آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۸۴
اجتماعی
۴

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی: سالانه 50 میلیون سفر داخلی زیارتی در کشور انجام می شود

گروه اجتماعی- هر سال 50 میلیون سفر داخلی زیارتی در کشور رخ می دهد که با ساماندهی آن هزاران فرصت شغلی ایجاد می شود.

به گزارش «ایران» رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: به بخش گردشگری زیارتی توجه چندانی صورت نگرفته است در حالی که یکی از مؤثرترین بخش ها در این زمینه محسوب می شود. ما می توانیم از 2 میلیون سفری که شیعیان سایر کشورها به ایران انجام می دهند نیز استفاده بسیاری کنیم به طوری که در همایش بین المللی ادیان در اسپانیا مسئولان سازمان جهانی گردشگری اعلام کردند که گردشگری زیارتی ایران دارای ظرفیت قابل توجهی است.

اسفندیار رحیم مشایی با اشاره به برنامه های جذب گردشگر خارجی به ایران گفت: من نگران حضور گردشگران خارجی نیستم، بلکه نگران این هستم که امکانات و تجهیزات موجود در ایران آنقدر ضعیف باشد که حضور توریست ها در کشورمان به

ضد تبلیغ تبدیل شود. ما هنوز در بخش صدور ویزا و پذیرش گردشگران خارجی با مشکل مواجه هستیم و به طور کل برخی از افرادی که در ارتباط مستقیم با گردشگران خارجی هستند فهم لازم را در این مورد پیدا نکرده اند و به اهمیت آن پی نبرده اند. به همین علت آموزش گسترده در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به تدوین نقشه طبیعت گردی کشور گفت: برای اولین بار نقشه ای تدوین شده که مسیر های نقاط نمونه طبیعت گردی که با نقاط مناطق تاریخ گردی پیوند خورده نشان دادیم. ما در کشور حدود 680 روستا که ظرفیت طبیعت گردی دارند را شناسایی کردیم. همچنین اطلس باستان شناسی کشور تهیه شده است که گام بلندی برای حفاظت و ارتقای دانش میراث فرهنگی محسوب می شود.

رحیم مشایی با اشاره به استقبال گسترده و غیرقابل پیش بینی از غرفه ایران در نمایشگاه های بین المللی گفت: اگر 5 سال آینده هم در نمایشگاه های جهانی تندیس طلایی را به ایران اهدا می کردند یکی از شاخص های رشد و توسعه گردشگری در کشورمان محسوب می شد اما کسب رتبه اول از سوی هیات داوران و مخاطبان در بین کشورهایی مثل آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، چین و... در نمایشگاه جهانی تایلند که امسال به دست آمد نشان داد که تلاش مسئولان گردشگری برای رشد و توسعه این بخش بیشتر از گذشته بوده است.