آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۰۹
هنر
۱۴
فصل پنجم

کنسرت های جدید در تالار وحدت

گروه «ایرانی» به سرپرستی پژمان طاهری و خوانندگی علیرضا قربانی از 10تا 12 آبان ماه در تالار وحدت کنسرت برگزار می کند.

سرپرست گروه ایرانی که هم اکنون در «وین» به سر می برد این کنسرت را در یک بخش و در دستگاه همایون اجرا می کند. همه تصنیف های این برنامه به جز تصنیف ایران که از درویش خان است ساخته خود طاهری است و اشعار برنامه از شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، ملک الشعرای بهار و محمدحسین شهریار است.

این گروه از شش سال قبل و پس از کنسرتی که به خوانندگی اصغر شاه زیدی در تالار وحدت برگزار کرده دیگر برنامه ای در ایران نداشته است.

گروه ایرانی اوایل سال جاری در چند محل مهم اروپا از جمله مقر سازمان ملل در ژنو و ساختمان اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به اجرای کنسرت پرداخت. در این برنامه نوازندگانی چون نوشین پاسدار، (عود)، اسحاق چگینی، (نی)، اردوان طاهری، (سه تار)، سامان صمیمی، (کمانچه) و رشید کاکاوند، (تنبک) حضور داشتند.

«پژمان طاهری» به اتفاق برادرش پس از پایان تحصیلات موسیقی در دانشگاه تهران به اتریش رفتند. تابستان سال گذشته که او در ایام فراغت تحصیل از اتریش به ایران آمده بود به مدد دوستانی چون قربانی و چگینی گروه ایرانی را بازسازی کرد.

هدف اصلی و اولیه، ارایه کارهای جدی، هنری و قوی در عرصه موسیقی ایرانی و در قالب کنسرت های متعدد در تهران و دیگر شهرهای ایران بود اما در ادامه، طرح برگزاری کنسرت در اروپا شکل گرفت.

«آن سوی ماه» در سالن رودکی

کنسرت «آن سوی ماه» به سرپرستی و آهنگسازی «رضا روحانی» از دهم تا دوازدهم آبان ماه برگزار می شود.

«رضا روحانی» فرزند انوشیروان روحانی و برادرزاده شهداد روحانی است و این کنسرت با همکاری بنیاد فرهنگی-هنری رودکی در سالن رودکی برگزار خواهد شد.

این برنامه ساعت 19 روزهای یاد شده برگزار می شود.

این کنسرت ترکیبی جدید از سازهای ایرانی و هارمونی کلاسیک مجاز بوده که با هنرمندی کوروش بابایی (کمانچه)، همایون نصیری (تنبک)، دارا دارایی (باس) و رضا روحانی (پیانو) اجرا خواهد شد.