آرشیو چهارشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۸۹۸
خودرو
۱۶
حق انتخاب

پارس معمولی یا ELX؟

گروه خودرو- پژوپارس که به نوعی نخستین محصول لوکس ایران خودرو محسوب می شود، در سال 1379 متولد شد. این خودرو که در مقایسه با پژو 405 از تجهیزات رفاهی بیشتری برخوردار است، از همان ابتدای تولید توانست مشتریان زیادی را جذب خود کند.

اما پژوپارس ایی ال ایکس که در حقیقت نمونه تکامل یافته پارس است، با قیمت و امکانات بیشتر توانست با برخی از خودروهای وارداتی در کشور به رقابت بپردازد. در حال حاضر این دو مدل با تفاوت قیمت حدود 6 میلیونی در بازار عرضه می شود.

هرچند این دو خودرو از لحاظ قیمتی در یک سطح قرار ندارند، اما برابری در برخی از مشخصات فنی منجر به آن شده که ستون حق انتخاب امروز را به مقایسه دو خودرو مذکور اختصاص دهیم.

در باب مشخصات فنی می توان گفت که پژوپارس معمولی و ELX هر دو از موتوری 8/1 لیتری بهره می برند با این تفاوت که پارس معمولی با قدرت 97 اسب بخار و ELX با 110 اسب بخار کار می کند، پارس معمولی همچنین 8 سوپاپه بوده اما ELX، ا16سوپاپ دارد.

سوخت این دو خودرو بنزین بدون سرب است و حداکثر سرعت در پارس معمولی 190 کیلومتر ذکر شده این در حالی است که در ELX تا 195 کیلومتر در ساعت می توانید خودرو خود را برانید.

نوع گیربکس هر دو خودرو 5 دنده دستی است نکته مهم در باب پارس معمولی اینکه این جزو دسته خودروهای پرمصرف به حساب می آید و از این نظر متقاضیان را با مشکل مواجه کرده هر چند که در ELX این مساله تا حدی بر طرف شده است.

مصرف سوخت پارس معمولی در شهر 1/13 و در جاده 7/6 و ترکیبی 1/9 لیتر درصد کیلومتر می باشد این در حالی است که پارس ELX در شهر 4/11، جاده 3/6 و ترکیبی 2/8 لیتر در صد کیلومتر بنزین می سوزاند.

از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی پارس ELX، شرایط بهتری را دارد؛ چرا که از ترمز ضدقفل (ABS) همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها (EBD) برخوردار است اما ترمز جلو و عقب پارس معمولی دیسکی و کاسه ای می باشد.