آرشیو چهارشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۸۹۸
خودرو
۱۶

شرکت های خودروسازی در کاهش تولید آلاینده ها مشارکت می کنند

واحد مرکزی خبر - یک گروه فعال در زمینه محیط زیست دیروز اعلام کرد شرکت های خودروسازی اخیرا به کاهش آلاینده های ایجادکننده اثر گلخانه ای که از اگزوز خودروها خارج می شود توجه نشان داده اند و شرکت خودروسازی آلمانی بی.ام.و در این زمینه از همتایان ژاپنی خود پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، سازمان «ترابری و محیط زیست» که مقر آن در بروکسل است، اعلام کرد علت بهبود عملکرد شرکت های خودروسازی در این زمینه به تصمیم ماه دسامبر گذشته اتحادیه اروپا برای محدود کردن تولید این آلاینده ها مربوط می شود که از نظر قانونی تا سال 2015 الزام آور خواهد بود. این تحول نشان می دهد قوانین مربوط به حفظ محیط زیست در حال نتیجه دادن است.

شرکت های خودروسازی در پانزده سال اخیر موفق شده بودند چهار بار تشکیل نشستی برای محدود کردن تولید آلاینده ها را به تعویق بیاندازند.

سازمان «ترابری و محیط زیست» در تحلیل سالانه خود درباره انتشار آلاینده هایی که خودروها تولید می کنند اعلام کرد، در سال 2008 خودروسازان متعهد شدند تدابیری مقدماتی برای کاهش آلاینده ها اتخاذ کنند. بر اساس این گزارش، شرکت بی.ام.و موفق شده است دی اکسید کربنی را که خودروهای ساخت این شرکت تولید می کنند در سال 2008 به میزان ده ممیز دو دهم درصد کاهش دهد که از این نظر بالاترین رتبه را در جهان کسب کرده است. بعد از آن شرکت مزدا با هشت و دو دهم درصد و سپس هیوندای با هفت و شش دهم درصد قرار دارند. موفقیت شرکت دایملر در این زمینه فقط سه و هشت دهم درصد و موفقیت فولکس واگن سه و سه دهم درصد و موفقیت تویوتا دو و چهار دهم درصد بوده است.

میزان آلاینده هایی که هر خودرو تولید می کند بر حسب مقدار گرم دی اکسید کربنی که در هر کیلومتر تولید می شود

(گرم در هر کیلومتر) و با توجه به وزن خودرو سنجیده می شود. قرار است شرکت هایی که قوانین اروپا را در این زمینه رعایت نکنند جریمه شوند.