فهرست مطالب

مدیریت نظامی - پیاپی 47 (پاییز 1391)

فصلنامه مدیریت نظامی
پیاپی 47 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس خورشیدی، رضا قربانی صفحات 11-34
    مقاله حاضر به بررسی عوامل و شاخص های موثر در رهبری و فرماندهی، فرماندهان نیروی زمینی، و ترتیب اولویت عوامل و شاخص های مذکور و در نهایت ارائه الگوی مطلوب رهبری و مدیریت از دیدگاه فرماندهان و مدیران عالی این نیرو پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، از نوع پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری مورد پژوهش حاضر را همه فرماندهان و مدیران عالی نیروی زمینی تشکیل می دهد. برای انتخاب گروه نمونه معرف با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 100 نفر مشتمل بر 40 فرمانده و 60 مدیر انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، یک پرسش نامه 140 سوالی است که توسط پژوهشگر آن را به مدد تئوری های رهبری و مدیریت و بررسی یافته های پیشین گردآوری شد و سپس براساس فن دلفی در سه مرحله برای متخصصان ارسال گردید و در نهایت به وسیله آزمون تحلیل عاملی از نوع تجزیه به مولفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقدار اعتبار کل تست برابر 99/0 بود.
    برون داد اولیه نشان می دهد که دترمینان ماتریس همبستگی عددی غیر از صفر و نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری در سطح کمتر از 0001/0 معنادار است. برونداد عامل های شش گانه استخراج شده با روش PC با استفاده از شیوه واریماکس دوران داده شده و مجموعه ماده هایی که به طور مشترک با یک عامل همبسته بودند تشکیل یک پاره تست داده اند. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عوامل موثر در رهبری و مدیریت، فرماندهان نیروی زمینی مشتمل بر شش عامل است؛ عامل اول؛ سلامت معنوی (51%(با 33 شاخص، عامل دوم؛ سلامت روانی (9/7%) با 23 شاخص، عامل سوم؛ توانایی تخصصی (2/3%) با 35 شاخص، عامل چهارم؛ توانایی رهبری (2/2%) با 21 شاخص، عامل پنچم؛ توانایی بلوغی (8/1%) با 11شاخص و عامل ششم؛ توانایی عمومی (6/1%) با 8 شاخص مشخص شد. در نهایت این شش عامل 68 درصد واریانس کل رهبری و مدیریت فرماندهان نیروی زمینی را تبیین کرد.
    کلیدواژگان: رهبری، مدیریت، فرماندهی، سلامت معنوی، سلامت روانی، توانایی تخصصی، توانایی رهبری، توانایی بلوغی و توانایی عمومی
  • ناصر عباس زاده صفحات 35-70
    دانشگاه امام علی (ع) به منظور ارتقای نظام آموزشی خود، توسعه و به کارگیری یادگیری الکترونیکی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود لحاظ کرده است. یکی از عواملی که نقش موثری در انتقال از آموزش سنتی به نظام یادگیری الکترونیکی دارد اعضای هیات علمی دانشگاه هستند. لذا در این مقاله سعی شد نگرش اعضای هیات علمی نسبت به یادگیری الکترونیکی بررسی شده و همچنین موانع و انگیزاننده های آن از دیدگاه آنها مشخص گردد. در پژوهش حاضر آزمودنی ها شامل اعضای هیات علمی دانشگاه بوده و همچنین روش تحقیق آن با استراتژی کمی و از طریق طرح اکتشافی اجرا گردیده است. ابزار استفاده شده برای گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های میشرا و پاندا بوده است. برای تجزیه و تحلیل آماری نیز از روش های تحلیل واریانس و تحلیل آرایش رتبه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که استفاده گسترده از ابزارهایی مانند رایانه و پیام نگار ارتباط زیادی با نگرش-های مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که از دیدگاه استادان مهم ترین موانع و انگیزاننده ها به ترتیب دسترسی کم به اینترنت و شبکه در دا-اف و پهنای باند بهتر اینترنت در محل کار بوده اند.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، نگرش، موانع، انگیزاننده
  • غلامرضا عباسیان صفحات 71-94
    اگرچه آموزش و یادگیری تداعی گر دو روی یک سکه است، بسته به نوع سبکی که معلم در فرآیند آموزش و یادگیرنده در فرآیند یادگیری اتخاذ می کند، می توان به این دو پدیده متناظر از منظر متفاوت نگاه کرد. از طرفی لحاظ متغیری به نام «بافت آموزشی» که مختصات خود را دارد و فرض می شود که بر نوع سبک اتخاذی هر دو گروه تاثیر بگذارد، در این میان حائز اهمیت است. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش بررسی انطباق یا افتراق سبک های تدریس و یادگیری استادان و دانشجویان از یک طرف، میزان انطباق و افتراق سبک ها با لحاظ بافت آموزشی نظیر بافت نظامی و غیرنظامی از طرف دیگر بوده است. در این راستا، 32 استاد زبان انگلیسی و 72 دانشجوی زبانآموز از دو بافت متمایز دانشگاهی یعنی از دانشگاه امام علی(ع) به عنوان محیط نظامی و از یک دانشگاه غیر نظامی تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه (به عبارتی هر چهار گروه؛ دو گروه استادان شاغل در محیط نظامی و دو گروه دانشجوی نظامی و غیرنظامی) به پرسش نامه متمایز و معطوف به ارزیابی سبک های تدریس و یادگیری پاسخ دادند. تجزیه و تحلیلتطبیقی- مقابله ای داده ها نشان داد که این سبک های تدریس استادان و سبک های یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. بدین معنا که علی رغم وجود پاره ای تفاوت ها در اعمال سبک ها، هماهنگی و انطباق نسبتا مطلوبی بین سبک های استادان و دانشجویان هر بافت آموزشی به طور جداگانه و استادان هر دو موقعیت در مقایسه با یکدیگر وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که برخلاف سایر مولفه ها و متغیرهای شخصیتی انسان، سبک های تدریس و یادگیری چندان از عوامل محیطی متاثر نمی شوند.
    کلیدواژگان: آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، سبک های تدریس، سبک های یادگیری، موقعیت و بافت آموزشی
  • ناصر پورصادق، سعید علوی وفا، محمدرضا خراشادی زاده صفحات 95-134
    مقاله حاضر پس از بیان مختصری در خصوص نقشه های شناختی فازی به عنوان روش تسهیلکننده تصمیم و تجزیه و تحلیل سیستم ها، به کاربرد آن در مخاطرات امنیتی در حیطه حاکمیت دولت ها پرداخته و به شکل خاص و موردی، مخاطرات امنیتی سوریه را بررسی می کند. مخاطرات امینتی به وجود آمده در سوریه به عنوان یکی از بازیگران اساسی منطقه و خط مقدم مقاومت اسلامی اهمیت فوقالعاده ای دارد. مسئله مورد بررسی در این مقاله، شبیه سازی برهمکنش عوامل موثر بر مخاطرات امنیتی و تهدیدکننده ثبات و امنیتی و همچنین پایداری و قدرت حاکمیت دولت است که در محیط تقابل و فتنهانگیزی جهان غرب به سردمداری آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مبادرت به ایجاد اغتشاش و ناآرامی در ارکان مختلف کشور سوریه می کنند. تبیین و شبیه سازی نیروهای کنشگر در محیط تقابل برای شناسایی تاثیرات آن، نه تنها یک ضرورت انکارناپذیر است بلکه یک نیاز حیاتی برای کمک به رهبران، سیاستمداران و متولیان حوزه های امنیتی دفاعی کشورهای مستقل به ویژه جریان دفاعی- امنیتی جبهه مقاومت است. شاید بتوان اظهار داشت تصمیمات روزمرهای که تا چند دهه قبل به سادگی قابل اتخاذ بودند، امروزه به معادلات و نامعادلاتی چند وجهی بدل گردیده اند. این امر در تمامی حیطه های اجتماع بشری از امنیت و سیاست گرفته تا اقتصاد و فرهنگ به چشم می خورد. با توجه به این ابهامات غالب و متغیر های فراوان اثرگذار بر میادین تصمیمگیری، استفاده از روش های مبتنی بر ریاضیات و سیستم های خبره نظیر روش نقشه های شناختی فازی راهکار نوینی برای شفافتر کردن محیط غبارآلود حاکم بر تصمیمات امنیتی و دفاعی است. در این پژوهش ابتدا پس از معرفی و تبیین نقشه شناخت فازی، نیروها و مولفه های فعال و موثر بر فضای غالب بر بحران سوریه را شناسایی کرده و سپس سعی می شود با استفاده متدلوژی نقشه شناخت فازی عوامل موثر بر ثبات و امنیت سوریه را تبیین کرده و سپس تجزیه و تحلیل و ارزیابی کرد. در این مسیر با اتخاذ برخی سناریوهای محتمل پیامدهای ناشی از آن بر سایر مولفه ها و متغیرهای بحران سوریه به طور منطقی و شکلی را پیشبینی خواهیم کرد. روش پژوهش توصیفی-زمینهای بوده و به دلیل فرایند طولانی مصاحبه و پرسش نامه باز امکان تمامشماری میسر نبوده و بر اساس پنل خبرگی مبادرت به متغیر های موثر بر ثبات و امنیت سوریه کرده و با تکیه بر تکنیک نقشه شناخت فازی شبیه سازی کنش کنشگران انجام شده است.
    کلیدواژگان: مخاطرات سوریه، مولفه های موثر بر امنیت و ثبات، بیثباتی، نقشه شناخت فازی، معادله استنتاجی و حدی
  • سیدعباس ابراهیمی، اصغر محمدی فاتح، ابراهیم حاجی پور صفحات 135-162
    امروزه، استفاده از مدیریت دانش به عنوان یک دارایی راهبردی، بسیار باب شده است. از این رو، مدیریت دانش از نظر بسیاری از اندیشمندان اهمیت خاصی دارد. تمام پژوهش های مدیریت دانش، سعی دارند چرخه 4 حلقه ای مدیریت دانش را ارتقاء دهند. این پژوهش هم یکی از حلقه های اصلی مدیریت دانش یعنی تسهیم دانش را هدف گرفته است. برای این منظور به بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل کارکنان در به اشتراک گذاشتن دانش در دانشگاه تربیت مدرس پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان دانشگاه تربیت مدرس مستقر در شهر تهران بوده است و نمونه مورد بررسی این پژوهش 171 نفر از این کارکنان است. آزمون های اصلی مورد استفاده در این پژوهش رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون است. نتایج حاصل از گردآوری پرسش نامه از بین کارکنان نشان می دهد که ابعاد سه گانه اعتماد سازمانی (اعتماد به قابلیت های سازمان، اعتماد به انسجام سازمان و اعتماد به خیرخواهی سازمان) هر کدام تاثیر مثبتی بر تمایل کارکنان در تسهیم دانش دارد. دلالت های ضمنی این پژوهش این است که در سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه های نظامی هم می توان از نتایج آن بهره گیری کرد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، اعتماد سازمانی، تسهیم دانش، اعتماد به قابلیت های سازمان، اعتماد به انسجام سازمان، اعتماد به خیر خواهی سازمان
  • اسلام ناظمی، وحید نادری درشوری صفحات 163-184
    یکی از مراحل استقرار سامانه برنامه ریزی منابع سازمان در نیروهای مسلح، ارزیابی آمادگی آنها برای پذیرش این سامانه هاست. طی این مرحله آمادگی سازمانی از نظر ابعاد ساختاری، مدیریتی، انسانی و... بررسی شده و مشکلات احتمالی استقرار آن شناسایی و رفع می گردد. با شناسایی شاخص های موفقیت نه تنها می توان مشخص کرد که در مقایسه با نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در زمینه پیاده سازی سامانه های مذکور، در چه رتبه ای قرار داریم؛ بلکه می توان با برنامه ریزی راهبردی، گام های بلندی برای موفقیت در استقرار این سامانه ها برداشت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است؛ با انتخاب محورها و شاخص های پیشنهادی (از طریق مطالعات کتابخانه ای، نظرات خبرگان و مطالعه نمونه های اجرا شده) آغاز شده و پس از تهیه پرسش نامه و ارسال به جامعه نمونه مد نظر و تجزیه و تحلیل پرسش نامه های بازگشتی، محور ها و شاخص های پیشنهادی، مورد تایید آماری قرار گرفته است که نتیجه اقدامات انجام شده آن تعیین محورها و شاخص های کلیدی و اثرگذار در ارزیابی آمادگی نیروهای مسلح و ارائه الگوی پیشنهادی برای ارزیابی آمادگی آنها در سه محور راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی و معرفی طرح های آماده سازی نیروهای مسلح ج. ا. ا برای استقرار این سامانه ها است.
    کلیدواژگان: شاخص، ارزیابی، آمادگی، برنامه ریزی منابع سازمان، نیروهای مسلح
|
  • Abbas Khorshidi, Reza Ghorbani Pages 11-34
    This study investigated effective parameters in the leadership and management among commanders of the Army ground Force, hierarchy of each criterion and ultimately proposal of a desirable leadership and management model from the respective commanders and senior managers’ perspectives. Characterized as an applied and field study, the research employed the participation of the 100 commanders and senior managers selected based on stratified sampling and given the sample size formula (i.e. 40 and 60 commanders and managers, respectively). A 140-item researcher-made questionnaire was sent to the participants in three phases as required by Delphi technique. Both factor analysis and Cronbach alpha correlational analysis were run to validate the instrument, revealing an index of. 99. Furthermore, correlation of determining matrix showed different from. test result showed less than 0/0001 as significant level. Principal component (PC) analysis based on varimax rotation showed common factors correlating a lot built up a single trait. In general, FA revealed six factors including spiritual health (%51 of 33 factor loading), psychological health (%7.9 of 23factor loading), professional capability (%3.2 of 35 factor loading), leadership capability (%2.2 of 21 factor loading), maturation (%1.8 of11 factor loading) and general ability (%1.6 of 8 factor loading) altogether build up %68 of the common variance of the leadership and management.
    Keywords: leadership, management, commanding, spiritual health, psychological health, professional capability, leadership capability, maturation, general ability
  • Nasser Abbaszadeh Pages 35-70
    In a bid to improve its educational system, Imam Ali Military University has put e-learning development and use in its priority list. Meanwhile, academics are believed to play a crucial role in shifting from traditional learning to e-learning; a motive behind investigating their prospective along with the respective limitations and motivators. As an exploratory and quantitative study, the research took the advantages of their contribution in answering two separate questionnaires. The collected data were analyzed based on ANOVA and rank distribution analysis. The findings revealed that wider use of computer and e-mail communications positively correlates with elearning. Meanwhile, lower access to internet and high-speed internet network are identified as the most limiting and motivating factors, respectively.
    Keywords: E, learning, Attitude, Limitations, Motivators
  • Gholam, Reza Abbasian Pages 71-94
    Though teaching and learning associate two sides of one coin, each is assumed to be approached stylistically in different ways by teachers and learners as far as the issues of teaching and learning styles are concerned, respectively. In line with this perspective, this study is an inquiry into the extent to which language teachers and learners’ teaching-learning styles match or vary, particularly in the light of the educational setting (military vs. nonmilitary) in which they are involved. To this end, 32 EFL teachers and 72 learners doing their language teaching and learning careers from the two different EFL settings in Iran were selected. Each group received its respective questionnaire addressing teaching and learning styles. Cross comparative analysis of the data showed that neither teachers-teachers and learners-learners nor teachers-learners from both settings do recruit much different styles in the process of teaching and learning. It means that neither do the teachers’ teaching styles nor the learners’ learning styles differ to a great extent, if not completely match.
    Keywords: EFL teaching, learning, teaching styles, learning styles, perceptions of teaching, learning
  • Nasser Poursadegh, Saeid Alavi Vafa, Mohammad, Reza Khorashadizadeh Pages 95-134
    To describe Fuzzy cognitive Map (FCM) as a facilitator of system decisionmakings and analyses, this study addresses its application in security threats against states’ sovereignty, in particular that of Syria. Such threats against Syria, one of the key players in the region and the Islamic resistance battle front, are of crucial strategic significance. This study, in fact, simulates the interaction of effective operators in Syrian security threats, resistance and authority, which causes disorder and violence in various administrative cycles in an atmosphere of confrontation and seditiousness of the western world led by the U.S.A and Zionist regime. A study like this deemed unavoidable and a determining requirement aiming to aid the leaders, politicians and authorities active in the field of defensive security among the independent states, specially within the defensive- security process of the resistance field. Those common decisions which could be made so easily in the past have now changed into multi-dimensional equations covering all areas of human security ranging from security to economy and culture. given the ambiguities and multiple variables involved, application of mathematical approaches and professional systems such as FCM could appear as an innovation to make the dull atmosphere transparent. That was why this study attempted to first describe the FCM methodology and second defect the parameters intensifying Syrian dilemma and then approach the latter through the former. To do so, certain possible scenarios leading to the respective consequences and the variables intensifying Syrian dilemma are forecast in which the variables are investigated based on panel of experts in a descriptive- field research design employing an FCM framework.
    Keywords: Syrian threats, security variables, stability, FCM, inferential equation
  • Sayyed Abbas Ibrahimi, Asghar Mohammadi, Fateh, Ibrahim Haji, Pour Pages 135-162
    Nowadays, knowledge management (KM) as a strategic property is very common, having made KM particularly significant for many scholars. That is why many of the respective projects focus on improving its four cycle process. In line with this trend, this study concentrated on knowledge sharing as one of the cycles in Tarbiat Modarres University from which 171 staff members participated in the study. Employing regression and Pearson correletional analysis, the study revealed that tripartite dimensions of organizational confidence (i.e., capability: integrity and goodness) have positive effects on the tendency of staff members to share knowledge. The findings may also be generalisable to other universities including the military ones.
    Keywords: KM Organizational Confidence, knowledge sharing, organizational capacity, integrity, goodness
  • Islam Nazemi, Vahid Naderi, Darshouri Pages 163-184
    Evaluation of readiness to implement ERP in military settings is one of the stages of the system application; readiness in terms of structural, management and human dimension and the limitation looming ahead. Not only can a study like this reveal the rank of Iranian Military Organizations in ERP implementation compared to the developing countries but it can also facilitate effective steps to implement the systems in light of strategic planning. As an applied – descriptive research, this study was initiated with selecting certain proposed criteria leading to development of a questionnaire attempted by the sample population. The respective statistical analysis revealed identification of certain effective criteria in the evaluation process. Ultimately, the process led to proposing a model of evaluation accommodating three strategic, tactical and operational dimensions and then introducing readiness plans for the Iranian Military organizations to implement the system.
    Keywords: criteria, Evaluation, Readiness, ERP, Military Forces