آرشیو دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۱۲
مدیریت و بازاریابی
۱۲

بازاریابی رادیکال (انقلابی)

دکتر شهرام خلیل نژاد

یکی از رویکردهای جدید به بازاریابی، بازاریابی انقلابی است. شرکت هایی مانند هارلی - دیویدسون (Harley - Davidson) از این نوع بازاریابی بهره جسته اند و به نتایج قابل قبولی دست یافته اند. بسط منابع محدود، ارتباط صمیمانه با مشتری و خلق راه حل برای ارضای نیازهای مشتری از تاکیدات این رویکرد است. رهنمودهای ده گانه اجرای بازاریابی انقلابی عبارتند از:

1- مدیر عامل ملزم به بر عهده گرفتن مسوولیت وظیفه بازاریابی است. مدیران عامل شرکت هایی که این رویکرد را سرلوحه کار خویش ساخته اند، هرگز مسوولیت بازاریابی را تفویض نمی کنند.

2- بخش بازاریابی باید کوچک و تخت شروع به فعالیت کند و کوچک و تخت آن را ادامه دهد: مدیران عامل این نوع شرکت ها نباید اجازه دهند لایه های مدیریتی مابین بازار و آن ها افزایش یابد.

3- ایجاد روابط رودر رو با افرادی که اهمیت بیش تری برای شرکت دارند: بازاریابان انقلابی، مزیت ارتباطات رو در رو و مستقیم را درک کرده اند و برای مشتریان وفادار و از طرفی سودآور اهمیت بیش تری قائلند.

4- استفاده هوشیارانه و محتاطانه از تحقیقات بازار: بازاریابان انقلابی، استفاده از فنون ساده و عمومی را در تحقیقات بازار ترجیح می دهند و از استفاده از تحقیقات حساسیت زا اجتناب می کنند.

5- به خدمت گرفتن مبلغان پرشور و حرارت، نه بازاریابان: این نوع شرکت ها بازاریاب ندارند، مبلغ دارند. مبلغانی که شرکت و هنجارها و ارزش های آن را از ته دل پذیرفته اند.

6- ابراز عشق و احترام نسبت به مشتریان به عنوان اشخاص حقیقی، نه به عنوان داده هایی در صفحه کامپیوتر: بازاریابان انقلابی به مشتریان نگاه ابزاری ندارند و به جنبه های انسانی هم توجه دارند.

7- ایجاد اجتماعی از مصرف کنندگان: بازاریابان انقلابی، مصرف کنندگان را تشویق به مدنظر قرار دادن خویش به عنوان یک اجتماع و در نظر گرفتن نام و نشان شرکت به عنوان عامل وحدت بخش آن ها می کنند.

8- تجدیدنظر در آمیخته بازاریابی: بازاریابان انقلابی، قیمت، محصول، توزیع و ترویج خود را در جهت نیل به نیازهای مشتری بازتعریف می کنند.

9- احترام به شعور همگانی: به عنوان نمونه، بازاریابان انقلابی توزیع خود را محدود می کنند تا به وسیله آن وفاداری و تعهد مشتریان و توزیع کنندگان را بیفزایند. (مشتریان و توزیع کنندگان، قصد شرکت را درک می کنند)

10- انطباق با نام تجاری: بازاریابان انقلابی نسبت به درستی، صداقت و شرافت نام تجاریشان حساسیت و وسواس دارند.