آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۳۲۸
جهان
۳

تشکیل فرماندهی ارتش امریکا در قاره آفریقا

گروه بین الملل: درگیری ها همچنان در کشورهای مختلف آفریقا و به ویژه در سومالی، دارفور و لیبریا ادامه دارد. این در حالی است که امریکا برای پایان دادن به این وضعیت و به ویژه برای جلوگیری از همکاری برخی کشورهای آفریقایی با تروریست ها اقدام به ایجاد یک فرماندهی جدید منطقه یی در آفریقا خواهد کرد.

قاره آفریقا مدتی است که به مکانی برای رایزنی های سیاسی و اقتصادی برخی کشورها تبدیل شده است.

سفر اخیر هوجین تائو رئیس جمهور چین از مصداق های این موضوع است. جرج بوش رئیس جمهور امریکا با انتشار بیانیه یی اعلام کرده است این فرماندهی جدید همکاری امنیتی ما با کشورهای آفریقایی را مستحکم تر خواهد کرد و با تشکیل این فرماندهی شرایطی جدید برای تقویت توانایی های نظامی شرکای ما در آفریقا ایجاد می شود.

امریکا در قاره آفریقا نیز نگرانی هایی مشابه با منطقه خاورمیانه دارد. رشد تروریسم و پناه دادن کشورهای آفریقایی به نیروهای القاعده بارها توسط مقامات امریکایی به عنوان محورهای خطر در آفریقا عنوان شده است.

بوش در بخشی از سخنانش گفته است که برای راه اندازی فرماندهی جدید در قاره آفریقا با مقامات و رهبران آفریقایی رایزنی خواهد کرد.

اینکه فرماندهی جدید در چه نقطه یی از آفریقا قرار گیرد نیز براساس گفته های بوش در جریان رایزنی ها با هم پیمانان آفریقایی مشخص می شود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده است واشنگتن از این موضوع که نیروهای القاعده سومالی را به عنوان پناهگاهی برای خود انتخاب کنند نگران است.

فریزر معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور آفریقا نیز معتقد است سوءاستفاده عوامل تروریستی در سومالی ثبات منطقه شاخ افریقا را تهدید می کند.

به همین منظور مقامات 9 کشور آفریقایی اخیرا به همراه ستاد مشترک امریکا در سنگال نشست مشترکی را به منظور ارزیابی چگونگی مقابله با گروه های تروریستی در آفریقا برگزارکردند.

اگرچه دولت امریکا معتقد است در میان اعضای گروه القاعده که به دنبال یافتن پناهگاهی در سومالی هستند، می توان به فازول محمد از کشور کومور و صالح علی از کنیا اشاره کرد اما منتقدان سیاست های امریکا می گویند که واشنگتن به بهانه حضور نیروهای القاعده در سومالی، دنبال اهداف ژئوپولتیک خود در شاخ آفریقا است.