آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۷۰
تولید
۱۷

با ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی

4 سازمان جدید شکل می گیرد

طرح ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی که فوریت آن در صحن علنی مجلس رای نیاورده بود در کمیسیون صنایع و معادن به صورت عادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید. البته کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون فرعی این موضوع را بررسی کرده است و این امر با گذر از راهروهای هرم سبز ممکن است دستخوش تغییرات جدیدی شود. به هر حال کمیسیون اجتماعی به دلیل آن که ساختار دولت باید در آن بررسی شود، به عنوان کمیسیون اصلی با طرح یاد شده (ادغام) موافق است. اما این امر نگاه های کارشناسی بیشتری را می طلبد تا وزارتخانه جدید صنایع و تجارت با آماده بودن زیرساخت ها بتواند در دولت دهم کار خود را آغاز کند. در این باره با فولادگر مسئول کمیسیون ویژه نظارت بر اصل 44 و عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت گفت وگویی انجام دادیم.

موافقان و مخالفان طرح ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی چه نظری دارند؟

موافقان این طرح می گویند: در کشورهای پیشرفته تولید و تجارت یک وزارتخانه است و از آنجا که این دو مقوله سرنوشتشان به هم گره خورده است باید به عنوان یک وزارتخانه شناخته شوند. از سویی دیگر با ادغام ناهماهنگی موجود بر سر تولید و واردات برداشته می شود و این امر ضمن نوسازی و کوچک سازی دولت تبعات مثبت زیادی دارد. اما مخالفان اظهار داشتند: ادغام وزارتخانه های یاد شده بایستی در برنامه پنجم دیده شود تا این امر سر فرصت مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یا این که ابتدا اصل 44 در دو وزارتخانه پیاده سازی شود و سپس کار ادغام آغاز شود. در حال حاضر مجموعه های فوق زیرشاخه های فراوانی دارند که بایستی حذف شوند. لذا تا قبل از حذف این واحدها نمی توان درمورد ادغام کاری انجام داد.

حال با تصویب طرح ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی چه اتفاقی رخ می دهد؟

4سازمان در نظر گرفته شده است.سازمان صنایع، معادن، تجارت و صنایع دستی و روستایی.

اگر این امر فوریت نیاورد چه زمان طرح ادغام در صحن علنی تصویب می شود؟

این طرح فوریت نخواهد آورد. اما احتمال آن هست که در دولت دهم رئیس جمهوری لایحه دوفوریتی برای ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی بیاورد.