آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
داخلی
۵

امکان تولید نانو الماس برای روان کردن کار موتورها

با استفاده از فناوری نانو می توان افزودنی هایی برای روغن موتور تولید کرد که سبب بهبود خواص اصطکاکی سطح می شوند.

عنصر کربن دارای ساختارهای گوناگونی از جمله کربن بی شکل، گرافیت و الماس دارد. فلورین ساختاری جدید از کربن است که به اسم Bucky ball نیز نامیده می شود و ساختاری کاملا شبیه به توپ فوتبال دارد. فلورین ها مولکول های بسیار پایداری بوده و کاملا کروی شکل هستند که این امر سبب می شود بتوان از آنها به عنوان افزودنی در روان کننده ها استفاده کرد. اندازه مولکول های فلورین بسیار کوچک و در حد چند نانومتر است که سبب می شود آنها بتوانند در منافذ ریز سطح اصطکاکی وارد شده و لایه فلز - سرامیکی تشکیل دهند که سبب بهبود خواص اصطکاکی سطح شود.

مکانیسم عمل بدین صورت است که به علت شکل کروی و پایدار و مقاوم بودن آن، وقتی بین دو سطح درگیر قرار می گیرند به صورت بلبرینگ های کوچک عمل می کنند و عمل لغزندگی سطح را از حالت لغزیدن دو لایه روان کننده بر روی همدیگر به حالت لغزش چرخشی درمی آورند و ضریب اصطکاک را تا حد زیادی بهبود می بخشند.

افزودنی روغن موتور حاوی نانوالماس

نانوالماس به عنوان افزودنی در پوشش های کامپوزیتی، مواد ضدساییدگی و ضداصطکاک، روغن های روان کننده و پلیمرها (ابر و پلاستیک) و همچنین به عنوان ماده کاربردی در عملیات داروسازی، کاتالیست ها و غیره استفاده می شود. با اضافه کردن پودر سیاه نانوالماس (5 درصد وزنی) در روغن های روان کننده مایع، ضریب اصطکاک در روان کننده کاهش می یابد. نانوالماس نوع جدیدی از دیاموندهای سنتزی به صورت پودر با ذرات نانو متری است. نانوالماس توزیع شده در روان کننده، لایه فیلمی بر روی سطح تماس ایجاد می کند و نانوذرات منافذ ریز موجود بر روی سطح را پر می کنند، علاوه بر آن نانوالماس به صورت ذرات کروی شکل و فوق العاده سخت است که به صورت حرکت چرخشی عمل می کنند. بنابراین با تبدیل حرکت اصطکاکی لایه ها بر روی هم به حرکت چرخشی، نانوذرات موجب کاهش قابل توجه اصطکاک می شوند. این افزودنی برای روغن موتور طراحی شده و برای اجرای سریع روی موتورهای جدید بنزینی و موتورهای دیزلی ساخته شده است. سازنده آن ادعا می کند که در این افزودنی مواد شوینده وجود ندارد و خواص ترکیبی روغن موتور را تحت تاثیر قرار نمی دهد و البته با تمام انواع روغن موتور سازگار است.