آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵، شماره ۳۵۴۵
صفحه آخر
۲۴

احمد پژمان و سمفونی عرفان اسلامی

احمد پژمان، مصنف نخستین اپرای ایرانی و آهنگساز، اسفندماه گروهی از نوازندگان و گروه کر کشورهای روسیه و اوکراین را برای اجرای قطعاتی برگرفته از عرفان اسلامی ایران رهبری می کند.

به گزارش ستاد خبری نخستین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری، در حاشیه برگزاری این مراسم در اصفهان، ضمن اعلام این خبر گفت: احمد پژمان که ساخت نخستین اپرای ایرانی را با عنوان «دلاور سهند» در کارنامه دارد، ساخت هفت قطعه موسیقایی را با نگاه به اشعاری از سعدی و خواجه عبدالله انصاری آغاز کرده است.

مهدوی با اشاره به کارنامه درخشان و آثار ماندگار این آهنگساز افزود: این قطعات به رهبری پژمان توسط ارکستر هشتاد نفره مسکو و گروه 60 نفره اوکراین اجرا خواهد شد. به گفته مهدوی ضبط این اجرا در مسکو و اوکراین انجام می شود و همزمان با نوروز 86 در قالب CD و کاست توزیع می شود. مهدوی همچنین خبر داد که یکی از این قطعات که شعر خواجه عبدالله انصاری را همراهی می کند، به صورت کلیپ از تلویزیون پخش خواهد شد.

احمد پژمان که موسیقی فیلم هایی نظیر «بید مجنون» مجید مجیدی، «روسری آبی» رخشان بنی اعتماد و شماری از آثار سینمایی بهمن فرمان آرا را در کارنامه خود دارد پیش از این نیز اظهار تمایل کرده بود تا موسیقی فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ساخته موریس ژار را برای بار دیگر با استفاده از تم موسیقی ایرانی و شرقی تنظیم و اجرا کند. پژمان 71 ساله دکترای موسیقی دارد. او ویلن را از حشمت سنجری آموخت و هارمونی را زیر نظر حسین ناصحی فراگرفت. این آهنگساز در سال 53 با ساخت موسیقی متن فیلمی از فرمان آرا وارد دنیای سینما شد. آخرین همکاری پژمان در سینما با منوچهر طیاب در مستند بلند سینمایی دریای پارس بوده است که این فیلم قرار است در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.