آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۱۸۴۷۲
اخبار کشور
۱۴

یک روزنامه آلمانی: شورای امنیت علیه ایران ناکار آمد است

روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» روز دوشنبه نوشت: شورای امنیت سازمان ملل به زودی درباره ایران به مشورت خواهد پرداخت، اما امکانات این شورا دراین رابطه محدود است.

این روزنامه افزود: از یک سو چین و روسیه قصد دارند مناسبات اقتصادی نزدیک خود را با ایران حفظ کنند و از طرف دیگر دیپلمات های غربی نسبت به مفید بودن انزوای کامل ایران نیز تردید دارند.

تاگس اشپیگل ادامه داد: از نظر این دیپلمات ها، رژیم تهران تهدید می کند که با استفاده از نفوذ خود در عراق و افغانستان، این منطقه حساس را بی ثبات تر خواهد کرد.

«به علاوه تاثیر و پیامد تحریم نفتی ایران، متوجه کشورهای صنعتی نیز می شود و باعث افزایش سریع بهای این ماده خام خواهد شد».

این روزنامه اضافه کرد: از سوی دیگر زمان بررسی پرونده ایران در شورای امنیت نیز نامشخص است و درحالی که آمریکا خواستار انجام این امر در هفته جاری است، چین، روسیه و اتحادیه اروپا چنین عجله ای ندارند.

از سوی دیگر در انتظارات از شورای امنیت نیز اغراق شده است و مشخص نیست که آیا این شورا بتواند واقعا از رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه و نزدیک جلوگیری کند. از همین رو یک دیپلمات هشدار می دهد که روند تحولات در شورای امنیت همیشه قابل کنترل نیست.

تاگس اشپیگل نوشت: مستقل از علایق متفاوتی که تندروها در دولت آمریکا از یک طرف و روسیه و چین از سوی دیگر دنبال می کنند، شورای امنیت برای اقداماتی علیه ایران باید یک سری موانع قانونی را پشت سر بگذارد.

«حتی اگر به صراحت ثابت شود که ایران بطور غیرقانونی بمب اتمی می سازد، از نظر قانونی حق خود برای استفاده مسالمت آمیز از انرژی اتمی را به طور خودکار از دست نمی دهد». این نشریه ادامه داد: دیپلمات ها معتقدند که شورای امنیت ابتدا از گزارش «محمد البرادعی» رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی که ایران را به خاطر بلندپروازی های اتمی محکوم کرده، حمایت خواهد کرد و در گام بعدی خواستار ادامه مذاکرات و ارایه گزارش دوم البرادعی در چهار تا هشت هفته دیگر خواهد شد.