آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۷۰
ایران زمین
۱۹

همکاری یونسکو برای مرمت بافت های تاریخی خراسان جنوبی

بیرجند – خبرنگار «ایران»: نماینده سازمان یونسکو در ایران از بافت تاریخی شهرستان بشرویه و مجموعه آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان بیرجند دیدن و قول همکاری برای مرمت بافت های تاریخی را داد.

جونکو تانیگوجی نماینده سازمان جهانی یونسکو با اشاره به ساز و کارهای موجود در گردآوری اطلاعات پایه و مطالعه اولیه در مورد طبیعت بکر منطقه تاریخی بشرویه گفت: بشرویه نیاز به معرفی بیشتری دارد و توسعه یکپارچه و جامع، نیازهای فرهنگی و تبلیغاتی و وجود ضوابط به حد کفایت که در ارتباط مستقیم با حفظ آثار فرهنگی و همچنین با زندگی و حضور مردم در داخل بافت باشد، در این شهرستان بسیار ضروری است. شهرستان بشرویه دارای توانمندی های فراوانی در زمینه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، باستان شناسی و مردم شناسی است و می توان آن را به عنوان یک فضای خاص معرفی کرد که البته این کار جز با ایجاد و بهره برداری از زیر ساخت های مناسب میسر نمی شود.

وی تهدیدهایی که مجموعه بافت و آثار تاریخی را تحت تاثیرقرار داده یادآور شد و اظهار داشت: برخی اوقات در مجموعه ای تغییرات با یک هدف مشخص و مناسب انجام می شود، ولی متاسفانه بعدا به اعمال و واکنش های زنجیره ای منفی که تاثیر بسزایی بر آثار دارد، منجر می شود و باید هر گونه اقدامی در این زمینه کاملا کارشناسانه و بر اساس تجربه ها باشد. بهره برداری صحیح و چگونگی آن و همچنین ضربه نزدن به بافت تاریخی برای یونسکو اهمیت ویژه ای دارد.