آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۴۱۸۸
سلامت
۱۴

افزایش خطرنارسایی قلبی به علت افسردگی

تحقیقات نشان داده است افسردگی خطر نارسایی قلبی را تشدید می کند. محققان اعلام کرده اند بیماران قلبی که افسرده می شوند، بدون توجه به فاکتور مصرف داروی ضد افسردگی، بیشتر در معرض ابتلابه نارسایی عضوی قلب قرار دارند.

این نخستین پژوهشی است که نشان می دهد، افسردگی خطر ابتلابه نارسایی قلب را افزایش می دهد. نارسایی قلبی، بیماری مزمنی است که هم اکنون حداقل پنج میلیون نفر در امریکا به آن مبتلاهستند. در این عارضه، قلب به تدریج توان پمپاژ کردن خون به شکل مؤثر و مطلوب را از دست می دهد. هایدی مای، محقق مرکز پزشکی اینترمانتن در اوتا در این باره می گوید: یافته های ما تایید می کند که افسردگی یک فاکتور خطرزای مهم و نوظهور برای ابتلابه نارسایی قلب در بیمارانی است که به امراض قلبی - عروقی مبتلاهستند. در بررسی های قبلی معلوم شده بود که ابتلابه افسردگی پس از حمله قلبی سه برابر بیشتر است و بیماران افسرده هم بیشتر در معرض خطر سکته دوم قلبی هستند.

دکتر مای در مطالعات خود تلاش کرد دریابد که آیا بیماری قلب و افسردگی با هم بر نارسایی قلبی تاثیر دارد. براساس آمار انجمن قلب امریکا هر ساله بیش از 550 هزار نفر در ایالات متحده به نارسایی قلبی مبتلامی شوند و این عارضه سالانه هزینه ای معادل 35میلیارد دلار بر این کشور تحمیل می کند.