آرشیو شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۵
داخلی
۵

خبرهای کوتاه

پیش از امتحان، خواب آن را ببینید تا موفق تر شوید

نورولوژیست ها در تحقیقات خود نشان دادند که رویاها می توانند موجب تقویت حافظه و یادگیری شوند.محققان مرکز Bidmc در بوستون دریافتند که رویاها بخش مهمی از فرایندی هستند که مغز به کمک آن در زمانی که فرد خواب است، قدرت حافظه و یادگیری اطلاعات جدید را تقویت می کند.این محققان در این خصوص اظهار داشتند: پس از

100 سال بحث و بررسی، اکنون تحقیقات به ما نشان می دهد که چگونه رویاها همانند یک شاخص مهم برای بررسی مکانیزم هایی که مغز در طول خواب برای افزایش قدرت حافظه انجام می دهد، مدنظر قرار می گیرند. در کل زمانی که فرد خواب است رویا دیدن به این معنی است که مغز در حال پردازش، ادغام و درک اطلاعات جدید است.براساس این گزارش، این محققان به منظور آزمایش فرضیه خود از 19 داوطلب خواستند که در یک هزار توی سه بعدی رایانه ای گردش کنند و با هدف رسیدن به راه خروج با بیشترین سرعت ممکن این ساختار پیچیده را یاد بگیرند. این تکلیف، حافظه فضایی این افراد را مورد بررسی قرار می داد.

ساخت قطعه پیوندی از جنس ابریشم با قابلیت حل شدن در مغز

محققان گزارش دادند یک قطعه پیوند مغزی که بخشی از آن از ابریشم ساخته می شود، می تواند روی سطح مغز حل شده و یک ارتباط سازگار و درونی برای ثبت سیگنال ها ایجاد کند. آزمایش ها روی این وسیله نشان داد که الکترودهای ظریف و انعطاف پذیر آن سیگنال هایی از مغز گربه را ثبت کردند که این کار خیلی دقیق تر از ابزار ضخیم تر صورت گرفت. محققان در گزارش منتشر شده در مجله «نیچر متریالز» تاکید کردند که این وسیله جدید به افراد مبتلابه صرع، ضایعات نخاعی و حتی کسانی که دست و پای مصنوعی دارند، کمک خواهد کرد. جان روگرز، محقق دانشگاه ایلینویز و دستیاران وی در دانشگاه های پنسیلوانیا و تافتز این مجموعه های الکترودی را با استفاده از ابریشم و الکترودهای مغزی ظریف ابداع کرده اند.