فهرست مطالب

بررسی های آمار رسمی ایران - سال بیست و یکم شماره 1 (پیاپی 76، بهار و تابستان 1389)

نشریه بررسی های آمار رسمی ایران
سال بیست و یکم شماره 1 (پیاپی 76، بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهره فلاح محسن خانی صفحه 1
    آمارگیری نیروی کار ایران یکی از مهم ترین آمارگیری هایی است که برای تولید آمار رسمی به صورت فصلی انجام و براوردهای آن در انتهای هر فصل بدون اعلام میزان دقت آن ها توسط مرکز آمار ایران منتشر می شود. هدف این مقاله محاسبه و ارائه واریانس براوردگرهای این طرح است که به این منظور با استفاده از دو روش جک نایف و ورما واریانس های براوردگرهای فصل، سال و تغییرات محاسبه شده است.
    کلیدواژگان: نمونه گیری چرخشی، براورد واریانس، روش جک نایف، روش ورما
  • فرزاد اسکندری، رقیه قبادی صفحه 13
    مطالعه ی وضعیت براورد پارامترهای توزیع پارتو توسط آمارشناسان مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. اما این بررسی ها بیش تر به شیوه ی فراوانی گرا1 انجام پذیرفته است. هدف این مقاله، انتخاب توزیع های پیشین مناسب، برای پارامترهای توزیع پارتو و تعیین براورد پارامترهای آن به روش بیز می باشد. این کار را وقتی پارامترهای مربوط به توزیع های پیشین معلوم باشد، انجام خواهیم داد. در این وضعیت علاوه بر این که براورد پارامترها با استفاده از توزیع پسین به دست آمده است، با محاسبه ی واریانس های براوردگرها، مقایسه ای بین روش ها، تحت پیشین مزدوج انجام داده و آن را در یک مسئله ی کاربردی نیز مورد بررسی قرار داده ایم
    کلیدواژگان: مقادیر فرین، پارامترهای اولیه، مدل بندی بیزی، توزیع پارتو، توزیع پسین
  • محمد مدد، محمدرضا یکانی، سودابه زبرجد صفحه 31
    دسترسی سریع به آمار و اطلاعات دقیق و بهنگام پیش نیاز برنامه ریزی پایدار در هر کشوری می باشد. با توجه به رشد سریع جمعیت شهرنشین و مهاجرت ایلیاتی ها به شهرها در کشورهای در حال توسعه و همچنین سهم قابل توجه عشایر کوچنده ی ایران در تولید فراورده های دامی کشور و فقدان اطلاعات مکانی یکپارچه و استاندارد در خصوص محل استقرار آن ها، استفاده از ابزارهای نوین به منظور افزایش سرعت و دقت اخذ اطلاعات عشایر را بسیار حائز اهمیت می سازد. ویژگی تغییر محل استقرار این اقوام که به منظور دستیابی به محل های مناسب تر برای دامداری و در فصول معینی از سال صورت می پذیرد، نقش ثبت اطلاعات مکانی و تحلیل آن ها را نمایان می کند. این مقاله به ارائه ی سیستم مکانیزه ی جمع آوری این دسته از اطلاعات که با استفاده از تکنولوژی «تهیه ی نقشه با استفاده از دستگاه های همراه»2 در مرکز آمار ایران توسعه داده شده است، می پردازد. در ادامه چگونگی استفاده از این سیستم که توسط دستگاه «رایانه ی جیبی»3 مجهز به گیرنده ی «سیستم تعیین موقعیت جهانی»4 در سرشماری اجتماعی– اقتصادی عشایر کوچنده در 27 استان دارای عشایر ایران به وسعت 1556812 کیلومتر مربع و طی ماه های ژوئن و جولای سال 2008 انجام شد، تشریح می گردد.
    تشکیل پایگاه اطلاعات توصیفی و مکانی مربوط به 15000کوچک ترین رده ی عشایری به همراه امکان نمایش اطلاعات چندرسانه ای5 ثبت شده کوچک ترین رده های عشایری شامل عکس، فیلم و گویش عشایر در کنار اطلاعات پرسشنامه ای، مدلسازی نحوه ی توزیع و پراکندگی ایلات، طوایف و تیره ها در مناطق ییلاقی بر اساس سطوح تقسیمات کشوری و تقسیمات ایلی با دقت و کیفیت بالا با استفاده از «سیستم اطلاعات مکانی»6،کنترل پوشش ایلی سرشماری، کاهش زمان و هزینه و سهولت در دسترسی های بعدی، از جمله نتایج بارز این طرح به شمار می آید که در این مقاله مورد بررسی و تشریح قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: سرشماری عشایر، آمار، اطلاعات مکانی، کامپیوتر جیبی، سیستم تعیین موقعیت جهانی، سیستم اطلاعات مکانی همراه
  • زینب لطیفی، محمد بامنی مقدم صفحه 51
    نمودارهای کنترل، ابزارهای مقدماتی کنترل آماری فرایند هستند که ممکن است با استفاده از روش های ساده مانند نمودار کنترل شوهارت یا معیارهای آماری دیگر یا با استفاده از معیارهای اقتصادی طراحی گردند. طراحی اقتصادی نمودارهای کنترل شامل تعیین اندازه ی نمونه (n)، فاصله ی زمانی بین نمونه ها (h) و ضریب حدود کنترل (k) است.
    بیش تر مدل های طراحی شده برای نمودارهای کنترل، مدل هایی هستند که برای حفظ سطوح جاری کیفیت فرایند به کار می روند. وهه با در سال 1996، یک مدل کنشی برای بهبود فرایند ارائه داد اما این مدل فقط، طراحی اقتصادی نمودارهای کنترل تکی را در بر داشت. در صورتی که در عمل، دو نمودار برای پایش فرایند مورد استفاده قرار می گیرند، یکی برای پایش تغییرات ایجاد شده در میانگین فرایند؛ و دیگری برای پایش تغییرات ایجاد شده در پراکندگی فرایند. لذا، ابتدا مدل کنشی وهه با و سپس تعمیم این مدل که توسط اپرچت در سال 2007 انجام شد را شرح می دهیم. مدل کنشی اپرچت به طراحی نمودارهای کنترلی می پردازد که برای پایش توام میانگین و پراکندگی فرایند به کار می روند. در آخر نیز بهینه سازی مدل حاصل را بررسی می کنیم. بهینه سازی شامل یافتن پارامترهای طراحی نمودار کنترل بهینه ای است که هزینه ی خالص جاری (NPC) را در هر زمان مینیمم می کنند. این بهینه سازی و نیز کاربرد مدل کنشی اپرچت در قالب یک مثال نشان داده می شود.
    کلیدواژگان: بهبود فرایند، مدل کنشی، بهینه سازی
  • منیژه صانعی طبس، غلامرضا محتشمی برزادران، محمد امینی صفحه 75
    در این مقاله آنتروپی رنی و ویژگی هایی از آن بیان شده است. یافتن تابع چگالی که آنتروپی شانون را ماکسیمم می نماید وقتی علاوه بر محدودیت تابع چگالی بودن، محدودیت های دیگری نیز داشته باشیم در سال 1973 توسط کاگان و همکارانش مطرح شد. در این مقاله آنتروپی رنی ماکسیمم، با توجه به محدودیت های مشخص علاوه بر تابع چگالی احتمال بودن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و مشخصه هایی از آن مفهوم ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: آنتروپی شانون، آنتروپی رنی، آنتروپی تی سالیس، آنتروپی ماکسیمم، آنتروپی رنی ماکسیمم، اندازه های اطلاع
  • آسیه رشیدی نژاد، حمیدرضا نواب پور صفحه 89
    در اقتصاد و سایر علوم اجتماعی، پژوهش گران اغلب تمایل به مدل بندی داده های پانلی که در آن واحدهای نمونه ای به طور مکرر در مقاطع زمانی مختلف مشاهده می شوند، دارند. یکی از کاربردهای داده های پانلی براورد نرخ تغییر میانگین متغیر پاسخ در طی زمان است. در تمام آمارگیری ها به ویژه آمارگیری های پانلی، بی پاسخی یک مشکل اساسی است که در داده های علوم اجتماعی و پزشکی به وفور رخ می دهد. این نوع مطالعه ها معمولا با کاهش پاسخگو در دوره های دوم به بعد تولید داده ها مواجه هستند. این امر که منجر به نمونه ی کاهیده می شود سبب کاهش کارایی براوردگرها و غالبا نیز سبب اریبی آن ها می شود. برای برخورد با این مشکل در آمارگیری پانلی روش های «جانهی» و «وزن دهی» گوناگونی وجود دارد که از جمله ی این روش ها، جانهی با الگوریتم EM (Expectation Maximization Algorithm) می باشد. در این مقاله پس از معرفی مفهوم های اولیه آمارگیری پانلی، انواع گم شدگی در آمارگیری های پانلی و ساختارهای گم شدگی، الگوریتم EM به عنوان روشی برای جانهی داده های گم شده معرفی می شود. سپس با استفاده از داده های آمارگیری پانلی خانواری انگلیس (British Household Panel Survey)، روش جانهی با الگوریتم EM با دو روش جانهی دیگر از نظر معیارهای مختلف مقایسه می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که جانهی متغیر تحت بررسی در آمارگیری پانلی خانواری انگلیس با استفاده از الگوریتم EM وقتی که همبستگی بین دو دوره زیاد باشد، عملکرد بهتری دارد.
    کلیدواژگان: آمارگیری پانلی، بی پاسخی، کاهش پاسخگو، داده های ناتمام، داده های کامل، الگوریتم EM، جانهی با نمونه ی جدید، جانهی با میانگین مشاهده های مشابه
  • چاو، یینگ جوان پنگ، جین ژو ترجمه: شیرین گلچی، ساناز مهندسی صفحه 109
    در طول 25 سال گذشته پیشرفت های روش شناسانه ای در زمینه ی تیمار داده های گم شده صورت گرفته است. بیش تر مطالعه های انتشاریافته روی داده های گم شده در متغیرهای وابسته تحت شرایط گوناگون تمرکز داشته اند. مطالعه ی حاضر در پی آن است که این خلا را با مقایسه ی دو رهیافت برای برخورد با داده های گم شده در متغیرهای کمکی رسته ای در رگرسیون لوژستیک پر کند: روش امید ریاضی- ماکسیمم سازی (EM) وزن ها و جانهی چندگانه (MI). داده های نمونه به صورت تصادفی از جامعه ای با مشخصه های معلوم انتخاب شده اند. داده های گم شده ی مربوط به متغیرهای کمکی تحت دو حالت شبیه سازی شده اند: گم شده ی کاملا تصادفی و گم شده ی تصادفی با نرخ های گم شدگی متفاوت. یک مدل رگرسیونی لوژستیک با استفاده از یکی از دو رهیافت EM یا MI بر هر نمونه برازش داده شده است. عملکرد این دو رهیافت با چهار معیار مورد مقایسه قرار گرفته است. اریبی، کارایی، پوشش و نرخ عدم پذیرش. نتیجه ها به طور کلی MI را بر EM ترجیح می دادند. مسائل عملی از جمله اجرا، گنجاندن متغیرهای کمکی پیوسته و اثر متقابل بین متغیرهای کمکی مورد بحث قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: رگرسیون لوژستیک، داده های گم شده، متغیرهای کمکی رسته ای گم شده، روش وزن ها، جانهی چندگانه، الگوریتم EM
|
  • Zohreh Fallah Mohsenkhani * Page 1
    Labor Force survey is one of the most important surveys that is implemented quarterly for producing formal labor statistics. Estimates of this survey are published in the end of each quarter without their variances by Statistical Center of Iran. In this paper variances of quarter, year and changes estimations are computed by jackknife and Verma methods.
    Keywords: Rotation sampling, Variance estimation, Jackknife method, Verma method
  • Farzad Eskandari *, Roghieh Ghobadi Page 13
    Study of the parameters of Pareto distribution by various statistician examined. However, in most of these studies, a frequentist method is used. The aim of this article is the use of appropriate prior distributions for parameters of Pareto distribution and estimating the parameters via a Bayesian approach. We choose two conjugate priors for parameters and estimate them. Then, we compute variance of estimators and compare them with a frequentists approach. Finally, we compare our results with those of a frequentists method for analysing a real data set.
    Keywords: Extreme values, Posterior distribution, Pareto distribution, Bayesian modeling, initial parameters
  • Mohammad Madad *, Mohammad Reza Yekani, Soudabeh Zebarjad Page 31
    Quick access to accurate and up-to-date statistics is a prerequisite for sustainable planning in every country. Regarding rapid growth of urban population and migration of nomads to the cities in developing countries, and significant contribution for moving nomads to livestock productions in Iran and lack of standard and integrated spatial data on their locations, make it necessary to use modern device to obtain accurate data on moving nomads. Moving nomads change their location in order to find better positions for their livestocks in some seasons and this specifications, implies the significance of registering their spatial information and applying them. This paper discusses the design and development of The SCI developed this system and mobile mapping system for collecting geodemographic data on nomads. IT is a Pocket PC equipped with GPS and was used the Socio-Economic census of nomad in June and July 2008 in 27 provinces in Iran with the area of 1556812 Km2. Moreover, this paper discusses the establishment of spatial database of 15000 smallest nomadic divisions with the capability of displaying multimedia information about these divisions (groups) including high quality photo, movie and nomad's dialects along with questionnaire information. Modeling of distributions of nomads, tribes and clans in summer territories according to the levels of the nation's administrative divisions by using GIS as well as control of nomadic coverage of census, time and cost saving and easy accesses to further information, are some other features of this developed system.
    Keywords: Moving nomad census, spatial information, pocket pc, global positioning system, mobile GIS
  • Zeinab Latifi *, Mohammad Bameni Moghadam Page 51
    Control charts are primary tools for statistical control of process that can be designed with simple methods such as Shewhart control chart or other statistical criteria or economical criteria. Economic design of control charts involves the determination of the sample size (n), the time interval between samples (h), and the coefficient of the control limits (k).Most of the designed models for the control charts are used to maintain the current levels of the process quality. Weheba (1996) developed a proactive model that can be used to process improvement. However, this model involved the economic design of single control charts (x bar or S). In practice, two charts are employed to monitor the process one for monitoring changes in mean of process and the other for monitoring changes in dispersion of process. Therefore, we first consider Weheba’s proactive model and then we study it’s extension that extended by Epprecht (2007). Epprecht proactive model (2007) is in relation to joint process average and dispersion control chart monitoring. Finally we consider the obtained model optimization. Optimization indicates locating the optimum control chart design parameters that minimize the Net Present Cost (NPC) per unit time. Then this optimization and Epprecht proactive model application is illustrated through an example.
    Keywords: process improvement, proactive model, optimization
  • M. Sanei Tabas, G. R. Mohtashami Borzadaran *, M. Amini Page 75
    In this paper, Renyi entropy and its properties is discussed. Finding density that maximizes the Shannon entropy under known constraints, is expressed in Kagan et al. (1973). In this paper, we obtain properties and characterization results of maximum Renyi entropy under certain constraints.
    Keywords: Shannon entropy, Renyi entropy, Tsallis entropy, maximum entropy, maximum Renyi entropy, information measures
  • Asieh Rashidinejad *, Hamid Reza Navvabpour Page 89
    In economics and other social sciences, researchers are interested in modeling panel data where sample units iteratively are observed in different occasions. One application of panel data is the estimation of change mean rate of response variable over time. In all surveys especially panel surveys, nonresponse is a serious problem that mostly occurs in social science and medical data. This type of study usually encounters attrition in second wave and the waves after. Nonresponse causes bias and reduces efficiency of estimates. For adjusting this problem in panel survey, there are different “imputation” and “weighting” methods. One of the imputation methods is EM algorithm. In this article after introduction initial concept of panel survey, type of missingness in panel surveys and missing mechanisms, EM algorithm is introduced as a method of imputing missing data. Then by using of British Household Panel Survey data, EM algorithm imputation method is compared with two imputation methods in view of different criteria. Results show when correlation between two waves is high, EM algorithm has better performance than the others.
    Keywords: Panel survey, nonresponse, attrition, incomplete data, complete data, EM algorithm, new sample imputation, mean of similar observations imputation
  • Trans By: Shirin Golchi*, Sanaz Mohandesi Page 109
    For the past 25 years, methodological advances have been made in missing data treatment. Most published work has focused on missing data in dependent variables under various conditions. The present study seeks of fill the void by comparing two approaches for handling missing data in categorical covariates in logistic regression: the expectation-maximization (EM) method of weights and multiple imputations (MI). Sample data are drawn randomly from a population with known characteristics. Missing data on covariates are simulated under two conditions: missing completely at random and missing at random with different missing rates. A logistic regression model was fit to each sample using either the EM or MI approach. The performance of these two approaches is compared on four criteria: bias, efficiency, coverage, and rejection rate. Results generally favored MI over EM. Practical issues such as implementation, inclusion of continuous covariates, and interactions between covariates are discussed.
    Keywords: For the past 25 years, methodological advances have been made in missing data treatment. Most published work has focused on missing data in dependent variables under various conditions. The present study seeks of fill the void by comparing two approaches