آرشیو یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۷۲
اخبار
۳

ایران در زمینه تولید مین یاب به خودکفایی رسید

ارومیه-خبرنگارکیهان:یکی از پیشرفته ترین دستگاه های مین یاب به دست محققان ایرانی طراحی و به تولید انبوه رسیده است.

مهندس کامبیز گلشنی مدیرعامل شرکت پویان کاوش ارومیه، طراح و سازنده این دستگاه گفت: این دستگاه که طی 8 سال تحقیق و تست آزمایشی و عملیاتی تولید شده و مورد تائید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته، با عملکرد نقطه ای، قابلیت شناسائی تمامی مین ها حتی مین های پلاستیکی ضدنفر را در عمق های بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارا بوده و در بدترین شرایط جوی و محیطی کارآیی دارد.

گلشنی افزود: آنچه دستگاه مین یاب PK100B را از نمونه های مشابه خارجی متمایز ساخته، قابلیت تبدیل به عمق یاب جهت شناسائی انواع آلودگی های دیگر نظامی در محیط است.

وی ظرفیت تولید این دستگاه ها را یک هزار و 800 دستگاه در سال عنوان کرد و افزود: با توجه به تکنولوژی برتر و رعایت کلیه فاکتورهای تولید و مطابقت با استانداردهای جهانی، این دستگاه قابل صدور به خارج از کشور نیز می باشد.

در مراسم معرفی این دستگاه که مقارن با هفته دفاع مقدس و با حضور فرماندهان ارشد سپاه، ارتش و نیروی انتظامی آذربایجان غربی انجام گرفت، مهندس قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تولید این دستگاه را یکی از ضروریات مهم پاکسازی کشور ارزیابی کرده و رسیدن به خودکفائی در این زمینه و دیگر توانمندی های کشور را حاصل خودباوری مردم ایران در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست.