آرشیو دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۸
ایران زمین
۲۳

تجلیل مرکز حافظ شناسی از سلیم نیساری

شیراز - خبرنگار «ایران»: امسال در مراسم یادروز حافظ در شیراز، مرکز حافظ شناسی از «سلیم نیساری» مصحح دیوان حافظ تقدیر می کند.

«مرکز حافظ شناسی» هر سال به همراه «بنیاد فارس شناسی» و با همکاری نهادهای دیگر دولتی و خصوصی استان فارس، مراسم 2 روزه یادروز حافظ را در 19 و 20 مهرماه در شیراز و جوار آرامگاه حافظ برگزار می کند. این مراسم به 2 بخش اصلی، یعنی نشست علمی که از سوی انجمن دوستداران حافظ و مرکز حافظ شناسی و مراسم بزرگداشت که از سوی بنیاد فارس شناسی برگزار می شود، تقسیم شده است. براساس سنت هر ساله انتظار می رفت که مرکز حافظ شناسی از یکی دیگر از مصححان دیوان حافظ تجلیل به عمل آورد. در سال های پیش این مرکز از استادان و مصححان فقید دیوان حافظ چون «مسعود فرزاد»، «انجوی شیرازی» و «قدسی شیرازی» تقدیر به عمل آورده بود، اما پارسال این مرکز از «رشید عیوضی» تقدیر کرد. «کاووس حسن لی» مدیرعلمی پژوهشی مرکز حافظ شناسی و مسئول کمیته علمی مراسم یادروز حافظ از برگزاری مراسم تجلیل از «سلیم نیساری» به پاس تلاش های ستودنی در تصحیح دیوان حافظ خبر داد. پارسال در مراسم یادروز حافظ از زحمات «رشید عیوضی» تجلیل به عمل آمده بود. مرکز حافظ شناسی در نشست های علمی یادروز حافظ، هر سال موضوع و تم خاصی از دیوان حافظ را محور تمام سخنرانی ها قرار می دهد و در نهایت هم مجموعه مقالات و سخنرانی ها را در قالب کتاب منتشر می کند.

در این مراسم حسینی کازرونی درباره «تاثیر حافظ بر شاعران معاصر بوشهر» (بعد از فائز دشتستانی)، عباسعلی وفایی درباره «تاثیر اندیشه و شعر حافظ در ازبکستان» و مهیندخت مشهور راجع به «تاثیرگذاری حافظ بر تاگور» سخنرانی می کنند.