آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۰
خودرو
۱۶

عملیات اجرایی احداث سایت تولید سمند در چین آغاز شد

سایت تولید سمند در چین با ظرفیت اسمی سالانه 30هزار دستگاه در اوایل سال 87 به بهره برداری خواهد رسید.

منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان مطلب فوق افزود: در طرح توسعه سایت تولید سمند در چین این میزان به 120هزار دستگاه قابل افزایش است.

وی میزان سرمایه گذاری برای احداث این سایت را 60میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان، سهم ایران خودرو 30درصد و مابقی به عهده بخش خصوصی چینی است.

به گفته منطقی عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید سمند از اوایل شهریور ماه سال جاری در شهر تایان در استان شندونگ آغاز شده است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته طی 18ماه آینده افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. در فاز اول سالن های رنگ، بدنه و مونتاژ نهایی احداث و راه اندازی می شود.

وی مهم ترین رقیب سمند در بازار چین را برخی از مدل های هیوندای، چری و فولکس واگن عنوان کرد و اظهار داشت: در این کارخانه، سمند ال ایکس براساس استاندارهای زیست محیطی و سلیقه مصرف کنندگان چینی تولید می شود.

بر پایه سیاست جدید صنعت خودرو چین، سرمایه گذاران می توانند بیش از 50درصد از سرمایه گذاری مشترک با طرف چینی را در صنایع خودرو در اختیار بگیرند. بازار خودروی چین پس از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی طی یک دوره سه ساله شاهد یک رشد پایدار بود. این کشور بر سیاست جایگزین کردن فناوری خارجی با بازار داخلی با استفاده از امکانات و دانش خودروسازی شرکت های خارجی به تقویت بنیه صنعت داخلی خودرو نایل آمده است.