آرشیو دو‌شنبه ۲۶ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۳۸
حوادث
۱۵

ردپای دایناسورها در خانه یکی از روستاییان کرمان دیده شد

تخته سنگی متعلق به دوران ژوراسیک زیرین با قدمت 190 میلیون سال متشکل از 15 رد پای دایناسور در دیواره حوض یک منزل مسکونی در یکی از روستاهای کرمان کشف شد.

به گفته سرپرست مدیریت زمین شناسی جنوب شرق کشور این تخته سنگ تنها مجموعه رد پای یک خانواده دایناسور به خصوص دایناسورهای کوچک به همراه یک ردپای بزرگ است که به نظر می رسد جای پای مادر این گروه هاست که بین 190 تا 200 میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کردند.

محمدرضا ناظمی زاده در این باره افزود: این تخته سنگ در واقع لایه ای از ردیف رسوبی مربوط به دوران ژوراسیک زیرین از دوران دوم زمین شناسی است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه این تخته سنگ و آثار به جای مانده روی این سنگ افزود: در این سنگ حدود 15 اثر و نقش جای پای دایناسور موجود است که طبق نظر کارشناسان به احتمال بسیار زیاد متعلق به یک خانواده دایناسور است.

ناظمی زاده گفت: یکی از جنبه های منحصر به فرد این تخته سنگ که بسیار مورد توجه زمین شناسان و دیرینه شناسان قرار دارد کشف جای پای بچه دایناسورهاست که با توجه به تعداد کم این آثار در دنیا بسیار مورد توجه دانشمندان و دیرینه شناسان قرار دارد.

وی با اشاره به نحوه کشف این اثر علمی و تاریخی ارزشمند در روستای «دشت خاک» شهرستان زرند افزود: این تخته سنگ حدود 30 سال پیش توسط اعضای یک خانواده بومی در تپه های اطراف این روستا پیدا شده است و اعضای این خانواده از آن برای ساخت دیواره حوض خانه استفاده کرده بودند.

سرپرست مدیریت زمین شناسی جنوب شرق کشور افزود: طی هفته گذشته دهیار سابق این روستا متوجه نقشهای خاص روی این تخته سنگ شد و مرکز زمین شناسی را از وجود این تخته سنگ مطلع کرد که پس از اعزام یک گروه کارشناسی این تخته سنگ به مرکز منتقل شده است.

وی افزود: این آثار متعلق به نوعی دایناسورهای گوشتخوار است که در این منطقه در گذشته زندگی می کرده اند.

این کشف منحصر به فرد در حالی در کرمان به دست آمد که به گفته یک کارشناس فسیل شناسی، استان کرمان به دلیل غنای مناطق فسیلی در شهرستانهای شمالی می تواند به عنوان بهشت فسیل شناسان دنیا لقب گیرد اما متاسفانه هیچ گونه مرکز علمی و یا امکان معرفی این جاذبه به گردشگران علمی به منظور رونق صنعت اکوتوریسم مهیا نشده است.