آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۸۴
بین الملل
۲۱

پس از 3 سال از درگذشت پایه گذار جنبش فتح معمای مرگ عرفات هنوز حل نشده است

با گذشت 3 سال از درگذشت رئیس پیشین حکومت خودگردان فلسطین همچنان معمای مرگ او در هاله ای از ابهام باقی مانده و حل نشده است.

به گزارش منابع خبری فلسطین، هزاران تن از مردم کرانه باختری از صبح دیروز راهی مقر رئیس حکومت خودگردان فلسطین در رام الله شدند تا در آیین سومین سالگرد درگذشت عرفات شرکت کنند. در این آیین قرار است محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین درباره آخرین تحولات فلسطین سخنرانی کند. در تازه ترین تحولات، مقام های فلسطینی گفته اند پرونده مرگ یاسر عرفات همچنان باز است و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

از سوی دیگر، اشرف الکردی پزشک شخصی عرفات در تازه ترین اظهار نظر خود همچنان اصرار دارد که وی به دلیل مسمومیت جان باخته است.

محمد یاسر عبدالرحمن عبدالرووف عرفات القدوه الحسینی مشهور به یاسر عرفات و نیز ابوعمار روز چهارم اوت سال 1929 میلادی در شهر غزه در فلسطین چشم به جهان گشود. وی درسال 1957 میلادی به همراه برخی از همکاران و دوستانش قاهره را که در آنجا تحصیل می کرد به مقصد کویت ترک کرد و در آنجا هسته های تشکیل جنبش آزادیبخش ملی فلسطین «فتح» را سازماندهی کرد. یاسر عرفات سال 1965 به فلسطین بازگشت و پس از دیدار با جمعی از فعالان فلسطینی، در دسامبر همان سال تشکیل جنبش فتح را اعلام کرد و با نام مستعار ابوعمار رهبری آن را عهده دار شد و تا سال 1967 در قدس ماند.

رژیم اشغالگر در فروردین 1381 به حمله گسترده ای علیه کرانه باختری رود اردن دست زد و عرفات را در ساختمان ویران استانداری شهر رام الله محاصره کرد. عرفات در سال 1382 به بیماری مرموزی دچار شد و پزشکان بر این باور بودند که ممکن است رئیس حکومت خودگردان مسموم شده باشد و ماده سمی بتدریج در بدن او تاثیر بگذارد.