آرشیو دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷، شماره ۳۹۷۷
سیاسی
۳

متکی: چارچوب گفت وگوهای ژنو ساماندهی مذاکرات اساسی است

گروه سیاسی- وزیر امور خارجه درباره سطح مذاکرات هسته ای فراروی ایران و 1+5 گفت: این گفت و گوها در سطح نمایندگان ویژه دوطرف یعنی جلیلی و سولانا است و چارچوب این گفت و گو ها هم تدوین مدالیته یا برنامه کاری است که مذاکرات اساسی میان طرفین را ساماندهی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا منوچهر متکی، در پایان نشست هفتگی هیات وزیران، در جمع خبرنگاران همچنین با اشاره به برخی جابه جایی ها در وزارت امور خارجه گفت: سخنگوی جدید وزارت امور خارجه بزودی معرفی خواهد شد. وی افزود: دو معاونت جدید در وزارت خارجه تعریف کرده بودیم که طبق آن معاونت امریکا منفک از معاونت اروپاو امریکا می شود و معاونت آفریقا از معاونت عربی آفریقایی مجزا می شود که این دو مورد انجام شد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گسترش فعالیت اشرار در خاک پاکستان علیه ایران گفت: به طور جدی گفت و گوهای خود با دولت پاکستان را پیگیری می کنیم و اواخر سال گذشته موفق شدیم گروهی از این عناصر تروریست را از پاکستان تحویل بگیریم.

متکی درباره مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق و علت توقف آن اظهار کرد: چنانچه مشکلاتی که به صورت مقطعی ایجاد شده بود؛ از جمله نوع تعامل نیروهای آمریکایی با مردم عراق به شکلی حل شود و متقاضی دور جدید گفت وگوها باشند، آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

* سفر متکی به سه کشور عربی

همچنین منوچهر متکی پایان هفته جاری با سفر به سه کشور عربی منطقه با مقامات این کشورها پیرامون تحولات اخیر در منطقه و روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر می پردازد. به گزارش ایسنا به نقل از یک مقام مسئول منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان، پایان هفته جاری ابتدا به سوریه و پس از آن به عمان و قطر سفر می کند. نخستین بار خبر این سفر را روزنامه الوطن عربستان به نقل از مقامات ایرانی منتشر کرد و هدف از این سفر را بررسی تحولات منطقه عنوان کرده بود.