آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۴
اندیشه
۷

دوره های آموزشی شهرکتاب

دوره «بارت شناسی»

رولان بارت در قلمرو مطالعات فرهنگی، نشانه شناختی و ادبی از جمله تاثیرگذار ترین اندیشمندان سده پیشین بوده است. دامنه نفوذ و تاثیر او بسیار گسترده است و از ادبیات و نشانه شناسی تا قلمرو فرهنگ را دربرمی گیرد. از سوی دیگر بارت خود تحولاتی را پشت سر گذاشته است و سیر اندیشه های او معرف گذار از ساختگرایی به پساساختگرایی است. شهرکتاب دوره «بارت شناسی» را با تدریس دکتر فرزان سجودی در روزهای یکشنبه از ساعت 30/17 تا 30/19 برگزار می کند. در این دوره، نظریات بارت (متقدم و متاخر) در حوزه های روایت شناسی، اسطوره شناسی و مطالعات فرهنگی (به ویژه اسطوره امروز)، نشانه شناسی و مطالعات ادبی (به ویژه اس/زد) بررسی خواهد شد.

دوره «زبان شناسی و ادبیات»

مطالعه ادبیات، بخش جدایی ناپذیری از مطالعه زبان و نقش های آن است. دستاورد های نظری زبان شناسی که علم مطالعه زبان در همه نقش های آن از جمله ادبیات است، در چند دهه اخیر در مطالعات ادبی تاثیر بسیار گسترده یی داشته است. شهرکتاب دوره آموزشی «زبان شناسی و ادبیات» را با تدریس دکتر فرزان سجودی در روزهای یکشنبه از ساعت 15 تا 17 برگزار می کند. در این دوره به بررسی مطالعات ادبی متاثر از نظریه های زبان شناختی مانند: صورتگرایی روسی پیش آگهی مطالعات زبان شناختی ادبیات، مکتب پراگ، هنجارگریزی و قاعده افزایی، گونه های ادب: نظم، نثر و شعر، ادبیات شفاهی و ادبیات نوشتاری، زبان شناسی و ادبیات داستانی، زبان شناسی و ادبیات نمایشی پرداخته می شود.

طول هر یک از این دوره ها 10 جلسه است و از روز 13 مردادماه آغاز می شود. علاقه مندان برای ثبت نام در این دوره ها می توانند تا تاریخ نهم مردادماه به روابط عمومی شهرکتاب واقع در خیابان حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی، طبقه اول مراجعه کنند یا با شماره تلفن 88806743 تماس بگیرند.