از شیوه های سازگاری (5/13±85/51) در حد متوسط می باشد. بیشترین شیوه های سازگاری مورد استفاده «جهت مشکلاتم به خدا توکل می کنم» (9/80درصد) و «برای فائق آمدن بر مشکلاتم تلاش می کنم» (9/80درصد) می باشد. همچنین آزمون اسپیرمن رو نشان داد که بین سلامت روانی و استفاده از شیوه های سازگاری ارتباط مثبت و معنی دار آماری وجود دارد (001/0، P< 95/0 r=).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج و با در نظر گرفتن این نکته که نیازهای روانی و اجتماعی والدین کودکان مبتلا به بیماری مزمن بیشتر از کودکان عادی است لازم است برنامه ریزی جهت ارتقاء سطح بهداشت روان والدین و بیماران در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: والدین، کودک، تالاسمی، هموفیلی، سلامت روان، شیوه های سازگاری
  • ساینا بحرینی، سیدعلی ناجی، رضا منانی، رضا بخردی صفحه 197
    پیش زمینه و هدف
    کیفیت پایین خواب از متداول ترین علایم ام اس است که می تواند موجب کاهش کیفیت زندگی، افزایش مرگ و میر و مشکلات عصبی روانی گردد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر ماساژ درمانی بر کیفیت خواب زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان بود.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک پژوهش از نوع تک گروهی پیش آزمون و پس آزمون می باشد که بر روی 36 نفر از زنان مبتلا به ام اس شهر اصفهان انجام شد. نمونه گیری به روش هدفمند صورت گرفت و برای هر یک از واحدهای مورد پژوهش ماساژ افلوراژ، 20 دقیقه، 3 روز در هفته و به مدت چهار هفته ی متوالی انجام شد.
    یافته ها
    قبل از مداخله، میانگین نمره ی کیفیت خواب بیماران 63/11 بود که بعد از مداخله میانگین آن به 63/7 تبدیل شده بود. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی داری داشت (0001/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از فن ماساژ درمانی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می تواند باعث بهبود مشکلات خواب شود، لذا انجام آن به عنوان یک روش موثر به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، ماساژ درمانی، خواب، طب مکمل و جایگزین
  • نورالله طاهری، مالک فریدونی مقدم، بهمن چراغیان، صبریه خزنی صفحه 204
    پیش زمینه و هدف
    رضایت مندی بیماران مفهومی است که امروزه در مراقبت های پزشکی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و در امر مراقبت از بیمار به عنوان یک هدف ارزشمند مدنظر می باشد. به گونه ای که برخی از صاحب نظران معتقدند که بهبود فرآیندهای کاری و ارتقاء کیفیت بیمارستان بدون توجه به نظرات و نیازها و انتظارات و جلب رضایت بیماران امکان پذیر نمی باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستان های شهر آبادان و خرمشهر انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    که مطالعه ای توصیفی است که با استفاده از پرسش نامه ای دو بخشی و پژوهشگر ساخته بیماران مراجعه کننده (1152 نفر) به بخش اورژانس بیمارستاهای آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از 0. SPSS.13 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان می دهد 05/50درصد نمونه های مورد پژوهش مرد، 2/68 درصد مجرد، 4/74 درصد دارای بیمه و 63.5 درصد دارای سابقه بستری در بیمارستان بوده اند. از میان متغیرهای دموگرافیک و زمینه ای، بین میزان رضایتمندی و سن(001/0 p<)، سابقه بستری(001/0 p<)، علت مراجعه به بیمارستان (001/0 p<) و ساختار بیمارستان از نظر آماری رابطه معنی دار مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستان ها در کل درحد مطلوب بوده است و عمده نارضایتی از بخش ساختار بیمارستان گزارش شده است.
    کلیدواژگان: رضایتمندی بیماران، بخش اورژانس، فوریت ها، خدمات
  • علی غلامی، لیلا موسوی جهرمی صفحه 219
    پیش زمینه و هدف
    عفونت ناشی از ویروس هپاتیت ب به عنوان خطر بالقوه ای برای کارکنان بهداشتی درمانی به خوبی شناخته شده است. جهت پیشگیری از بیماری هپاتیت ب در کارکنان بهداشتی درمانی، واکسیناسیون هپاتیت ب توصیه شده است. این مطالعه با هدف بررسی پوشش واکسیناسیون هپاتیت ب در کارکنان مراکز آموزشی - درمانی شهر ارومیه انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی و بر روی 400 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی ارومیه (سه مرکز) انجام شده است. با استفاده از نمونه گیری سهمیه ای به هر مرکز (با توجه به تعداد کارکنان) تعدادی از حجم نمونه اختصاص داده شد و در هر مرکز نمونه ها به صورت تصادفی ساده از بین کارکنان انتخاب شده اند. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار 16 Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    برطبق نتایج این مطالعه از400 نفر مورد بررسی، 370 نفر (5/92درصد) سابقه دریافت حداقل یک نوبت واکسن هپاتیت ب را ذکر کرده اند به طوری که 5/74درصد کارکنان دارای پوشش کامل و 18درصد دارای پوشش ناقص واکسیناسیون هپاتیت ب می باشند. 20 نفر(7/66درصد) از افراد واکسینه نشده مرد و 10نفر (3/33درصد) زن می باشند. بین سطح تحصیلات و سابقه دریافت واکسن (کامل - ناقص) ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد (035/0 p=).
    بحث و نتیجه گیری
    پوشش واکسیناسیون در کارکنان مراکز آموزشی – درمانی ارومیه در سطح نسبتا مطلوبی می باشد ولی یک چهارم افراد مورد مطالعه بدون سابقه واکسیناسیون یا دارای سابقه واکسیناسیون ناقص می باشند که ضرورت دارد پیگیری های لازم جهت تکمیل واکسیناسیون برای این افراد انجام شود.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، هپاتیت ب، مرکز آموزشی درمانی
  • مهتاب کرمی، رضا صفدری، مریم معینی صفحه 220
    پیش زمینه و هدف
    کسورات بیمارستانی علاوه بر این که مبالغ قابل توجهی از منابع و درآمدهای بیمارستانی را هدر داده و توان مالی بیمارستان را کاهش می دهد از طریق افزایش هزینه های out of pocket بار مالی فزاینده ایی را به بیمار تحمیل می نماید. لذا در این پژوهش با تعیین علل کسورات، میزان تاثیر آن ها بر افزایش پرداخت های تحمیل شده به بیماران بررسی شده است.
    مواد و روش کار
    این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی است که در نیمه اول سال 1387 در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر روی 7907 فقره پرونده تحت پوشش تامین اجتماعی انجام گردید که از کل پرونده ها 7116 پرونده دارای کسورات بود. داده ها توسط چک لیستی استاندارد جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی ارائه گردید.
    یافته ها
    از کل 23648 مورد کسورات اعمال شده، بیشترین علل موثر بر حقوق مالی بیمار به ترتیب درخواست قیمت اضافه جمعا 7537 مورد، 2K نبودن مشاوره 318 مورد، درخواست بیش از اندازه مشاوره 218 مورد، درخواست اضافه K برای جراحی1664 مورد، اضافه زدن درصد کدهای جراحی مشترک یک ناحیه 898 مورد، درخواست بیش از اندازه دارو3276 مورد، درخواست زمان بیش از اندازه بی هوشی 1121 مورد، درخواست اضافه K بی هوشی322 مورد، درخواست کدهای تعدیلی اضافه بیهوشی1103 مورد می باشد که در همه این موارد بار هزینه های اضافی بر دوش بیمار است.
    بحث و نتیجه گیری
    به منظور حفظ حقوق بیمار لازم است بیمارستان برای جلوگیری یا کاهش خطاهای مربوط به درخواست اضافه k و اضافه قیمت که منجر به زیان مالی به بیماران می گردد بر عملکرد پزشکان نظارت نماید تا به این ترتیب زیان مالی بیماران نیز به حداقل کاهش یابد.
    کلیدواژگان: بیمه، سازمان تامین اجتماعی، کاشان، بیمارستان ها، حقوق بیمار
  • یوسف محمدپور، حمیده خلیل زاده، حسین حبیب زاده، سهیلا آهنگرزاده رضایی، داود رسولی صفحه 229
    پیش زمینه و هدف
    مدل همکار آموزشی بالینی به معنی مشارکت و همکاری بین مراقبان سلامت و مربیان دانشکدهاست و واقع بینی را برای محیط های کاری به ارمغان می آورد در راستای حل مشکلات آموزش بالینی، از جمله تبحر پایین دانش آموختگان در زمینه کسب مهار تها و توانمند ی های لازم درپایان دوره آموزش پرستاری و ضرورت استفاده از روش های نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی، این مطالعه به بررسی تاثیرمدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری در مقایسه با روش متداول پرداخته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. در طول یک ترم تحصیلی با روش سرشماری، دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه تجربه 15نفر و شاهد 15 نفرتقسیم شدند. گروه اول با روش همکار آموزش بالینی آموزش دیدند وگ روه دوم با روش متداول آموزش دیدند. پس از دو هفته یادگیری مهارتهای بالینی به وسیله چک لیست ارزیابی گردیدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t زوج و t مستقل آزمون فیشر و مجذور کای استفاده شد.
    یافته ها . یافته های این پژوهش اختلاف معنادا ری را در دو گروه تجربه و شاهد از نظر مهار تهای بالینی بین متغیررضایتمندی پرستاران منتخب بالینی از نحوه کارآمو زی دانشجویان ورضایتمندی دانشجویان پرستاری از مربیان همکار در دو گروه نشان داد.
    بحث و نتیجه میزان یادگیری بالینی دانشجویان در روش همکار آموزش بالینی افزایش داشت. پیشنهاد می شود با بکارگیری روش های آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم شود.
    کلیدواژگان: آموزش بالینی، مدل همکار آموزش بالینی، یادگیری، آموزش پرستاری
  • بابک معینی، حمید الله وردی پور صفحه 238
    پیش زمینه و هدف
    استعمال سیگار میان نوجوانان و جوانان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری می باشد که علاوه بر اهمیت اپیدمیولوژیک آن می تواند به عنوان ماده آغازین برای سو مصرف مواد مخدر دیگر از قبیل تریاک و حشیش باشد. علت شناسی شروع مصرف سیگار یکی از اساسی ترین فعالیت ها برای طراحی برنامه های ییشگیری است. این مطالعه میزان فراوانی و عوامل پیش گوئی کننده استعمال دخانیات در دانش آموزان پسر دبیرستانی را مورد بررسی قرار داده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی 900 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر ملایر بروش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای مبتنی بر 10 سؤال دموگرافیک،10 سؤال رفتارهای مرتبط با مصرف سیگار اعضاء خانواده و خود فرد و 13سؤال در زمینه عوامل پیشگویی کننده استعمال دخانیات به روش خود گزارش دهی جمع آوری گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 126نفر(14درصد) سابقه مصرف سیگار داشتند و سن شروع سیگار کشیدن در دامنه سنی12-9 بود. مهم ترین عامل گرایش به سیگار را درگیری و مشاجره والدین با 76 درصد، سابقه فرار از مدرسه با 2/72 درصد، تفنن و سرگرمی با 4/71درصد و سابقه داشتن دوستان سیگاری با 5/63 درصد تشکیل می داد و سایر علل به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: رفع دلشوره و عصبانیت، یاس و ناامیدی،غلبه بر فشارهای روحی و روانی و وجود فضای ناامن خانوادگی.
    بحث و نتیجه گیری
    رفتارهای بهداشتی اکتسابی ودر عین حال قابل آموزش وقابل تغییر هستند. توجه به عوامل پیش بینی کننده شروع استعمال سیگار و تشخیص به موقع آن ها درنو جوانان بایستی در الویت برنامه های پیشگیری سلامتی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نوجوانان، مصرف سیگار، عوامل پیشگویی کننده
  • حسین موسی زاده، علی صدقیانی فر، تورج بنی آدم صفحه 246
    پیش زمینه و هدف
    به دلیل اهمیت رضایت مندی مراجعین و نبودن پرسش نامه متناسب با اهداف محققان، این پژوهش با هدف طراحی پرسش نامه برای تعیین میزان رضایت مندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری و بررسی پایایی و روایی آن انجام می گیرد.
    مواد و روش کار
    پرسش نامه شامل 26 پرسش طراحی شد برای تعیین پایایی تعداد 100 نفر از مراجعین انتخاب شدند و پرسشگران، آزمون مجدد را دو هفته بعد انجام دادند. داده ها با آزمون های آماری ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، آماره کاپا و آزمون T تحلیل شدند.
    یاقته ها: ضریب پایایی پرسش نامه به روش باز آزمایی89 درصد بود. اکثر مراجعین زنان بودند و مراجعه به واحد بهداشت خانواده بیش از سایر واحدها بود، رضایت مندی زنان بیش از مردان و اقلیت های مذهبی کم تر از شیعیان و متاهل ها بیش از مجردها بود، این نتایج روایی سازه را تایید می کنند. ضریب همبستگی بالا بین عوامل و نمره کل پرسش نامه و ضریب همبستگی کم بین سوالات و کاپای توافقی قابل قبول در مورد روایی محتوی و سازه پرسش نامه بین روان سنجان و اعضاء هسته تکریم مراجعین و پرسش شوندگان نشان می دهد که پرسش نامه برای رسیدن به اهداف خود پایا و روا می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    پرسش نامه تعیین میزان رضایت مندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهری و پایگاه های بهداشتی دارای پایای و روایی مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: رضایت مندی، مراجعه کننده، واحدهای بهداشتی درمانی شهری
  • ناصر ناستی زایی، مهدیه هزاره مقدم صفحه 254
    پیش زمینه و هدف
    یکی از اقداماتی که سازمان ها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود می اندیشند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی کوتاه مدت حضوری و غیرحضوری می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دوره های آموزشی کوتاه مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر(1996) بود که به بررسی 5 بعد احساس معناداری، خودکار آمدی، تاثیر، اعتماد و خودمختاری می پرداخت. پرسش نامه ها در دو مرحله، قبل و دو هفته بعد از آموزش تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون تی برای گروه های مستقل با کمک نرم افزار کامپیوتری SPSS14 استفاده شده است.
    یافته ها
    دوره آموزشی کوتاه مدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاه مدت غیرحضوری در توانمندسازی روان شناختی کارکنان مؤثرتر می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با وجود برتری آموزش های کوتاه مدت حضوری نسبت به آموزش های کوتاه مدت غیر حضوری بر توانمندی روان شناختی کارکنان، نمی توان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش می باشد و ناکارآمدی آموزش های کوتاه مدت غیرحضوری نیازمند آسیب شناسی است.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، آموزش های کوتاه مدت، دوره حضوری و غیر حضوری
  • سهیلا آهنگرزاده رضایی صفحه 266
    پیش زمینه و هدف
    سلامت یکی از اساسی ترین مسائل در ایجاد توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای در حال توسعه می باشد. زندگی انسان ها با خطرات زیادی از جمله بیماری ها و حوادث همراه است که سالانه باعث مرگ میلیون ها نفر در جهان می شود. اساس داده های مربوط به مرگ، فرم گواهی فوت است. پژوهش حاضر با هدف بازنگری فرم های موجود گواهی فوت و تدوین فرم پیشنهادی انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این پژوهش یک مطالعه مروری است. جهت جمع آوری داده ها با جستجو در اینترنت گواهی های فوت بیش از 14 کشور دنیا بدست آمد و سپس کامل ترین فرم از بین آن ها انتخاب و با فرم کشورایران مقایسه و در نهایت فرم پیشنهادی طراحی و تدوین شد.
    یافته ها
    کامل ترین فرم در بین فرم های بدست آمده متعلق به کشور آمریکا بود. بر همین اساس فرم پیشنهادی طراحی و تدوین شد. جهت دست یابی به اطلاعات کامل تر موارد جدیدی به بخش های مشخصات عمومی و نشانی متوفی، علت فوت و همچنین جواز دفن فرم قبلی اضافه شد.
    بحث و نتیجه گیری
    داده های مربوط به علل مرگ در مشخص کردن اولویت های بهداشتی، چگونگی اختصاص منابع، طراحی برنامه های مداخله ای، ارزیابی و پایش مشکلات بهداشتی بکار گرفته می شوند. لذا جهت ثبت دقیق مرگ و بیماری در جامعه نیاز به فرم گواهی فوت کامل می باشد. امید است سازمان پزشکی قانونی کشور با استفاده از فرم پیشنهادی، مسئولین کشور را جهت سیاست گذاری ها برای تامین و ارتقای سلامت جامعه یاری نماید.
    کلیدواژگان: فرم گواهی فوت
  • حمیده محدثی، محمد یوسفی اصل صفحه 270
    پیش زمینه و هدف
    خانواده اولین پایگاه بستر ساز رشد جسمی، روانی و اجتماعی شدن هر فرد در جامعه می باشد. خانواده هایی که به حقوق و مسئولیت ها جاهل یا بی اعتنا باشند زمینه ساز آسیب های گوناگون اجتماعی، روانی از قبیل خشونت، اعتیاد، فرار و رفتارهای نابهنجار بوده و در نتیجه تربیت نسل آینده دچار بحران خواهد گردید.
    مواد و روش کار
    حاصل تحقیقات متعدد و گسترده بیانگر وجود رابطه ی غیر قابل انکار بین داشتن ایمان دینی خانواده و تقویت سلامتی روحی و روانی، پاکدامنی، پایداری ازدواج،کاهش جرم و اعتیاد می باشد، چنانچه دین اسلام رعایت ارزش های اخلاقی در محیط خانواده و داشتن رابطه ی صمیمی و تربیت فرزندان صالح را جزء عبادات دانسته و هرگونه بد رفتاری و ضایع نمودن حقوق خانواده را موجب دوری از رحمت الهی می داند.
    یافته ها
    قوام و دوام هر جامعه وابسته به استحکام خانواده هاست و آگاهی از دستورات تربیتی اسلام و پای بندی به اخلاق حسنه در محیط خانواده مهم ترین قدم در رسیدن به این اهداف مقدس می باشد. مقاله حاضر قدمی کوچک در تبیین رابطه دین داری با رعایت حقوق خانواده و تحکیم مبانی آن می باشد.
    کلیدواژگان: خانواده، اسلام، مهارت زندگی
|
  • Akbarbegloo A., Habibpour Z. Page 191
    Thalassemia and Hemophilia are chronic and inherited diseases that cause physical, emotional and social damages in both parents and children. Families follow different strategies to cope with such events. This study was done to assess the relationship between mental health and coping strategies in parents of Thalassemia and Hemophilia children.This descriptive analytical study included 68% of Thalassemia and Hemophilia children in Madani Hospital of Khoy. The data were collected by General Health Questionnaire (GHQ) and coping strategies questionnaire. Cronbach’s alpha reliability test was used to determine the validity and reliability of the scale.
    Results
    The results show that mental health (3.9±4.5) and using coping strategies (5.85±3.5) were middling. The most common coping strategies were beliefs like “to overcome all troubles I trust in God” (80.9%) and “I try to overcome all my problems” (80/9%). Spearman test showed that there was a significant and positive relationship between general health and coping strategies (r=0.95, P<0.00). Considering this fact that the psychosocial needs in parents of children with chronic diseases are more than other parents, it seems necessary to consider programs for promotion of mental health in such parents and families.
  • Bahraini S., Naji Sa, Mannani R., Bekhradi R. Page 197
    Low quality of sleep is one of the most common signs in multiple sclerosis that can result in reducing the quality of life, increasing mortality, and neuropsychological problems. The aim of this study was to assess the effects of massage therapy on the quality of sleep in women with multiple sclerosis in Isfahan.The present study was a single group, pre and post test study which was conducted on 36 women with multiple sclerosis. Purposive sampling method was used for this study. For each sample, a twenty minute Effleurage massage was done three times a week for four consecutive weeks.
    Result
    The mean score of sleep quality index before the intervention was. 63 and after that was converted to 7.63. The statistical analysis indicated that there was a significant difference in the quality of sleep before and after the intervention (p<0.000).It is recommended to applying massage therapy for multiple sclerosis patients as it can lead to improvement in sleep quality.
  • Tahery N., Feraidoonimoghadam M., Cheraghian B., Khazni S. Page 204
    Patient satisfaction is a concept that today has gained high importance in medical care. Some experts believe that it is impossible to improve business processes and hospital quality regardless of patients’ needs, expectations, and satisfaction. Therefore, this study was carried out to determine satisfaction rate of emergency medical services in hospitals of Abadan and Khorramshahr. This descriptive study used a two-section self made questionnaire that was filled by 5 patients referring to emergency departments in Abadan and Khorramshahr. The data were analyzed using SPSS.
    Results
    The results showed that 50.05% of the studied samples were men, 68.% single, 74.4% had insurance, and 63.5 % had a history of hospitalization. Among the demographic and contextual variables, there was statistically meaningful relationship between satisfaction and age (p <0.00), history of hospitalization (p <0.00), cause of hospitalization (p <0.00) and the structure of hospital.Patients’ satisfaction of emergency medical services in hospitals was very desirable and dissatisfaction mostly belonged to hospital structure.
  • Gholami A., Moosavi Jahromi L. Page 219
    Hepatitis B virus infection is a well recognized risk for healthcare workers. To protect healthcare workers of hepatitis B, vaccination has been recommended. The aim of this study was to survey hepatitis B vaccination coverage among teaching hospitals workers in Urmia.This cross-sectional study was conducted among 400 staff members of Urmia teaching hospitals. Samples of three teaching hospitals were collected using proportion sampling. The data were analyzed with Spss software.
    Results
    According to the findings of this study, 9.5% of the subjects received at least a single dose vaccine; 74.5% of them received complete doses and 8% had an incomplete vaccination. 66.7% of unvaccinated workers were males and 33.3% were females. There was no significant relation between education level and history of vaccination (P=0.035). Although vaccination coverage in healthcare workers of Urmia teaching hospitals is partly suitable but a quarter of them do not have documentation of immunization.
  • Karami M., Safdari R., Moini M. Page 220
    Deductions not only waste a large amount of hospitals revenue and reduce hospital finance but also result in financial burden on patients through increasing out of pocket expenditure. This study focused on determining the cause of deduction and the impact of deduction on patient’s expenses. This descriptive cross sectional study was conducted in the first half of 009 in hospitals of Kashan University of Medical Sciences. Research population included 7907 medical records covered by social security insurance among which 76 had deductions. The data were gathered by standard checklist analyzed through descriptive statistics.
    Results
    The findings revealed that the most important causes of deduction (3648 cases observed) were as follows: request for extra cost (7537); no correct assigning of the K to consultation (38); extra request for consultation (8); request for extra K for consultation (664); extra K (up coding) for concurrent operations on one site (898); request for extra medication (376); extra request for anesthesia time (); request for extra K (up coding) for anesthesia (3); request for extra modification anesthesia (03). All the above patients had to pay for extra medication.In order to reduce financial loss imposed on patients, it is crucial that hospitals control the physicians’ functions to prevent or at least to reduce request for extra cost and request for extra K.
  • Mohammadpour Y., Khalilzadeh H., Habibzadezadeh H., Ahangarzadeh Rezaee S., Rasooli D. Page 229
    Clinical teaching associate model enhances participation and collaboration between health care workers and instructors. It is essential to resolve the existing problems of clinical education such as low-level proficiency of nursing graduates in achieving essential competencies and skills at the end of nursing education. On the other hand, the necessity of employing new methods of education for promoting the quality of clinical education is obvious. This study was performed to investigate the effects of clinical education associate model on nursing student's learning compared with the present methods.In a quasi-experimental study, 30 students of nursing school were selected randomly. They were divided into two groups. The first group was taught by clinical education associate model and the second one by the current method. After two weeks of learning, the student's skill areas were evaluated using a questionnaire and checklist. The data were analyzed by SPSS software using independent t-test, paired t, Fisher, and Chi square test.
    Results
    This study found differences between the case and control groups considering clinical skills between satisfaction of clinical nurses’ about students learning and satisfaction of nursing students from educators of both groups. Students’ clinical learning increased during clinical teaching associate method. It is recommended to increase students’ participation by applying active teaching methods providing opportunity for better learning.
  • Moeini B., Allahverdipour H. Page 238
    Tobacco use among adolescents is one of the most important preventable problems that was known as a gateway drug to the use of other much more dangerous substances as Marijuana and opium. Etiology of tobacco use initiation would be an important part of preventative programs. The purpose of this study was to determine tobacco use status among male high school students and also the predicting factors for tobacco use.A total of 900 male high school students were randomly selected for sampling. Participants were junior high school students in Malayer, Iran. The data were gathered via questionnaires. The pupils completed questionnaires by self-reporting method.
    Results
    Approximately 6 participants (4%) reported lifelong-smoking. The average age range to start smoking was 9-. Parent-teen violence, truancy, leisure, peer pressure were the most important factors that led to smoking. Behaviors are acquirable, trainable, and modifiable. For preventative programs, it is necessary to identify adolescents’ smoking risk factors and to focus on adolescents’ health problems.
  • Mosazadeh H., Sadagianifar A., Baniadam T. Page 246
    Customer satisfaction is important and is evaluated through questionnaires. As the current questioners are not satisfactory, this study was performed to design a highly valid customer satisfaction questionnaire for urban health therapeutic centers and health care centers.In this study 00 samples were randomly selected and a questioner consisting of 6 questions was used. To assay the reliability, a retest was performed after two weeks. The data were analyzed using correlation coefficient and Cronbach alpha and T-test.
    Results
    The reliability of the questionnaire was 89%. The satisfaction rate was higher in women, married ones, and Shias. High correlation between questions and total scale of questionnaire and low correlation within questions indicate validity of the questionnaire. On the other hand, high kappa statistic indicates the validity and reliability of the questionnaire.Our questionnaire has good reliability and validity for detection of satisfaction of clients of urban health therapeutic centers and health care centers.
  • Nastiezaie N., Hezare Mogadam M. Page 254
    Any organization tries to revitalize its staff by preparing face to face and distanced short term training courses. Thus, the present study aimed to compare the effects of such courses on staff’s psychological empowerment.This pseudo-experimental research study covered 6o managers and chancellors of different educational degrees in Zabol that participated in a three-day leadership development training course in March 00. The samples were divided into two groups: a control group (distanced training) and an examination group (face to face training). Data collection tool was demographic information from Spritzer's psychological empowerment standard questionnaire about the feeling of meaningfulness, competency, impact, trust and self-determination. Questionnaires were completed in two groups by all samples in two phases, before and two weeks after the course. The data were analyzed using t-test for independent groups by SPSS software.
    Results
    Face to face training course is more effective in psychological empowerment than distanced training course.According to the results face to face training course is more effective, however; we cannot neglect the fact that the main reason for such courses is mere training. So it seems necessary to look for the reasons of ineffectiveness in short-term distanced training.
  • Ahangarzade Rezaee S. Page 266
    Health is the most important issue for the development of social justice in all developing countries. Human life is strongly linked to accidents, injuries, and diseases that cause millions of deaths annually in the world. Death record information is obtained through death certificate forms. The present study was conducted to revise the existing death certificate.This was a review study. The data were collected by searching on the internet and accessed more than fourteen countries death certificate forms. All forms were studied and the most complete form was selected and then compared with that of Iran. Eventually the proposed format of death certificate form was created.
    Results
    The findings showed that the American form was the most complete form. Accordingly, the proposed format of death certificate form was designed and developed. To achieve more complete information, some new items were added to the general profile of the deceased, the address of the deceased, death cause, and burial permit.Cause-of-death data were used to identify health priorities, allocation of resources, planning interventional programs, and assessment and monitoring health problems. In order for an accurate registration of deaths and diseases in society, it is necessary to fill a complete death certificate form. It is hoped that forensic medicine organization in the country uses the proposed form and helps country managers to provide policies to improve public health.
  • Mohaddesi H., Yusofi M. Page 270
    Family is the first basis for psychosomatic growth and socialization of individuals in a community. Family members who are uninformed or reckless about their rights and responsibilities will make a field for different psychosocial damages such as violence, addiction, escape, and other abnormal behaviors. Therefore, it is necessary to train the future generation about their rights and responsibilities.Most researches indicate that there is an undeniable relationship among the family religious believes and reinforcement of psycho-mental health, chastity, stability of marriage, reduction of crimes, and addiction. So observance of ethical and moral values, familial environment, having a sincere relationship and training competent children are considered as worship in Islam and any misbehavior and eradication of family rights are considered as being away from divine mercy.Consistency and durability of every community depends on family strength and awareness from Islamic training commands and being committed to ethics within family environment are the most important steps in achieving these goals. The present study is taking a step in explaining the relationship between religiosity with family rights and strengthening its foundations.