آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۳۹۹۱
سلامت
۸
دریچه

تهدیدی برای دندان

بی بی سی- از تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته چنین برمی آید که 60درصد مردم با استفاده از هر شیء در دسترس، برای درآوردن خرده غذاهای بین دندان ها، بهداشت و سلامت دهان خود را به مخاطره می اندازند.

از جمله وسائلی که مردم اعتراف کرده اند بدین منظور به کار می برند می توان از پیچ، آچار، قیچی، گوشواره، سوزن و چاقو نام برد.

این تحقیقات که توسط انجمن بهداشت دندان بریتانیا به عمل آمده، همچنین نشان می دهد که در? ?درصد کسانی که خرده غذاهای بین دندان ها را تمیز نمی کنند خطر بیماری های لثه و بوی بد دهان بیشتر است.

دکتر نایجل کارتر- مدیر اجرایی این انجمن- می گوید لازم است که به مردم در مورد اهمیت به کار بردن نخ دندان برای تمیزکردن دندان ها آموزش داده شود.

دکتر کارتر می افزاید که استفاده از نخ دندان بخش مهمی از بهداشت دندان است که به سلامت دندان و لثه کمک می کند ولی در عین حال باید استفاده از نخ دندان با ملایمت صورت گیرد و دقت شود که به لثه ها صدمه ای وارد نشود.

به عقیده دکتر کارتر بهترین راه برای بیرون آوردن ذرات غذا از بین دندان ها استفاده از خلال دندان است.

دکتر کارتر می گوید: ایده بیرون آوردن ذرات غذا از فاصله دندان ها با پیچ و آچار ممکن است در بدو امر خنده دار به نظر برسد ولی عملا این یک نگرانی مهم است که بعضی از مردم از هر وسیله در دسترسی برای پاک کردن دندان خود استفاده می کنند.

پیچ از ابزار سختی است که قابلیت انعطاف ندارد و فکر نمی کنم که مردم متوجه این حقیقت باشند که استفاده از یک چنین وسایلی چه آسیبی ممکن است به لثه های آنان بزند.از جمله وسایل دیگری که مردم اعتراف می کنند برای خلال کردن دندان از آن استفاده می کنند می توان از کلید، چوب کبریت، سوهان ناخن، مداد و چنگال نام برد.