آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۸۱
هنر
۱۴
ضیافت

«ملیحه سعیدی» آلبومی برای کودکان

به منظور آشنایی و گرایش کودکان به موسیقی اصیل ایرانی و آموزش موسیقی به کودکان، قطعاتی آهنگین از ساخته های«ملیحه سعیدی» برگرفته از ردیف دستگاهی ایران اجرا و ضبط می شود. ساخته های «ملیحه سعیدی» برای سازهای کودک، سنتی و کلاسیک تنظیم شده و در این کار، «ملیحه سعیدی» (قانون)، «بابک شهرکی» (کمانچه) و «سامان احتشامی» پیانو نواخته اند.

این قطعات هم اکنون در مراحل پایانی ضبط قرار دارد، در این قطعات که بر اساس ردیف دستگاهی موسیقی ایران ساخته شده، از اشعار «مصطفی رحماندوست» شاعر کودکان استفاده شده است.

کتاب «قانون از باستان تا امروز» حاصل پژوهش های سعیدی درباره ساز «قانون» است که به زودی به بازار می آید.

سعیدی در این کتاب به جز برشمردن قابلیت های اجرایی و ساختار ساز قانون، تاریخچه آن از دوران باستان تا امروز را نیز استخراج کرده است که همراه با مباحث فنی و تکنیکی به مطالب کتاب پیوست می کند; همچنین نزدیک کردن علایم اجرایی این ساز به علایم بین المللی از دیگر مواردی است که این مولف به آن اشاره کرد. اثر دیگری که این آهنگساز مراحل پایانی تالیف آن را به پایان می برد، مجموعه کاملی از ردیف ها در 600 صفحه است که ردیف های میرزا عبدالله، معروفی، کریمی، هرمزی، صبا، فروتن، برومند و دیگران را برای اجرا توسط ساز قانون روایت کرده است.

«قانون از باستان تا امروز» و ردیف های قانون به روایت ملیحه سعیدی توسط انتشارات «باغ نغمه ها» منتشر خواهند شد.