آرشیو چهار‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۶
برش های کوتاه
۹
پزشکی امروز

میوه و سبزی برای ریه مفید است

گروه ترجمه: خوردن مقادیر مناسبی از میوه ها، سبزیجات و ماهی تازه نه تنها باعث سلامت قلب انسان ها بلکه باعث سلامت ریه های آنها هم می شود.

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید افرادی که رژیم غذایی معروف به رژیم غذایی مدیترانه یی دارند، بسیار کمتر از افرادی که چنین رژیم غذایی ندارند به بیماری های مزمن ریوی مبتلا می شوند. دکتر رالف واراسو از دانشگاه پزشکی هاروارد در بوستون و همکارانش در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند آنهایی که رژیم غذایی مدیترانه یی غنی از میوه ها، سبزیجات و ماهی ها دارند پنجاه درصد کمتر از افرادی که این رژیم غذایی را ندارند به بیماری های مزمن ریوی مبتلا می شوند و آنهایی هم که رژیم غذایی معروف به رژیم غذایی غربی)غنی از گوشت، سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای فست فود(دارند 25 درصد بیشتر از افرادی که رژیم غذایی معمولی دارند به بیماری های مزمن ریوی مبتلا می شوند.

در مطالعه دکتر واراسو 917/42 مرد بالغ امریکایی در فاصله سال های 1986 تا 1998 مورد بررسی و معاینات منظم قرار گرفتند، در این مطالعه افراد با توجه به رژیم غذایی شان در پنج گروه مختلف جای گرفتند، در نهایت و پس از دوازده سال از این افراد 111 نفر به بیماری های انسدادی ریوی)COPD(مبتلا شدند که کمترین میزان ابتلا به این بیماری در گروهی از افراد بود که در رژیم غذایی آنها میوه، سبزیجات و ماهی تازه جایگاه ثابتی داشت.

بر اساس گفته های دکتر واراسو میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از ویتامین های آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و ویتامین E هستند که باعث عملکرد بهتر ریه می شود. همین حالت به نظر می رسد که توسط امگا - 3 موجود در ماهی به وجود می آید اما در نقطه مقابل گوشت و به خصوص گوشت قرمز غنی از نیتریت است که می تواند باعث شکل دادن مولکول هایی در بدن شود که باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های انسدادی ریه می شود.