آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۸۴
بین الملل
۲۱

تحرک گسترده کاخ سفید برای حفظ ساکاشویلی در قدرت/ سفر اضطراری نماینده آمریکا به تفلیس

گروه بین الملل- جرج بوش برای پشتیبانی از دولت میخائیل ساکاشویلی (متحد اصلی آمریکا در قفقاز) که با جنبش اعتراضی گسترده رو به رو ست نماینده ویژه خود را راهی تفلیس کرد.

«میتو برایز» معاون وزیر خارجه آمریکا در حالی عازم پایتخت بحران زده گرجستان شده که میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور این کشور همانند پرویز مشرف دیگر متحد آمریکا، برای فرونشاندن بحران به تمدید حالت فوق العاده و تعطیلی فعالیت احزاب و رسانه های این کشور مبادرت کرده است.

میخائیل ساکاشویلی که 4 سال پیش به عنوان رهبر انقلاب مخملی دولت شواردنادزه را ساقط کرد، اکنون با اتهام های بزرگی مانند ناکارآمدی، فساد اداری و انحصارطلبی در قدرت رو به رو است.

فرستاده آمریکا به تفلیس تلاش می کند تا میان اپوزیسیون این کشور و دولت ساکاشویلی میانجیگری کند.

این دیپلمات آمریکایی در سفر به تفلیس قصد دارد با میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور و نینو بوردجانادزه، رئیس پارلمان گرجستان دیدار و گفت وگو کند.

احتمالا برایز دیداری نیز با فراکسیون های اکثریت پارلمان و نمایندگان مخالفان نیز خواهد داشت.

شوون مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش تر اعلام کرده بود که نماینده ویژه ای به گرجستان اعزام می شود تا دیدگاه های واشنگتن را به اطلاع مقامات این کشور برساند و توصیه های لازم را به آنها یادآوری کند.

در پی ادامه تظاهرات گسترده مخالفان دولت در تفلیس که خواستار استعفای رئیس جمهور، برگزاری انتخابات پیش از موعد در اوایل سال 2008 میلادی و تغییر قوانین انتخاباتی و آزادی زندانیان سیاسی بودند، دولت گرجستان، تظاهرکنندگان را با توسل به خشونت متفرق کرد که به زخمی شدن صد ها تظاهرکننده انجامید.

* میانجیگری کلیسا در نزاع گرجستان

در حالی که ناآرامی و التهاب در خیابان های تفلیس ادامه دارد، نمایندگان مخالفان جبهه متحد گرجستان و نینو بوردجانادزه، رئیس پارلمان نخستین دور مذاکره خویش را با وساطت رهبر کلیسا آغاز کردند.

مخالفان خواستار لغو وضعیت فوق العاده، آغاز به کار رسانه های گروهی و عدم تعقیب و دستگیری نمایندگان مخالفان هستند.

نمایندگان مخالفان جبهه متحد گرجستان و نینو بوردجانادزه، رئیس پارلمان این کشور در دفتر کار ایلیای دوم، ملاقات کردند. رهبر کلیسای گرجستان از دو طرف درگیر خواسته تا برای سروسامان بخشیدن به وضعیت سیاسی این کشور به مذاکره بنشینند.