آرشیو یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۱۳
ورزش
۱۷
گزارش

یاد درگذشتگان

مهدی حدادپور

همه درگیر حساسیت های داربی هستند. جلسات مختلف «ما با هم داداشیم»، می گذارند و لبخند نثار هم می کنند. کمتر کسی پیدا می شود که در این آخر ماه مبارک رمضان، در این آخرین روزهای این ایام عرفانی، فاتحه یی نثار مردان مرده داربی کند که خدا جایشان را در قلب همه ما ان شاءالله سبز دارد.

از اولین داربی که روز جمعه 16 فروردین سال 47 برگزار شد، پرویز دهداری و علی دانایی فرد سرمربیان دو تیم و ارشد برازنده کمک داور به رحمت خدا رفته اند. برای بزرگداشت مرگ دانایی فرد، دو تیم در روز 25 آبان سال 58 به میدان رفتند و یادش را گرامی داشتند و سال 71 هم دو تیم در سوپرجام تهران، یاد دهداری را گرامی داشتند. در ترکیب دومین داربی که روز 20 دی ماه سال 1347 برگزار شد، مرحوم مهراب شاهرخی و حبیب علیزاده، دو یار خوزستانی پرسپولیس در جمع اموات هستند و ابوالقاسم حاج ابوالحسن کمک داور دیدار آن روز هم جزء اموات این دیدار سنتی است.

در داربی پنجم بازیکنان دیگری به میدان رفتند که البته امروز دو نفر از آنها در کنار ما نیستند. مرحوم فرهنگ بادکوبه دروازه بان تیم تاج سابق (استقلال) و مرحوم حسین فکری سرمربی پرسپولیس این دو نفر هستند.خدا بیامرز عزت جانملکی، که سال 78 به علت ابتلابه LS درگذشت در سال 50، برای اولین بار حضور در داربی را تجربه کرد. او دهمین مرد به رحمت حق رفته داربی است.در داربی هشتم، سعید صدری داور معروف کمک پاپا واسیلی داور یونانی بود. سعید صدری هم امروز در کنار ما نیست اما یادش هست، مجید سبزی از داربی 22، حضور در این دیدارهای بزرگ و سنتی را تجربه کرده است. سبزی هم امروز به رحمت حضرت حق رفته است. البته پرسپولیس و استقلال از جمع بازیکنان 39 سال اخیر خود مردان دیگری هم داشته که امروز به رحمت حق رفته اند اما در ترکیب دو تیم به هنگام برگزاری داربی حاضر نبوده اند. مردانی مثل ایرج آریانژاد و حسین همیشه جوان از پرسپولیس و مرحوم امیر دولت آبادی از استقلال.

اما به جز این نفرات، مردانی مثل اسماعیل تحسین زاده هم از جمع داوران باید با نیکی یاد شوند. خداوند روحشان را قرین رحمت کند.