آرشیو سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۶۲
بورس و بازار
۱۵

واردات گوشت بازار چرم را کساد کرد

گروه اقتصادی: واردات گوشت قرمز از برزیل باعث کاهش چرم خام در کشور شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان چرم تهران در گفت و گو با ایرنا گفت: واردات گوشت قرمز (گوساله و گاو بدون پوست) از کشورهای مختلف باعث کمبود مواد اولیه چرم در بازار داخلی شده است.

اکبر صالحی افزود: وزارت بازرگانی چندین سال است که اقدام به واردات گوشت قرمز گوساله و گاوی بدون پوست از کشور برزیل می کند که این موضوع باعث کمبود پوست در بازار داخلی شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت هر «پای» چرم حدود 8 هزار ریال افزایش داشته است، اضافه کرد: قیمت هر «پای» چرم از 18هزار در ابتدای سال جاری هم اکنون به 26 هزار ریال افزایش یافته است. «پای» واحد اندازه گیری چرم است و اندازه آن حدود 33 سانتی متر است. وی با اشاره به اینکه پوست گاوی تولید داخلی تنها 30 درصد نیاز کشور را تامین می کند، اظهار داشت: بیش از 70 درصد نیاز بازار داخلی به پوست گاو که برای تولید انواع رویه کفش مردانه استفاده می شود، نیاز به واردات دارد.

رئیس اتحادیه چرم فروشان تهران تاکید کرد: این موضوع سبب شده که قیمت محصولات تولیدی از چرم از جمله انواع کفش، کیف و غیره نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد. صالحی گفت: البته در زمینه پوست «بز» به دلیل مصرف کم (برای تولید کاپشن) کمبودی احساس نمی شود و در برخی از موارد صادرات به کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، ترکیه و غیره نیز صورت می گیرد. به گفته این مسوول صنفی، پوست «گوسفند» که در تولید کفش زنانه مصرف زیادی دارد به دلیل تولید داخلی کمبودی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته طی جلسه یی که با حضور روسای اتحادیه چرم فروشان و کارخانه های تولید چرم با وزارت صنایع و معادن برگزار شد، به بررسی واردات گوشت قرمز همراه با پوست یا دام زنده به کشور تاکید شد. صالحی اظهار داشت: برای تامین و کنترل مواد اولیه و قیمت چرم مورد نیاز کارخانه های تولیدی باید واردات پوست گاو صورت گیرد.

این مسوول صنفی ادامه داد: هم اکنون کارخانه های تولید چرم به دلیل کمبود پوست خام گاوی در بازار داخلی با 30 درصد توان و ظرفیت خود فعالیت می کنند. وی گفت: استفاده از چرم های صنعتی یا مصنوعی از جمله «نبوک» به دلیل ترکیبات شیمیایی چندان کیفیت و دوام در تولید کالاهای مصرفی ندارد.