آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
داخلی
۵

تسمه نقاله هوشمند فرودگاه ها ساخته شد

تسمه نقاله هوشمند فرودگاه ها با هدف افزایش ضریب ایمنی سیستم بار فرودگاه ها و جلوگیری از سرقت و مفقودی بار مسافران طراحی و ساخته شد.

بهروز شهرخی طراح این تسمه گفت: معمولا در فرودگاه ها انتقال بار و تحویل آن به مسافران از طریق تسمه نقاله انجام می گیرد که به صورت مکانیکی توسط متصدیان بار راه اندازی می شود.

وی افزود: اغلب پیش آمده مسافران بر اساس کهولت سن، بیماری و مشکلات دیگر بدون دریافت بسته یا چمدان همراه از تسمه نقاله، فرودگاه را ترک کرده و همین امر باعث سرگردان بودن بسته در روی تسمه نقاله می شود. از سوی دیگر به دلیل حضور مسافران خارجی علاوه برمسافران ایرانی می بایست از لحاظ امنیتی توجه بیشتری به این موضوع شود چرا که افراد سودجو در چنین مکان هایی می توانند مشکل ساز شوند و وسایل مسافران خارجی یا داخلی را به سرقت برده و یا با جابجا کردن بارکدهای چمدان ها از آنها سوء استفاده کنند.

شهرخی با بیان این که تسمه نقاله هوشمند این مشکل را برطرف می کند، ادامه داد: تسمه نقاله هوشمند متشکل از دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی است. سیستم الکترونیکی دستگاه چشم الکترونیکی با برنامه نرم افزاری تعریف شده در دریچه ورودی بار نصب و وظیفه آن شناسایی بسته ها (چمدان ها) از لحاظ حجم، وزن و کدگذاری انجام شده است و در قسمت دیگر تسمه نقاله، بازویی به صورت مکانیکی در خروجی تسمه طراحی شده که هدایت کننده چمدان های سرگردان به سمت محفظه امانات بار است و چمدان ها (بسته ها) پس از شناسایی توسط چشم الکترونیکی هوشمند به روی تسمه انتقال پیدا کرده و پس از دو بار چرخش در صورت عدم دریافت بسته به وسیله مسافر، سیستم هوشمند مسافر مورد نظر را فراخوانده و یادآوری می کند که قبل از خروج از فرودگاه بسته را دریافت کند.