آرشیو دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۲۶
مدیریت و بازاریابی
۱۳
مدیریت برند (brand)

ارزش پنهان نام های تجاری

سیده محدثه حسینی

یک نام تجاری فقط یک مفهوم نیست; یک ثروت است و شرکت ها بحق در هنگام ارزیابی ارزش واقعی شرکت آن را به حساب می آورند.

بر طبق آماری که «اتحادیه نام های تجاری آلمان» (The German Brand Association) به تازگی از دارایی های 100 شرکت از بزرگ ترین سازمان های این کشور ارایه کرد، مشخص شد که به طور میانگین بیش از 50 درصد ارزش این شرکت ها به وسیله نام تجاری آن ها پوشش داده می شود.

پروفسور هنریک ستلر (Henrik Sattler)، استاد بازاریابی و مدیریت دانشگاه هامبورگ در مقاله ای با عنوان «ارزش پنهان نام های تجاری» که در مجله ریسرچ ورلد به چاپ رسید، ضمن اعلام نتایج حاصل از پژوهش یاد شده می افزاید: «چنین ارزشی به طور اتفاقی به دست نمی آید بلکه سال های متمادی، برنامه های مدون و مشخصی انجام گرفته است که باعث افزایش قدرت یک نام تجاری به خصوص در میان دیگر انواع موجود در بازار می شود. برای مثال اولین تصویری که از نام مرسدس بنز در ذهن هر شنونده ای نقش می بندد، اتومبیلی با کیفیت بالا، ایمن، راحت و لوکس است. این در حالی است که امروزه بسیاری از شرکت ها به اهمیت نام های تجاری وقوف کامل ندارند و هر چند وقت یک بار، نام تجاری خود را تغییر داده و به تصور خود به روز می کنند!»

ستلر معتقد است، چنانچه شرکت ها در تسخیر بازار و قرار گرفتن در سبد خرید مشتریان دچار اشکال شدند، لازم است برنامه هایی را در جهت تقویت نام تجاری کنونی خود به کار گیرند و به سرعت به فکر تغییر شکل ظاهری و نام خود نیفتند.