آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۴۸
شهرستان ها
۱۱

دریاچه «تمی» دزفول زیباترین دریاچه کوهستانی ایران

دریاچه «تمی» یکی از زیباترین جاذبه های ایران است که در قلب سلسله کوه های زاگرس مرکزی و در شمال خوزستان قرار دارد ولی برای بسیاری از دوستداران طبیعت ناشناخته مانده است.

این دریاچه در قلب سلسله کوه های زاگرس مرکزی در شمال خوزستان در شرقی ترین نقطه شهرستان دزفول در منطقه «دره قاید» از توابع بخش سردشت دزفول و در دامنه کوه 3730متری کینو که در نوع خود عظیم ترین و زیباترین دریاچه کوهستانی ایران است قرار دارد. این دریاچه به ارتفاع 2250 متر از سطح دریا شامل 2 دریاچه بیضی شکل متصل به هم به طول 1500متر و عرض 1000متر است، آب این دریاچه از باران های بهاری و ذوب دائمی برف های کوه کینو تامین می شود.

این دریاچه فاقد هرگونه آبزی مفید است و به جاست که مسئولین شهرستان دزفول ترتیبی اتخاذ کنند تا این مکان در آینده به یک قطب گردشگری و اقتصادی تبدیل شود.

تمی در گویش بختیاری یعنی مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته است و وجود انواع دره ها و چشمه سارها، مرتع و چمنزارهای سرسبز، آبشارها و آب چکان ها برای هر تازه وارد جذابیت دارد. «غلامحسین حسن پور» سرپرست انجمن دوستداران طبیعت به این منطقه سفر کرده بود گفت:افسوس که این منطقه زیبا و دیدنی از کشورمان آن هم در دزفول ناشناخته مانده است.

وی افزود: دریاچه تمی در منطقه دره قاید که یکی از بهترین مناطق آب و هوای خوزستان است می تواند بهترین مکان برای کوچ عشایر خوزستان به هنگام ییلاق و قشلاق باشد. شایان ذکر است پروژه جاده سازی جهت رفاه حال عشایر ازطریق سردشت و از مسیر سالن تا دامنه های کینو رو به اتمام است که این اقدام خوب مسئولان دزفول می تواند گام محکمی در رفع محرومیت زدایی برای عشایر دزفول باشد.

دزفول- خبرنگار کیهان