فهرست مطالب

دانش انتظامی خراسان جنوبی - سال دوم شماره 2 (پیاپی 5، تابستان 1392)

نشریه دانش انتظامی خراسان جنوبی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 5، تابستان 1392)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/09/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سلیمان اژگان* صفحه 9
    احساس امنیت به عنوان یک پدیده روانشناختی و اجتماعی، تحت تاثیر تجربه های مستقیم و غیرمستقیم افراد از شرایط متفاوت اجتماعی است که انسان ها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن هستند. اعتماد اجتماعی و نمود آن در ارتباط با مقولاتی نظیر پیشگیری و کاهش جرائم، خشونت و تضاد در یک جامعه، سوء مصرف مواد مخدر، خودکشی و بسیاری از معضلات اجتماعی نشان از رابطه تنگاتنگ مابین مولفه های اعتماد اجتماعی با فضاسازی امنیت اجتماعی در جامعه دارد. از این رو در این پژوهش به بررسی رابطه مابین اعتماد اجتماعی و احساس امنیت درمناطق مرزی هنگ نهبندان پرداختیم. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بوده، جامعه آماری مورد بررسی گروه مرزنشینان ساکن در مناطق مرزی هنگ مرزی نهبندان بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی 97 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن بر مبنای نظرات متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آزمون آلفا کرونباخ در 20 نمونه، خارج از جامعه آماری مورد ارزیابی قرارگرفت و معادل 81/0 به دست آمد نتایج نشان دهنده ی این موضوع است که هر گاه با روش های مختلف میزان اعتماد مرزنشینان را بالا ببریم به تبع میزان امنیت در منطقه با مشارکت بیشتر مرزنشینان بالاتر رفته و به تبع به نیروهای مرزبان که نقش تامین امنیت در منطقه را دارا هستند بسیار کمک خواهد کرد تا به مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بپردازند و در کنار آن در حجم وسیع شاهد کاهش جرائم در سطح منطقه خواهیم بود. همچنین در این پژوهش مشخص گردید بین برخی از شاخص های اعتماد اجتماعی با امنیت مرز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و بین برخی دیگر ارتباط معناداری وجود ندارد. می توان اظهار نمود تاثیر متغیر مستقل (اعتماد اجتماعی) بر متغیر وابسته (امنیت مرزها) در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، امنیت، مرزنشینان هنگ مرزی نهبندان، کاهش جرم
  • مصطفی شیرمهنجی*، سمیه رمضانی صفحه 27
    بازارچه های مرزی، به عنوان یکی از اهرم های مهم در ایجاد اشتغال، بالا رفتن سطح درآمد مردم بومی منطقه، رفاه شاغلین و...، پیوسته تاثیر قابل توجهی بر فعالیت های اقتصادی کشور داشته اند و به عنوان یک منبع ایجاد شغل، از تمایل افراد به روش های غیرقانونی تجارت و صادرات کالا در مناطق مرزی جلوگیری نموده اند. به این لحاظ تامین امنیت نظامی در این بازارچه ها، برای حفاظت از جان و مال افراد شاغل در این مناطق و تشویق آن ها به سرمایه گذاری بیشتر و گسترش بازارچه ها اهمیت دارد، که خود زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم می آورد. لذا هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین حضور نیروی های نظامی در مناطق مرزی بر ایجاد اشتغال در بازارچه مرزی میل 78 استان خراسان جنوبی (شهر بیرجند) است. روش استفاده در این تحقیق تحلیلی است که به این منظور پرسشنامه ای تهیه و بین افراد شاغل در بازارچه ها، تجار و کارگزاران بازارچه ها، افراد بومی و تعدادی از نیروی های مرزی در این مناطق توزیع گردیده است. نمونه مورد بررسی 75 نفر از این افراد می باشند که به صورت تصادفی انتخاب شده و حدود 59 پرسشنامه جهت آنالیز وارد تحقیق شده اند. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با کمک نرم افزار spss و با روش های آمار توصیفی و استنباطی و روش همبستگی پیرسون صورت گرفته است. پرسشنامه محقق ساخته شامل 28 سوال است و ضریب آلفای کرونباخ 74/0به دست آمده است. نتایج بررسی نشان داد که امنیت نظامی در مناطق مرزی از جمله بازارچه های مرزی، رابطه معناداری و مثبتی با ایجاد اشتغال مستقیم، اشتغال غیرمستقیم و اشتغال سالم دارد اما با بحث اشتغال ناسالم رابطه معنادار و معکوس را بیان می کند.
    کلیدواژگان: امنیت، نیروی انتظامی، اشتغال، بازارچه مرزی میل 78
  • محمد اکبری بورنگ*، اسدالله زنگویی صفحه 39
    چنانچه بخواهیم به علت مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح در ایران بنگریم، باید به ابعاد اجتماعی موضوع و بحث رفتارها و هنجارهای رایج در جامعه و ضرورت اصلاح و تغییر رفتار بپردازیم. از آن جا که شناخت عوامل و زمینه های ایجادکننده حادثه به ویژه باورها در ارتباط با افراد انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این پژوهش با هدف بررسی باورهای افراد در ارتباط با علت تصادفات طراحی و اجرا گردیده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده این پرسشنامه علت تصادفات را از سه بعد راننده، قضا و قدر و شانس و سایر عوامل (جاده، کیفیت ماشین و. .) مورد بررسی قرار می دهد. بعد از تدوین به منظور اجرا، پایایی و روایی ابزار مورد بررسی قرار گرفت و بعد از انجام اصلاحات و اطمینان از اعتبار ابزار، پژوهش اجرا گردید. به منظور تحلیل داده های به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون t) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که آزمودنی ها تمامی عوامل راننده، تقدیر و عوامل دیگر (جاده و ماشین) را از علل بروز سوانح رانندگی دانسته و همه این عوامل را تا حدی در بروز سوانح رانندگی موثر دانستند. در بررسی باور نسبت به بروز سوانح رانندگی بر حسب جنسیت تفاوت معناداری مشاهده شد، آزمودنی های ساکن روستا در مقایسه با ساکنان شهر بر این باور بودند که تقدیر عامل موثرتری در بروز سوانح رانندگی است ضمن اینکه این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نشد. بین سن و باور به اینکه راننده عامل اصلی بروز سوانح رانندگی است رابطه معنادار مثبتی مشاهده شد. در بررسی باور نسبت به علت بروز سوانح رانندگی بر حسب تحصیلات آزمودنی ها نیز تفاوت معناداری در عامل تقدیر مشاهده شد.
    کلیدواژگان: امنیت جاده ای، سوانح رانندگی، باورهای افراد، خراسان جنوبی
  • حسین یحیی زاده*، بهزاد خدری صفحه 49
    سرمایه اجتماعی شامل نهادها، هنجارها، اعتماد، آگاهی و بسیاری موارد دیگر می باشد که بر روابط و تعاملات میان افراد حاکم است. امنیت اجتماعی ناظر بر تدارک سلامت افراد جامعه در مقابل اقدامات خشونت آمیز و رفع دغدغه های ذهنی شهروندان است. هدف پژوهش حاضر تبیین این دو مفهوم و نیز چگونگی ارتباط این دو متغیر (سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی) در بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایش بوده و داده های مورد نظر با پرسشنامه گردآوری شده که بر اساس روش نمونه گیری کوکران 265 نفر انتخاب شدند. برای سنجش سرمایه اجتماعی از مولفه-های اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی و برای سنجش امنیت اجتماعی از 22 گویه در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد همبستگی معنی داری بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی در بین دانشجویان دختر وجود دارد. نتایج آماره همبستگی پیرسون ما بین دو متغیر با مقدار ضریب 941/0 r = (رابطه معنی دار) در سطح اطمینان 99 درصد به تایید رسید. این رابطه مثبت است یعنی با افزایش میزان سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی نیز متقابلا افزایش می یابد. همچنین نتایج رگرسیون نشان می دهد که عنصر اعتماد بیشترین همبستگی را با امنیت اجتماعی دارد. و سپس به ترتیب مشارکت، آگاهی و سپس انسجام اجتماعی تاثیرگدار هستند.
    کلیدواژگان: سرمایه احتماعی، امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، آگاهی اجتماعی
  • غلامرضا خوشفر، راضیه محمدی*، آرزو محمدی، عفت پرورش، محبوبه سالار صفحه 65
    صنعت گردشگری امروزه از جایگاهی برجسته در رشد و توسعه ی پایدار کشور برخوردار است، این امر حائز اهمیت می باشد که وجود گردشگری پویا و فعال در هر اجتماعی مستلزم وجود عوامل متعددی می باشد که یکی از این عوامل امنیت و به ویژه امنیت اجتماعی می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش امنیت اجتماعی در توسعه گردشگری در تفرجگاه های استان خراسان جنوبی انجام شده است. محدوده مورد مطالعه پژوهش حاضر عبارت است از آن دسته از تفرجگاه های استان خراسان جنوبی که مطابق آمارها دارای بیشترین تعداد گردشگر بوده است. از آنجا که در مطالعات گردشگری چارچوب دقیقی برای نمونه گیری گردشگران وجود ندارد روش نمونه گیری مورد استفاده در دسترس می باشد. 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تکنیک مورد استفاده جهت گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه همراه با مصاحبه می باشد. ابزار مورد استفاده جهت تحلیل داده ها استفاده از نرم افزار 16 spss می باشد. نتایج حاصل از تبیین داده ها نشان داد که میزان احساس امنیت اجتماعی گردشگران در سطح زیاد (3.45 از 5) قرار دارد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که رابطه معنی داری بین رضایت گردشگران از نقش نیروی انتظامی (سطح معنی داری 0.001) احساس امنیت اجتماعی وجود دارد. و به دنبال آن بین احساس امنیت اجتماعی گردشگران بازدیدکننده از مقاصد گردشگری و تفرجگاهی استان خراسان جنوبی با تمایل به سفر مجدد به این استان رابطه معنی داری وجود دارد. همچین رضایت از نقش نیروی انتظامی نیز در تمایل به سفر مجدد به این منطقه نقش معنی داری دارد. این در حالی است که از نظر گردشگران حضور فیزیکی پلیس در میزان احساس امنیت اجتماعی آن ها اثر معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: گردشگری، توسعه، امنیت اجتماعی، خراسان جنوبی، نیروی انتظامی
  • الهه کاوسی*، محمد معتمدی صفحه 87
    برنامه ریزی پیش از وقوع بحران از مسائل مهمی است که امروزه پیش روی مدیران شهری قرار دارد، لازم است مدیریت شهری به منظور کاهش اثرات سوء بحران های شهری برای ارتقاء توانایی های خود به طور مستمر تلاش نماید. در سال های اخیر احداث پایگاه های مدیریت بحران در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است. یکی از موارد قابل توجه قبل از احداث این پایگاه ها، انتخاب مکان جغرافیایی مناسب برای استقرار این نوع کاربری است. مکانی که در شرایط بحرانی محلی ایمن برای پایگاه باشد و همچنین در جهت کارایی هرچه بیشتر پایگاه موثر واقع شود. این پژوهش با ارائه الگوی مناسب به دنبال مکان یابی بهینه پایگاه های مدیریت بحران در شرایط وقوع زلزله با تاکید بر عوامل کالبدی در شهر بیرجند می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی– تحلیلی است. در مرحله نخست به شناسایی عوامل موثر بر مکان گزینی پایگاه ها، پرداخته شد، سپس با استفاده از نرم افزار GIS و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وپس از طی کردن مراحل جمع آوری داده، تهیه نقشه فاصله لایه های اطلاعاتی، طبقه بندی و ارزش گذاری درونی لایه ها ودر نهایت وزن دهی و همپوشانی لایه های ارزش گذاری شده به اولویت بندی زمین های شهر بیرجند برای ایجاد پایگاه های مدیریت بحران در شرایط وقوع زلزله پرداخته ایم. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق مشاهده میدانی، مطالعه طرح های جامع و تفضیلی شهر بیرجند به دست آمده است. در نهایت زمین های این شهر را به پنج دسته خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف، خیلی ضعیف تقسیم بندی کرده ایم که نتیجه در قالب یک نقشه ارائه گردیده است. پس از تطابق این نقشه با واقعیت زمینی، زمین-های دسته خوب، خیلی خوب برای ایجاد پایگاه های مدیریت بحران در شرایط وقوع زلزله مناسب تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: مکان یابی، مدیریت بحران، زمین لرزه، سیستم اطلاعات جغرافیایی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی
  • مفید شاطری، زینب غلامی، فرشته شریفی، سمیره تاسا صفحات 109-123
    نزدیک به سه دهه است که آپارتمان نشینی با همه محاسن و معایبی که دارد در کشور ما متداول گردیده است. ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانه های تک واحدی، امنیت بیشتر در مجتمع های مسکونی، توان مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار می روند که بر توسعه آپارتمان-نشینی تاثیر مستقیم می گذارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی سنجش رضایتمندی در واحدهای آپارتمانی از دیدگاه ساکنین آن در شهر بیرجند انجام گرفت. جهت انجام این کار، ابتدا مطالعات انجام شده پیرامون آپارتمان نشینی و مسائل مربوط با مجتمع های مسکونی مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که آپارتمان نشینی یکی از الگوهای زندگی شهر نشینی است، جهت تنظیم چهارچوب نظری، از نظرات جامعه شناسان شهری برای بررسی زندگی آپارتمان نشینی استفاده شده است. پرسشنامه ها در منطقه 2 بیرجند، که دارای مجتمع های مسکونی آپارتمانی بیشتری می باشد تکمیل گردید. متغیرهای مستقل در تحقیق حاضر عبارتند از: روابط همسایگی، ویژگی های کالبدی، تسهیلات مجتمع، دید و منظر، امنیت و بهداشت. متغیر وابسته عبارتند از: احساس رضایتمندی. یافته-ها نشان می دهد که معیارهای رضایتمندی دراحساس رضایتمندی آپارتمان نشینان منطقه 2 نقش موثری دارند
    کلیدواژگان: آپارتمان نشینی، رضایتمندی، شهروندی
|
  • S.Azhgan* Page 9
    Social Security is comprised of several components of which social trust has been recognized as the most effective in promoting or decreasing sense of security in any society. Sense of security as a psychological and social phenomenon influenced by direct and indirect experiences of people from different social conditions that People need them to achieve a healthy life and continuity of social relationships. Issues such as social trust in relation to the prevention and reduction of crime, violence and conflict in a society, drug abuse, suicide, and many social problems demonstrate the close relationship between social trust component and the society security atmosphere. Hence, this study examined the relationship between social trust and sense of security in Nehabndan border legion. The research has been descriptive. The research population were those inhabitants in the border regions in Nehbandan that by using Cochran's formula and random sampling, 97 of them were selected. The research instrument was a questionnaire that its validity was evaluated based on experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha test in 20 samples out of the population and it was 0.81. Results indicate that whenever frontiersmen’s trust would be elevated, they participate more in security establishment and consequently, combating drug trafficking could be done more effectively. All will end in decreasing criminal behaviors throughout the society. Also this study clarified that there is a positive correlation between some of the components of social trust and border security while this relationship was not significant with the other components. So, it could be claimed that social trust as independent variable has a great influence on the border security as dependent one.
    Keywords: Social Trust, Security, Nehbandan Border Legion Frontiersmen, Crime Decrease
  • M. Shirmehenji*, S. Ramezani (M.A.) Page 27
    Border markets as an important lever in creating jub opprtunites, soaring local people income, emplyees’ welfare etc. have a significant impact on the country economical activites and by being used as a job opprtuinity source, it can prevent from illigal trade and import in border areas. That’s why it is important to supply security need in these markets, to protect people’s life and properties and to convince others to investigate more and to expand theses markets which in turn can provide people with more job opprtunities. This study aims to determine the effect of police presence in border regions on the creating of job opprtunities in 78 mill morder markey of Southern Khorasan (Birjand). The research method is analytical. A questionnair has been developed and distributed among market workers, stockbrokers, local people and some of the border police. Seventy- five samples have been chosen randomly and around 95 questionnirs have been analused. SPSS software and Pearson regression method were used to analyse research data. The questionnair includes 28 questions and Corenbakh alpha was 0.74. Results indictes that there is a meaningful positive relationship between police security in the border regions and direct, indirect and legal job opprtunity creation but it’s reltionship with illegal occupations is meaningful and negative.
  • M. Akbari Boorang*, A. Zangooee Page 39
    If you want to investigate the cause of deaths and injuries in accidents, we have to observe the social dimensions of the issue and the prevalent behaviors and norms in the society and the necessity to perform behavior reform. Since recognizing causes and factors contributing in accidents especially beliefs in human beings is quite important, this study aims to analyze human beliefs’ role in accidents. This is descriptive research. A researcher made questionnaire has been used to collect data. The questionnaire investigates accidents from three dimensions, driver, chance and other factors such as road, car quality etc. The reliability and validity of the questionnaire have been verified and the necessary changes were also applied. Descriptive and inferential statistics (variance analysis, Pearson correlation and t test) were used to analyze data. Results show that the research subjects consider all factors including driver, chance and other (road and car) to some extent effective. While analyzing beliefs, a significant difference has been observed between male and female subjects. Residence of rural area put more credit for chance than those in urban areas though the statistical difference wasn’t significant. A positive relationship has been noticed between age and beliefs toward cause of accidents. Another significant difference obtained from the analysis was between subjects’ educational degree and their beliefs in chance as a factor contributing in the accident.
    Keywords: Road Security, Car Accidents, People's Beliefs, Southern Khorasan
  • H.Yahyazadeh*, B. Khadri Page 49
    Social capital includes oragnizations, norms, trust, knowledge and lots of other issues which dominate over the relationships and interactions among human beings. Social Security oversees the provision of public health and the elimination of violence against mental concerns of citizens..This study tries to determine these to concepts and also the relationship between social capital and social security among B.A. girl students of Azab university in Birjand. The research method was questionnaire survey and the data collected based on Cochrane sampling so 265 individuals have been chosen. To measure the components of social capital, social trust, social cohesion, social participation, social awareness have been used and social security has been investigated by of 22 items measured on a Likert format. The results show a significant correlation between the two variables of social capital and social security among female students. The results of Pearson correlation were confirmed between two variables with a coefficient of r= 0/491 (meaningful relationship) at the 99% confidence level. This is a positive relationship indicating that increasing social capital can results in social security. The regression results confirms that the trust is most correlated with social security. And then social participation, social awareness and social cohesion are effective, respectively.
    Keywords: Social Capital, Social Security, Social Trust, Social Awareness
  • Gh. Khoshfar, R. Mohammadi*, A. Mohmmadi, E. Parvaresh, M. Salar Page 65
    Today, tourism recognised as an industry has got a remarkable place in the sustainable development of the country. It has to be noticed that a dynamic tourism in each socaity calls for different factors including security issues and especially social security. Hence, in this study the impact of social security on turism development in Southern Khorasan promenade has been investigated. Domain of study includes all promenades which attract most of turists. As, there is no specfic frame work for turits sampling, the available samples have been chosen. In this way, 70 persons were chosen. Questionnairs and interview have been used. SPSS 16 software has been used for data analysis. Results show that turists feel high degree of security (3.45 ot of 5). Pearson regression shows taht there is a meaninigful relationship between turists satisfaction of the police force and feeling socail security (0.001). There is also a positive relationship between turists secrity feeling and the willingness toward visitng the place for the second times. And also the realtionship between satisfaction of police force and willingness toward visitng the place for the second time was meaningful and positive. howevert, turists emphasis that physacal presence of police force does not have a significamt effect on their social security feeling.
    Keywords: Turism, Development, Social Security, Southern Khorasan, Police Forec
  • E.Kavoosi*, M.Motamedi Page 87
    Pre-crisis planning is one the most important issues confronting civil managers. It is necessary for civil mangers to continue their efforts to be empowered in order to minimize the effect of civil crisis. In the recent years, establishment of crisis management basis has been the agenda of crisis management organization. One of the most important issues which needs to be emphasized is recognizing proper location for such establishment, being geographically suitable for this application. The location should be safe while the crisis strikes. By offering a proper pattern, this study seeks to optimize locating crisis management station while earthquakes happens emphasizing on physical factors. The research methods was descriptive- analytical. The first phase stresses on the factors which are effective in station locating. Then, via Arc GIS software. analytical hierarchy process (AHP), following to data collection, developing map of information layer distance, classifying and internal valuation of layers and ultimately, whitening and covering evaluated layers, Birjand’s lands have been prioritized to establish crisis management station. The necessary information has been collected via field observation and studying Birjand comprehensive plans. Finally, the investigated lands have been classified to 5 different classes: very good, good, average, poor, very poor. The results are presented in a map. Following to adjusting the map with the real lands, the good and very good lands have been chosen to be proper for establishing crisis management station if earthquake strikes.
    Keywords: Locating, Crisis Management, Earthquake, Geographical Information System, Analytical Hierarchy Process
  • M. Shateri, Z. Gholami, F. Sharifi, S. Tasa Pages 109-123
    Regardless of all its advantages and disadvantages, apartment living has been prevalent in the recent three decades. Population growth, lack of land to make houses, higher security of complexes, citizens’ financial power and lots of other results affect apartment living development directly. The present study has been conducted to verify the satisfaction level of apartment living from their inhabitants point of view in Brigand. To do so, first, the other studies with the same aim conducted before have been probed. As apartment living is one of the patterns of urban living, civil sociologists’ point of view have been regarded to develop the theoretical framework. Questionnaires were distributed in Brigand region 2 which owns more apartments. Independent variables are: neighbors’ relationship, physical elements, complex facilities, view, security and hygiene. Dependent variable is Satisfaction level. Results show that satisfaction criteria play effective role in satisfaction level of apartment dwellers in region 2 of Brigand.
    Keywords: Apartment Living, Satisfaction, Citizenship